Gå til innhold

regning sendt til inkasso uten purring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bestilte noen bilder på nettet til fremkalling, fikk bildene, og giroene også. Jeg er så vandt til å betale for alt på forskudd på nettet at jeg ikke tenkte over at her kom det regninger med bildene. Så jeg fikk bildene, og glemte giroene. Ca 3 uker etter at jeg fikk bildene kom det regning fra inkassoselskapet, firmaet hadde sendt saken min til inkasso og jeg måtte betale et stort ekstragebyr der!

Jeg har ikke fått en eneste purring, ikke en eneste påminnelse, ingenting. Jeg ringte bildefirmaet og de sa at de purret et par ganger, så sendte til inkaso, men her hadde det gått fort, men nå virket det som at det var for sent og saken hadde endt hos inkasso og jeg måtte betale. Hva nå, har jeg rettigheter til å slippe gebyret?



Anonymous poster hash: eb387...698
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg hadde gitt fanden i inkassovarselet, betalt regningene og tatt en telefon og minnet dem på 3-purringsregelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte noen bilder på nettet til fremkalling, fikk bildene, og giroene også. Jeg er så vandt til å betale for alt på forskudd på nettet at jeg ikke tenkte over at her kom det regninger med bildene. Så jeg fikk bildene, og glemte giroene. Ca 3 uker etter at jeg fikk bildene kom det regning fra inkassoselskapet, firmaet hadde sendt saken min til inkasso og jeg måtte betale et stort ekstragebyr der!

Jeg har ikke fått en eneste purring, ikke en eneste påminnelse, ingenting. Jeg ringte bildefirmaet og de sa at de purret et par ganger, så sendte til inkaso, men her hadde det gått fort, men nå virket det som at det var for sent og saken hadde endt hos inkasso og jeg måtte betale. Hva nå, har jeg rettigheter til å slippe gebyret?

Anonymous poster hash: eb387...698

Betal regning, og send anke til Inkassoklagenemnda. Her har inkassoselskapet gått for fort frem, og du kommer til å få gebyret tilbake.

Ikke noe problem.

http://klagenemnda.inkasso.no/klageskjema.shtml

(Gratis å klage, bare fyll ut skjemaet elektronisk.)

Anonymous poster hash: a7bbc...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bestrider inkassoen, så skal ikke det skje noe mer med den før du har avklart med den som opprinnelig har kravet. De har neppe fått sendt 3 purringer på 3 uker, spesielt ikke når du ikke har fått noen av dem, så de har neppe sitt på det tørre her.

Om det er verdt å ta kampen, må du jo avgjøre selv.



Anonymous poster hash: 9e525...30a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt fanden i inkassovarselet, betalt regningene og tatt en telefon og minnet dem på 3-purringsregelen.

Det er ingen "3-purringsregel". Mulig det var det før, men ikke nå.

TS; her er en link med litt mer informasjon. Som det står kan også man få inkassovarsel uten purring først. Men ikke direkte til inkasso. Da må noe ha blitt borte i posten i så fall.

Anonymous poster hash: 5fd26...a1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du har krav på et inkassovarsel før et krav sendes til inkasso. Kravene til et inkassovarsel er:

  • det skal være skriftlig og på papir
  • fristen for å betale det opprinnelige kravet må ha utløpt
  • det skal i varselet bli gitt en betalingsfrist på minimum 14 dager

Merk deg at kreditor kan sende et inkassovarsel

uten å ha sendt deg en purring på forhånd.

Hvis kreditor skal ta seg betalt for varselet, stilles det ytterligere krav. Det skal:

  • ha gått minimum 14 dager etter den opprinnelige betalingsfristen
  • opplyse om kravets størrelse
  • opplyse hva kravet gjelder"


Anonymous poster hash: 558d8...82d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...