Gjest John Doe Skrevet 5. juli 2013 #1 Skrevet 5. juli 2013 Å kjøpe sex, er ikke det samme som å kjøpe kroppen til kvinner. Å kjøpe en nyre, er å kjøpe en del av en kropp. Å kjøpe en død person, for disseksjonstrening, er å kjøpe en kropp. Å kjøpe sex, er å kjøpe en tjeneste. Grunnen til at Ottar og andre ikke vil ta dette innover seg, er ikke fordi de mangler prinsipiell forståelse, men fordi mennesker ikke skyr noen ting for å vinne debatter, og retoriske kriger for å fremme seg selv og sine egne. Er egen vilje nok til å begrunne at sexkjøp er ok? La oss skru det opp enda mer ekstremt. En person som tar betalt for å kappe av seg lemmer. Gir du meg en million, så får du en finger. Er dette greit? Dersom vi nå reduserer intelligensen til denne personen gradvis, og gjentar tankeeksperimentet; hvor dement eller dum kan personen være for at viljen til personen skal være lakmustesten som beviser at det er greit å være en del av etterspørselen som muliggjør avkapping av lemmer? Er salg av sex like destruktivt som salg av sine egne organer og lemmer, og er det et uforanderlig faktum? Samfunnet, og foreldregenerasjonen min (jeg; ca 30) mener det er uønsket å selge sex. De mener også at det er lavstatus å stå i kassa på rimi, og lavstatus å jobbe med renovasjon, men det er det ikke like stuerent å kritisere. Selger du sex, så er holdningen at det er kritikkverdig, og nedverdigende. Selv blant barn, så er det slik at du kan bli mobbet for å være løs, og det å være hore er et skjellsord. Er det nødt til å være slik? Det er en logisk grunn til at det er sånn, på samme måte som at det er logisk at enkelte kulturer tillater å pakke inn og gjemme damer, fordi man da har kontroll på at de ikke er på markedet for andre menn. Markedskontroll rett og slett. Det å rakke ned på horer, er på samme måte en kontrollmulighet ovenfor kvinner. Det er også en måte borgerskapet beskytter sine egne verdier på, hindrer at intimiteten i et forhold forsvinner på. Dette er det mange kvinner som har egeninteresse av å forsvare, forhindre at menn har sexmuligheter utenfor forholdet, når kvinner har redusert markedsverdien sin med et par barnefødsler. Det er et paradoks at kvinneforkjempere ender opp med å stemple et yrke mange kvinner ønsker, som nedverdigende, mindreverdig, lavstatus og uønsket, og på den måten rakker ned på kvinnene som velger å jobbe slik, samtidig som at de bidrar til at samfunnets holdninger ovenfor horer fortsatt er sterkt konservative og fordømmende. Er det trolig at det vil være skadende for kvinner mentalt å være hore? Det vet jeg ikke. Er det trolig at denne skaden er kun kulturelt betinget? Det er mulig, om vi ser bort ifra smitterisiko ved sprukket kondom. Er det trolig at salg av sex gjør at kvinner holdes i fangenskap? Mulig. Ved å være en del av etterspørselen, bidrar man da til å holde kvinner i fangenskap, gitt at man ikke går etter norske horer, eksplisitt. Er det nødvendigvis slik det må være? Nei, det tviler jeg på. To muligheter for å fjerne menneskehandel; 1. oppholdstillatelse for alle. 2. gjennomsiktig marked. Vil det fjerne alt? Vet ikke. Vil det fjerne mindre eller mer enn slik det er per idag? Ikke godt å si. Hvorfor er det kvinner som er mot prostitusjon? Neppe fordi de har vanskeligheter med å forstå de enkle resonnementene over. Sannsynligvis fordi det er mer komfortabelt å skyve all irritasjonen sin over på en syndebukk, og hvem er da mer passende enn en bitterpikk som er stygg, ekkel, egoistisk og nede på rangstigen. Ren egoisme altså, slik som de fleste menneskelige handlinger kan forklares.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå