Gå til innhold

Kvinnesyn og undertrykking

Anbefalte innlegg

Skrevet

- setter Taliban, siden du nevner dem spesifikt, de samme rammene for kjønnene? Er kravene og mulighetene de samme? Med tanke på utdanning, jobb, deltakelse i samfunnet, bekledning og myndighet?

Taliban ja. Hvem er det som blir mest henrettet av Taliban? Menn eller kvinner?

Hvilket kjønn ser du som offere i denne videoen?

http://www.youtube.com/watch?v=tHlGB3Xso8c

NB sterkt innhold

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke dokumentere? Har jeg gitt deg kilder før, eller har jeg ikke? Jeg har gitt deg flere titler på bøker, inkludert en på NB.

Ikke som jeg har sett. Og jeg gidder ikke å finne og sjekke ut bøker når det er du som har bevisbyrden.

Vi har en fin ting som heter Internet i dag skjønner du, og det er forresten det du skriver via akkurat nå...

AnonymBruker
Skrevet

Hardt og farlig arbeid for menn på slutten av 1800 og begynnelsen av 1900: tallet

http://www.bbc.co.uk/schools/gcsebitesize/history/shp/britishsociety/livingworkingconditionsrev1.shtml

Morsomt at du linket til denne, forresten. Her står det at kvinner fikk betalt under halvparten av det menn ble betalt i fabrikkarbeid, og litt over dobbelt av hva barn ble betalt. Derfor ble mest barn og kvinner ansatt i fabrikker fordi fabrikkeierne kunne gi mindre lønn. Hvorfor skulle menn ha mer lønn for det samme arbeidet når kvinnene også hadde ansvaret for å sørge for å lage mat til familien, sørge for rene klær og passe på hygienen til barna.

Anonymous poster hash: 98c9c...a64

• Liker 2
Gjest Vampen
Skrevet

Taliban ja. Hvem er det som blir mest henrettet av Taliban? Menn eller kvinner?

Hvilket kjønn ser du som offere i denne videoen?

http://www.youtube.com/watch?v=tHlGB3Xso8c

NB sterkt innhold

Med andre ord, du benekter kvinneundertrykking i regi av Taliban? Det er ganske spenstig, når det er snakk om et samfunn hvor kvinner må ikle seg telt for å gå ut på gata. Det er litt vanskelig å begå handlinger som fører til dødsstraff, når du knapt nok kan bevege deg fritt utenfor husets fire vegger! Det er vel ikke uten grunn at det er "kriminalitet" av den typen som ofte foregår innendørs, som sex og utroskap, som gir kvinner de strengeste straffene i disse landene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke som jeg har sett. Og jeg gidder ikke å finne og sjekke ut bøker når det er du som har bevisbyrden.

Vi har en fin ting som heter Internet i dag skjønner du, og det er forresten det du skriver via akkurat nå...

Er bøker dårligere kilder enn Internett nå?

• Liker 2
Skrevet

Sunn fornuft? Premisset er isåfall både at alle kvinner hadde en mann, og at alle kvinner også hadde en mann som evnet/ønsket å forsørge henne. Om det var tilfellet, hvorfor innføre lovendringer myntet på kvinner, og fattiglover myntet på uforsørgede kvinner med barn? Og videre, det å gi menn både ansvaret, rettighetene og forrang, hvordan setter det ikke kvinner i en sårbar situasjon? Hva gjør det med kårene for ugifte kvinner, og enker? Hva om mannen svikter i rollen som forsørger, feks drikker opp inntektene eller stikker? Alkoholmisbruk var heller ikke et ukjent fenomen på den tiden, og det er ikke tilfelfdig at kvinner fikk stemmerett nettopp mtp alkoholsalg. For hvem gikk ofte menns alkomisbruk utover?

Og hva er verst, å mangle muligheten til å være økonomisk selvhjulpen, eller ha dårlig tid til mat og vask?

Ja de aller fleste kvinner ble gift etterhvert, og før det når de var unge jobbet de gjerne som hjelp på gårder akkurat som ugifte unge menn.

Menn har forrang? Sier dette deg noe?

13487427.jpg

Og hva med dette:

archive_pic_dead_soldiers_4.jpg

Er det døingen de hadde forrang til?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Morsomt at du linket til denne, forresten. Her står det at kvinner fikk betalt under halvparten av det menn ble betalt i fabrikkarbeid, og litt over dobbelt av hva barn ble betalt. Derfor ble mest barn og kvinner ansatt i fabrikker fordi fabrikkeierne kunne gi mindre lønn. Hvorfor skulle menn ha mer lønn for det samme arbeidet når kvinnene også hadde ansvaret for å sørge for å lage mat til familien, sørge for rene klær og passe på hygienen til barna.

Artig at du skriver akkurat det. For hva sier det om likelønn i dag? Hvis det er slik at kvinner i dag får mindre lønn for samme arbeid hvorfor gidder da arbeidsgivere å ansette menn i det hele tatt? De tjener jo da mer på å bare ansette kvinner...

Endret av flesvik
Skrevet (endret)

Er bøker dårligere kilder enn Internett nå?

Ja for jeg har ikke tilgang til de her jeg sitter og gidder ikke å dra på biblioteker for å prøve å finne dem og gidder ihvertfall ikke å betale penger for å kjøpe dem når det er DU som har bevisbyrden.

Dette er bare en hersketeknikk fra din side for å forsøke å slippe unna bevisbyrden din. Å henvise til et media jeg ikke har tilgjengelig.

Hva blir det neste? å linke til rapporter som krever universitetstilgang og passord for å lese?

Endret av flesvik
  • Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

Og "gidder ikke å styre med bøker" er en latterlig unnskyldning.:ler: Du skjønner, ikke all faglitteratur publiseres på dette internettet du snakker om. Jeg synes det er litt greit å også benytte meg av faglitteratur, skrevet av anerkjente fagfolk, fremfor å forholde meg utelukkende til Wikipedia og ymse nettsider av varierende kvalitet. Jeg gir deg tilgang på kilder, at du ikke gidder å sjekke dem,er ditt problem.

Og siden er en ekspert på Internett, så regner jeg med at du vet at NB har bøker som ligger på Internett? Hva de finner på i disse dager!:sjokk:

• Liker 1
Skrevet

Med andre ord, du benekter kvinneundertrykking i regi av Taliban? Det er ganske spenstig, når det er snakk om et samfunn hvor kvinner må ikle seg telt for å gå ut på gata. Det er litt vanskelig å begå handlinger som fører til dødsstraff, når du knapt nok kan bevege deg fritt utenfor husets fire vegger! Det er vel ikke uten grunn at det er "kriminalitet" av den typen som ofte foregår innendørs, som sex og utroskap, som gir kvinner de strengeste straffene i disse landene.

Du benekter mannsundertrykking av taliban? Har du sett på klippet? Hvilket kjønn er det som blir henrettet?

AnonymBruker
Skrevet

Ja for jeg har ikke tilgang til de her jeg sitter og gidder ikke å dra på biblioteker for å prøve å finne dem og gidder ihvertfall ikke å betale penger for å kjøpe dem når det er DU som har bevisbyrden.

Dette er bare en hersketeknikk fra din side for å forsøke å slippe unna bevisbyrden din. Å henvise til et media jeg ikke har tilgjengelig.

Hva blir det neste? å linke til rapporter som krever universitetstilgang og passord for å lese?

Hvilken bevisbyrde har jeg?

Skrevet (endret)

Og "gidder ikke å styre med bøker" er en latterlig unnskyldning. :ler: Du skjønner, ikke all faglitteratur publiseres på dette internettet du snakker om. Jeg synes det er litt greit å også benytte meg av faglitteratur, skrevet av anerkjente fagfolk, fremfor å forholde meg utelukkende til Wikipedia og ymse nettsider av varierende kvalitet. Jeg gir deg tilgang på kilder, at du ikke gidder å sjekke dem,er ditt problem.

Du får scanne inn boka med aktuelle sider og linke til da vet du! Du har bevisbyrden, det er ikke opp til meg å gjøre ditt arbeid. Og det er ihvertfall ikke opp til meg å BETALE for å lese dine kilder.

Endret av flesvik
AnonymBruker
Skrevet

Ja de aller fleste kvinner ble gift etterhvert,

Kildehenvisning, takk.

og før det når de var unge jobbet de gjerne som hjelp på gårder akkurat som ugifte unge menn.

Kildehenvisning, takk.

Menn har forrang? Sier dette deg noe?

13487427.jpg

Kildehenvisning, takk.

Og hva med dette:

archive_pic_dead_soldiers_4.jpg

Kildehenvisning, takk.

Er det døingen de hadde forrang til?

AnonymBruker
Skrevet

Du benekter mannsundertrykking av taliban? Har du sett på klippet? Hvilket kjønn er det som blir henrettet?

Kilde på at Taliban undertrykker menn pga. kjønn? Min personlige observasjon av klippet er ikke godt nok.

Gjest Vampen
Skrevet

Ja vær så snill å støtte opp dine påstander.

Jeg spør om dette gang på gang på gang på dette forumet uten å noen sinne få det.

Hva vil du ha kilder på? Mine påstander om WW1, kontra WW2, finner du vel i de fleste historiebøker. Ellers finner du "Den norske kvinnebevegelses historie" av Anna Caspari Agerholt i to utgaver på nb.no. Den er fra 1937, og er heller møysommelig og spesiell lesing, men gir en detaljert beskrivelse av utviklingen fra tiden før 1884 og fremover. Inkludert samtidige sitater.

Ellers kan du sjekke ut " Med kjønnsperspektiv på norsk historie" av Blom og Sogner og Myhres "Norsk historie 1814-190: å byggje ein stat og skape ein nasjon". Du finner sikkert også litt i bøker om den norske arbeiderbevegelsen, da arbeiderkamp og kvinnekamp krysser hverandre mtp tid og debatt.

Neida, Flesvik har ikke fått oppgitt kilder tidligere.

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

Jeg har ikke fått med at Taliban undertrykker menn på basis av kjønn, nei.

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

Du får scanne inn boka med aktuelle sider og linke til da vet du! Du har bevisbyrden, det er ikke opp til meg å gjøre ditt arbeid. Og det er ihvertfall ikke opp til meg å BETALE for å lese dine kilder.

Igjen, du vet hva NB er?

• Liker 1
Skrevet

Kildehenvisning på at soldater blir drept i krig?

Kildehenvisning på at kvinner og barn ble prioritert i båtene på Titanic?

Kildehenvisning på at andelen gifte var høy under den industrielle revulusjon?

Trenger du virkelig det? Jeg kan godt skaffe det, men er dette virkelig noe du tviler på?

Skrevet

Neida, Flesvik har ikke fått oppgitt kilder tidligere.

SÅ LINK DA!

Hvor mange ganger må jeg si det?

Skrevet (endret)

Igjen, du vet hva NB er?

Nei. Hvis det er en kilde der så får du LINKE TIL DET!

Det er faen meg helt utrolig hvor tett det går an å være. Jeg gjenntar gang på gang nøyaktig hva du skal gjøre, men du greier ikke...

Endret av flesvik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...