Gå til innhold

Vil ikke ha barnebidrag

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet så er det vel ikke lov at bare den ene av forelderen skal forsørge barnet, men for å tilpasse dette etter reell inntekt kan en inngå privat avtale.

Juridisk kan ikke ts sin eks ikke i ettertid kreve bidrag hvis det opprettes konto for barnet og det er sporbart at det er satt inn penger på denne kontoen. Eventuelt at ts har overført penger til sin eks på konto.

Må dere slutte å være så mistenksomme og anta at alle har en skjult agenda. Det er faktisk slik systemet er ment å skulle fungere.

Dette er feil.

Man kan faktisk, hvis man vil være kjip nok, etterkreve bidrag fra den opprinnelige datoen for samlivsbruddet hvis ikke noe annet er nedskrevet.

Selv om du er sekretær til en advokat så er du ikke ekspert på lover og regler.

Anonymous poster hash: a2d78...097

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du tror hun bare er snill?

Kan fort være hun har regnet på det for denne mannen tjener lite og mindre enn mor. Med 500 in på konto kan det hende er større enn evt.barnebidrag.

Vel, men er det ikke greit at far bidrar med litt mer enn han kanskje må?

Skrevet

Dersom hun skal ha overgangsstønad, er det ikke sikkert dere kan bestemme dette selv. Da skal NAV ha en del av bidragspengene og betale ut forskuddsbidrag. (Slik var det i alle fall før. Tar forbehold om at reglene er endret i det siste)

Gjest Gjest
Skrevet

Sjekk bidragskalkulatoren på NAV.no, så ser du hva du skulle ha betalt.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Dersom hun skal ha overgangsstønad, er det ikke sikkert dere kan bestemme dette selv. Da skal NAV ha en del av bidragspengene og betale ut forskuddsbidrag. (Slik var det i alle fall før. Tar forbehold om at reglene er endret i det siste)

Man kan velge å ha privat avtale om barnebidrag/samvær uansett.

Hvis bidragsmottaker ønsker det, kan hun/han søke NAV om forskuddsbidrag.

Gjest Gjest
Skrevet

Nå oppfordrer NAV og regjeringen til privat bidrag.

En får overgangsstønad ut fra egen økonomi. Har en over 6 g stopper alt av overgangsstønad

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Vi sjekket bidragskalkulatoren og hun skal egentlig ha tett opptil 1200 kr av meg i mnd. Hun er fast bestemt på at hun ikke vil ha de. Jeg setter jo selvfølgelig pris på at hun velger å være "snill", og kommer til å bruke pengene på barnet vårt når h'n er hos oss + sparing til barnet.

Men jeg klarer ikke helt å fri meg fra tanken på at jeg er en dårlig far som ikke betaler bidrag. Å gå fra hverandre var et valg tatt i fellesskap og eksen er fortsatt en av mine beste venner. Jeg flytter to hus bort i gata og vi kommer nok til å være en del sammen pga barnet.

Tror ikke hun lurer meg!

Anonymous poster hash: 74082...a29

Gjest Gjest
Skrevet

Det virker som dere bor en plass det er billig og bo. Noe Ts.aldri vil bli sikkert på er om mor flytter med barnet. Den slm har bosted barn ta det med Norge rundt. Tvil og usikkerhet rundt det vil alltid være der.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Ts her.

Vi sjekket bidragskalkulatoren og hun skal egentlig ha tett opptil 1200 kr av meg i mnd. Hun er fast bestemt på at hun ikke vil ha de. Jeg setter jo selvfølgelig pris på at hun velger å være "snill", og kommer til å bruke pengene på barnet vårt når h'n er hos oss + sparing til barnet.

Men jeg klarer ikke helt å fri meg fra tanken på at jeg er en dårlig far som ikke betaler bidrag. Å gå fra hverandre var et valg tatt i fellesskap og eksen er fortsatt en av mine beste venner. Jeg flytter to hus bort i gata og vi kommer nok til å være en del sammen pga barnet.

Tror ikke hun lurer meg!

Anonymous poster hash: 74082...a29

Lag nå i alle fall en skikkelig skriftlig avtale på familievernkontoret (dit må dere uansett) uansett løsning.

Og du plikter å forsørge barnet ditt. Disse pengene er ikke til ekskona di, men til barnet ditt!

Skrevet

Dette er feil.

Man kan faktisk, hvis man vil være kjip nok, etterkreve bidrag fra den opprinnelige datoen for samlivsbruddet hvis ikke noe annet er nedskrevet.

Selv om du er sekretær til en advokat så er du ikke ekspert på lover og regler.

Anonymous poster hash: a2d78...097

Ikke dårlig at du husket det!

Men nei, det er egen erfaring, og jeg har aldri hevdet jeg er ekspert på lover og regler!

Det holder med at motparten hevder det motsatte. Altså påstand mot påstand.

Jeg har et slikt brev her, hvis du trenger eksakt ordlyd må du gjerne si fra, så skal jeg lete etter det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...