AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #1 Skrevet 9. juli 2013 Hei! Jeg har en del spørsmål i forhold til å studere medisin i Tyskland. Jeg har i løpet av det siste året bestemt meg for å satse på medisin og drømmen er å arbeide i for eksempel "leger uten grenser" en dag. Har veldig lyst til å studere i utlandet og spesielt Tyskland, da kjæresten og mange av vennene mine er tyske.. Fra videregående har jeg et karaktersnitt på 5.0, altså 54 poeng med realfagspoengene. Jeg har alle realfagene utenom biologi 1 og 2 og har hatt fem år med tysk. Det første året etter videregående var jeg au-pair hos en familie i Paris og lærte meg fransk, jeg er glad i språk og vil veldig gjerne lære meg tysk ordentlig. Etter tiden i Frankrike viste jeg ikke hva jeg ville studere så jeg valgte å ta et årsstudium i Afrikastudier ved NTNU, hadde blant annet et fag kalt helse og sykdom. Jeg har også jobbet i en oppfølgingstjeneste i et år nå, hvor jeg jobber med psykisk syke brukere. Etter disse to årene har jeg nå endelig klart å bestemme meg for hva jeg vil satse på. Nå er planen å flytte til Tyskland og lære språket i løpet av et år og deretter søke studier. Det jeg lurer på er om det faktisk er en sjangs for at jeg kommer inn i Tyskland? Evt. Norge/Danmark? Spiller erfaring, motivasjon ol en betydelig rolle i opptaket i den 3. kvoten? Er det noe spesielt jeg kan gjøre i løpet av dette året for å øke sjangsene for å komme inn? Har allerede tenkt på å ta biologi som nettstudium om det er mulig. Har også hørt man kan ta en test som kartlegger dine egenskaper for studiet, er den kun for tyske studenter? Hvilket nivå må man oppnå på språktesten?(A1-C2) Jeg er veldig usikker på om det er et riktig valg å bruke et år på dette, så blir veldig glad for alle svar/råd! Ingeborg Anonymous poster hash: 009f8...ffa
Glynis Skrevet 9. juli 2013 #2 Skrevet 9. juli 2013 (endret) Jeg vet om denne testen, men det står at for ikke-EU-utlendinger gjelder den ikke: http://www.tms-info.org/index.php?ID=news Når det gjelder språk bør du være C1.2/C2. Endret 9. juli 2013 av Glynis
iingeboorr Skrevet 9. juli 2013 #3 Skrevet 9. juli 2013 Jeg vet om denne testen, men det står at for ikke-EU-utlendinger gjelder den ikke: http://www.tms-info.org/index.php?ID=news Når det gjelder språk bør du være C1.2/C2. Okei, takk!
Guybrush Skrevet 9. juli 2013 #4 Skrevet 9. juli 2013 Opptakskrav Du må ha generell studiekompetanse og ha fagene R1 (evt. S2), fysikk 1 og kjemi 2. Det anbefales også å ha biologi, men det er ikke et krav for norske søkere (slik det er for de tyske). Her finner du karakterkravene for de forskjellige tyske skolene i 2012. De ligger tett opp mot de Norske. Altså trenger du et snitt på rundt 5,8+ mens de norske skolene har krav på 5,8/6,8 primær/ordinær http://www.hochschulstart.de/fileadmin/downloads/NC/WiSe2012_13/NC_alle_WS_12_13.pdf Språket brukt i undervisningen vil være veldig vitenskapelig slik at latin/gresk vil være basisen og derfor veldig likt engelsk blant annet. Se på noen lærebøker på tysk så får du litt inntrykk av nivået. Du kan kontakte henne om du vil vite litt mer fra en tidligere norsk student: http://www.med.uio.no/studier/utland/profesjon-medisin/rapporter/tyskland/berlin-v10.html Karakteromregning: http://www.ansa.no/upload/Landsbrosjyre_Tyskland-2012.pdf http://www.charite.de/fileadmin/user_upload/portal/studium/bewerbung/mitteilungen_bewerber.pdf
iingeboorr Skrevet 9. juli 2013 #5 Skrevet 9. juli 2013 Opptakskrav Du må ha generell studiekompetanse og ha fagene R1 (evt. S2), fysikk 1 og kjemi 2. Det anbefales også å ha biologi, men det er ikke et krav for norske søkere (slik det er for de tyske). Her finner du karakterkravene for de forskjellige tyske skolene i 2012. De ligger tett opp mot de Norske. Altså trenger du et snitt på rundt 5,8+ mens de norske skolene har krav på 5,8/6,8 primær/ordinær http://www.hochschulstart.de/fileadmin/downloads/NC/WiSe2012_13/NC_alle_WS_12_13.pdf Språket brukt i undervisningen vil være veldig vitenskapelig slik at latin/gresk vil være basisen og derfor veldig likt engelsk blant annet. Se på noen lærebøker på tysk så får du litt inntrykk av nivået. Du kan kontakte henne om du vil vite litt mer fra en tidligere norsk student: http://www.med.uio.no/studier/utland/profesjon-medisin/rapporter/tyskland/berlin-v10.html Karakteromregning: http://www.ansa.no/upload/Landsbrosjyre_Tyskland-2012.pdf http://www.charite.de/fileadmin/user_upload/portal/studium/bewerbung/mitteilungen_bewerber.pdf Takk for nyttige linker! Men jeg ser i kvote 3 ligger snittene lavere enn i kvote 1 hvor de tar kun de beste, jeg regner med jeg blir vurdert i kvote 3 - der snittene ligger på alt mellom 1.9-2.5, eller har jeg misforstått?
Guybrush Skrevet 9. juli 2013 #6 Skrevet 9. juli 2013 (endret) Takk for nyttige linker! Men jeg ser i kvote 3 ligger snittene lavere enn i kvote 1 hvor de tar kun de beste, jeg regner med jeg blir vurdert i kvote 3 - der snittene ligger på alt mellom 1.9-2.5, eller har jeg misforstått? 20 % tas inn basert på statlige krav, 20 % tas inn basert på at man ikke har studert/gått skole på 6 år (noe spesielt opplegg som vel er for å stimulere folk til å ta videre utdanning senere i livet) og 60 % som kommer inn basert på skolenes egne krav. Det er sistnevnte gruppe som jeg forstår er åpen for utenlandske studenter i hovedsak. Så de laveste inntakskravene du finner på den listen for medisin (se at det er mange sider som dekker apoteker og andre utdanninger også som har langt lavere krav) er ca 1,2 . Om du ikke kommer inn på primærkvote i Norge vil du nok slite like mye i tyskland. Det er jo en grunn til at de med under 6 i snitt studerer i øst-europa. Det er svært få studieplasser i forhold til antallet som ønsker å ta studiet. Endret 9. juli 2013 av Guybrush
iingeboorr Skrevet 9. juli 2013 #7 Skrevet 9. juli 2013 20 % tas inn basert på statlige krav, 20 % tas inn basert på at man ikke har studert/gått skole på 6 år (noe spesielt opplegg som vel er for å stimulere folk til å ta videre utdanning senere i livet) og 60 % som kommer inn basert på skolenes egne krav. Det er sistnevnte gruppe som jeg forstår er åpen for utenlandske studenter i hovedsak. Så de laveste inntakskravene du finner på den listen for medisin (se at det er mange sider som dekker apoteker og andre utdanninger også som har langt lavere krav) er ca 1,2 . Om du ikke kommer inn på primærkvote i Norge vil du nok slite like mye i tyskland. Det er jo en grunn til at de med under 6 i snitt studerer i øst-europa. Det er svært få studieplasser i forhold til antallet som ønsker å ta studiet. Hm.. Jeg kjenner ei som kom inn på førstevalg i Ulm med 1.3, og under "Studienplatzvergabe Medizin 3. Grenzen im Vorauswahlverfahren" ligger snittene lavere enn i kvoten hvor de tar kun de beste(altså da med 1.0 i snitt) da de tar hensyn til andre faktorer som arbeidserfaring, motivasjon, frivillig arbeid osv. Der står det jo f. eks at i Frankfurt - bis note 2.0.. eller?
iingeboorr Skrevet 9. juli 2013 #8 Skrevet 9. juli 2013 Hm.. Jeg kjenner ei som kom inn på førstevalg i Ulm med 1.3, og under "Studienplatzvergabe Medizin 3. Grenzen im Vorauswahlverfahren" ligger snittene lavere enn i kvoten hvor de tar kun de beste(altså da med 1.0 i snitt) da de tar hensyn til andre faktorer som arbeidserfaring, motivasjon, frivillig arbeid osv. Der står det jo f. eks at i Frankfurt - bis note 2.0.. eller? Eller betyr "Vorauswahlverfahren" at man bare kan være med i vurdering?
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #9 Skrevet 9. juli 2013 Jeg lurer på om ved medisinstudier i Danmark og Sverige om det er karaktersnittet av alle fagene fra videregående, altså 20-30 karakterer? Det står i Danmark på ANSA at det er bestemte realfag og i tillegg andreklasse allmenn engelsk, tilsvarende for Sverige, men der står ikke noe om engelsk. Vil de allmenne fagene fra videregående også telle? Anonymous poster hash: ebf22...d42
Guybrush Skrevet 9. juli 2013 #10 Skrevet 9. juli 2013 Hm.. Jeg kjenner ei som kom inn på førstevalg i Ulm med 1.3, og under "Studienplatzvergabe Medizin 3. Grenzen im Vorauswahlverfahren" ligger snittene lavere enn i kvoten hvor de tar kun de beste(altså da med 1.0 i snitt) da de tar hensyn til andre faktorer som arbeidserfaring, motivasjon, frivillig arbeid osv. Der står det jo f. eks at i Frankfurt - bis note 2.0.. eller? Jeg ser amerikanske legestudenter i Tyskland skrive at de ikke er med i gruppa som vurderes basert på søknad/frivillig arbeid osv. Så får inntrykk av at dette ikke gjelder utenlandske studenter. Vorauswahlverfahren er vel forhåndsutvelgelse, altså hvor studenter velges ut basert på andre kriterier. ANSA og flere andre oppgir iallefall gjennomgående at om du ikke kommer inn i Norge på medisin så har du veldig liten mulighet til å komme inn i Tyskland.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #11 Skrevet 9. juli 2013 Språkkravet i tysk er på C2-nivå, og du bør ha litt latinkunnskaper på forhånd, for her ligger tyske studenter milevis foran norske. Det har muligens med allmenndannelsen å gjøre. Anonymous poster hash: 27d4d...d42
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #12 Skrevet 9. juli 2013 Mannen min kom inn på medisin i Jena, men han måtte ta en språkprøve først. Han var der i 6 uker og nipugget språket, og besto prøven. Deretter tok han alt det teoretiske i Tyskland, men periodene som medisinstudent tok han i Norge. Anonymous poster hash: 6be37...150
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #13 Skrevet 9. juli 2013 Fra videregående har jeg et karaktersnitt på 5.0, altså 54 poeng med realfagspoengene. Anonymous poster hash: 009f8...ffa Tror såkalte "realfagspoeng" kun gjelder hos enkelte norske studiesteder og ikke i utlandet. Derimot er det krav om flere realfag for å i det heletatt kunne søke. Anonymous poster hash: 0976f...d90
iingeboorr Skrevet 10. juli 2013 #14 Skrevet 10. juli 2013 (endret) Mannen min kom inn på medisin i Jena, men han måtte ta en språkprøve først. Han var der i 6 uker og nipugget språket, og besto prøven. Deretter tok han alt det teoretiske i Tyskland, men periodene som medisinstudent tok han i Norge. Anonymous poster hash: 6be37...150 Ok! Vet du hvordan han ble tatt inn? Altså kun på karakterer eller karakterer i tillegg til andre kriterier. Endret 10. juli 2013 av iingeboorr
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå