Gå til innhold

Dere som jobber i dagligvarebutikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har noen rare spørsmål til dere.

Selv skal jeg mest sannsynlig søke jobber innenfor dagligvaren. Problemet mitt er bare at jeg er veldig nervøs, har mye angst og er redd for ikke å klare ting..

Derfor lurer jeg på hva som er vanskelige arbeidsoppgaver i en butikk? Hva er det mest utfordrende? Er det fort gjort å lære seg kasseapparatet?

Er det mulighet for at jeg ikke vil klare jobben? Eller kan alle klare det, til og med meg?

Jeg tenker alt for mye, og har ikke akkurat verdens beste selvtillit.. Så for dere høres dette sikkert rart ut, men for meg er det helt reelt å tro at jeg ikke vil kunne klare det :(



Anonymous poster hash: 4b3d6...43c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig synes jeg det mest utfordrende er kasse. Selve kassen og det er lett, men det er kundene. Du kan jo lese i "dumme ting kunder sier"-tråden, så skjønner du hva jeg mener. Så så lenge du finner en måte å takle sånt på(bare å ta på regnfrakk og la det prelle av), så er det bare å tute å kjøre:)



Anonymous poster hash: 6d78f...e5d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta seg av kundene er som regel det verste. Å lære seg kassesystemet går fort, men å lære koder tar litt tid. Det kan virke skummelt å stå i kassa når du er under opplæring, for du må som regel spørre om hjelp og bruke litt tid når det dukker opp en vare eller et spørsmål du ikke har erfaring med. De fleste kunder har forståelse for at ansatte må trenes opp, men det er noen dårlige frø som kan ødelegge dagen.

Jeg lærte meg å "koble av" meg selv og bare være profesjonell ansatt. Dvs. jeg tok ingenting personlig når jeg var i arbeidsuniformen, selv om jeg var gamle, usikre meg når jobben var over. Eventuell kjefting og sånt taklet jeg greit når du tenker at de kjefter på den som er kledd i uniformen din, ikke deg (og at de er idioter som kjefter). Unngå å gå i fella med å "gjemme" deg ved å gjøre ting på bakrommet eller lignende, det blir bare verre å gå ut blant kundene.



Anonymous poster hash: e6e9a...c64
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta seg av kundene er som regel det verste. Å lære seg kassesystemet går fort, men å lære koder tar litt tid. Det kan virke skummelt å stå i kassa når du er under opplæring, for du må som regel spørre om hjelp og bruke litt tid når det dukker opp en vare eller et spørsmål du ikke har erfaring med. De fleste kunder har forståelse for at ansatte må trenes opp, men det er noen dårlige frø som kan ødelegge dagen.

Jeg lærte meg å "koble av" meg selv og bare være profesjonell ansatt. Dvs. jeg tok ingenting personlig når jeg var i arbeidsuniformen, selv om jeg var gamle, usikre meg når jobben var over. Eventuell kjefting og sånt taklet jeg greit når du tenker at de kjefter på den som er kledd i uniformen din, ikke deg (og at de er idioter som kjefter). Unngå å gå i fella med å "gjemme" deg ved å gjøre ting på bakrommet eller lignende, det blir bare verre å gå ut blant kundene.

Anonymous poster hash: e6e9a...c64

Ja, hvordan fungerer dette? Er det koder man må kunne for frukt, grønnsaker og slikt?

Kunne du forklart meg i detalj hvordan man tar seg av en varehandel, bare sånn grovt sett? Hva heter knappene man trykker på osv...? Kanskje jeg blir beroliget hvis jeg vet litt slikt på forhånd.. Uff blir flau av meg sjøl her nå :( Utrolig dumme spørsmål å stille, men men..

Ts

Anonymous poster hash: 4b3d6...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jobbe i dagligvarer er på ingen som helst måte vanskelig, men kan være stressende. Erfaring hjelper ;) Og kassesystemene er lager sånn at en 50 år gammel dame som knapt noensinne har sett på en datamaskin kan lære det i løpet av en dag eller to.



Anonymous poster hash: 27712...c3f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal gå helt fint! Jeg var i samme situasjon etter videregående, men det gikk veldig bra. En fordel er faktisk at en slik jobb er at du blir mer utadvendt av en sånn jobb. Det gjør ingenting om du gjør feil. Du får også hjelp av en annen medarbeider i starten, og etter det sitter du ofte i kassa like ovenfor en annen kasserer sånn at du kan be om hjelp. :)



Anonymous poster hash: 5d8ff...24b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, husker første gangen jeg satt i den situasjonen der.

Skulle egentlig ha 4 timer opplæring, men etter en 5-10 minutter så fikk jeg beskjed om at "Det her går fint, der har du en telefon, ring hvis det er noe." Det var Europris, men mye likt dagligvarer.

Tør nesten påstå at hvis du kan bruke kvinneguiden, så klarer du kassa på rema. ;p



Anonymous poster hash: 27712...c3f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kunden betaler med kort trykker du "bank", eller "kontant" for nettopp kontant (litt ulikt system på akkurat dette pga ulike kassesystemer). Er det CashGuard slipper du å telle opp kassa før du drar. Er det på et sted uten CashGuard, vil den kassa du har, være "din" på den vakten og du må telle før du går. Litt mer tungvindt, men så absolutt ikke vanskelig! :)

Kodene lærer du litt etterhvert; feks har Meny fire siffer og Rema1000 tre siffer (feks.; 4343 for kålrot og 317 for kålrot). Du kan også lete på kassa etter koden, og det vil du nok gjøre litt i begynnelsen, og så går det seg til etterhvert. Jo mer du jobber, jo raskere lærer du og vedlikeholder du kodene :)



Anonymous poster hash: f72aa...d8e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kunden betaler med kort trykker du "bank", eller "kontant" for nettopp kontant (litt ulikt system på akkurat dette pga ulike kassesystemer). Er det CashGuard slipper du å telle opp kassa før du drar. Er det på et sted uten CashGuard, vil den kassa du har, være "din" på den vakten og du må telle før du går. Litt mer tungvindt, men så absolutt ikke vanskelig! :)

Kodene lærer du litt etterhvert; feks har Meny fire siffer og Rema1000 tre siffer (feks.; 4343 for kålrot og 317 for kålrot). Du kan også lete på kassa etter koden, og det vil du nok gjøre litt i begynnelsen, og så går det seg til etterhvert. Jo mer du jobber, jo raskere lærer du og vedlikeholder du kodene :)

Anonymous poster hash: f72aa...d8e

Hva er Cashguard?

Og hva gjør man om folk skal ta ut penger i tillegg?

Anonymous poster hash: 4b3d6...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tidligere jobbet i coop.....der har deopplærings program på nettet e-læring hvor du (animasjons person) sitter i kassen å slår inn ting. litt morsomt egentlig men da får du en liten innføring før du setter deg i kassen.og koder til frukt og grønt.

for øvrig har jeg ansvaret for opplæring av nye.

det har gått utrolig greit. de gjør det selvfølgelig ikke like raskt som meg som har en del erfaring men det har jeg forståelse for!. jeg bruker en hel dag sammen med den ny ansatte. i kassen. og har et par dager til hvor jeg er 100% med den nye. når de skal begynne å sitte i kassen første gang alene. er jeg alltid i nærheten og kan hjelpe.

forventer ikke at du skal kunne alle kodene eller slikt. det kommer etter hvert. og jeg er alltid ledig for spørsmål. viktig at de som kommer hit blir tatt vare på og får skikkelig opplæring!

vis folk skal ta ut penger i vår kasse: trykk på bank , vis summen av varene er 234,90 og de skal ta ut 200 ekstra skriver jeg inn 434,90 - trykker ok. så setter kunden inn korte og slår koden+ok. så spytter maskina ut penger:)



Anonymous poster hash: 35858...e44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å skrive ned noen jukselapper hvis det er funksjoner på kassa hvor du må gjøre spesifikke ting i rekkefølge. Det er greit i begynnelsen før du husker det.

Ikke vær redd for å spørre de som lærer deg opp hvis du lurer på noe eller har glemt noe. Bedre å spørre et par ganger ekstra enn å glemme det når du står alene med en kunde.



Anonymous poster hash: e6e9a...c64
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet både i Norgesgruppen (Spar, Meny, Kiwi, Joker) og i Coop og ville egentlig anbefalt deg å søke i Norgesgruppen. Kassasystemet på Coop er så gammaldags at jeg får helt vondt. I NG kan du trykke på frukt på skjermen og deretter kommer det opp bilder av alle fruktene også trykker du bare S for å finne sitron. Så står koden under bildet, så du husker den, men du trykker bare på bildet for å få den regristrert. På Coop er det ingen touch skjerm, ingen cashguard(som regel, unntak i nyere butikker vil jeg tro) og du har de der pene oppslagene for hånd, selvom du kan gjøre det på skjermen også på en mye mer tungvindt måte.

Bestillingssystemene er også tyngre i Coop synes jeg, men hvis du bare er kasse så trenger ikke du å tenke på det. Fordelene ved å være ansatt i NG er også bedre, hvis du sammenligner ansatt-trumf og ansatt-coop medlemskap.



Anonymous poster hash: c026f...040
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Koder" heter for øvrig PLU. Man spør, "hvilken PLU er det på appelsinene, vet du det", ikke, "hvilken kode er det på appelsinene, vet du det". I sistnevnte tilfelle vil medarbeiderne bare stirre rart på deg og ikke ane hva du prater om. Og kunder er ikke så ille som de her skal ha det til. Så lenge du klarer å smile til folk og gi blaffen i hvordan de er.



Anonymous poster hash: 5c0c6...2c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har noen rare spørsmål til dere.

Selv skal jeg mest sannsynlig søke jobber innenfor dagligvaren. Problemet mitt er bare at jeg er veldig nervøs, har mye angst og er redd for ikke å klare ting..

Derfor lurer jeg på hva som er vanskelige arbeidsoppgaver i en butikk? Hva er det mest utfordrende? Er det fort gjort å lære seg kasseapparatet?

Er det mulighet for at jeg ikke vil klare jobben? Eller kan alle klare det, til og med meg?

Jeg tenker alt for mye, og har ikke akkurat verdens beste selvtillit.. Så for dere høres dette sikkert rart ut, men for meg er det helt reelt å tro at jeg ikke vil kunne klare det :(

Anonymous poster hash: 4b3d6...43c

Hei! :) Jeg jobber ikke i butikk nå, men har tidligere jobbet deltid som kasserer på meny og ICA. Jeg synes det gikk helt greit å lære seg kasseapparatet. Dessuten blir du ikke kastet rett ut i det på egen hånd. De først dagene (i hvertfall på min tidligere arbeidsplass) hadde de som var under opplæring en person som fungerte som en slags fadder som hadde ansvar for deres opplæring. Denne personen stod sammen med deg i kassen og forklarte hvordan og hva du skulle gjøre, lot deg prøve litt på egenhånd, men stod for det meste (i det minste i begynnelsen) rett bak i tilfelle du skulle ha noen spørsmål. Nå vet jeg ikke om det er en liten eller stor butikk det er snakk om. På meny jobbet jeg kun i kassen, men på en litt mindre ICA butikk rulerte vi mellom kassen, sette ut varer/trekke frem, ordne med prislapper osv. Hvis du sliter med angst vil jeg tro kassen er mer utfordrende, men samtidig er det jo en god måte å eksponere seg fro det man sliter med. I begynnelsen er du kanskje litt usikker på diverse ting, men det er jo alle, så det tror jeg en arbeidsgiver/medarbeidere har forståelse for. Dessuten kommer du nok raskt inn i det. Jobber du på lagret, har du mindre kontakt med kunder, så jeg tror det ville vært lettere i forhold til angsten.

Og ja, jeg tror du vil klare det :) Hvis jobben skulle vise seg og ikke være noe for deg, så kan du jo alltid slutte. Verre enn det er det ikke.

Masse lykke til med jobbsøking! :)

Endret av Sofie_22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange beroligende svar!

Jeg har egentlig lett for å huske tall generelt sett, så PLU-kodene burde gå greit..

Det dumme med meg er at jeg tenker på alt som kan gå galt og så kverner det rundt hodet mitt som ei smørje.

Dessuten syns jeg kanskje det kan bli litt vel flaut å få opplæring av en som kanskje er flere år yngre enn meg.. Siden jeg ikke har jobba så mye før, generelt.

Uff, må bare slutte og tenke så mye..



Anonymous poster hash: 4b3d6...43c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det går helt fint, TS. Selve opplæringssituasjonen er også litt spesiell, da det tross alt er en annen person som følger med på hver minste ting du gjør. Akkurat den delen likte jeg ikke noe særlig, følte det var litt merkelig, men opplæringen tar ikke lang tid. Hadde aldri arbeidet i kasse før, og etter 2 timer med opplæring satt jeg der selv helt alene. Er likevel mye man ikke kan, men det tar man når det kommer. Fortsatt i dag kan det skje ting jeg aldri har vært borti.

Det verste er uansett kundene. Om man aldri har arbeidet med kunder før, så er det mye man kan være usikker på hvordan man skal løse, hvordan man skal te seg osv. Noen kunder er så urimelige at man helst vil skjelle dem ut, men det kan man (som regel) ikke.

Jeg kan bare snakke for hvordan ting fungerer i min egen butikk, men hvem vet, kanskje det hjelper litt.

- Før folk skal betale (enten med kort eller kontant) må du trykke på "SubTotal". Knappen gjør egentlig ingenting spesielt, men uten den kan du ikke trykke på hverken "kontant" eller "bank".

- Ofte vil folk ha ut litt ekstra penger, uten at de vet nøyaktig hvor mye de vil ha. Da sier de gjerne "kan du ikke sette den på 500" eller noe i den duren. Da trykker du på "SubTotal", trykker inn "500" og deretter på "bank". Da blir pengene for kjøpet trukket, og kunden får ut "det som er igjen" av de 500 kronene.

- Knappen for når noen vil ha ut et spesifikt beløp heter noe sånt som "Kontant tilbake". De vil ha ut 300 kroner, du trykker "Subtotal", "300" og "Kontant tilbake"-knappen. Om varene da kostet 200 kroner, betaler kunden 500 - og får 300 tilbake.

Når det kommer til PLU-ene vil jeg anbefale deg å ta en liten tur borti frukt og grønt avdelingen i butikken. Noen butikker har så mye merkelige varer at det kan være vanskelig å vite hva det i det hele tatt er. Det å spørre kunden "du vet ikke hva dette er, vel?" er ikke særlig kjekt, så lurt å få seg en god oversikt.

Der jeg arbeider rullerer vi ikke med andre avdelinger. Jobber du i kassen, så jobber du i kassen - men det betyr ikke at man blir sittende flere timer i strekk i kassen. Er andre ting som skal gjøres også; hente vogner, sjekke en pris, sette tilbake varer kunder ikke vil ha osv. Hvordan det der fungerer er nok litt forskjellig fra butikk til butikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobbet på en vanlig Rimibutikk. Fikk ingen annen opplæring enn tyve minutter med "så trykker du her og her". Brukte lang tid de første dagene! Og sjefen kjeftet sånn på meg for at jeg var treg. Hehe Jeg jobbet bare deltid så jeg hadde ikke ansvar for å telle kasser, bestille eller slikt. Satt i kassen om det var kunder der. Ryddet i hyllene, fylte på varer og kastet papp. Fikset pantemaskinen og tømte pantebordet. Om kvelden måtte vi stable alt brød og sette det ut til henting, rydde i råtten frukt. Fobered deg på at folk spør hva de skal ha til middag eller hva passer kålrot til. Og forbered deg på mange kutt og tøre hender.

Anonymous poster hash: 9c810...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mye er forklart fra før:) Du har fått mange gode råd og tips.

Krev å få ordentlig opplæring!! Be om å få fulle rutiner for åpning og stenging av butikk, hvordan blader og aviser skal håndteres, hvordan frukt skal håndteres, lær deg tipping og rikstoto, frys, melkekjøl, flaskerom osv.. Noter deg så mye du kan i en blokk. Ta gjerne initiativ til å enten komme tidligere eller bli igjen litt etter jobb, for å lære deg det du skal. Ha alltid oversikt over kundeavisen og hva som er på tilbud. Kundene er nemlig livredde for å ikke få rabattene sine. Hehe.

Det er fint å kunne så mye som mulig, slik at samarbeidet i butikken går lettere.

Hvilken butikk tenker du å starte i?

De aller fleste klarer seg fint i en butikk=) Jeg trives godt, selv om det kan være masete.



Anonymous poster hash: 843e1...de6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet både i Norgesgruppen (Spar, Meny, Kiwi, Joker) og i Coop og ville egentlig anbefalt deg å søke i Norgesgruppen. Kassasystemet på Coop er så gammaldags at jeg får helt vondt. I NG kan du trykke på frukt på skjermen og deretter kommer det opp bilder av alle fruktene også trykker du bare S for å finne sitron. Så står koden under bildet, så du husker den, men du trykker bare på bildet for å få den regristrert. På Coop er det ingen touch skjerm, ingen cashguard(som regel, unntak i nyere butikker vil jeg tro) og du har de der pene oppslagene for hånd, selvom du kan gjøre det på skjermen også på en mye mer tungvindt måte.

Anonymous poster hash: c026f...040

Jeg har som deg jobbet i både Norgesgruppen og Coop. Kan oppsummere fordeler og ulemper ved systemene :)

NG:

Positivt

- søkefunksjon med bilder som anonymbruker nevner. Dette er særlig til hjelp når kunder kommer med grønnsaker/frukt verken du eller de kan navnet på.

- "kontant tilbake"-funksjon hvor man kan taste inn beløp kunde ønsker å ta ut direkte.

- "slett kvittering"-funksjon, veldig grei å ha om det blir mye rot (feks om en kunde ikke kan betale)

Negativt

- korrigeringsordningen i mange butikker. Det vil si at man i noen butikker må ta vare på alle kvitteringer hvor man har slått inn feil og rettet det (i tillegg til kvitteringer til retur og kontoslag).

- noen kasser har bare mellomkundefunksjon om man av en eller annen grunn må utsette betaling av en kunde. Man må da trykke mellomkunde for hver kunde, eller slette bongen

Coop

Positivt

- Varer slettes når du korrigerer de, og du slipper å tenke mer på de

- Enklere, dvs at man ofte ikke tar eget oppgjør, kan ikke gi retur etc.

- Veldig hendig vent/hent funksjon som setter en kvittering på vent helt til du ønsker at det skal betales

Negativt

- Færre muligheter, tungvint søkefunksjon uten bilder

- Mangelen på muligheten til å gi retur kan komplisere ting, især om kundene er stresset/har dårlig tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det mest utfordrende er kasse.

Anonymous poster hash: 6d78f...e5d

Alle barna drakk en six-pack, unntatt Lasse, for han drakk en hel palle :)

Anonymous poster hash: 56321...6a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...