AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #1 Del Skrevet 10. juli 2013 Jeg er student og tjener dessverre ikke så mye penger. Skal begynne å jobbe samtidig med studiene til høsten, har veldig lyst til å kjøpe en bil. Men så er det problemet da, det er liksom ikke hvilken som helst bil. Den koster over 300 000, og jeg må derfor ta opp lån. Vil jeg ha mulighet til å finansiere dette over tid? Er det helt riv ruskende idiotisk av meg? Er veldig veldig veeeeeldig lysten på den bilen, og når jeg ser at folk betaler 40 000 for en slitt bmw, som har gått 300 000km, da vil jeg heller bruke pengene (lånte penger.. kremt), på å kjøpe en ordentlig bil, som slipper utskifting av deler, verksted langt oftere enn nødvendig. Hva bør jeg gjøre? Vil jeg drite totalt på draget ved å ta opp et så stort lån? Eller er det verdt det? Anonymous poster hash: 016d1...b0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 10. juli 2013 #2 Del Skrevet 10. juli 2013 Ja, du vil drite totalt på draget (for å bruke dine ord) hvis du tar opp et så stort lån. Du er student og lever på studielån! Og så vil du bruke mange tusen på å betale billån! I tillegg koster det mye å holde bil. Gjør som andre studenter: bruk beina, sykkelen og bussen! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inx Skrevet 10. juli 2013 #3 Del Skrevet 10. juli 2013 Ja, du vil drite totalt på draget med å ta opp et så stort billån. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 10. juli 2013 #4 Del Skrevet 10. juli 2013 Dersom du er fast bestemt på å ha bil så bør du heller kjøpe en billig bil. Du trenger heller ikke en BMW eller lignende dyre merker.Japanske biler, f.eks. Toyota, er kjent for å være svært driftsikre, og dersom det blir reparasjon, koster delene lite. Jeg tviler uansett for at du får noe særlig i lån. Bil er et rent tapsprosjekt, og ny bil koster langt mer enn det smaker. Du sparer ikke penger på å kjøpe en ny bil. Hold fast på drømmen og spar heller pengene dine til du faktisk har råd til å kjøpe en ny, dyr bil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #5 Del Skrevet 10. juli 2013 Jeg har en "slitt" bmw til ca 40.000 og mindre vedlikeholdsutgifter enn naboen med en ny Passat. Samt mye bedre å kjøre Anonymous poster hash: 2b917...14b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Jiinxs- Skrevet 10. juli 2013 #6 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Bilen koster 300 000 og da vil jeg tro at du må betale en rimlig høy sum i forsikring også, og siden du er student så er du kanskje under 23 år (som jeg tror er grensen) og da blir vel forsikringen enda dyrere? Andre har sagt det fra før av, en bil til OVER 300 000.- som student høres helt sinnsykt ut. Jeg har mine tvil om at du i det hele tatt vil få et billån. Og du skriver som sagt en bil til over 300 000.-, hva er den egentlig prisen om jeg kan få spørre. Endret 10. juli 2013 av -Leon- 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #7 Del Skrevet 11. juli 2013 skal du ta opp billån på 300 000 eller har du endel EK? Billån på 300 000 over er vel maks 7år på billån, da betaler du vel omtrent 4500 kr per måned i avdrag. Du MÅ ha fullkasko så omtrent 15000 i året hvis du ikke kjører langt Og du må regne med å tape minimum 100 000 på de neste 5 år Anonymous poster hash: 79699...115 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #8 Del Skrevet 28. juli 2013 Idiotisk valg. Tenk hvor mange reparasjoner du kan utføre med et glis når du kjøper billig bil. Jeg har hus, båt, familie og grei jobb - men bil til 300000 synes jeg er sløsing. Med mindre du er opptatt av trygghet og skal frakte barn hele tiden... Så hva er det for noe bil du sikler over? Anonymous poster hash: 20563...a62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 28. juli 2013 #9 Del Skrevet 28. juli 2013 Dumt valg. Bil er dyrt, uansett og med mindre du har en solid egenkapital (som muligens ville være smarere å spare til fremtidig bolig) så bør du gå for en langt billigere bil dersom du først skal ha bil. Jeg hadde bil som student, men det var en gammel skrabb som mine foreldre hadde kjøpt til meg for en billig penge før jeg begynte å studere og som jeg ikke trengte kaskoforsikring på. Dermed var utgiftene overkommelig, selv med studielån. Jeg oppgraderte ikke til "nybil" før jeg hadde fått fast inntekt selv, og til og med da var nybilen en 5 år gammel bruktbil. (Selv i dag, mange år senere, og med god inntekt så kjøper jeg bil som er vesentlig under 300 000.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 28. juli 2013 #10 Del Skrevet 28. juli 2013 Helt bak mål! Selv kjører jeg en 20 år gammel toyota som er i god stand, som samboeren og jeg spleiset på og dermed kunne betale kontant. Når vi har jobbet en stund og har spart opp litt penger kan vi kjøpe en bedre bil. Vi har ikke tenkt å kjøre et rent tapsprosjekt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå