snexi Skrevet 16. april 2004 #1 Del Skrevet 16. april 2004 Her forleden da jeg sendte mellomste jenten min på 5 år ut for å leke, fikk hun visst andre enn positive ideer i kjedsomhetens øyeblikk. Naboen vegg i vegg har nettopp kjøpt seg en splitter ny(2004-mod) bil som står på tunet( vi dele innkjørsel da vi bor i 2-mannsbolig) Og den fant vårt lille gull ut at den kunne hun tegne på med stein UHU, han ble forståelig nok ikke gla Så til sakens kjerne; Ringte forsikrings-selskapet og hørte hvordan jeg skulle forholde meg? Han sa som jeg egentlig forventet, vi er ikke juridisk ansvarlig, men det moralske kommer jo inn. Jeg tilbydde meg å dekke egenandelen som forøvrig er 4000kr, men da må han gå med på bonustap. Hva mener dere i KG? skaden kommer på ca 10000 kr. Kunne virke som de ville jeg skulle bet. hele gildet så de slapp bonustap... Mitt argument da er at neste uke kan en av de andre barna mine ved et uhell f.eks komme bort i bilen med sykkel, så jeg mener det er derfor en har forsikring. Må få poengtere at jenten vår aldri har gjort dette før og kommer nok aldri til å gjøre det mer...og at naboforholdet er i utgangspunktet veldig bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 16. april 2004 #2 Del Skrevet 16. april 2004 Går ut i fra at du mener egenandel på 4000, 40.000 er vel litt mye?? Fy flate jeg hadde blitt så vill hvis noen hadde gjort noe sånt med vår nye 2004-modell altså! Vet ikke hva jeg hadde sagt eller gjort, greit nok at det kan repareres med bilen er jo helt ny og har ellers ikke en skade eller skramme... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gophler Skrevet 16. april 2004 #3 Del Skrevet 16. april 2004 Din datter har utført hæverk på annensmans eiendom. Så lenge gjerningsmannen er kjent, din datter, vil det være etter min mening naturlig at skadelidene ikke påføres noe økonomisk tap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gophler Skrevet 16. april 2004 #4 Del Skrevet 16. april 2004 Din datter har utført hæverk på annensmans eiendom. Så lenge gjerningsmannen er kjent, din datter, vil det være etter min mening naturlig at skadelidene ikke påføres noe økonomisk tap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 16. april 2004 #5 Del Skrevet 16. april 2004 Jeg vet heller ikke hvordan jeg hadde reagert om jeg kom opp i en sånn situasjon, men mannen min tok en liten kar i å tegne med stein i lakken på en av våre biler for et års tid siden. Han krevde at foreldrene betalte hele lakkeringa (som kom på 12 000 kroner) for han var ikke interessert i å miste bonus på den saken. Å for eksempel velte på en bil med sykkel er jo et uhell, men å bevisst ripe opp lakken på bilen med overlegg - da mener jeg foreldrene må stå til sin rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snexi Skrevet 16. april 2004 Forfatter #6 Del Skrevet 16. april 2004 Først; takk for at du gjorde meg obs på egenandel- feilen :-? Den var litt drøy... Dernest lurer jeg på om du har barn? Jeg har ingen problem med å skjønne hans frustrasjon MEN; Vi bor i en gate med mange to-mannsboliger og kjempemange små unger. Naboen har også små unger på våres alder som også er ute og leker alene. Vi har også en ny bil på tunet, om ikke en 2004- modell, og så vidt jeg såg svarte ikke du på spørsmålet mitt. HVA VILLE DU HA GJORT? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 16. april 2004 #7 Del Skrevet 16. april 2004 Hadde mitt barn gjort noe sånt, hadde jeg vært villig til å betale alle kostnadene ved skaden. Hadde også forventet det samme om noen hadde skrapet opp vår bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 16. april 2004 #8 Del Skrevet 16. april 2004 Synes det er helt rimelig at dere dekker alle kostnadene med opprettingen. Det er jo helt urimelig at naboen skal tape bonus. Dette har noe med ansvaret vi foreldre har. Er vi ikke der og passer på - og ungene med overlegg gjør noe galt .. er det synd . men vi må punge ut. (Å velte med sykkel er jo i utgangspunktet et uhell .. og saken stiller seg vel muligens anderledes ... men jeg ville ikke følt meg komfortabel med at naboene hadde utgifter påført av mine barn) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moonshadow Skrevet 16. april 2004 #9 Del Skrevet 16. april 2004 Hadde mitt barn gjort noe sånt' date=' hadde jeg vært villig til å betale alle kostnadene ved skaden. Hadde også forventet det samme om noen hadde skrapet opp vår bil.[/quote'] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 16. april 2004 #10 Del Skrevet 16. april 2004 Ikke for å være frekk, men uansett om man bor i en gate med 50 unger skal man vel ikke trenge å være redd for at det man har stående på sin eiendom skal bli ødelagt? Og hva om man får skader på f.eks bil, uhell eller overlegg, flere ganger? Skal man da godta at man kanskje plutselig står nesten uten bonus og med skyhøy forsikring? For en 2004 modell med full kasko og nesten uten bonus er nok en dyr forsikringssak..... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snexi Skrevet 16. april 2004 Forfatter #11 Del Skrevet 16. april 2004 Ikke for å være frekk, men uansett om man bor i en gate med 50 unger skal man vel ikke trenge å være redd for at det man har stående på sin eiendom skal bli ødelagt? Tåler den vet du Visste jeg ville skape diskusjon her inne, så flott med andre sine sunspunkter... Men litt overrasket over andre sine forventninger til en 5-års gammel unge. Vet dere; da jeg ringte forsikringselskapet fikk jeg beskjed om at ungene ikke kunne stå til ansvar før de var 7 år gamle. Det er derfor vi har forsikringer. Takker for flere synspunkter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 16. april 2004 #12 Del Skrevet 16. april 2004 [Men litt overrasket over andre sine forventninger til en 5-års gammel unge. .. Der er vel ikke ungen vi har forventninger til.. men til foreldrene.. (enten at de passer på at sånn ikke kan skje - eller at de dekker opp de kostnadene ungene påfører andre) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 16. april 2004 #13 Del Skrevet 16. april 2004 Her er jo alle "enig" om ting: Bileier skal ikke lide tap! Men hvem betaler... Snexi:), du sier at du har kontaktet forsikkringsselskapet. Mener du da der hvor bilen er forsikkret? I så fall; undersøk hvilke forsikkringer DU har!!! Da vi hadde små barn, tegnet vi en forsikkring, som kunne dekke "uhell" med barna. Undersøk om du har noe. Da er jo saken grei. Da kan forsikkringsselskapene "krangle" om resten! En lignende forsikkring anbefales! Det kan fort skje "uhell"!! Er visst noen som ikke har barn her inne. Da hadde de skjønt at det går ikke ann å "vokte" en unge konstant!! Og Snexi:) har da ikke fraskrevet seg ansvaret helt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 16. april 2004 #14 Del Skrevet 16. april 2004 Jeg har barn selv. Hvis mine barn med fullt overlegg hadde ødelagt naboens bil, hadde jeg ønsket å erstatte det økonomiske tapet til naboen fullt ut. Kjipe penger ja - men sånn er det bare. Er helt enig i at det ikke går ann å vokte barna hele tiden, slike ting kan skje, og etter min mening er det rett at vi foreldre betaler for slikt. Er det et uhell stiller det seg litt annerledes, men jeg tror likevell jeg ville tilbudt meg å betale for skaden i sin helhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 16. april 2004 #15 Del Skrevet 16. april 2004 Jeg hadde betalt - om du ikke forventer at barnet skal klare å holde seg unna bilen på egen hånd, så må du passe på det til alle tider - derfor er ansvaret uansett ditt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 16. april 2004 #16 Del Skrevet 16. april 2004 Jeg legger igjen inn denne linken her. Lov om skadeserstatning: http://www.lovdata.no/all/hl-19690613-026.html § 1-1. (barns ansvar.) Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers. § 1-2. (foreldres ansvar m.v.) 1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse. 2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 16. april 2004 #17 Del Skrevet 16. april 2004 Men litt overrasket over andre sine forventninger til en 5-års gammel unge Hvor i alle dager har du fått det i fra at dette er forventninger til ungen?? Det eneste som har blitt diskuteret er hva våre forventninger til foreldrene er.. og jeg hadde i alle fall forventet at de "la seg flat" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 16. april 2004 #18 Del Skrevet 16. april 2004 Loven, som "orakel" siterte var jo ganske klar! Så "snexi:)", undersøk hva DINE forsikkringer dekker!! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carmelita Skrevet 16. april 2004 #19 Del Skrevet 16. april 2004 Har ikke barn selv, men synes det er en selvfølge at foreldre betaler når barna gjør hærverk (noe jeg synes å skrape opp en bil er). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 16. april 2004 #20 Del Skrevet 16. april 2004 Hadde mitt barn tegnet med stein på naboens bil... -ja da hadde jeg lagt meg helt flat og dekket absolutt alle utgifter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå