Gå til innhold

SI IFRA! KONFLIKTSKY! TRENGER RÅD!


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så svak. Jeg er rett og slett en svak person som griner mye. Det er det som går gjennom hodet mitt gjentatte ganger. JEG ER SÅ SVAK!

Jeg tør ikke og klarer ikke å si ifra hva jeg vil og det å ta egne valg. Jeg gjør det som forventes av meg, og prøver å gjøre det andre vil jeg skal gjøre. Jeg liker ikke å havne i konflikter. Jeg er så konfliktsky. Er redd konflikter. Redd for å bli avstøtt, såre andre, få folk sure på meg, bli forlatt og ikke minst å bli såret selv. Men jeg må jo kunne si ifra og ta egne valg og ikke la folk bestemme over meg. Det bryter meg ned, Jeg gjør ting jeg ikke har lyst til. Dette påvirker hverdagen min. Jeg blir sliten og lei meg. Jeg vil jo kunne stå for det jeg vil og tørre å si ifra, men det er håpløst når jeg aldri klarer det. Mange ganger så vet jeg ikke hva jeg vil heller... Hva vil jeg? Hva vil jeg med livet? Hvem bryr seg om meg?

Når jeg ikke tør å si ifra så går jeg og tenker på det, og noen ganger ombestemmer jeg meg. Da blir det også galt. Da går jeg og tenker på at jeg bare skulle sagt ifra med en gang. Livet er så håpløst.. Jeg må jo kunne klare å si ifra hva jeg vil og hva jeg mener!!! Men jeg blir så fort påvirket. Det liker jeg ikke. Hater meg selv.

Jeg anser også andre som mer verdi enn meg. Jeg trenger selvfølelse nå! Jeg trenger å ikke bli påvirket. Jeg trenger å kunne tørre å si ifra hva jeg vil! Men det er så vanskelig!

Jeg må slutte å være så følsom hele tiden, og sammenligne meg med alt og alle. Jeg må slutte med å basere humøret mitt etter andre mennesker i form av handlinger, kommentarer, blikk osv... Men det er så vanskelig! Klarer det aldri!

Hvordan bli glad i seg selv? Hvordan stå for seg selv? Hvordan få bedre selvfølelse?

Andre som har samme problemer som meg? Trenger hjelp!



Anonymous poster hash: 75e23...265
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, dette hørtes jo helt forferdelig ut. Jeg er ikke lege eller psykolog, men foreslår at du søker om hjelp..

Og så videre så er det bevist at fysisk aktivitet gir selvtillit og mestringsfølelse, det hjelper meg godt i alle fall, kanskje du kan finne deg en aktivitet som du øver å øver på til du ser at du kan klare det (for der er jeg sikker på at du kan) og får selvtillit når du beviser for seg selv evnene du besitter.

Når det gjelder å være redd for hva andre synes så er det lett å si men vanskelig å gjennomføre, ta baby steps. Bare en gang om dagen si nei, å legg merke til at verden ikke går under. I morgen sier du dette liker jeg ikke osv. Bygg opp din egen komfort med å si ifra, ingen som kommer til å slå deg ned.

Masse masse lykke til!

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Ville bare si noe om at du ikke trenger hate deg selv, selv om du lar folk styre deg og du ikke kan si fra. Det er ikke noe du kan lastes for. Tenker det er en grunn. Kjenner meg igjen.

For meg, og endel grenseløse, så er det slik at en har blitt så gjennominvadert så mange ganger at en ikke klarer å sette grenser. I den sammenheng har det null å si om du føler det er din egen feil folk invadere deg. En er blitt så gjennominvadert at en er litt borte. En får ikke tak i seg selv innvendig for en har gjemt seg inni seg selv. Dette fordi det må være en flik av deg som er trygt avskjermet fra verden rundt deg. Så godt gjemt at du ikke får tak i det selv engang. Men det må være slik til du kan få hjelp til å bygge opp nye grenser til folk og verden. Men det gjør en føler en ikke kjenner seg selv eller vet hva en vil..

Selv trengte jeg hjelp. Psykolog hjelp. For jeg hadde helt mistet troen på at jeg kunne sette grenser og jeg hatet meg selv for å være så ubrukelig til noe som alle andre stort sett klarer rimelig bra: det å si nei, vite hva en mener og vil og si nei til ting som "vil du se den filmen på kino" om en har lyst til å si det.

Når ingen hører etter når en sier nei så mister en evnen til å si det. ikke hat deg selv. Du kan absolutt ikke noe for at det har blitt slik. Du trenger gi deg selv kjærlighet for å lokke deg selv fram igjen. Du trenger være veldig veldig snill med deg selv og trøst deg selv for alle de gangen du er blitt dyttet rundt fordi du ikke har grenser. Du må bli din egen beste venn.

Søk hjelp. Dette er så vanskelig å finne ut av alene. Og du skal ikke trenge ha det sånn som dette. Har selv nå gått noen år hos psykolog og ser ting klarere, og har det mye bedre.



Anonymous poster hash: d8831...112
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Trengte virkelig å høre det dere skrev! Takk!

Har gått litt til psykolog, men funket ikke helt. Klarer ikke helt å få ting fram der, så alt så bra ut til slutt...

Jeg ser jeg trenger hjelp. Prøve å finne meg selv igjen, mine egne verdier og meninger.

- TS



Anonymous poster hash: 75e23...265
Skrevet

Tusen takk for svar. Trengte virkelig å høre det dere skrev! Takk!

Har gått litt til psykolog, men funket ikke helt. Klarer ikke helt å få ting fram der, så alt så bra ut til slutt...

Jeg ser jeg trenger hjelp. Prøve å finne meg selv igjen, mine egne verdier og meninger.

- TS

Anonymous poster hash: 75e23...265

I

Om det er til trøst så opplever alle av vi mister oss selv i blandt, men jeg har det mye bedre når jeg kan identifisere meg selv med hvertfall en rolle i livet. Akkurat nå er jeg dyktig i jobben min, en simpel kioskjobb men jeg er kjempeflink. Også er jeg en fjellgeit, jeg er tilogmed en enslig fjellgeit da jeg må gå alene fordi ingen gidder å gå med meg. Også er jeg en flink kokk å en trivelig kjæreste :)

Bli kjent med deg selv, finn ut hva du liker å ta vare på deg selv, og husk at alle vi andre mennesker er like teite alle sammen :)

Hadde jeg vært psykolog så hadde mestringsevne å følelsen av egen success vært mitt svar på mange problemer, uten at jeg i det heletatt vet hva jeg snakker om.

Men jeg har troen på deg jeg!

Ps: bestill en bok om ledelse, jeg har lest den av Elin ørjasæter og selv om man ikke er leder så synes jeg den er vanvittig bra!

AnonymBruker
Skrevet

I

Om det er til trøst så opplever alle av vi mister oss selv i blandt, men jeg har det mye bedre når jeg kan identifisere meg selv med hvertfall en rolle i livet. Akkurat nå er jeg dyktig i jobben min, en simpel kioskjobb men jeg er kjempeflink. Også er jeg en fjellgeit, jeg er tilogmed en enslig fjellgeit da jeg må gå alene fordi ingen gidder å gå med meg. Også er jeg en flink kokk å en trivelig kjæreste :)

Bli kjent med deg selv, finn ut hva du liker å ta vare på deg selv, og husk at alle vi andre mennesker er like teite alle sammen :)

Hadde jeg vært psykolog så hadde mestringsevne å følelsen av egen success vært mitt svar på mange problemer, uten at jeg i det heletatt vet hva jeg snakker om.

Men jeg har troen på deg jeg!

Ps: bestill en bok om ledelse, jeg har lest den av Elin ørjasæter og selv om man ikke er leder så synes jeg den er vanvittig bra!

Takk for tipset! :)

Vet ikke helt hva jeg vil og hva jeg liker, mine verdier o.l. Føler bare mye er likegyldig og udefinert.. Men skal bli bedre kjent med meg selv. Vanskelig er det når man alltid er usikker på hva man vil. Men jeg skal klare det.

Anonymous poster hash: 75e23...265

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg slet meg ikke å ha tro på meg selv, før. Slet med å ta egne valg, definere meg selv. Så fant jeg ut at det var på tide å ta tak. Finne ut av hva jeg kan klare alene! Jeg bestilte en billett til London, dro alene på storbyferie. Gjorde akkurat det jeg selv ville i en uke. Tvang meg selv til å trives i eget selskap, trå ut av komfort sonen, ta egne valg. Kom hjem som et nytt menneske , etter en uke. Med tro på meg selv, og tanken om at jeg fortjener å ta egne valg,
Var selvfølgelig en god del jobb etter dette også, men det var en god start! Det er et år siden nå, og jeg har det mye bedre med meg selv. Jeg har gått fra svak til sterk :) Håper du også finner din løsning!

Endret av Mur
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet meg ikke å ha tro på meg selv, før. Slet med å ta egne valg, definere meg selv. Så fant jeg ut at det var på tide å ta tak. Finne ut av hva jeg kan klare alene! Jeg bestilte en billett til London, dro alene på storbyferie. Gjorde akkurat det jeg selv ville i en uke. Tvang meg selv til å trives i eget selskap, trå ut av komfort sonen, ta egne valg. Kom hjem som et nytt menneske , etter en uke. Med tro på meg selv, og tanken om at jeg fortjener å ta egne valg,

Var selvfølgelig en god del jobb etter dette også, men det var en god start! Det er et år siden nå, og jeg har det mye bedre med meg selv. Jeg har gått fra svak til sterk :) Håper du også finner din løsning!

Tusen takk for svar! Godt å høre folk har klart seg gjennom det og kommet ut som sterk. Det finnes en løsning! :) Takk for tipset, det skal prøves når jeg får meg tid.

Anonymous poster hash: 75e23...265

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...