Gå til innhold

Ta med hunden til Sverige + bobil!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan var disse reglene? Var det slik at hunden måtte ha vaksine før den skulle bringes inn til Sverige, så vaksine noen dager før man forlater Sverige og kjører til Norge igjen, og til slutt vaksine i Norge innen en uke? Husker ikke den regla...

Hva koster boten man evt. må ta om hunden ikke har vaksiner?

Er det noe annet vi må tenke på? Pass til hunden?

Et siste spørsmål er sikkerhet i bil. Vi har nylig kjøpt oss bobil og lurer på hvordan vi skal sikre hunden.

Det er et bord i bobilen. På sidene og frem kan man "lukke" med et par stenger. så ingenting faller ut om det er plassert under der. Er det sikkert nok at vi legger hundesenga og hunden vår der? Det er virkelig umulig å bli kastet rundt om kollisjon skulle skje. Men usikker på om det er sikkert nok i forhold til hunden selv? Om vi skal ha bur, må dette skrues fast i gulvet?

Håper noen kan svare meg :)



Anonymous poster hash: 0292a...651
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror vaskinen må taes tidligst 24 timer før man reiser til norge



Anonymous poster hash: 6018e...367
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sikkerhet: hvis dere legger buret der det står trygt uten at det kan bli kastet, så trenger dere ikke å skru det fast i gulvet. Ta gjerne å fest det ekstra med f.eks tau



Anonymous poster hash: 6018e...367
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sikkerhet: hvis dere legger buret der det står trygt uten at det kan bli kastet, så trenger dere ikke å skru det fast i gulvet. Ta gjerne å fest det ekstra med f.eks tau

Anonymous poster hash: 6018e...367

Men vi har ingen slik plass i bobilen :/ Har sjekket, tro meg! Har kun denne plassen under bordet, og da trengs ikke bur, i.o.m at det er stolper der...?

Noen som vet om man får bot om man blir stoppet på vei hjem til Norge igjen?

Sjekket nå at man må kun ha denne tabeletten hos veterinær før vi kjører hjem til Norge igjen. Men hvis vi ikke skal være men en fem dager, kan vi ta tabeletten rett før vi reiser. Vi har tenkt bare å være i sverige i noen dager, så det gjør det hele enklere å bare ordne time hos veterinær her før vi drar.

Hva menes med ID-merking? Ship?

Hva koster en dyrelegetime med ID-merking, pass og den tabeletten mot bendelorm?

Anonymous poster hash: 0292a...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du gjentar dette spørsmålet om hvor stor bot dere evt vil få hvis dere ikke følger reglene. Dere har vel ikke tenkt å ikke følge reglene??

Et alternativ til løst bur i bobilen: egen sikkerhetssele til hunden, hvis dere har et ledig bilsete. Det er godkjent.



Anonymous poster hash: 5ec45...d8f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bendelorm 24-120 timer før innreise til Sverige og samme før dere kommer inn til Norge igjen. Må gjøres hos vet og dette skrives inn i passet som dere må ha med dere. Håper ikke du har planer om å bryte reglene. Regler er ikke bare regler men bendelorm finnes og du kan bli smittet av hunden din og dø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og forresten, sikkerthetssele i bil bruker jeg og det liker både jeg og hunden supergodt. Hun lå utstrakt i hele baksetet med sele på som var festet nedi vanlig beltegreia :) kan sitte og ligge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel ikke bot, men du får ikke ta med hunden tilbake til Norge før det har gått 24 timer etter gitt tablett...

Og totalt uansvarlig i det hele tatt å tenke på å heller betale bot enn å følge reglene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det blir bråbrems eller dere blir påkjørt, hvor sikkert er det for hunden at den ligger under et bord???

Det er grunner til at du må ha hund i bur eller sele.

En skadet stresset hund er mye lettere å få med til vetrinær når den er i et bur.

Hunder kan bli farlige ved stress og smerter, om man ikke får sikret hunden, vet jeg at flere hunder har blitt avlivet da hjelpemannskaper ikke får gjort jobben sin .

Dere høres uforsvarlige ut som verken har tenkt å sikre hund eller følge regler. Det er en grunn til at man har slike påbud.

Min hund vil slippe å bli syk pga din. Du ser den sant ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å ordne med vaksine og pass enn å måtte bli værende i Sverige og måtte ordne det der hvis dere blir stoppet vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veterinær og reglene er at du må ha ormekur (ikke vaksine) mellom 120-24 timer før innreise i Norge. Er du borte mer enn 5 dager må du gjøre dette i Sverige hos veterinær. Ellers trenger du pass og ID-merke.

Anonymous poster hash: 7b8c9...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...