Gå til innhold

Øl på "tilbud"

~Viva~

Hva synes du om priskrigen på øl?  

1. 1. Hva synes du om priskrigen på øl?

• Jippi, billigere øl = mer festing på meg
      7
    • Bra at det er billig men drikker nok ikke mer av den grunn
      16
    • Synes at denne prisutviklingen er bekymringsverdig
      0
    • Er avholds og bryr meg svært lite om prisen på alkohol
      6
    • Bryr meg ikke, siden jeg kun drikker "mitt" merke uavhengig av pris
      3

Anbefalte innlegg

"Avholdsfolkene raser over de lave ølprisene" sier Svein Tore Tynning Bergestuen i kveldens 1930.

Er du enig med dem? Fører billigere øl til at folk debuterer med fyll i yngre alder, og øker det generelle alkoholforbruket på grunn av priskrigen?

Jeg tror ikke det. Jeg tror at de fleste som har en stabil inntekt tar seg en fest når de ønsker det uansett, mens de som har litt dårligere økonomi, for eksempel oss studenter, kanskje unner oss en ekstra kveld på byen som følge av prisendringen uten at jeg tror det bringer med seg mer sosiale problemer i samfunnet. Når det gjelder ungdoms alkoholdebut så kommer den fordi en er nysgjerrig, vil være med i gjengen, gjøre opprør mot foreldre osv, ikke fordi "det er så billig med øl" mener jeg. Min erfaring forteller meg heller at dyre dråper får unge mennesker til å kjøpe hjemmebrent av mer eller mindre usikre kilder fremfor å få dem bort fra drikkingen. Men dette er som sagt egen erfaring, åpen for å høre andres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Avholdsfolkene raser over de lave ølprisene" sier Svein Tore Tynning Bergestuen i kveldens 1930.

Er du enig med dem? Fører billigere øl til at folk debuterer med fyll i yngre alder, og øker det generelle alkoholforbruket på grunn av priskrigen?

Jeg tror ikke det. Jeg tror at de fleste som har en stabil inntekt tar seg en fest når de ønsker det uansett, mens de som har litt dårligere økonomi, for eksempel oss studenter, kanskje unner oss en ekstra kveld på byen som følge av prisendringen uten at jeg tror det bringer med seg mer sosiale problemer i samfunnet. Når det gjelder ungdoms alkoholdebut så kommer den fordi en er nysgjerrig, vil være med i gjengen, gjøre opprør mot foreldre osv, ikke fordi "det er så billig med øl" mener jeg. Min erfaring forteller meg heller at dyre dråper får unge mennesker til å kjøpe hjemmebrent av mer eller mindre usikre kilder fremfor å få dem bort fra drikkingen. Men dette er som sagt egen erfaring, åpen for å høre andres!

Helt enig i det du skriver..

Nå håper jeg bare de får ned de vanvittige prisene på utepilsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Øl har alltid vert overpriset. Hvorfor skal vi ikke få billigere øl?

Jeg kjøper ikke mere øl forde om at det er rimeligere. Men det fører til at vi kan gå i kassen uten å puste tungt da vi betaler. Ikke ofte vi kjøper, men jeg synes det er godt på en frihelg og sette seg på terassen med en øl og slappe av.

Nifst i Norge at areidsfolk ikke kan ta seg råd til 4 øl en kveld uten at det går utover matbudsjettet da vi handler.

Vin/sprit har også blitt rimeligere på polet de siste år, men er ikke oftere der av den grunn. Grunnen er at det er for dyrt for oss.

Når en kan risikere å måtte betale kr.73 for en halvliter ute, ja da er det ikke noe annet enn overprising. Aldri verden om jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Drikker ikke mer, men blir billigere å handle til fest. Og det er jo fint! (Er jo ikke akkurat gratis nå heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Ææææææææsj, likar ikkje øl eg... Forstår ikkje korleis studentvennene mine greier å presse i seg brunt skvip berre for å få seg ei billig fylle.. :kvalm:

Nei, takke seg til litt cider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ææææææææsj, likar ikkje øl eg... Forstår ikkje korleis studentvennene mine greier å presse i seg brunt skvip berre for å få seg ei billig fylle..  :kvalm:  

Nei, takke seg til litt cider!

jasså.. Du er en sånn en du ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker ikke øl.. men det er jo hyggeligere at det blir billigere når man skal kjøpe inn til selskap.

Tror ikke folk flest kommer til å drikke så avsindig mye mer selv om ølet har blitt noen kroner billigere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

For voksne som vet at tre øl er tre øl, betyr det bare at de sparer penger. Men jeg vet at folk drakk så mye de hadde råd til da vi var tenåringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare lille meg...
Jeg drikker ikke øl, så for meg spiller det ingen rolle.

Gubben derimot, setter nok pris på dette! :wink:

skriver under på den Barbie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå var vel ikke tema hvor vondt øl er eller hvem drikker/ikke drikker øl. Temaet er fortsatt prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Nå var vel ikke tema hvor vondt øl er eller hvem drikker/ikke drikker øl. Temaet er fortsatt prisen?

Joda, men sidan eg ikkje drikk øl er eg ikkje affektert av pris-nedgang heller.

Og nei, eg har ikkje evne til å sette meg inn i andres situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker øl!! :hjerter2:

Ingenting er bedre med en kald øl på en varm sommerdag!

Så hurra for priskrigen :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ølprisene har vært unaturlig høye altfor lenge! Vi i vår aldersgruppe (30-40) kjøper stort sett øl når vi har lyst på øl - uavhengig av pris. For min del innebærer derfor ikke priskrigen at jeg kommer til å drikke mer øl enn før, men blir kun en positiv overraskelse. Nå er det ikke snakk om noe høyt øl-konsum her i sauehuset; en pils eller to fredags- og lørdagskvelden, og helt klart "noe" høyere i ferier og på varme sommerdager...

Prisen på øl er i alle fall unaturlig høy ute på byen; på mitt yndlingssted koster en halvliter 56 kroner, og det synes jeg faktisk er mer enn nok! Så 73 kroner høres jo helt vilt ut! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at denne priskrigen endrer noe særlig på ungdommens drikkevaner. Jeg har tvert i mot inntrykk av at de unge er lite prisbevisste på alkohol, kjøper gjerne Carlsberg bokser til kr 26,- per stykk selv om det finnes Tuborg til kr 9,- per flaske i samme butikk, eller rusbrus som er ennå dyrere.

Det er nok heller de mer etablerte som velger billigøl, og det betyr ikke annet enn at du har mer penger igjen i lommeboka etter at handlekurven er betalt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Vi i vår aldersgruppe 30-40 skjøper når vi har lyst på? Mulig noen har den muligheten, men her er det ikke noe i veien med lystene. Bare pengene.

Jeg liker Ice og skal vi ha fredag og lørdag blir det for dyrt. Koster å ha onga sjø.... :-? :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...