Gå til innhold

Mastergrad ved siden av fulltidsjobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en breddebachelor i estetiske fag (90+90+60+60 stp) og har lyst til å ta master i et av fagene mine der jeg allerede har 90 stp. Jeg jobber fulltid som lærer, og lurer på om det er mulig å gjennomføre en mastergrad på deltid ved siden av dette?

Når man tar mastergrad, er det mye krav til oppmøte, eller er det mer selvstendig jobbing med forskning og oppgaveskriving?

Jeg har tatt studiepoeng ved siden av full jobb før, men da var undervisningen på kvelden og det var mye selvstendig arbeid med oppgave og utstilling.

Vurderer å ta master i drakthistorikk eller noe deromkring.



Anonymous poster hash: 7a5a5...c5d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ikke muligheter for nettstudie da? Da bestemmer du jo selv når du vil jobbe med studiene og er ikke avhengig av oppmøte noen sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet 50% ved siden av studiene, og det gikk kun fordi jeg jobbet bare kveld + helg. Men hadde aldri gått i 100%-stilling med dagjobbing. Dette gjaldt førsteåret. Andreåret derimot, ved skriving av masteroppgaven, har det heldigvis ikke vær krav til oppmøte, da har man jobbet selvstendig. Jeg skal jobbe 100% mens jeg skriver ferdig oppgaven min det neste halve året.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer utrolig. Noen klarer det andre ikke. Men estiske fag har vel lite obligatorisk? Vil andbefale eg å se på hva de foorskjellige emnene du skal ha på masteren krever. Det er jo uansett ikke noe i veien for å ta masteren på eltid=)



Anonymous poster hash: 82af0...252
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Er det ett år undervisning og ett år oppgaveskriving som er standard? :)



Anonymous poster hash: 7a5a5...c5d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gjort dette, men jeg har tatt masteren på halv tid, da jeg har full jobb og barn. Det er beinhardt, men nå er det bare ett år igjen, og jeg SKAL klare å fullføre oppgaven. Stå på - alt er mulig!



Anonymous poster hash: 12328...6fc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Er det ett år undervisning og ett år oppgaveskriving som er standard? :)

Anonymous poster hash: 7a5a5...c5d

Varierer veldig - noen har 30 og andre har 60 poengs masteroppgaver. Vil tro at det er 60 poeng på mange hum-fag og estetiske fag?

Angående om det går - alt er avhengig av evnene, ambisjonsnivå og hvor struktuert man er. Noen kan dette, andre sliter med å fullføre på normert tid hvis de kun studerer 100%.. Så.. Vanskelig å si noe generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar master ved sida av jobb, bruker ca dobbelt av normal tid. Det går ann, men krever litt disipling og er travelt til tider.

Krav til oppmøte kjem ann på studiet, det bør du sjekke med skulen. Eg er heldig og har veilederar og instituttleiar som legg godt tilrette for at eg skal klara studere i tillegg til full jobb, men slikt har ein ingen garanti for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Det er mulig å ta en mastergrad over fire år (maksimalt) om det er et alternativ.

Om det er gjennomførbart er nok avhengig av deg som person, studieopplegget, hvor glad du er i fagene og hvor gode karakterer du ønsker.

Anbefaler deg å kontakte skolen direkte med spørsmålene dine!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW! du er en hardt arbeidene person! din framtidlige arbeidsgiver er heldig som får deg!



Anonymous poster hash: 13207...484
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW! du er en hardt arbeidene person! din framtidlige arbeidsgiver er heldig som får deg!

Anonymous poster hash: 13207...484

Vedkommende har vel strengt tatt ikke begynt ennå..

Anonymous poster hash: 3df95...83d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gresshoppesang

Det er fullt mulig å ta en master ved siden av 100% jobb. Jeg har gjort det, men har en rimelig selvstendig jobb.

I perioder følte jeg at jeg ikke hadde noe sosialt liv og ungene ble litt oppgitt over at jeg satt for mye på datamaskinen. Man kan si det koster litt? (Men absolutt verdt det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig hvis man er innstilt på det og hvis man som andre nevner har en fleksibel jobb til de gangene det er nærværsplikt.

Jeg starter selv master til høsten, vi har pr semester 3 undervisningsuker hvor man må være tilstede et visst prosentantall pr fag for å få godkjent oppmøte. Ser vi har mye vitenskapsteori første halvår, deretter kommer valgfrie emner og 2. året er mesteparten av fokuset på selve oppgaven.

Jeg kommer til å jobbe 100% ved siden av første år, men håpet er å gå ned til 80%, evt 70% på år to. Det kommer an på mannens inntekt og generell økonomi rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Teora

Det burde være mulig på deltid, kanskje? Som lærer ser jeg for meg at du ikke kommer til å ha mye tid til å jobbe med masteren på kveldene, men kanskje litt hver lørdag/søndag? Jeg ville i hvertfall forsøkt å komme i kontakt med en veileder før sommerferien, slik at du kan bruke den som heltidsstudent.

Utover det tror jeg det varierer hvor mye obligatorisk det er - selv hadde jeg obligatoriske seminarer tre av dagene i uken første semester, og da var deltakelse som krevde at man var forberedt til timene en del av karaktergrunnlaget. Men dette var nok både en annen institusjon og en annen fagretning en det du skal inn på, så jeg ville tatt kontakt med ditt undervisningssted og spurt studieveieleder der om opplegg og mulighet for tilpasning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...