Gå til innhold

Kjappeste vei til natur i Oslo

Fremhevede innlegg

Gjest lillagubban
Skrevet

Jeg har flyttet til midt i sentrum av Oslo, og noen ganger må jeg bare vekk fra byen en liten stund. Hva er kjappeste måte å komme seg inn i skauen på? Helst sånn at jeg bare kan hoppe på en buss/bane/trikk her i sentrum og gå av og rett inn i skogen.

Spesielt interessert i tips om plasser der man kan gå en enkel rundtur/fra et bussstopp til et annet på maks en time hvis man bare vil ha en luftetur og ikke orker gå på asfalt.

Har tatt t-bane til Sognsvann, t-bane og buss til Sørkedalen og båten ut til Nesodden allerede, tar gjerne i mot forslag fra erfarne Oslo-mark brukere :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ta ta linje 5 østover,gå av på Ammerud stasjon, og ca 10 minuttes gange unna befinner Lillomarka seg :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta t-banen til f.eks. Haugerud og ta turen inn til Østmarka og Lutvann. Veldig fint område :)

Anonymous poster hash: 2cc84...60a
Gjest Blomst83
Skrevet

Du kan ta t-banen til f.eks. Haugerud og ta turen inn til Østmarka og Lutvann. Veldig fint område :)

Anonymous poster hash: 2cc84...60a

Østkanten har mye fint å by på :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Er det greit skilta eller åpenbart hvor man kan gå der også? Er en mester i å rote meg vekk.

Anonymous poster hash: b906d...935
Skrevet

Trikken eller buss 54 til Kjelsås

AnonymBruker
Skrevet

Siden du allerede har fått noen gode tips på østkanten:

Du kan også ta 51-bussen innover Maridalen, gjerne helt inn til Skar. 54-bussen Medlem nevner, så bytter du på Brekkekrysset (eller nærmere byen, er noen holdeplassers overlapp). Alternativet kan du ta T-banen til Nydalen og bytte til 51-bussen der. Inne på Skar kan du gå fine turer som ikke tar så veldig lang tid. Jeg synes det er et fint sted å begynne lengre turer på også, gjerne svinge oppom Ullevålseter og følge skilter derfra. Mange valgmuligheter.

Andre alternativer er f.eks. å bare ta T-banen opp til Frognerseteren og spasere på stiene der. Ingen bytting av kollektivmidler, bare ut øverst i Holmenkollåsen og masser av skog. Her er jeg mest om vinteren, men det er et helt fint sted å gå om sommeren også.

Ellers synes jeg det er fint også lengre sør i Østmarka. Skal du dit tar du heller banen mot Mortensrud, altså linje 3, og går av på Ulsrud, Bøler eller Bogerud. Om du ikke skal lange turer er f.eks. Nøklevann et hyggelig sted å gå til.

Jeg pleier ofte å dra lengre unna når jeg skal gå turer, litt fordi jeg har gått så mye i Marka siden jeg var liten, og da tar jeg gjerne Gjøvikbanen til Movatn eller Åneby. Det tar hhv. 30 og 45 minutter med tog. Men for all del: Det er så mange gode turmuligheter i Oslo at du ikke trenger det :)

Anonymous poster hash: 6f810...7da

Gjest lillagubban
Skrevet

Takk for gode tips, tar gjerne i mot flere :)

54 bussen går rett utenfor leiligheten, så tok den til Brekkekrysset og fant en sti rett ut i skogen. Gikk også ned til Kjelsås og ved Maridalsvannet. Bare litt recon i dag, så får jeg ta en skikkelig tur en annen gang :)

Gjest Blomst83
Skrevet

Takk for tips! Er det greit skilta eller åpenbart hvor man kan gå der også? Er en mester i å rote meg vekk.

Anonymous poster hash: b906d...935

Jeg mener det,men når man er fra en plass og er vant til å gå der tenker man ikke på skiltinga. Men det er alltids mange mennesker der du kan spørre,og det er ikke vanskelig å finne frem ;)

Skrevet

Takk for gode tips, tar gjerne i mot flere :)

54 bussen går rett utenfor leiligheten, så tok den til Brekkekrysset og fant en sti rett ut i skogen. Gikk også ned til Kjelsås og ved Maridalsvannet. Bare litt recon i dag, så får jeg ta en skikkelig tur en annen gang :)

Det var en god start! :)

Gjest Gemini7
Skrevet

31-bussen fra sentrum går til Tonsenhagen, derfra er det et nett av stier innover marka, til Linderudkollen og Trollvann og videre innover. Hvis du går av ved Tonsenhagen skole kan du gå inn en skogsvei på øversiden av skolen. Fine treningsforhold. :) 31-bussen bruker vel 15 min fra sentrum, kanskje

Skrevet

Ta tbanen til Stovner :)

AnonymBruker
Skrevet

Linje 6 til Sognsvann. Istedet for å gå rundt Sognvann (kan være for mye folk der), tar du heller av til høyre (østover) til du kommer til Svartkulp. Et fint, ikke for stort vann du kan gå tur rundt. Ingen asfalt el grus men natursti og naturlig skogbunn.

God tur!

Anonymous poster hash: d2965...856

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...