Gjest gjesta Skrevet 16. april 2004 #21 Del Skrevet 16. april 2004 Kjenner en som opplevde det samme. At datteren hennes ripet opp naboens bil. Hun betalte ikke mer enn hun "måtte" av den enkle grunn at hun overhode ikke hadde økonomisk mulighet til det. Mener at noe ble dekket av hennes hjemforsikring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 16. april 2004 #22 Del Skrevet 16. april 2004 Skal man gå etter loven om skadeerstatning så skal jo foreldrene kun betale inntil 5000. Tror jeg hadde holdt meg til det hvis det var jeg som var i den situasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 16. april 2004 #23 Del Skrevet 16. april 2004 Du har vel ikke plikt til å betale mer enn det forsikringsselskapet sier, men hvis dette er gode naboer som også er gode venner og ønsker å beholde dette vennskapet bør dere vel komme fram til en løsning som bileieren kan bli enig i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diaz Skrevet 16. april 2004 #24 Del Skrevet 16. april 2004 Jeg ville nok pent bedt om unnskyldning på vegne av min datter ,også ville jeg erstattet skaden på bilen. Det ville jeg nok også forventet hvis noen laget skade på min bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2004 #25 Del Skrevet 16. april 2004 Så lenge ditt barn er mindreårig er du pliktig juridisk å dekke opp til , mulig jeg husker feil men det var 15- eller 1900. Etter 16 år (14?) er det en politisak og det går til barnevern. Der blir barn stilt ansvarlig for skaden,men hvem som betaler da blir vel litt ulikt rundt om. Noen foreldre tar det, men du vet barn kan gjøre stor skade. Bøter til barn under 18 blir sendt til foreldre i deres navn også. Værsegod og betal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2004 #26 Del Skrevet 16. april 2004 Ja om foreldra har kjip økonomi? det sier seg selv at man kan ikke presse slike Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2004 #27 Del Skrevet 16. april 2004 Mitt argument da er at neste uke kan en av de andre barna mine ved et uhell f.eks komme bort i bilen med sykkel, så jeg mener det er derfor en har forsikring. Må få poengtere at jenten vår aldri har gjort dette før og kommer nok aldri til å gjøre det mer...og at naboforholdet er i utgangspunktet veldig bra. Jeg mener å huske at en av grunnene til at vi har ansvarsforsikring på bilen er at bilen regnes som passiv skadevolder hvis et barn sykler på den, da er det "bilens" skyld, og det ansvaret dekkes av forsikringen. (Men det gjelder kanskje skade på ungen, ikke på bilen). Det at datteren din bare er fem år gjør saken ekstra vanskelig, for det er vanskelig å få henne til å skjønne alvoret i dette. En 7-åring eller 10-åring kunne fått svi for dette (økonomisk, da ) Du bør nok betale så naboen slipper å ha kostnader på dette i det hele tatt. Det er surt, men det er også surt for naboen uansett. En bil som er skadet og omlakkert taper seg mer i verdi enn en uskadet bil. Så uansett oppgjør og forsikring så har dere påført naboen et tap. Og hvis naboskapet er godt, har dere et enda større ansvar for å holde det slik. Hvis han taper bonus i tillegg, kommer det til å prege naboforholdet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 16. april 2004 #28 Del Skrevet 16. april 2004 Trodde jeg var innlogga. Gjest over er meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 17. april 2004 #29 Del Skrevet 17. april 2004 Jeg hadde betalt det det kosta og få bilen lakkert på nytt. Og jeg har egne barn. Tror faktisk jeg skal ringe forsikringselskapet på mandag og få tegna forsikring på dattra mi, i tilfelle hun skulle finne på noe tull. Det er jo ikke bare, bare og måtte punge ut med 10 000 kr. :-) :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. april 2004 #30 Del Skrevet 17. april 2004 Sjekk om hjemforsikringen (hus og innbo) dekker noe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 17. april 2004 #31 Del Skrevet 17. april 2004 Henger meg på mange av de andre: Hadde min unge gjort dette hadde jeg beklaga og betalt. Barn er forskjellige , men de fleste 5 åringer burde da vite at man ikke tegner på vegger, duker, bord og i hvert fall ikke på biler. Jeg er helt sjokkert jeg!!! :o Håper dere gjør det eneste riktige, nemlig å betale hærverket!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 17. april 2004 #32 Del Skrevet 17. april 2004 Foreldre er erstatningsmessig forpliktet for sine barn med opptil 5000 kr. Selv syne sjeg man bør betale det det vil koste, innenfor rimelighetens grenser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 17. april 2004 #33 Del Skrevet 17. april 2004 Pliktig eller ikke, jeg hadde selvfølgelig betalt i dette tilfellet. Om ikke annet for naboforholdets del. Du mener at det er urimelig at du skal følge med på hva datteren din gjør hele tiden, men det er da vel enda mer urimelig at naboen skal lide for det din datter gjør? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. april 2004 #34 Del Skrevet 17. april 2004 Enig med dere som mener hun bør betale for hva datteren har gjort! En 5-åring burde vite at man ikke tegner på biler med stein! Undersøk hva innboforsikringen din dekker av dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 17. april 2004 #35 Del Skrevet 17. april 2004 Vet om en som fikk besøk på døren av en nabo. Gutten stod bak moren. Naboen fortalte at gutten hennes og en annen hadde skrapt opp bilen hans med stein og knust begge frontlyktene +++. Han sa at han kom til å ta det på forsikringen, men forlangte at hun og den andre guttens foreldre betalte egenandelen. Hun lekset opp for ham om at han fikk ikke 50 øre av henne. Slikt måtte han regne med... Dette høylydt med gutten (som da var 8 år) som lattermild tilskuer... :evil: Ikke det at jeg tror hovedinnlegger er slik. Ville bare si at det finnes mange forskjellige typer i samfunnet vårt... Jeg har heldigvis forsikring gjennom banken min på gutten min. Skal få det på yngste når han blir 1 år (får ikke tegne før). Godt å ha som trygghet. Bank i bordet - har ikke hatt behov for forsikringene enda. Men vil heller betale på en forsikring jeg ikke "trenger" enn å trenge en forsikring jeg ikke betaler for... Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diddl Skrevet 17. april 2004 #36 Del Skrevet 17. april 2004 Jeg hadde som de fleste andre her betalt heile greia. Blir jo helt feil at han skal tape bonus- pga at din datter skraper opp hans bil! Når ikke din datter vet at det er galt å skrape opp andres biler når hun er 5år- bør hun vel ikke leke ute alene heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 18. april 2004 #37 Del Skrevet 18. april 2004 Ja om foreldra har kjip økonomi? det sier seg selv at man kan ikke presse slike Så derfor er det greit at unger med foreldre som har dårlig økonomi kan utføre hærverk fordi de ikke klarer å betale erstatning likevel???? Beklager at jeg dro tråden litt utenfor det den originalt handlet om, men denne kommentaren provoserte meg :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serenity Skrevet 18. april 2004 #38 Del Skrevet 18. april 2004 Det er vel ikke greit, men hva skal man gjøre - la dem leve på ingenting en stund? Det handler om menneskelige hensyn, man kan argumentere i det uendelige.. Ang spm i begynnelsen, jeg tror også - dersom jeg hadde økonomi til det, uten å gå under - ville betalt hele summen. Jeg ville forsøkt å låne penger dersom jeg ikke hadde dem selv. Og hadde det ikke gått, hadde jeg betalt det jeg kunne, og tilbydt meg å gjøre opp resten på andre måter, evt ved en "avbetalingsavtale" oss i mellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 28. april 2004 #39 Del Skrevet 28. april 2004 Hvordan gikk denne saken Snexi? Fikk du orda opp med naboene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snexi Skrevet 28. april 2004 Forfatter #40 Del Skrevet 28. april 2004 Hei alle sammen! Her var mange engasjerte sjeler, og det liker jeg. Forsikring saker tar alltid en tid og behandle. I "verste" tilfelle betaler vi hans egenandel på 4000,- og han får ikke bonustap i og med at han ikke kan lastes for det som har skjedd. I "beste " tilfelle betaler vi 1500,- som er egenandelen på vår innbo forsikring. Så det gjenstår og se, skal legge inn svaret når saken er ferdig-behandlet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå