Gå til innhold

Ekstrem dårlig form - livsstilendring.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare krype til korset å innrømme at jeg har stort behov for å endre livsstilen min.

• Har i flere år hatt høyt blodtrykk som jeg tar faste medisiner for, å det har hemmet meg fra fysisk aktivitet - selv om jeg vet at aktivitet er bedre enn inaktivitet.
  • Er overvektig, dette er jo en konsekvens av min inaktivitet, å selvsagt spiller kosten inn.
  • Har i ca 10 år nå prioritert barns aktiviteter, kjøring og oppfølging av deres aktiviteter. De er nå store å må begynne å ta buss ihvertfall den ene veien, så kan jeg hente. Bare det avlaster meg og muliggjør trening.

For noen år siden meldte jeg meg på helsestudio, gikk der noen mnd før jeg gav opp. Jeg fikk der et treningsopplegg som inkluderte vekter, sit ups osv.

Denne formen for trening har igrunnen aldri vært min greie. Jeg liker bedre å gå og sykle. Det var nok grunnen til at jeg ga opp så fort, for den treningsformen føltes helt feil for meg.

Kan jeg melde meg på treningsstudio å be om å få slippe vekter og matte, å heller bruke tid på tredemølle og sykkel? Kanskje bruke 1/2 år på det, både for å få opp kondisjonen og få gode treningsrutiner?

Er det for sært å komme på treningsstudio å be om den form for trening jeg har nevn her?

Man kan jo si at jeg kan bare gå turer ute å sykle, men det blir ikke gjort. Tenkte at det kanskje var enklere å lage rutiner ved å gå på treningsstudio.

Innspill tas imot med takk :)

Anonymous poster hash: a1da7...834
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Treningssenteret har vel ikke noe med hva du trener når du er der...

Anonymous poster hash: 4ceac...60e
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

så bra du har tenkt å komme igang igjen! :) jeg har gjort en hel omvending da jeg oppdaget at jeg har gått fra str 36 til 44 på 3 år.

de har ingenting med hva slags trening apparater du bruker. vis du vil sykle så sykler du! du må gjøre den treningen du får glede av. det gjør det lettere å komme på trening og fullføre uke etter uke.

du må ikke ha treningsprogram med veker å alt mulig rart dill dall.

Anonymous poster hash: c2ceb...1a8
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

så bra du har tenkt å komme igang igjen! :) jeg har gjort en hel omvending da jeg oppdaget at jeg har gått fra str 36 til 44 på 3 år.

de har ingenting med hva slags trening apparater du bruker. vis du vil sykle så sykler du! du må gjøre den treningen du får glede av. det gjør det lettere å komme på trening og fullføre uke etter uke.

du må ikke ha treningsprogram med veker å alt mulig rart dill dall.

Tusen takk for innspill. Så godt å høre at man ikke må drive med vekter. Jeg gikk som sagt på treningsstudio for noen år siden, men da hadde jeg ikke vett på å si ifra at det treningsprogrammet de laget til meg ikke passet.

Jeg har også tenkt tanken at det er lettere å fullføre et opplegg som jeg trives med.

Hvordan kom du igang, å hva gjorde du?

Ts :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp endret livsstil selv for bare noen uker siden. Det jeg gjorde var å melde meg inn i vektklubb.no (verdt hver krone for min del) og begynne å gå. Jeg passer på å komme meg ut for å gå hver dag. Noen dager blir det bare en km, andre dager går jeg 5-6 km. For meg er det viktig å finne ting jeg trives med sånn at jeg holder motivasjonen oppe. Så jeg vil absolutt råde deg til å gjøre det du føler passer deg framfor det andre mener passer for deg. Så kan du heller legge på andre øvelser etter hvert når/hvis du ønsker det.

Styrketrening er jo kjempebra, men ikke en livsnødvendighet.

Anonymous poster hash: 0fd92...f94
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satset på å være mye ute i sommer, gått turer og brukt penger på en ny sykkel og nye joggesko i stedet for på treningssenter. Det er mye mer inspirerende og hyggelig. Så kan du heller krype inn på et senter når snøen kommer.

Enig i at vektklubb.no er et fint sted! :-)

Anonymous poster hash: 800af...b42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å trene på treningsstudio kan være ganske så kjedelig, så jeg forstår deg der. Jeg kan fortelle litt om hvordan jeg forandret livsstil.

Jeg startet med å gå små turer, hver dag. Dette syntes jeg var trivelig, og de ble lengre og lengre. Deretter begynte jeg å svømme. Formen ble bedre og bedre, og til slutt meldte jeg meg inn i et treningsstudio. Det var elipsemaskina jeg falt for. Etter et år på den var jeg klar for å begynne med vekter, det så jo spennede ut!

Så start i det små, og finn ut hva du liker. Gjerne gå og sykle. Når formen blir bedre kan det være at du får blod på tann og finner hardere aktiviteter.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 3d5fc...79c
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for innspill. Så godt å høre at man ikke må drive med vekter. Jeg gikk som sagt på treningsstudio for noen år siden, men da hadde jeg ikke vett på å si ifra at det treningsprogrammet de laget til meg ikke passet.

Jeg har også tenkt tanken at det er lettere å fullføre et opplegg som jeg trives med.

Hvordan kom du igang, å hva gjorde du?

Ts :)

jeg trener hjemme nå. rett og slett pga jobb tidene mine gjør det vanskelig å dra på trenings senter.

begynte med enkle morsomme trenings videoer på youtube. etter hver som formen ble bedre begynte jeg med hardere trening. jeg valgte meg ut noen dager jeg skulle trene på. først 2 ganger i uka.+ gå til og fra jobb som tar ca en time. nå trener jeg 4 ganger i uka og er i kjempe godt humør og elsker å trene nå. det er gøy,resultatene er der og jeg trives med kroppen min igjen:)

maten er også forandring på , null gotterier. og jeg har faktisk ikke lyst på det lengre heller. det er utrolig deilig å bli kvitt sukkeravhengigheten i samme slengen:)

Skrevet

Hadde heller kjøpt en tredemølle eller en elipsemaskin å hatt hjemme. Helst forran TVen, så går du mens du ser tv. Jeg hadde heller brukt pengene på det, og gode sko, enn treningsstudio.

Lykke til uansett hva du velger :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

http://www.c25k.com/ - "From couch to 5K" er et veldig kjekt startprogram. Det fikk meg igang for et år siden og formen var elendig. Nå jogger jeg 5 km de dagene jeg ikke trener hardt - bare for å bevege meg litt.

Og så meldte jeg meg inn på et senter med gruppetimer, fordi jeg synes det er gøy å bli pusha litt. Trener da styrke på gruppetimer. Å trene styrke på egenhånd når man er i dårlig form, var bare kjedelig. Nå synes jeg det er gøy.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Slenger meg på denne :lete:

Nå har jeg begynt å gjøre en del øvelser for å styrke grunnmuskulaturen min, siden den er ikke-eksisterende. Jeg gjør disse på gulvet hjemme på morgenen, og bruker Cassey på youtube (søk på blogilates eller cassey workout, så finner du fort beginners work out osv).

Når det kommer til mat prøver jeg å få i meg minst mulig sukker/karbo (spesielt til frokost, da jeg opplever at blodsukkeret mitt eksploderer av det!).

Det er liksom bare å begynne et sted. Enten det er å gå tur, eller spise sunnere frokoster eller middager. Og når det har blitt en vane kan du legge deg til en ny vane. Ta étt og étt punkt om gangen, om du skjønner.

Er det forresten noen som har brukt den appen hvor du løper fra zombier her inne? Jeg syns den kan virke fristende for å dra meg ut på joggetur! :) Vurderer å laste den ned nå, selv om kroppen min på ingen måte er god nok for jogging allerede.

Endret av grethe91
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ja jeg løper fra zombier. Kjempemoro. Og jeg kjenner jeg pusher meg selv når jeg får peselyder fra zombier etter meg.

• Liker 2
Skrevet

Ja jeg løper fra zombier. Kjempemoro. Og jeg kjenner jeg pusher meg selv når jeg får peselyder fra zombier etter meg.

Herlig! Da skal jeg laste ned den og løpe i fra de i morgen :)

Skrevet

:skratte:

Hvor får jeg tak i vidunderet? Dette må jeg bare prøve...

Skrevet

:skratte:

Hvor får jeg tak i vidunderet? Dette må jeg bare prøve...

Zombies, run! heter appen. Finnes i app store og google play, såvidt jeg vet! Koster 28 kr nå(på salg)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet (endret)

"Zombies, Run" heter appen. Og den tracker ruta også, så du kan se hvor langt og fort du har løpt. Du får en historie på øret, der du er Runner Nr. 5 og skal redde en haug med folk fra zombier. Så du må løpe og jo lengre du løper, jo flere redskaper får du, for å utføre ditt oppdrag. Og så kan du spille videre på nett. Jeg spiller ikke - for meg holder det å høre peselydene og stemmen til en mann, som sitter i et tårn og ser ned på meg og roper "Run runner nr. 5 - run!! They are closing in on you. You can make it. Now RUUUUN!"

Endret av Belle Gunnes
Skrevet

"Zombies, Run" heter appen. Og den tracker ruta også, så du kan se hvor langt og fort du har løpt. Du får en historie på øret, der du er Runner Nr. 5 og skal redde en haug med folk fra zombier. Så du må løpe og jo lengre du løper, jo flere redskaper får du, for å utføre ditt oppdrag. Og så kan du spille videre på nett. Jeg spiller ikke - for meg holder det å høre peselydene og stemmen til en mann, som sitter i et tårn og ser ned på meg og roper "Run runner nr. 5 - run!! They are closing in on you. You can make it. Now RUUUUN!"

Altså. Jeg fikk lyst til å løpe opp av sofaen bare av å LESE dette......

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Altså. Jeg fikk lyst til å løpe opp av sofaen bare av å LESE dette......

Så bra :danse:

Skrevet (endret)

Zombies, run! heter appen. Finnes i app store og google play, såvidt jeg vet! Koster 28 kr nå(på salg)

Fantastisk! :nigo:

Endret av Elanore
Skrevet

Er man slank fordi man trener, eller trener man fordi man er slank?

Mange tror det første fordi det er den korrelasjonen mennesket gjør. Man ser en effekt og en handling og så knytter man de sammen selv om det nødvendigvis ikke henger sammen.

Høyt blodtrykk, overvekt er symptomer på metabolsk syndrom. Det ville ikke overrasket meg om du er insulinresistent, har dyslipidemi (ikke ideell sammensetning av blodlipider), osv.

Første steg for deg burde være kostholdet. For å endre det må du planlegge. Klarer du å planlegge hva du skal spise 2-3 dager fremover (alle måltider) så baner du vei for å planlegge 1 uke. Når du klarer det vil du merke at et bedre kosthold faktisk ikke er så arbeid å holde seg til. Selv er jeg tilhenger av karbohydratredusert kost. Det betyr ikke at jeg mener at du skal øke fettinntaket drastisk, men heller velge fett og karbohydrater med omhu. http://www.authoritynutrition.com har en filosofi jeg liker veldig godt. "Low carb, real food".

Selv mener jeg at det er ikke før dette punktet man bør legge inn trening. Aktivitet kan man legge inn når som helst, men jeg tenker på trening i form av en slags sport eller tilsv. Der man kun er for å bevege kroppen.

Kort oppsummert:

"Fail to plan = plan to fail"

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...