Gå til innhold

Kvinnesyn og undertrykking

Anbefalte innlegg

Gjest Vampen
Skrevet

Beklager! Rundt fire prosent da. Av menn vel og merke. Satan det er kvinneundertrykkende....

4% av landets voksne menn hadde stemmerett i 1814? Det er ikke engang i nabolaget til riktig.

Ærlig talt mann, tenk deg om! Bønner alene var naturlig nok en stor gruppe i et jordbrukssamfunn.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager! Rundt fire prosent da. Av menn vel og merke. Satan det er kvinneundertrykkende....

i løpet av de siste tusen år har kvinner hatt alminnelig stemmerett 1.5% kortere enn menn, kvinner fikk i 1914 og menn fikk i 1898.

Men det er jo ikke hele sannheten selvsagt. Fordi at både kvinner og menn kunne stemme ved lokalvalg lenge før og kvinner og menn kunne stemme ved brennevinsforbudet i gjøvik 1886.

Skrevet

4% av landets voksne menn hadde stemmerett i 1814? Det er ikke engang i nabolaget til riktig.

Ærlig talt mann, tenk deg om! Bønner alene var naturlig nok en stor gruppe i et jordbrukssamfunn.

Hallo!! Bønder hadde ikke alminnelig stemmrett i 1814?? hvor har du fått det fra?

Leilendinger i stavanger kjøpte noe myr og fikk stemmerett den veien, men det er jo nesten seksti år senere!

Gjest Vampen
Skrevet

Hallo!! Bønder hadde ikke alminnelig stemmrett i 1814?? hvor har du fått det fra?

Leilendinger i stavanger kjøpte noe myr og fikk stemmerett den veien, men det er jo nesten seksti år senere!

Waco, din krøll, bønner hadde stemmerett. Bønner hadde matrikulert jord.

• Liker 2
Skrevet

Waco, din krøll, bønner hadde stemmerett. Bønner hadde matrikulert jord.

Ikke i 1814!

Gjest Vampen
Skrevet

Ikke i 1814!

Jo! Det ble til og med skrevet av Saganaki på forrige side, og han igjen siterte vel selveste staten.

• Liker 1
Skrevet

Det er forsåvidt akkurat like "relevant" som det som nå skjer i de tabloide mediene, denne gangen eksemplifisert ved Dagbladet, og som jeg forutså for flere dager siden:

Det "smeller" i Egypt (igjen). Første fase er rasling med sablene og politisk uro. Fase to er frykten for at noe "stort og omveltende" skal skje. Fase tre er store folkemengder og demonstrasjoner. Fase fire er den sedvanlige retorikken om at "kvinner er fritt vilt" og (påstått)utsettes for grov sjikane og trakassering av mannlige (u)dyr som herjer med dem. Fase fem er den mest representative og samtidig tvetydige: Demonstranter drepes, media refererer til påståtte påstander om at det faktisk kan være kvinner blandt de drepte, sitat Dagbladet; "- Bilder av barn og kvinner som skal være drept er blitt avspilt i dag. "

Faktum er at minst 50 er drept og de er sannsynligvis alle menn..... i menns kvinneundertrykkende verden

Skrevet

Befolkningen er igjen ALLE. Jeg ber fortsatt bare om tallet på voksne menn.

Hallo les artikkelen først! Utover på 1800-tallet var andelen stemmeberettigede synkende fordi antall husmenn og eiendomsløse vokste sterkt, men fortsatt var den norske grunnloven en av de mest radikale og demokratiske forfatningene i Europa.

Gjest Vampen
Skrevet

Hallo les artikkelen først! Utover på 1800-tallet var andelen stemmeberettigede synkende fordi antall husmenn og eiendomsløse vokste sterkt, men fortsatt var den norske grunnloven en av de mest radikale og demokratiske forfatningene i Europa.

Ja? Tallet gikk nedover utover på 1800-tallet, derfor måtte man etterhvert gjøre endringer i kriteriene. Bønder hadde like fullt stemmerett både i 1814, og utover. Og jeg er fortsatt ute etter prosenten mnb med stemmerett anno 1814.

Gjest Vampen
Skrevet

Det er forsåvidt akkurat like "relevant" som det som nå skjer i de tabloide mediene, denne gangen eksemplifisert ved Dagbladet, og som jeg forutså for flere dager siden:

Det "smeller" i Egypt (igjen). Første fase er rasling med sablene og politisk uro. Fase to er frykten for at noe "stort og omveltende" skal skje. Fase tre er store folkemengder og demonstrasjoner. Fase fire er den sedvanlige retorikken om at "kvinner er fritt vilt" og (påstått)utsettes for grov sjikane og trakassering av mannlige (u)dyr som herjer med dem. Fase fem er den mest representative og samtidig tvetydige: Demonstranter drepes, media refererer til påståtte påstander om at det faktisk kan være kvinner blandt de drepte, sitat Dagbladet; "- Bilder av barn og kvinner som skal være drept er blitt avspilt i dag. "

Faktum er at minst 50 er drept og de er sannsynligvis alle menn..... i menns kvinneundertrykkende verden

Så konklusjonen er at du beskylder meg for å prate om ting jeg ikke har peiling på, bestemmer at noe ikke er kvinneundertrykkende basert på helt feil tall, og når du ikke finner tallet, så går du over til noe helt annet?

• Liker 6
Skrevet

Ja? Tallet gikk nedover utover på 1800-tallet, derfor måtte man etterhvert gjøre endringer i kriteriene. Bønder hadde like fullt stemmerett både i 1814, og utover. Og jeg er fortsatt ute etter prosenten mnb med stemmerett anno 1814.

ca 40% av alle menn kunne stemme ved stortingvalget i 1814, og det tallet sank gradvis til frem til midten av 1800-tallet.

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg skal være grei og forklare deg noe Waco, husmenn drev ikke på matrikulert jord. Derfor hadde de ikke stemmerett. Jordlappen de hadde tilhørte bonden, jorda var registrert som en del av bondens jord, som bonden skattet for. Husmann og bonde er to forskjellige ting.

• Liker 2
Gjest Vampen
Skrevet

ca 40% av alle menn kunne stemme ved stortingvalget i 1814, og det tallet sank gradvis til frem til midten av 1800-tallet.

Se der ja! Det var jaggu på tide!:ler:

• Liker 2
Skrevet

Se der ja! Det var jaggu på tide! :ler:

javel? Alminnelig stemmerett fantes ikke da flertallet ikke hadde stemmerett, så jeg forstår ikke helt hva du vil frem til?

Skrevet (endret)

Du svarer ikke på det jeg spurte om. Dette tallet tar utgangspunkt i innbyggerne totalt. Vi snakker om menn. Altså hvor mange prosent av landets voksne menn som hadde stemmerett? Finner du det?

Om antall bønder, embetsmenn og innbyggere i kjøpsteder, i jordbrukssamfunnet, til sammen utgjør kun 6,5% prosent av landets befolkning, så må også noen fortelle meg hva i all verden resten av folket drev med. Spesielt når bøndene ikke engang bare betyr jordeiere, men også innebærer de som driver/leier matrikulert jord.

Det var altså litt vanskelig å finne prosenten?

OK, jeg beklager om jeg surrer det til og avsporer tråden. Men for å svare deg Vampen så siterer jeg regjeringens egne sider; "Grunnloven av 1814 gav stemmerett til embetsmenn, byborgerskap og bønder. Da nordmenn for første gang skulle velge Storting, i 1815, hadde 65 av 1000 innbyggere stemmerett. De var alle menn." Det er 6,5 prosent av alle innbyggerne i landet. Når vi vet at knapt halvaprten av disse (altså 'innbyggerne')var menn og av dem igjen var det bare en viss andel som hadde nådd den tids myndighetsalder så sier det selv at kvinneundertrykkingsargumentet (også her) faller på stengrunn, med mindre du er tilbakestående. Det er mitt poeng.

Endret av Saganaki
Skrevet (endret)

Samtidig har jeg full forståelse for at historiske/empiriske/faktabaserte argumenter som effektivt tar livet av "alle menn undertrykker kvinner" myten er vonde å svelge.

Eksemplet med stemmerett er både godt og representativt, ikke minst for det rød-grønne politisk korrekte Norge; du må virkelig lete for å finne objektive fakta, godt gjemt i subjektive "Dagbladet-orienterte" oppskrudde fiktive "kvinner har det værst - også her" retoriske påståtte situasjonsbeskrivelser. Shame.....

Endret av Saganaki
Skrevet

Se der ja! Det var jaggu på tide! :ler:

Det var ikke 40% av alle menn. Det var 40% av menn over 25 år, som eide land, hadde inntekt og hadde formue og ditten og datten.

Du kan ikke bruke dette her som bevis for kvinneundertrykkelse snarere et bevis for manglende vilje og initiativ blant kvinner. Dere sto fritt frem til å lage deres egen grunnlov med egen stemmerett for bare kvinner.

AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke 40% av alle menn. Det var 40% av menn over 25 år, som eide land, hadde inntekt og hadde formue og ditten og datten.

Du kan ikke bruke dette her som bevis for kvinneundertrykkelse snarere et bevis for manglende vilje og initiativ blant kvinner. Dere sto fritt frem til å lage deres egen grunnlov med egen stemmerett for bare kvinner.

Du er på et helt annet nivå, Waco…

Anonymous poster hash: 98c9c...a64

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...