Gå til innhold

Erstatning???

snexi

Anbefalte innlegg

En kinkig sak dette her!

Men det er jo flott at dere enten må betale hans egenandel uten at han mister bonus eller at dere tar det på deres egen forsikring. Det skiller jo noen tusen hvis dere skulle ha betalt hele pakka det koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Uansett mener jeg at DERE skal betale det det koster, uansett hvordan dere velger å løse det, og at HAN ikke skal ha noen utgifter/bonustap i forbindelse med noe han ikke kan lastes for.

Det er deres unge, og dere må derfor ta ansvar for det ungen gjør/ikke gjør, uansett hvor gammel hun er. Samme pokker om det er ti millioner unger i nabolaget.

Hærverk er hærverk, og det blir ikke noe billigere å reparere selv om jenta er fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett mener jeg at DERE skal betale det det koster' date=' uansett hvordan dere velger å løse det, og at HAN ikke skal ha noen utgifter/bonustap i forbindelse med noe han ikke kan lastes for.[/quote']

Hmmm, velkommen etter....

Betale har vi tenkt å gjør så hvorfor så krass???

Leser at du ikke har barn selv, håper ikke du kommer opp i noe

lignende når den tid kommer.

Barn er uforutsigbare, og det er lenge etter de er fylt 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Sorry, var ikke meningen å være krass, men for meg er det ikke noe spørsmål en gang. Jeg satte meg i naboens sted og ble litt sint...

Det er ikke bare barn som er uforutsigbare. Voksne gjør også dumme ting av og til, av ren og skjær ubetenksomhet.

Jeg tar det forøvrig som et personangrep når du trekker inn at jeg ikke har barn. Det har du ingenting med. Jeg har heller ikke mye penger, men jeg hadde ikke nølt med å betale for meg om noen jeg hadde ansvar for (om så en senil oldemor) hadde ødelagt annen manns eiendom.

Du ba om meninger, og du fikk min. Ja, jeg hadde faktisk fått med meg hva andre hadde skrevet, men jeg så ingen steder at du hadde uttalt at du ikke ville høre flere meninger om hva du burde gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke ment som et personangrep, reagerte vel litt på måten du skrev det på. Har sikkert og litt med at vi er begynt å nærme oss en slutt, og VET at det ikke er snakk om å betale hele summen samtidig som at naboen ikke lider noe tap.

Kanhende vi bor i en gate med trollunger, men her forleden hadde naboens unge og en kamerat dekket en annens nabo sin bil med sement...

For et par år siden fikk en tredje nabo satt en vannspreder som stod på fult satt inn i bilen sin...(den ble stående der noen timer)

Dette unsylder ikke mitt barn sine handlinger, og det overnevnte var eldre barn.

Men vil igjen bare få poengtere at barn er uforutsigbare.

Det er veldig lett og si at en skal passe på dem , men nå har aldri dette hendt før, hun har vert ute og lekt alene siden hun var tre år.

Og TRO meg jeg hadde heller ikke trodd hun kunne gjøre noe sånt.

Det forteller litt hvor mye de forstår da hun kom med en 50 øring og ville betale for seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest baby-E
Hadde mitt barn gjort noe sånt' date=' hadde jeg vært villig til å betale alle kostnadene ved skaden. Hadde også forventet det samme om noen hadde skrapet opp vår bil.[/quote']

enig med deg Morrison!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring saker tar alltid en tid og behandle.

I "verste" tilfelle betaler vi hans egenandel på 4000,- og han får ikke bonustap i og med at han ikke kan lastes for det som har skjedd.

I "beste " tilfelle betaler vi 1500,- som er egenandelen på vår innbo forsikring.

Så lenge dere er 100% sikre på at naboen ikke mister bonus, og at det heller ikke går på "første gangs skade mister man ikke bonus" som mange forsikringsselskaper har, så synes jeg du har gjort det du kunne.

Ikke noe vits i å betale mere enn nødvending. Da har dere jo dekket alle naboens kostnader.

Hvis deres innbo forsikring ikke dekker dette, og du ikke har forsikra barnet ditt fra før, så kan det kanskje være en idé å skaffe seg en barneforsikring som også dekker slike ting. Det er uansett smart å ha forsikret barnet sitt ved evt. ulykker etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Her var mange engasjerte sjeler, og det liker jeg. :P

Forsikring saker tar alltid en tid og behandle.

I "verste" tilfelle betaler vi hans egenandel på 4000,- og han får ikke bonustap i og med at han ikke kan lastes for det som har skjedd.

I "beste " tilfelle betaler vi 1500,- som er egenandelen på vår innbo forsikring.

Så det gjenstår og se, skal legge inn svaret når saken er ferdig-behandlet.

Hæ? Mister man bare bonus dersom feilen ligger hos eieren av bilen? Da har i så fall jeg misforstått!!

Vet noen svaret på dette, eller varierer det fra forsikring til forsikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så snart man benytter seg av en forsikring (dvs det blir kostnader for forsikringsselskapet) taper man bonus!

Snexi har missforstått! (mange ting mener jeg )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snart man benytter seg av en forsikring (dvs det blir kostnader for forsikringsselskapet) taper man bonus!

Snexi har missforstått! (mange ting mener jeg )

håper naboen hennes er klar over dette og synes det er greit. Jeg hadde i hvert fall ikke godtatt en sånn ordning. (Godt at det ikke var min nye bil 5-åringen din gikk løs på Snexi! :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er da ansvarlig for skader ditt barn gjør inntill en gitt alder. Er det ikke 15-16?

Selv hadde jeg betalt skaden slik at bileier ikke skulle tape bonusen etc.

Det er det eneste riktige å gjøre!

Synes nå jeg i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

håper naboen hennes er klar over dette og synes det er greit. Jeg hadde i hvert fall ikke godtatt en sånn ordning. (Godt at det ikke var min nye bil 5-åringen din gikk løs på Snexi! :wink: )

Ikke jeg heller!!

Jeg synes virkelig at foreldrenen til et barn som gjør noe slik i all anstendighets navn må punge ut eller bruke egen forsikring. Å forvente at naboen selv bruker sin egen forsikring er direkte frekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://aftenbladet.no/magasin/viogvare/art...rticleID=180569

Lov om skadeerstatning : http://www.lovdata.no/all/hl-19690613-026.html

§ 1-1. (barns ansvar.)

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.

§ 1-2. (foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang diskusjon dette..

Jeg synes dere skal dekke 100% av skaden. Det hadde jeg forventet om min nabos barn hadde gjort noe slikt. Om naboen får bonus tap kommer ann på hvilket forsikkringsselskap han har. I de aller flest tilfeller vil han tape bonus. Jeg forstår godt at han ikke ønsker å god se din lille røver :-) med sin bonus.

Bonustap medfører økt premie i flere år før han er tilbake på samme nivå. En bonus er noe du gjerne sparer til en skikkelig stor sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...