Gå til innhold

Musikkstudie? Valgte feil linje på VGS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Da jeg begynte på VGS var jeg bombesikker på at jeg ville jobbe i enten helse- eller oppvekstsektoren. Har funnet ut at det ikke er noe for meg.

Men jeg er en kreativ person, er glad i musikk, spiller gitar og synger. Vil gjerne holde på med musikk. Jeg lurer på om noen vet om høgskoler hvor man kan gjøre det?

Har vurdert å ta årsstudium i musikk i Volda. Noen andre alternativer? :)



Anonymous poster hash: adafd...f60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Musikkstudier er som regel veldig vanskelige å komme inn på og krever at du ikke bare er glad i musikk og spiller og synger, men rett og slett øver en hel masse. Jeg kjenner ikke til studiet du nevner, men jobbutsiktene er jo ikke akkurat de aller beste. Du kunne evt. kombinert musikk med noe innen helse og sosial hvis du ikke har fått helt avsmak på det. For eksempel musikkterapi eller noe.



Anonymous poster hash: 27da4...6bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkehøgskole! Toneheim eller Trøndertun e.l.

Studier: musikkvitenskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Det er et trangt marked, men jeg kjenner noen som har tatt lydproduksjon, låtskriver osv ved NISS.

Ellers har du jo musikkhøgskolen, men aner ikke hvordan det er å komme inn der. Tar du et årsstudium i musikk blir du jo egentlig ingenting, men du kan kanskje bruke det i undervsining?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

Ikke slutt en fornuftig utdanning og start på en kreativ en. Jeg gjorde det og det er det dummeste valget jeg noen gang har gjort. Fullfør ordentlig utdanning først, så kan du gå for musikk. Gjør du det omvendt slik jeg gjorde, så ender du opp med å angre. Folkehøgskole kan du slenge inn når som helst, så om du trenger et "fri" år fra studiet, så gjør det og gå folkehøgskole. Men vær så snill å tenk deg om når det kommer til å bytte ut en stabil yrkesfremtid og stabil lønn, med lite penger, lite jobb og snever fremtid innen musikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du er en kreativ person betyr ikke at du burde ha en "kreativ utdannelse". Musikk kan man drive med på siden av jobb eller utdanning.



Anonymous poster hash: 0d4c5...e19
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du er en kreativ person betyr ikke at du burde ha en "kreativ utdannelse". Musikk kan man drive med på siden av jobb eller utdanning.

Anonymous poster hash: 0d4c5...e19

Går det virkelig an? Og jeg som trodde det var enten eller.. :murvegg:

Jeg vil enkelt og greit lære mer om musikk. Ba ikke om en ''kreativ utdannelse''. Tror ikke jeg er noe altså ;)

Anonymous poster hash: adafd...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slutt en fornuftig utdanning og start på en kreativ en. Jeg gjorde det og det er det dummeste valget jeg noen gang har gjort. Fullfør ordentlig utdanning først, så kan du gå for musikk. Gjør du det omvendt slik jeg gjorde, så ender du opp med å angre. Folkehøgskole kan du slenge inn når som helst, så om du trenger et "fri" år fra studiet, så gjør det og gå folkehøgskole. Men vær så snill å tenk deg om når det kommer til å bytte ut en stabil yrkesfremtid og stabil lønn, med lite penger, lite jobb og snever fremtid innen musikk.

Det er et trangt marked, men jeg kjenner noen som har tatt lydproduksjon, låtskriver osv ved NISS.

Ellers har du jo musikkhøgskolen, men aner ikke hvordan det er å komme inn der. Tar du et årsstudium i musikk blir du jo egentlig ingenting, men du kan kanskje bruke det i undervsining?

Vil enkelt og greit bare lære mer om musikk, ikke bygge en karriere på det. Har ikke bestemt meg for hva jeg vil bli når jeg ''blir stor''. Så er ute etter et mellomstopp som passer meg før jeg går videre.

Folkehøgskole! Toneheim eller Trøndertun e.l.

Studier: musikkvitenskap

Tusen takk! Folkehøgskole er egentlig midt i blinken! :D

Anonymous poster hash: adafd...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det virkelig an? Og jeg som trodde det var enten eller.. :murvegg:

Jeg vil enkelt og greit lære mer om musikk. Ba ikke om en ''kreativ utdannelse''. Tror ikke jeg er noe altså ;)

Anonymous poster hash: adafd...f60

Hva er det du vil lære mer av? Musikkteori eller musikkproduksjon?

Anonymous poster hash: 0d4c5...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du vil lære mer av? Musikkteori eller musikkproduksjon?

Anonymous poster hash: 0d4c5...e19

Begge deler! Kombinere musikkhistorie og spille musikk selv. Forslag?

Anonymous poster hash: adafd...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler! Kombinere musikkhistorie og spille musikk selv. Forslag?

Anonymous poster hash: adafd...f60

Har ingen konkrete forslag, men hvis du skal ta et årsstudie ville jeg lett etter et studie hvor du lærer å spille musikk + spille inn musikk. Veldig greit å kunne lydteknikk når man driver med musikk.

Anonymous poster hash: 0d4c5...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Begge deler! Kombinere musikkhistorie og spille musikk selv. Forslag? Anonymous poster hash: adafd...f60

Vil enkelt og greit bare lære mer om musikk, ikke bygge en karriere på det. Har ikke bestemt meg for hva jeg vil bli når jeg ''blir stor''. Så er ute etter et mellomstopp som passer meg før jeg går videre.Anonymous poster hash: adafd...f60

Da ville jeg nok gått for folkehøgskole. Fint "venteår", selv tok jeg dans og drama og trivdes godt og fikk gode venner. Det er ganske dyrt da, så jeg synes fortsatt at man skal tenke seg litt om. Man skal jo betale ned studielån når man er ferdig. Hvis du vil spille mest mulig, høres i alle fall fhs bra ut, en del annet har lett for å bli i hovedsak teori, mens fhs er mer praktisk rettet. Man kan styre sin egen læring i større grad. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen konkrete forslag, men hvis du skal ta et årsstudie ville jeg lett etter et studie hvor du lærer å spille musikk + spille inn musikk. Veldig greit å kunne lydteknikk når man driver med musikk.

Anonymous poster hash: 0d4c5...e19

Notert! Leter litt rundt atm :)

Anonymous poster hash: adafd...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da ville jeg nok gått for folkehøgskole. Fint "venteår", selv tok jeg dans og drama og trivdes godt og fikk gode venner. Det er ganske dyrt da, så jeg synes fortsatt at man skal tenke seg litt om. Man skal jo betale ned studielån når man er ferdig. Hvis du vil spille mest mulig, høres i alle fall fhs bra ut, en del annet har lett for å bli i hovedsak teori, mens fhs er mer praktisk rettet. Man kan styre sin egen læring i større grad. :)

Det blir nok fhs om et år ja! :)

Anonymous poster hash: adafd...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Faen heller, du vet at musikkstudiumet gir en årslønn på noe sånt som 300.000 kroner maks. Om du er fuckings heldig, med mindre du blir rockestjerne?

Og litt tilleggsinformasjon. 300.000, er i praksis halvparten av 400.000 og 1\3 av 500.000. Med tanke på hva du kan regne med å sitte igjen av lønnen din.

Skjerp deg, gå ferdig videregående. Skaff gode karakterer, får deg en vettug jobb og driv med musikk på fritiden. Du fikk akkurat århundrets beste fuckings råd!



Anonymous poster hash: bc007...e34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen heller, du vet at musikkstudiumet gir en årslønn på noe sånt som 300.000 kroner maks. Om du er fuckings heldig, med mindre du blir rockestjerne? Og litt tilleggsinformasjon. 300.000, er i praksis halvparten av 400.000 og 1\3 av 500.000. Med tanke på hva du kan regne med å sitte igjen av lønnen din. Skjerp deg, gå ferdig videregående. Skaff gode karakterer, får deg en vettug jobb og driv med musikk på fritiden. Du fikk akkurat århundrets beste fuckings råd! Anonymous poster hash: bc007...e34

300.000? Hvor får du det fra?

Gjennomsnittslønna til frilansmusikere ligger på 130.000...

Har du fast jobb i symfoniorkester tjener du litt over 400.000 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen heller, du vet at musikkstudiumet gir en årslønn på noe sånt som 300.000 kroner maks. Om du er fuckings heldig, med mindre du blir rockestjerne?

Og litt tilleggsinformasjon. 300.000, er i praksis halvparten av 400.000 og 1\3 av 500.000. Med tanke på hva du kan regne med å sitte igjen av lønnen din.

Skjerp deg, gå ferdig videregående. Skaff gode karakterer, får deg en vettug jobb og driv med musikk på fritiden. Du fikk akkurat århundrets beste fuckings råd!

Anonymous poster hash: bc007...e34

Les da for faen hva jeg har skrevet over her.

Anonymous poster hash: adafd...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...