Gå til innhold

Miljø og utviklingsstudier eller sosionom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt utviklingsstudier på førstevalget, på grunnlag av arbeid på barnehjem i India.

Andrevalget har jeg søkt sosionom, da jeg godt kunne like å jobbe som gruppeterapaut eller familieterapaut.

For en uke siden snakket jeg med ei som jobber som psykisk sykepleier, hun mente helsevesenet gikk vekk fra å ansette sosionomer som terapeuter og at de oftest ble ansatt i NAV.

I dag leste jeg litt om utviklingsstudier, og jeg finner virkelig ikke noe positivt om det, og at det bare et bortkastet da man kan ta andre utdanninger som gir jobb.

Er det noen her med erfaring fra et av områdene? Eller som har råd å komme med?

Føler jeg har driti meg regelrett ut.

Anonymous poster hash: 33c14...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres ut som to lekeutdannelser for folk som studerer bare for å studere, og uten tanke på praktisk bruk i arbeidslivet.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som to lekeutdannelser for folk som studerer bare for å studere, og uten tanke på praktisk bruk i arbeidslivet.

Hvor får du det fra at sosionom er et lekestudie? (Jeg kan ingenting om utviklingsstudier, så jeg kan ikke uttale meg om det)

Men den jobben sosionomer gjør over hele landet både med ungdom, innvandrere, kriminelle, arbeidledige, i skoler, i barnevern, på institusjoner ++ - det er ingen lek.

Jeg er selv sosionom, og ville ikke valgt anderledes i det hele tatt. Starter til høsten på master i sosialt arbeid for å kunne bidra høyere opp i systemet da jeg har innsett at endring også må skje i systemene og ikke bare i enkeltmenneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert vernepleien ? Tror det hadde passet bedre med det du tenker å bruke det til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Sosionom gir nok bedre/flere muligheter. Det viktige er å skaffe seg arbeidserfaring mens man studerer, og det kan gi noen gode muligheter.

Har du vurdert vernepleien ? Tror det hadde passet bedre med det du tenker å bruke det til

Problemet er at hun allerede har søkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosionom gir nok bedre/flere muligheter. Det viktige er å skaffe seg arbeidserfaring mens man studerer, og det kan gi noen gode muligheter.

Problemet er at hun allerede har søkt.

Er klart over det men det går ann å søke igjen neste år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar dere :)

Jeg er veldig interessert i psykologi, rettigheter og kultur. Selv har jeg opplevd på nært hold hvor viktig arbeid sosionomer gjør da jeg selv har gått i gruppeterapi. Og jeg har vokst opp med to eksnarkomane søsken. Drømmen om å hjelpe mennesker kom før jeg selv begynte i gruppeterapi, men siden jeg selv har gjennomgått det er jeg usikker på om jeg egner meg. Pga usikkerheten kom tankene om arbeidet jeg gjorde i India, det kan være lettere å distansere seg til menneskene når arbeidet er langt unna.

Hva tenker dere om at en "pasient" på sosionomstudiet?

Det skal vel sies at jeg ikke lenger trenger hjelp på den måten, men at selvtilliten min ikke er 100% innarbeidet enda, men det satser jeg på kommer til å bli bedre :)

Anonymous poster hash: 33c14...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...