Gå til innhold

Vil ikke ha barnebidrag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min eks og jeg flytter nå fra hverandre. Vårt felles barn blir boende hos henne og jeg flytter ut av vår felles leilighet. Jeg spurte om hun ville at vi skulle ha barnebidrag gjennom NAV eller om vi skulle ha en privat løsning. Hun sier at hun ikke vil ha barnebidrag fra meg. At hun vet at jeg har dårlig råd for tiden (sykemeldt), og at det er viktigere for henne at jeg bruker de pengene og koser meg med barnet vårt den tiden vi er sammen. Evt om jeg spytter inn litt i store innkjøp når den tid kommer.Det er jo fryktelig snilt tenkt av henne, men jeg føler det litt feil allikevel! Hun har ikke allverden i mnd hun heller, men hun klarer seg.

Hva er det rette å gjøre her? Jeg tenkte at jeg setter av en sum i mnd til barnet vårt, men jeg føler jeg burde hjelpe til.

Anonymous poster hash: 74082...a29

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Kan du ikke bare lage en konto til barnet og sette inn 500kr i mnd der da?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare lage en konto til barnet og sette inn 500kr i mnd der da?

Vi har felles sparekonto til barnet og jeg kommer til å fortsette å sette inn penger på den. Kanskje like greit og bare øke den summen.

Skrevet

Sett av en liten sum til barnet i måneden, og spar litt i måneden til de store innkjøpene :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Får man dårligere råd av å være sykemeldt?

Anonymous poster hash: d944a...586

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Vi har felles sparekonto til barnet og jeg kommer til å fortsette å sette inn penger på den. Kanskje like greit og bare øke den summen.

Høres gitrende ut.

Gjest Gjest
Skrevet

Får man dårligere råd av å være sykemeldt?

Anonymous poster hash: d944a...586

Det kan man ja.

Gjest Gjest
Skrevet

Det kan tenkes din x og barns mor vet bidrag blir nærmest symbolsk. Hun kan godt ha regnet på det hele. Kanskje du TS.er naiv så det holder. Har du my samvær liten inntekt blir det lite bidrag ser du. Bruk kalkulator på nav.no så får du et innblikk.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får du dårlig råd av å være sykemeldt??

Anonymous poster hash: 76545...78f

• Liker 1
Skrevet

Det kan tenkes din x og barns mor vet bidrag blir nærmest symbolsk. Hun kan godt ha regnet på det hele. Kanskje du TS.er naiv så det holder. Har du my samvær liten inntekt blir det lite bidrag ser du. Bruk kalkulator på nav.no så får du et innblikk.

Ehhhhh....hun x en sier jo selv at han slipper FORDI han har dårligere råd,hun er rett og slett snill.Om han plutselig tjener 3mill i året,så er det rett og rimelig av henne å kreve barnebidrag,da har han jo masse til seg selv og ikke dårlig råd..

• Liker 2
Skrevet

Hvis man f.eks har en lav stilling men supplerer med ekstravakter får man grunnlønnen/grunnprosenten i sykepenger. (iallefall var det slik før)

Om man er langtidssykemeldt går man også etterhvert over på AAP, noe som tilsvarer et kutt i inntekter på over 30%.

Til TS:

Jeg ville gjort som flere her forslår, sett av litt hver mnd, så har du det når det trengs. Jeg ville også, bare fordi det er ytterst få mennesker jeg stoler 100% på, fått det hun sier skriftlig. Slik at om hun komme rom et år og sier "Du betaler ikke bidrag", så har du det svart på hvitt. Min eks skulle egentlg betalt meg noen små kroner i mnd siden han tjener akkurat litt mer enn meg, men vi har i samværsavtalen vår også et punkt om økonomi hvor det vi har bestemt står svart på hvitt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ganske lav stillingsprosent, og skulle akkurat gå inn i 100% stilling når jeg ble sykemeldt. Er ikke verre enn som så.

Hun sa også dette med å få det skriftlig. At hun ville at vi skulle skrive en ordentlig avtale på det, sånn at det ikke ble noe krøll.

barnebidrag blir vel beregnet utifra hvor mange netter i mnd man har samvær? Barnet vårt er såpass lite ennå at det er ikke aktuelt med overnattingssamvær.

Men jeg stoler på eksen. Når hun i tillegg er den som maser om å få det skriftlig, så tror jeg at dette er ment godt :)

• Liker 1
Skrevet

Synes det er snilt av eksen din jeg:) Du kan jo heller bidra til ting barnet trenger når du har råd til det, samt fortsette å spare.

Har selv valgt å ikke motta bidrag for barnet mitt, selv om eksen egentlig skal betale meg det. Han er veldig grei med å være med på å kjøpe ting barnet behøver, bidra med kontigent til fritidsaktiviteter ol.

Mulig det kommer som en overraskelse for noen her inne, men ikke alle eksdamer er gribber som skal grafse mest mulig i fars lommebok...

• Liker 10
Skrevet

Jeg hadde ganske lav stillingsprosent, og skulle akkurat gå inn i 100% stilling når jeg ble sykemeldt. Er ikke verre enn som så.

Hun sa også dette med å få det skriftlig. At hun ville at vi skulle skrive en ordentlig avtale på det, sånn at det ikke ble noe krøll.

barnebidrag blir vel beregnet utifra hvor mange netter i mnd man har samvær? Barnet vårt er såpass lite ennå at det er ikke aktuelt med overnattingssamvær.

Men jeg stoler på eksen. Når hun i tillegg er den som maser om å få det skriftlig, så tror jeg at dette er ment godt :)

Høres ut som dere har god kommunikasjon rundt dette, som nevnt ville jeg bare passet på (som hun også vil) å ha det skriftlig, da vet dere 100% sikkert at det ikke blir noe krøll senere. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke så rart? Noen mister ekstravakter, andre mister overtid, og etter ett års sykemelding går man ned til 60% av tidligere inntekt.

Anonymous poster hash: bd786...3e7

Skrevet

Min eks og jeg flytter nå fra hverandre. Vårt felles barn blir boende hos henne og jeg flytter ut av vår felles leilighet. Jeg spurte om hun ville at vi skulle ha barnebidrag gjennom NAV eller om vi skulle ha en privat løsning. Hun sier at hun ikke vil ha barnebidrag fra meg. At hun vet at jeg har dårlig råd for tiden (sykemeldt), og at det er viktigere for henne at jeg bruker de pengene og koser meg med barnet vårt den tiden vi er sammen. Evt om jeg spytter inn litt i store innkjøp når den tid kommer.Det er jo fryktelig snilt tenkt av henne, men jeg føler det litt feil allikevel! Hun har ikke allverden i mnd hun heller, men hun klarer seg.

Hva er det rette å gjøre her? Jeg tenkte at jeg setter av en sum i mnd til barnet vårt, men jeg føler jeg burde hjelpe til.

Om hun ikke vil få barnebidrag, skriv en samtale om det alikevel. Det er mye rart vi kvinner finner på etter hvert. Uansett om du betaler mye, litte eller ikke noe, få alt dokumentert.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg ville absolutt hatt en skriftlig avtale på dette, TS. Hvis ikke risikerer du at eksdama di vil kreve deg for ubetalt barnebidrag for all den tiden du ikke har betalt (noe hun er i sin fulle rett til å gjøre rent juridisk).

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet så er det vel ikke lov at bare den ene av forelderen skal forsørge barnet, men for å tilpasse dette etter reell inntekt kan en inngå privat avtale.

Juridisk kan ikke ts sin eks ikke i ettertid kreve bidrag hvis det opprettes konto for barnet og det er sporbart at det er satt inn penger på denne kontoen. Eventuelt at ts har overført penger til sin eks på konto.

Må dere slutte å være så mistenksomme og anta at alle har en skjult agenda. Det er faktisk slik systemet er ment å skulle fungere.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

I utgangspunktet så er det vel ikke lov at bare den ene av forelderen skal forsørge barnet, men for å tilpasse dette etter reell inntekt kan en inngå privat avtale.

Juridisk kan ikke ts sin eks ikke i ettertid kreve bidrag hvis det opprettes konto for barnet og det er sporbart at det er satt inn penger på denne kontoen. Eventuelt at ts har overført penger til sin eks på konto.

Må dere slutte å være så mistenksomme og anta at alle har en skjult agenda. Det er faktisk slik systemet er ment å skulle fungere.

EHHH er du ekspert eller leker du ekspert?

Gjest Gjest
Skrevet

Ehhhhh....hun x en sier jo selv at han slipper FORDI han har dårligere råd,hun er rett og slett snill.Om han plutselig tjener 3mill i året,så er det rett og rimelig av henne å kreve barnebidrag,da har han jo masse til seg selv og ikke dårlig råd..

Du tror hun bare er snill?

Kan fort være hun har regnet på det for denne mannen tjener lite og mindre enn mor. Med 500 in på konto kan det hende er større enn evt.barnebidrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...