Gå til innhold

Butikkmedarbeider. Hvilke regler gjelder under ansettelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje litt uklar overskrift her, men sånn er saken:

Jeg er student (nettstudie, så det skjer når det passer meg), og trenger en deltidsjobb ved siden av. Derfor søkte jeg på en ledig stilling på Jysk. Altså vanlig butikkmedarbeider.

Jeg har 90 fullførte studiepoeng i økonomiske fag, er det noe som skal telle som fordel for meg i forbindelse med ansettelse?

Jeg vet om 3 andre som søkte (bor på en liten plass så man prater jo om sånne ting), 2 har fullført videregående skole, og den siste jeg vet om har ikke studiekompetanse. Alle de tre ble kallet inn på intervju til stillingen, mens jeg aldri ble innkallt. I går fikk jeg mail om at stillingen var besatt (av hun ene med fullført vgs fant jeg ut i dag). Jeg kjente jeg ble litt sjokkert. Hun har "bare" fullført vgs, mens jeg har 90 studiepoeng i økonomiske fag. Skulle ikke det telle som en fordel? Eller er det ikke relevant i en butikkjobb?

Jeg lurer i grunn på om de ikke syntes jeg var aktuell på grunn av at jeg er alenemor til 3 små barn (har det oppført i CV-en). Og diskriminering på det viset skal jo ikke skje i arbeidslivet, og viss det faktisk er en regel som sier at de med mer utdanning skal gå foran, har det jo her skjedd en ganske stor feil, som jeg har lyst til å konfrontere sjefen på butikken med.

Så hvordan er reglene for en sånn butikkjobb? Har det noe å si at jeg har 90 studiepoeng i økonomiske fag? Skulle jeg hatt rett på jobben foran hun andre da (i det minste blitt kallet inn på intervju), eller er det sånn at de bare kan velge fritt når det kommer til å velge hvem de vil kalle inn?



Anonymous poster hash: 43f58...62e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror arbeidsgiver fritt kan velge seg den de mener er best egnet til stillingen. Det kan selvsagt være at de ikke ønsker en trebarnsmor. Selv om arbeidsgivere ikke har lov til å diskriminere sånn, er det ingen tvil om at det blir gjort. Også finner de bare en unnskyldning dersom noen spør. Det er ikke første gang i historien noen er forbigått i en ansettelsesprosess fordi "de er overkvalifiserte", f.eks.

Bedre lykke neste gang!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:
Så en person som bare suste gjennom vgs med under middels resultat er bedre kvalifisert enn en person som tar utdanning på kveldstid etter barna er i seng (60stp i året), som må være full av pågangsmot og selvdisiplin?

Stemmer ikke i mine øyne! Blir nok en fin mail i kveld ja!



Anonymous poster hash: 43f58...62e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det ikke som har noen studiepoeng å vise til? Og ser en seg rundt, så ser en jo at det ikke er all verdens. Arbeidsgiver står fritt til å ansette den personen en mener er best egnet.

Universitet og høyskole er det nye videregående.

Endret av oeas
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver ansetter den h*n syns passer best til stillingen. TS, søkte du deltid eller heltid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det relativt at arbeidsgivere vil ha et ungt menneske som er ferdig på VGS, fremfor en alenemamma. En ung jente som ikke har barn kan stille opp på mye kortere tid om noen blir syke, og dette kan vel ikke en alenemamma? Med mindre barna går i bhg hver dag. Dette bør du også skrive i søknaden din forresten om de gjør det. At barna går i bhg og at du derfor har mulighet til å stille opp på kort varsel, men ikke etter klokken 5. Hadde jeg vært sjef ville jeg nok hatt ei ung jente som kan stille opp når som helst istedet for en alenemamma desverre.. :/ Tror nok at de som er sjefer tenker mye på om barna blir syke når mor er på jobb, og at da må mor reise hjem og de kan slite med folk som kan stille opp med en gang.



Anonymous poster hash: 495c5...ecf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje litt uklar overskrift her, men sånn er saken:

Jeg er student (nettstudie, så det skjer når det passer meg), og trenger en deltidsjobb ved siden av. Derfor søkte jeg på en ledig stilling på Jysk. Altså vanlig butikkmedarbeider.

Jeg har 90 fullførte studiepoeng i økonomiske fag, er det noe som skal telle som fordel for meg i forbindelse med ansettelse?

Jeg vet om 3 andre som søkte (bor på en liten plass så man prater jo om sånne ting), 2 har fullført videregående skole, og den siste jeg vet om har ikke studiekompetanse. Alle de tre ble kallet inn på intervju til stillingen, mens jeg aldri ble innkallt. I går fikk jeg mail om at stillingen var besatt (av hun ene med fullført vgs fant jeg ut i dag). Jeg kjente jeg ble litt sjokkert. Hun har "bare" fullført vgs, mens jeg har 90 studiepoeng i økonomiske fag. Skulle ikke det telle som en fordel? Eller er det ikke relevant i en butikkjobb?

Jeg lurer i grunn på om de ikke syntes jeg var aktuell på grunn av at jeg er alenemor til 3 små barn (har det oppført i CV-en). Og diskriminering på det viset skal jo ikke skje i arbeidslivet, og viss det faktisk er en regel som sier at de med mer utdanning skal gå foran, har det jo her skjedd en ganske stor feil, som jeg har lyst til å konfrontere sjefen på butikken med.

Så hvordan er reglene for en sånn butikkjobb? Har det noe å si at jeg har 90 studiepoeng i økonomiske fag? Skulle jeg hatt rett på jobben foran hun andre da (i det minste blitt kallet inn på intervju), eller er det sånn at de bare kan velge fritt når det kommer til å velge hvem de vil kalle inn?

Anonymous poster hash: 43f58...62e

Når det gjelder butikkansatte, er det viktigere å være kundevennlige, blide, arbeidsvillige enn å ha studiepoeng

Anonymous poster hash: 72af3...829

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Så en person som bare suste gjennom vgs med under middels resultat er bedre kvalifisert enn en person som tar utdanning på kveldstid etter barna er i seng (60stp i året), som må være full av pågangsmot og selvdisiplin?

Stemmer ikke i mine øyne! Blir nok en fin mail i kveld ja!

Anonymous poster hash: 43f58...62e

Hvem skal du skrive mail til? Du skrev du bodde på en liten plass, skriver du en "stygg" mail til den arbeidsgiveren kan du risikere at du ødelegger sjansene dine for å få en annen jobb i området, tenk på det

Anonymous poster hash: 72af3...829

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 stp i økonomiske fag er ikke spesielt relevant om du har søkt jobb som kassamedarbeider på Jysk. Om du skal jobbe i butikken, så har de egne utdanningsprogram for de som tar fagbrev. Høyere utdanning er ikke viktig med mindre du skal ha en høyere stilling eller jobbe med regnskap, HR ect.

Anonymous poster hash: f6f74...7f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en butikkmedarbeiderstilling vil vanligvis høyere utdanning være helt irrelevant. Personlige egenskaper er viktigst. Du har ikke noe som helst krav på verken stillingen eller sogar å komme på intervju. Å si at du er diskriminert som alenemamma på den bakgrunn er en long shot.

Nå er jo dette en stilling i det private. Det vil si at arbeidsgiver ansetter hvem de vil så lenge det ikke er i strid med konkrete diskrimineringsregler (kjønn, religion, graviditet, alder etc). Heldigvis er ikke alt av arbeidsgivers egen bestemmelse over ansettelser fjernet, og jeg kan ikke skjønne at du skal ha noen sak her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte for noen år siden jobb "ved siden av" på en bensinstasjon. Da viste jeg frem alt jeg hadde av papirer, referanser og litt forskjellig. Det var en fin bunke papirer. Med det holdt jeg på å miste sjansen jeg hadde for å få jobben. Arbeidsgiveren var nølende og mente jeg var "overkvalifisert". Problemet er at når man har "for mye" utdannelse oppfattes man som en akademiker, en som heller sitter stille på en stol og vokser seg tjukk på lite arbeide. Man oppfattes som en dårlig arbeidstaker, en som ikke gjerne tar i et håndtak der det trenges, en som er redd for å ta frem vaskefille, en som er for fin til å bli skitten på hendene.



Anonymous poster hash: 3aba1...d11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte for noen år siden jobb "ved siden av" på en bensinstasjon. Da viste jeg frem alt jeg hadde av papirer, referanser og litt forskjellig. Det var en fin bunke papirer. Med det holdt jeg på å miste sjansen jeg hadde for å få jobben. Arbeidsgiveren var nølende og mente jeg var "overkvalifisert". Problemet er at når man har "for mye" utdannelse oppfattes man som en akademiker, en som heller sitter stille på en stol og vokser seg tjukk på lite arbeide. Man oppfattes som en dårlig arbeidstaker, en som ikke gjerne tar i et håndtak der det trenges, en som er redd for å ta frem vaskefille, en som er for fin til å bli skitten på hendene.

Anonymous poster hash: 3aba1...d11

Eller en som bare tar jobben på veldig kort sikt og som snart forsvinner ut døra. Det er nok den viktigste grunnen, ikke tullet du serverer om at man liksom skal være en dårlig arbeidstaker fordi man har litt utdannelse.

Anonymous poster hash: d27ec...d49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de kan selv bestemme hvem de vil ansette. det kan være flere grunner. cv og søknad hadde et bedre utseende. det som sto på var det de kunne tenke seg.

pluss jeg synes også du høres litt høy på pæra ut. hvorfor velger de hun isteden for meg herregud jeg er jo så mye bedre.



Anonymous poster hash: e1418...040
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært på med å ansette butikkmedarbeidere, og hvordan personen er som person teller mye mer enn hvor mange studiepoeng vedkommende har i økonomi..

Ansetter glatt en 18-åring rett fra vgs foran en 25-åring med ingeniørutdanning dersom 18-åringen passer bedre til jobben rent personlighetsmessig.



Anonymous poster hash: 0a502...c4c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt uklar overskrift her, men sånn er saken:

Jeg er student (nettstudie, så det skjer når det passer meg), og trenger en deltidsjobb ved siden av. Derfor søkte jeg på en ledig stilling på Jysk. Altså vanlig butikkmedarbeider.

Jeg har 90 fullførte studiepoeng i økonomiske fag, er det noe som skal telle som fordel for meg i forbindelse med ansettelse?

Jeg vet om 3 andre som søkte (bor på en liten plass så man prater jo om sånne ting), 2 har fullført videregående skole, og den siste jeg vet om har ikke studiekompetanse. Alle de tre ble kallet inn på intervju til stillingen, mens jeg aldri ble innkallt. I går fikk jeg mail om at stillingen var besatt (av hun ene med fullført vgs fant jeg ut i dag). Jeg kjente jeg ble litt sjokkert. Hun har "bare" fullført vgs, mens jeg har 90 studiepoeng i økonomiske fag. Skulle ikke det telle som en fordel? Eller er det ikke relevant i en butikkjobb?

Jeg lurer i grunn på om de ikke syntes jeg var aktuell på grunn av at jeg er alenemor til 3 små barn (har det oppført i CV-en). Og diskriminering på det viset skal jo ikke skje i arbeidslivet, og viss det faktisk er en regel som sier at de med mer utdanning skal gå foran, har det jo her skjedd en ganske stor feil, som jeg har lyst til å konfrontere sjefen på butikken med.

Så hvordan er reglene for en sånn butikkjobb? Har det noe å si at jeg har 90 studiepoeng i økonomiske fag? Skulle jeg hatt rett på jobben foran hun andre da (i det minste blitt kallet inn på intervju), eller er det sånn at de bare kan velge fritt når det kommer til å velge hvem de vil kalle inn?

Anonymous poster hash: 43f58...62e

Sånn seriøst, hvis jeg hadde sittet og sett i gjennom en bunke med søkere. For så og finne ei jente som ikke har fullført videregående men og ei annen jente som hadde 90 studiepoeng og fokuserte veldig på det. Hadde jeg utvilsomt gått for jenta uten vgs.

Hvorfor?

* For det første driter jeg i hvor mange studiepoeng du har, og hvor mye skole du har gått. Alt jeg bryr meg om er hva den ekstra kunnskapen du besitter gir meg. Om alt du skal gjøre er å selge senger, rydde opp i butikken og sitte i kassen. Så er svaret på det sannsynligvis "Ingen verdens ting".

Så i stedet for å fokusere på det at du har utdannelse, bør du fortelle meg hvorfor det er en fordel at du har det.

* For det andre, at du i det hele tatt tror 90 studiepoeng i økonomiske fag er en fordel som selger på Jysk gjør at jeg oppfatter deg som

* For det tredje, som daglig leder på Jysk så ville jeg heller hatt ei jente som blir værende i stillingen i 4-8 år enn ei jente som driver med nettstudier på siden. For hun kommer jo til å være ferdig med studiene om 3-4 år uansett og kansje skal hun være fulltids-student allerede til neste år igjen?

Og hvem tror du egentlig at en arbeidsgiver helst vil ha? Deltids-studenten som må ha eksamensfri i høysesongen desember? Eller under vårsalget? Eller som sier nei-takk til overtidsjobbing fordi hun må gjøre ferdig skoleoppgaver? Eller ei søt jente som ikke har noe bedre å finne

For ikke å snakke om at du tror du er bedre enn hun andre jenta (igjen virkelighetsfjern), og derfor sannsynligvis ville ha krevd høyere lønn (latterlig) for samme arbeide.

Det må nesten og nevnes, at jeg ikke en gang la merke til at du hadde barn. Så alt som står ovenfor er skrevet ut i fra ett perspektiv om at du kun er student. Å være alenemor for 3 barn gjør ikke ting noe bedre, eller deg noe mer aktuell som kandidat. I min bok hadde du blitt vraket allikevel.

Endret av Black March
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...