Gjest BettyBoop Skrevet 15. juli 2013 #381 Skrevet 15. juli 2013 Så det er tilfeldig at de henretter mye mer menn enn kvinner og at det er mest menn de sender ut som selvmordsbombere? for kvinner blir ikke drept av sine fedre eller ektemenn i disse landene. Nei det skjer AALDRI. Og det forekommer heller ikke at kvinner blir steinet til døde 1
Andrelinoge Skrevet 15. juli 2013 #382 Skrevet 15. juli 2013 for kvinner blir ikke drept av sine fedre eller ektemenn i disse landene. Nei det skjer AALDRI. Og det forekommer heller ikke at kvinner blir steinet til døde Er nok mye forskjellig fra plass til plass. Min tante og onkel budde veldig lenge i midt østen. Trur de budde i jordan, jemen israel mulig saudi arabia og. Min tante fortalde hun dekket seg alltid til. Og reiste aldri alene osv alt det der. Hun sa det var ikke hun som kom til å bli straffet om hun brøt reglene der hun var. Men hennes mann. Altså han sto i fare for å bli tatt med og truet, kanskje rundprylt og straffet om han ikke "tok hånd om sin kones oppførsel". Undertrykking skader like mye menn som kvinner. Mulig det er litt satt på spissen om ei kvinne blir steinet/pisket til døde i disse landene. For noe vi ser på som rett og slett latterlig at ho skal bli straffet for. Er det nok og for å straffe brødre, mann og familien ellers for å ikke passet nok godt på slik at hun havnet i den situasjonen hun er havnet i. Det at en mann eller gut blir pisket/steinet har ei heller ingen verdi for nyhetene for det skjer heile tida men når det skjer med ei kvinne er det en heilt annen sak da er det overalt i nyheten. Sånn er det bare.
Gjest BettyBoop Skrevet 15. juli 2013 #383 Skrevet 15. juli 2013 Er nok mye forskjellig fra plass til plass. Min tante og onkel budde veldig lenge i midt østen. Trur de budde i jordan, jemen israel mulig saudi arabia og. Min tante fortalde hun dekket seg alltid til. Og reiste aldri alene osv alt det der. Hun sa det var ikke hun som kom til å bli straffet om hun brøt reglene der hun var. Men hennes mann. Altså han sto i fare for å bli tatt med og truet, kanskje rundprylt og straffet om han ikke "tok hånd om sin kones oppførsel". Undertrykking skader like mye menn som kvinner. Mulig det er litt satt på spissen om ei kvinne blir steinet/pisket til døde i disse landene. For noe vi ser på som rett og slett latterlig at ho skal bli straffet for. Er det nok og for å straffe brødre, mann og familien ellers for å ikke passet nok godt på slik at hun havnet i den situasjonen hun er havnet i. Det at en mann eller gut blir pisket/steinet har ei heller ingen verdi for nyhetene for det skjer heile tida men når det skjer med ei kvinne er det en heilt annen sak da er det overalt i nyheten. Sånn er det bare. er nå slett ikke det jeg har hørt. Jeg har hørt fra afghanere at om en jente går ut i bare legger selv om hun bare er liten så kan de bli pisket på leggene. blir en dame voldtatt så er det hun som får straff for å ha vært utro mot sin mann, mens voldtektsforbryteren ikke har gjort noe galt.. Kvinner er like mye verdt eller mindre verdt enn en geit der. 1
Andrelinoge Skrevet 15. juli 2013 #384 Skrevet 15. juli 2013 (endret) er nå slett ikke det jeg har hørt. Jeg har hørt fra afghanere at om en jente går ut i bare legger selv om hun bare er liten så kan de bli pisket på leggene. blir en dame voldtatt så er det hun som får straff for å ha vært utro mot sin mann, mens voldtektsforbryteren ikke har gjort noe galt.. Kvinner er like mye verdt eller mindre verdt enn en geit der. Du har rett er ikke som det skal være i disse landene. Men du tar feil angåendes voldtekst forbryteren. Om han ikke er fra en mektig velståendes famile/klan. Han blir nok tatt hånd om ja. Han kan nok kome seg unna om han kan betale for skaden han har gjort. Det har og visst seg at familier som ønsker at deres jenter ikke skal gifte seg unge, men gå på skole kan havne i problemer. Om jenta blir seksuelt utnyttet på sin vei fram og tilbake fra skolen. Skadet eiendom :o( som en sier. Og har da enda mindre verdi den stakkars jenta. Siden mennene der utifra tradisjon kan bare gifte seg med jomfruer. Vi kan nok skylde på menn ja. Men jeg lener mer mot religion, tradisjoner, uvitenhet (vil nok ta mange tiår om ikke hundre år før forandring kommer) fattigdom osv. Men ja er helt enig det er snakk om eiendom og geiter og kameler er verdt mye for det kan familier overleve på. Edit åja eliten og stamme ledere ofc de på toppen er nok mest skyldige. Ikke alle menn. Endret 15. juli 2013 av Andrelinoge
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #385 Skrevet 15. juli 2013 Er nok mye forskjellig fra plass til plass. Min tante og onkel budde veldig lenge i midt østen. Trur de budde i jordan, jemen israel mulig saudi arabia og. Min tante fortalde hun dekket seg alltid til. Og reiste aldri alene osv alt det der. Hun sa det var ikke hun som kom til å bli straffet om hun brøt reglene der hun var. Men hennes mann. Altså han sto i fare for å bli tatt med og truet, kanskje rundprylt og straffet om han ikke "tok hånd om sin kones oppførsel". Undertrykking skader like mye menn som kvinner. Mulig det er litt satt på spissen om ei kvinne blir steinet/pisket til døde i disse landene. For noe vi ser på som rett og slett latterlig at ho skal bli straffet for. Er det nok og for å straffe brødre, mann og familien ellers for å ikke passet nok godt på slik at hun havnet i den situasjonen hun er havnet i. Det at en mann eller gut blir pisket/steinet har ei heller ingen verdi for nyhetene for det skjer heile tida men når det skjer med ei kvinne er det en heilt annen sak da er det overalt i nyheten. Sånn er det bare. Sant. Det skader på forskjellige måter, men skader alle. Slik du forteller det straffes menn som om de var en uansvarlig hundeeier som ikke passer på bikkja og har på bånd, og det sier litt om kvinnesynet. Anonymous poster hash: 98c9c...a64 2
waco Skrevet 15. juli 2013 #386 Skrevet 15. juli 2013 er nå slett ikke det jeg har hørt. Jeg har hørt fra afghanere at om en jente går ut i bare legger selv om hun bare er liten så kan de bli pisket på leggene. blir en dame voldtatt så er det hun som får straff for å ha vært utro mot sin mann, mens voldtektsforbryteren ikke har gjort noe galt.. Kvinner er like mye verdt eller mindre verdt enn en geit der. Og jeg har hørt at menn blir hengt på torget for å ha sex med hverandre, og kvinner blir ikke hengt for å ha sex med hverandre. Tok du den!
Andrelinoge Skrevet 15. juli 2013 #387 Skrevet 15. juli 2013 Såg og et program fra sudi arabia fra en av distrikts prinsene. Bra BBC program som viser at ting går i riktig retning. Men har mye att. Er faktisk et stort problem i saudi arabia det med medgit same såg jeg i india. Kvinner/jenter har kjøps verdi. So får at en mann skal gifte seg må han betale medgift til familien hennes. Og den er ofte ikke liten. Han kan bruke halve livet sitt på å betale det ned. Da er det ikke gunstig at hun skal kunne forlate han. Ingen ville da finne på å betale så mye for ei kvinne som finner ut at dette er ikke greit og forlater han. Er ikke riktig ofc men sånn er det der. Familie og blod er viktig og staten er ikke der som sikkerhets nett slik vi har det i europeiske land. Vi har jo hatt liknades i europa i middelalderen.
Lucyenne Skrevet 15. juli 2013 #388 Skrevet 15. juli 2013 Alle krangler om alt, og undertrykker andre, mykje fordi mange mennesker ikkje er inkludert nok med andre mennesker med andre meninger, kultur, religion og bakgrunn. Visst ein vil krangla og undertrykkje andre, vil ein alltid ha ein grunn til det, eller lage seg ein grunn til det. Opprør med krangler og undertrykking, vil alltid få mennesker til å føle seg overlegne.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #389 Skrevet 15. juli 2013 Og jeg har hørt at menn blir hengt på torget for å ha sex med hverandre, og kvinner blir ikke hengt for å ha sex med hverandre. Tok du den! Nei, de trenger ikke å ha sex med noen engang. "Mor og døtre drept for dansing" Anonymous poster hash: 98c9c...a64 1
Gjest BettyBoop Skrevet 15. juli 2013 #390 Skrevet 15. juli 2013 Du har rett er ikke som det skal være i disse landene. Men du tar feil angåendes voldtekst forbryteren. Om han ikke er fra en mektig velståendes famile/klan. Han blir nok tatt hånd om ja. Han kan nok kome seg unna om han kan betale for skaden han har gjort. Det har og visst seg at familier som ønsker at deres jenter ikke skal gifte seg unge, men gå på skole kan havne i problemer. Om jenta blir seksuelt utnyttet på sin vei fram og tilbake fra skolen. Skadet eiendom :o( som en sier. Og har da enda mindre verdi den stakkars jenta. Siden mennene der utifra tradisjon kan bare gifte seg med jomfruer. Vi kan nok skylde på menn ja. Men jeg lener mer mot religion, tradisjoner, uvitenhet (vil nok ta mange tiår om ikke hundre år før forandring kommer) fattigdom osv. Men ja er helt enig det er snakk om eiendom og geiter og kameler er verdt mye for det kan familier overleve på. Edit åja eliten og stamme ledere ofc de på toppen er nok mest skyldige. Ikke alle menn. men så er det til gjengjeld bare menn som er på toppen. Og det er slett ikke kvinner som har bestemt lovene og reglene
Andrelinoge Skrevet 15. juli 2013 #391 Skrevet 15. juli 2013 Nei, de trenger ikke å ha sex med noen engang. "Mor og døtre drept for dansing" Anonymous poster hash: 98c9c...a64 Tenkte først at uff stakkars resten av familien, som mistet mor/kone og søstre/døtre men so las jeg artikkelen. Slikt må vi sikkert se i nyhetene resten av vår levealder triste greier. Men jeg kommer ikke til å gjøre noe slikt mot min mor og søster om de danset så er det sagt om noen trudde det.
Andrelinoge Skrevet 15. juli 2013 #392 Skrevet 15. juli 2013 men så er det til gjengjeld bare menn som er på toppen. Og det er slett ikke kvinner som har bestemt lovene og reglene Jupp det stemmer, og det er de som er problemet. Når den generasjoen er død, og den nye ikke er blitt opplært til å fortsette er det håp. Men endeløse mengder konlikter og krig hjelper nok ikke på at det skal gå fortere. En ser allerede tegn her og der, internett, mobiler osv. Den yngre generasjonen i visse land ønsker ikke å fortsette slik. Men er redd skruppeløse MENN vil karre seg til makten igjen og fortsette slik det er. Fordi det er bra for de.
Gjest BettyBoop Skrevet 15. juli 2013 #393 Skrevet 15. juli 2013 Jupp det stemmer, og det er de som er problemet. Når den generasjoen er død, og den nye ikke er blitt opplært til å fortsette er det håp. Men endeløse mengder konlikter og krig hjelper nok ikke på at det skal gå fortere. En ser allerede tegn her og der, internett, mobiler osv. Den yngre generasjonen i visse land ønsker ikke å fortsette slik. Men er redd skruppeløse MENN vil karre seg til makten igjen og fortsette slik det er. Fordi det er bra for de. tror det blir lenge til det skjer endringer der. Det kommer vel til å skje men det går saaaakteee meeen sikkeeert
Andrelinoge Skrevet 15. juli 2013 #394 Skrevet 15. juli 2013 tror det blir lenge til det skjer endringer der. Det kommer vel til å skje men det går saaaakteee meeen sikkeeert Er jo undertrykking i norge og men er jo blåbær i forhold til der nede ja. Men somsagt en treng ikke å gå lenger enn til utelivs bransjen for å oppleve det. Enten kommer en ikke inn pga av feil kjønn, hudfarge, alder, klær, hårsveis eller kor pen en ikke er osv. Kom over en sak her om dagen en 60+..63 trur jeg gammel mann ble nektet adgang til legoland fordi han kom alene og ikke med barn. Det er diskriminerendes, jeg har faktisk en liten drøm om å se legoland en gang men om reglene er slik er jeg ille ute. Når det faktum er at det er menn som bruker mest penger på å kjøpe og samle/bygge lego. Og ikke barn. Burde vel ringe en bjelle hos legoland folka. Er jo mange vasken menn som har lego på hylla for store verdier. Har vel noe med bygging, mestring og slikt å gjøre. Personlig er jeg lei meg for at jeg ikke tok godt nok vare på mine playmobil og lego til å ha de utstilt :o(
Gjest BettyBoop Skrevet 15. juli 2013 #395 Skrevet 15. juli 2013 Er jo undertrykking i norge og men er jo blåbær i forhold til der nede ja. Men somsagt en treng ikke å gå lenger enn til utelivs bransjen for å oppleve det. Enten kommer en ikke inn pga av feil kjønn, hudfarge, alder, klær, hårsveis eller kor pen en ikke er osv. Kom over en sak her om dagen en 60+..63 trur jeg gammel mann ble nektet adgang til legoland fordi han kom alene og ikke med barn. Det er diskriminerendes, jeg har faktisk en liten drøm om å se legoland en gang men om reglene er slik er jeg ille ute. Når det faktum er at det er menn som bruker mest penger på å kjøpe og samle/bygge lego. Og ikke barn. Burde vel ringe en bjelle hos legoland folka. Er jo mange vasken menn som har lego på hylla for store verdier. Har vel noe med bygging, mestring og slikt å gjøre. Personlig er jeg lei meg for at jeg ikke tok godt nok vare på mine playmobil og lego til å ha de utstilt :o( de frykter vel at de er pedofile griser. Men sykt at det er så drøyt da, de kan ikke forhåndsdømme alle voksne menn som vil til legoland liksom
Andrelinoge Skrevet 15. juli 2013 #396 Skrevet 15. juli 2013 de frykter vel at de er pedofile griser. Men sykt at det er så drøyt da, de kan ikke forhåndsdømme alle voksne menn som vil til legoland liksom Er nok redd det er blitt sånn ja, en sa jo til alle da jeg var liten ikke snakk med fremmede. Men det er nok blitt til Menn som beveger seg alene der barn oppholder seg.
HerrNelson Skrevet 15. juli 2013 #397 Skrevet 15. juli 2013 Hva i all verden mener du? Anonymous poster hash: 68a7a...34b Jeg ville ha trodd et menneske som hevdet å være så belest som deg(eller hvem du nå er; jeg går surr i anonyme feiginger som er store i kjeften) ikke hadde problemer med å forstå ord som "dogmatisk", men la meg gi deg med teskje: et dogme er en vedtatt sannhet som man uten ytterligere begrunnelse går ut fra at er sann. I et dogmatisk system blir de som kritiserer dogmene sett på som oppviglere og skviset med begrunnelse i at de er dumme, syke eller på annen måte ikke verdt å lytte til - gjerne med psykologisk aggressive voktere av de nevnte vedtatte sannheter. Kjenner'u deg igjen? Det er sammenfall mellom hva som beskrives om kvinnens stilling i historiebøker fra hele verden, både i nyere og riktig gamle publikasjoner, og det bekreftes både av skriftlige primærkilder helt fra antikken og oppover, og gjenspeiles i skjønnlitteraturen. Eventuell dissens blant historikere er kun på detaljnivå. Uenig.
HerrNelson Skrevet 15. juli 2013 #398 Skrevet 15. juli 2013 Når man i et spørsmål om akademiske kilder referer til bøker på NB, bør det være tindrende klart at det er nasjonalbiblioteket det er snakk om.Anonymous poster hash: 68a7a...34b Sist gang jeg så en bok om kjønnshistorie var på Notabene, men Nasjonalbiblioteket høres nok mer overbevisende ut for pretensiøse kvasiintellektuelle.
Andrelinoge Skrevet 15. juli 2013 #399 Skrevet 15. juli 2013 Skal sies jeg har lest hundrevis av bøker og les mye artikler dog stort sett på engelsk. Er veldig opptatt av kriger. Har hyllemeter med krigs dokumentar. Har ikke hørt om NB.no eller nasjonalbibloteket, før i dag. Reknet med at noe slikt fantes da, siden de fleste land har det. Men om en ikke bruker det eller bruker det skal si noe om kor intellektuell en er, er ikke riktig så er enig med HerrNelson. Ikke det at jeg mener jeg selv er intellektuell da. Men geek faktoren gjør til at jeg plukker opp endeløse mengder unyttige fakta.
gluteus maximus Skrevet 15. juli 2013 #400 Skrevet 15. juli 2013 Debatten har for lengst sporet av, men utgansgspunktet er interessant. Undertrykte kvinner og hvorfor det er slik. Jeg tenker at verden er mer kompleks enn ved første øyekast, og samtidig ofte mye enklere enn vi tror. Jeg tror man til alle tider har hatt en praktisk og pragmatisk tilnærming til samfunnets orden og struktur. Altså ikke at det har vært drevet frem av menns ondskap og mindreverdighetskomplekser. Kvinner har vært undertrykt. Men er det dermed sånn at de som gruppe har hatt det så mye verre enn menn som gruppe? Undertrykkelse er dypt urettferdig i alle sine former, men betyr det at kvinners lidelse alltid har vært større og mer tyngende enn menns lidelse? Hør litt på denne dama. Jeg synes hun argumenterer ryddig og godt:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå