Gjest Tirkes Skrevet 8. juli 2013 #1 Skrevet 8. juli 2013 En utblåsning. (Som trolig er noe overdrevet, for jeg er grinete). Jeg skal ikke si et pip om at det var bedre før, at gode folk forsvinner, at forumet suger, at moderatorene suger eller noe som helst. Forumet sugde for tre år siden og det suger i dag. Moderatorene var flinke før og er det nå, de mottok kritikk for flere år siden og mottar samme kritikken nå. Forumet var råkult for tre år siden og er like kult i dag. Det spørs bare på hvilken tråd man leser i. En ting som jeg fort så meg lei på for "lenge siden" - og som jeg ser meg like lei på i dag - er folk som ikke klarer å holde seg til emnet. Grunnen til at jeg opprettet denne tråden i dag er vel fordi at i dag bryr jeg meg nok. Så - jeg skylder ikke på at forumet har fått dårlig stemning eller at vi har fler bitterfitter eller bitterpikker enn før. Så har vi fastslått dét. Det som frustrerer meg er at det er så mange gode debatter her inne som blir ødelagt. Ødelagt av avsporing - både seriøs og useriøs. Det er mye som er naturlig "sidesporing" i en diskusjon, og som gjør diskusjonen levende og interessant. Men her er noen kjennetegn på hva som IKKE er en naturlig sidesporing, som beriker en eksiterende diskusjon: Avsporing/sidesporingen er en dialog mellom to brukere uten behov for andre til å lese eller gi input. Tenk "nehei!" "joho!" ”neihei”- uten noen argumenter, eventuell flørting og puseprating eller tilsvarende. Emnet minner deg om noe du hadde lyst til å starte en tråd om, så du poster det i den eksisterende tråden i stedet for å lage ny. En bruker du liker poster noe kult og du bruker tid på å skryte av brukerens talegave og sier ikke ett pip om saken. Hjerter brukes flittig. Innlegget passer ikke engang 2% overens med trådens innlegg og hovedinnlegget. Du ønsker å presentere en annen side av saken. Og du presentere denne andre siden av saken i ca tredjehvert innlegg over to sider. Grattis - du har nå krigført ditt "sideemne" mot trådens hovedemne. Sistnevnte ser vi en god del av for tiden. Flørtegreier og fjaseavsporing så vi mer av før enn nå. Begge deler eksisterte før og lever fortsatt i dag. La meg komme med et fiktivt og banalt eksempel. Jeg starter en tråder om pene bukser og buksesnitt og designs. Lille-pus skriver at alle buksesnitt suger, skjørt er det eneste som er bra. Jeg sier OK, men jeg vil vite litt mer om buksesnitt. Lille-pus fortsetter å svare meg og alle som har meninger om buksedesign - at vi er feige som ikke tar hensyn til snittet på et pent blyantskjørt. Andre brukere begynner å debattere skjørt og skjørt vs bukser i stedet for rette vs bootcut. (Beklager Lille-pus, men jeg vet du tåler det). Dette ser vi i flere politiske debatter (et parti er ikke interessant, for vi må diskutere DETTE partiet, kun det partiet JEG er interessert i), eller kjønnsdebatter, familieroller etc. Det er ikke en tråd om barnefordeling der TS som kvinne ikke må lese noen sider om hvorfor fedre generelt (ikke nødvendigvis hennes mann som hun spurte om råd om) fortjener mer enn 50% ansvar. Jeg så et eksempel der en vordende mor spurte om erfaringer med å føde alene og ble bombardert med spørsmål om hvor venninnene hennes bor. Hvorfor skal alt rettferdiggjøres? Hvorfor kan vi ikke få gå i detalj, gå i spesifikke emner og snevre emner, spesifiserte råd... uten å ta hensyn til absolutt alt rundt? Presenter gjerne de andre innfallsvinklene du måtte besitte - men vær så snill, slutt å krigeføre for å få endret tonen og emnet i debatten totalt! Løsningen er enkel. For å fortselle mitt banale eksempel: Lille-pus bør åpne en tråd om bukser vs skjørt, evt en tråd om kule snitt på skjørt. Hun kan gjerne svare i min buksetråd at "hei, jeg åpnet et emne for oss som synes skjørt er best", eller henvise til buksetråden i sitt hovedinnlegg om skjørt. Det er ikke verre. Alle brukere har full mulighet til å starte emner, og dersom du føler en tråd irriterer deg og du vil sidespore tråden for godt: Vær så snill og åpne et nytt emne i stedet, link til den opprinnelige debatten og skriv hvorfor du ønsker en ny tråd med ny problemstilling. For du dreper emnet og tråden. Et relevant eksempel er http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=756034 - Jeg synes det er supert at folk vil sette fokus på mannlig kjønnslemlestelse og undertrykking av fattige og lite utdannede menn i middelalderen. Men ikke i en tråd om kvinneundertrykkelse. Det går an å åpne en ny tråd, man kan LENKE til den opprinnelige om man vil. man kan KOPIERE materiale fra den opprinnelige tråden for å debattere det i hjel fra en ny innfallsvinkel og med andre problemstillinger i fokus. Forumet hadde lett blitt mer oversiktig, trivelig og debattene hadde (tror jeg) blitt mye mer levende. I stedet så dør trådene, fordi emnet som blir introdusert på side 1, krasjer på side 2, blir fulgt opp med 5 sider krangel og når jeg da finner tråden tre dager etter, så handler tråden med tittel "KULE BUKSER" om rosa sokker i sandaler. Da vil ikke jeg poste der, selv om jeg kanskje hadde engasjement for det opprinnelige emnet. Jeg skal ikke si at det ikke er rom for å spore av i et innlegg eller komme med useriøsheter. Jeg snakker ikke om å kutte ut one-liners, vitser som påpeker en søt skrivefeil eller slikt. Jeg snakker heller ikke om enkeltinnleggene som peker på andre innfallsvinkler og relevante problemstillinger (aka "sidesporing") - men jeg peker på den strømmen av poster som enkelte aggressivt fører, for å med vilje snu emnet over på noe annet. Da er det snakk om "trådhærverk", ikke avsporing. Og jeg skulle ønske det hærverket sluttet. Jeg vet at det aldri vil slutte, mest fordi jeg vet ikke alle vil være enige med meg. Jeg vet noen føler to sider snuskeprat er akseptabelt. Eller at det er naturlig å forvente at alle trådens deltagere inklusive OP er insteressert i et sidespor og derfor vil endre premissene for hovedinnlegget osv. Siden det er så mange forskjellige meniner så tar det aldri slutt. Målet med å poste dette: Håpet om at bare en person bestemmer seg for å åpne en ny tråd i stedet for å spore av en eksisterende tråd i fremtiden. Alt annet er bonus. Pessimisten i meg tenker at i løpet av side 3 handler denne tråden trolig om ett av følgende alternativ: Fisking i Valdres. Hvorvidt alt var bedre før Kvinneundertrykkelse Mannlig kjønnslemlestelse Hvorvidt de som utfører punkt 1 bør få utført punkt 4. Rosa sokker i sandaler. ...optimisten i meg håper denne tråden aldri når side 3, fordi ingen orker å lese en så lang post. 17
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #2 Skrevet 8. juli 2013 Og dama som slår hodet i tastaturet, det er slik du føler deg nå? Anonymous poster hash: 919c9...9a5 2
Botch Skrevet 8. juli 2013 #3 Skrevet 8. juli 2013 Det er ikke verre. Alle brukere har full mulighet til å starte emner, og dersom du føler en tråd irriterer deg og du vil sidespore tråden for godt: Vær så snill og åpne et nytt emne i stedet, link til den opprinnelige debatten og skriv hvorfor du ønsker en ny tråd med ny problemstilling. For du dreper emnet og tråden. Sist gang jeg gjorde det fikk jeg en bruker til å slette seg selv.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #4 Skrevet 8. juli 2013 Er det bra fiske i Valdres? Vi har pleid å dra nærmere mot Lærdal i stedet. Anonymous poster hash: a4837...826
MalloryK Skrevet 8. juli 2013 #5 Skrevet 8. juli 2013 Jeg har merket meg de samme brukerne som går igjen i tråder som bare snakker off-topic, gjerne intern humor med en eller to andre, og det går over flere sider. Flere tråder som opprinnelig var interessante har jeg måtte slutte å følge med på (har prøvd å rapportere noen tråder, bedt moderatorene dele opp tråden) men det skjedde aldri 5
MalloryK Skrevet 8. juli 2013 #6 Skrevet 8. juli 2013 Denne tråden var egentlig interessant, men nå snakker de om noe helt annet enn det TS spør om http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=734459&page=1 1
Havbris Skrevet 8. juli 2013 #7 Skrevet 8. juli 2013 (endret) Bra innlegg Tirkes! Utfordringene med debattene her er jo at kommunikasjonen skjer skriftlig, og mellom en haug av mennesker herfra og derfra. Vi mangler den non-verbale kommunikasjonen som gjør at samtaler kan foregå på vanlig samtale-måte (dvs ta tur, gi rom etc). Dette er ikke samtaler slik de foregår i det virkelige liv. Dette er ikke samtaler - det er kun ytringer som forekommer tilfeldig på nettet. Som du sier så kan en få masse råd man ikke har bedt om. Om du ønsker råd om hvordan du lager eggedosis så får du råd om å lage noe som er mere sunt. Om du ønsker råd om hva du gjør med en to-åring som ikke vil sove, så får du beskjed om at du ikke er en god nok mamma. OSV. Du får en rekke innspill fra mennesker som ikke ønsker å bidra i kommunikasjonen, slik den kunne ha vært irl. Edit: skrivefeil Endret 9. juli 2013 av Havbris 3
Larsern Skrevet 9. juli 2013 #8 Skrevet 9. juli 2013 Godt innlegg! En annen ting jeg irriterer meg over er bruken av stråmenn i diskusjonen, ethvert fengende diskusjonstema bukker under for disse virusene, gang på gang på gang. En annen ting er de såkalte one-liner innleggene som kommer som #2 eller #3 som sjelden er saklige, men kun ute etter å drite ut trådstarter. Enkelte spesifikke brukere er veldig flittige her. Ofte er det nok å lese de første 4-5 innleggene for å skjønne om tråden videre er noe å delta i. 3
Silfen Skrevet 9. juli 2013 #9 Skrevet 9. juli 2013 Avsporing er forumets krydder, men alt med måte. At man ikke kan gafle tråder er bare teit.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå