mandel92 Skrevet 3. juli 2013 #1 Skrevet 3. juli 2013 Personlig mener jeg at religion og politikk ikke hører sammen. En stat styrt etter religiøse prinsipper tror ikke jeg kan fungere opptimalt da det alltid vil finnes andre minoriteter. Sånn sett mener jeg at det er flott at Morsi er avsatt. Men på en annen side; Morsi kom til makta ved et demokratisk valg, det var han folket ville ha. Hvorfor mener vi da at det er flott at militæret tar makta ved et kupp? Er det en "seier" for demokratiet? Da folket i Egypt fikk bestemme selv hvem som skulle lede landet, klarte de ikke velge rett person (mener vi), vil de noen gang klare det? Er egentlig Egypt klare for demokrati? Kan vi være sikker på at demokrati virkelig er den beste styreformen? Kanskje hele midtøsten bare skal bli en stor vestlig koloni, så kan vi bestemme hvem som er bra nok til å lede landet. Vi vet jo best, ikke sant? Nei, jeg synes det virker som om mange har (vi i Norge/vesten) en holdning som "det er greit at dere har demokrati, så lenge dere stemmer på noen som vi liker/er enige med", og da er poenget med demokrati nesten litt borte, om folket ikke får bestemme selv...
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #2 Skrevet 3. juli 2013 FrP synes det er bra at han er avsatt. Det bekrefter bare at det ikke er bra. Anonymous poster hash: 1bbd4...6d1 1
Djungelvrål Skrevet 3. juli 2013 #3 Skrevet 3. juli 2013 Bra? http://www.dagbladet.no/2013/07/03/nyheter/egypt/utenriks/politikk/demonstrasjon/28024324/
Mann 42 Skrevet 3. juli 2013 #4 Skrevet 3. juli 2013 Den senere tids misnøye med både Morsis regjering, prosessen med den nye grunnloven der Det Muslimske Brorskapet har trumfet gjennom sine meninger, og der de andre politiske partiene har blitt skviset ut eller har trukket seg i protest, og de store demonstrasjonene som han har valgt å drite fullstendig i, viser at Morsi og Det Muslimske Brorskapet ikke var skikket til å ha makt. De har tedd seg på en måte som har fått folket til å vende seg mot dem, og de har bragt landet til randen av borgerkrig. Å avsette dem var et riktig valg. Dersom det raskt blir skrevet ut nyvalg, så har de egyptiske militære min støtte i den saken. Så får man se om de har vett til å gjøre akkurat det, eller om de beslutter seg til å holde på makten. I så fall er det et langt skritt tilbake. Men det kommer ikke som en overraskelse på meg at demokratiet ikke fungerte som det skulle på generalprøven. Den mannen egypterne valgte, tok valgseieren som en blankofullmakt til å gjøre hva fanden han ville, og gi blaffen i folks protester. Det er ikke sånn demokrati fungerer, og vi får håpe at den neste regjeringen blir litt mer lydhør og ikke innbiller seg at de er valgt til livstidsdiktator. 4
mandel92 Skrevet 3. juli 2013 Forfatter #5 Skrevet 3. juli 2013 Den senere tids misnøye med både Morsis regjering, prosessen med den nye grunnloven der Det Muslimske Brorskapet har trumfet gjennom sine meninger, og der de andre politiske partiene har blitt skviset ut eller har trukket seg i protest, og de store demonstrasjonene som han har valgt å drite fullstendig i, viser at Morsi og Det Muslimske Brorskapet ikke var skikket til å ha makt. De har tedd seg på en måte som har fått folket til å vende seg mot dem, og de har bragt landet til randen av borgerkrig. Å avsette dem var et riktig valg. Dersom det raskt blir skrevet ut nyvalg, så har de egyptiske militære min støtte i den saken. Så får man se om de har vett til å gjøre akkurat det, eller om de beslutter seg til å holde på makten. I så fall er det et langt skritt tilbake. Men det kommer ikke som en overraskelse på meg at demokratiet ikke fungerte som det skulle på generalprøven. Den mannen egypterne valgte, tok valgseieren som en blankofullmakt til å gjøre hva fanden han ville, og gi blaffen i folks protester. Det er ikke sånn demokrati fungerer, og vi får håpe at den neste regjeringen blir litt mer lydhør og ikke innbiller seg at de er valgt til livstidsdiktator. Jeg håper også at situasjonen nå blir bedre i Egypt, men jeg tenker at å innføre demokrati gjennom revolusjon aldri vil fungere, sånne ting må skje gradvis gjennom reformer. Det vil være naivt å tro at et demokrati i Egypt vil fungere like bra som demokratiet vi f.eks har i Norge (vi fikk jo heller ikke demokrati over natta). Det var stor misnøye blant befolkningen over Morsi, men hva med dem som faktisk stemte på han og faktisk var enig med han? Kan det bli borgerkrig i Egypt nå?
Mann 42 Skrevet 3. juli 2013 #6 Skrevet 3. juli 2013 Jeg håper også at situasjonen nå blir bedre i Egypt, men jeg tenker at å innføre demokrati gjennom revolusjon aldri vil fungere, sånne ting må skje gradvis gjennom reformer. Det vil være naivt å tro at et demokrati i Egypt vil fungere like bra som demokratiet vi f.eks har i Norge (vi fikk jo heller ikke demokrati over natta). Det var stor misnøye blant befolkningen over Morsi, men hva med dem som faktisk stemte på han og faktisk var enig med han? Kan det bli borgerkrig i Egypt nå? Det er jo en viss risiko. Det Muslimske Brorskapet har mange ekstreme medlemmer, og ved tidligere urolige perioder under denne regjeringen, har de tatt til gatene og brukt vold mot folk som har demonstrert mot Morsis regjering. Men de er også en ganske disiplinert gruppe. Hvis de tar til våpen, eller begynner med terrorisme, så vil Brorskapet miste all legitimitet omgående. Det var det som skjedde med islamistene i Algerie. De vant en klar seier ved valget. Militæret nektet å akseptere det, og tok makten ved kupp. Deretter tok islamistene til våpen. Men i stedet for å få støtte for dette, som de kanskje hadde trodd, mistet de mesteparten av oppslutningen i folket. De ville ikke ha noen krig. Jeg tror ikke egypterne heller vil det, og man får håpe at Morsi lærte noe av Algerie. Der beholdt militæret makten lenge, og islamistene har ikke lenger noen politisk ving. De er redusert til en illegitim gerilja uten særlig oppslutning. Hvis Morsi vil ha politisk innflytelse, må han vente på nyvalget.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2013 #7 Skrevet 4. juli 2013 Jeg synes det alltid har en tendens til å havne tilbake i samme gamle sporet i disse landene uansett hvem som styrer.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2013 #8 Skrevet 4. juli 2013 Dette var ikke, Ikke, IKKE bra! Nå er jeg like skeptisk til det Muslimske Brorskap som de fleste vestlige, men dette militærkuppet var en særdeles dårlig idé og et angrep på demokratiet. Et angrep som vi sende frysninger over hele midtøsten. Ja Morsi hadde kanskje tvilsomme forslag til hvordan fremtidens Egypt skulle se ut, men han har bare hatt et år på seg og det er knapp tid når det kommer til politikk. Han var den demokratiske valgte presidenten og hvis han skulle blitt fjernet som president, så burde det vært hans eget valg. Folket har ikke vunnet her, den egyptiske hæren har stjålet seieren deres rett foran øynene. Til vill jubel fra intetanende anti-Morsi demonstranter. Både Mubarak i fengslet og Assad i Syria humrer godt nå... Konsekvensene av dette er også uhyggelige: 1. Høy sannsynlighet for borgerkrig 2. Dette er en seier for den radikale fløyen i det Muslimske brorskap, som i årevis har kjempet mot demokratiske løsninger. Hvordan vil politikken deres bli farget av dette. 3. Uansett involvering vil USA (og Israel) vil få skylden for dette. De har nære bånd til den Egyptiske hæren. 4. Gode tider i vente for Al-Qaeda, de får nye rekrutter og en flott ny historie å fortelle om hvordan USA er islam-fiendtlige på bakgrunn av militærkuppet. 5.En fullstendig deligitimisering av fremtidige muslimske partier i Egypt. 6. Dette er døden for demokratiet i Egypt. Uansett hvordan man snur å vender på det. Det er ofte jevnt mellom presidentkandidater uansett valg. Nå er veien kort fra skuffelse over fremtidige valg til ny revolusjon. 7. Effekten dette vil ha på Arabiske land er skummel. Militæret i vaklende land som Libya og Tunisia vil la seg inspirere når de ser hvordan militæret opererer i Egypt, og med høy sannsynlighet gjøre det samme. Plutselig ble militæret og ikke demokratiet det sterkeste kortet i midtøsten og demokrati blir byttet ut med autoritær makt.
jabx Skrevet 7. juli 2013 #9 Skrevet 7. juli 2013 Men på en annen side; Morsi kom til makta ved et demokratisk valg, det var han folket ville ha. Hvorfor mener vi da at det er flott at militæret tar makta ved et kupp? Er det en "seier" for demokratiet? Hitler kom også til makten ved valg, men klarte å grafse til seg mer makt. Det samme drev Morsi med. Han jobbet mot å gjøre makten sin total, og derfor var det lite tid før han hadde landet i et jerngrep.
Mann 42 Skrevet 7. juli 2013 #10 Skrevet 7. juli 2013 Hitler kom også til makten ved valg, men klarte å grafse til seg mer makt. Det samme drev Morsi med. Han jobbet mot å gjøre makten sin total, og derfor var det lite tid før han hadde landet i et jerngrep. Og det ville sikkert ha ført til de samme konsekvensene på sikt. Egypterne kastet ikke Mubarak for å gi makten til en ny diktator. Det de trenger, er en kjapp etablering av en overgangsregjering, et nyvalg, og noen fastlagte føringer for arbeidet med en ny grunnlov som sikrer at ikke ekstremister kupper prosessen og skyver alle andre ut eller tvinger dem til å trekke seg fra prosessen fordi den mister sin legitimitet. Visse bestemmelser må gjøres med et stort flertall, for å sikre at det er utstrakt konsensus om grunnloven. En grunnlov som ikke har støtte i et flertall av folket, er verdiløs.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2013 #11 Skrevet 8. juli 2013 Hitler kom også til makten ved valg, men klarte å grafse til seg mer makt. Det samme drev Morsi med. Han jobbet mot å gjøre makten sin total, og derfor var det lite tid før han hadde landet i et jerngrep. ...Oh no, Goodwin`s Law :( <a data-ipb="nomediaparse" data-cke-saved-href="http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin" href="http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin" s_law"="">http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law
LeoxBarca Skrevet 8. juli 2013 #12 Skrevet 8. juli 2013 Jeg synes USA, EU og Nato kanskje med FN skulle satt inn store militære styrker i Iran, Irak, Afghanistan, Syria, Egypt og Pakistan. Skikkelig sleip blitzkrieg, rykke inn og ta over hele driten. Med så store styrker får i raskt kontroll, deres egen "regjering" blir avsatt, skoler blir bygget, veier blir bedre og religionsfrihet og demokrati blir nøkkelord. Etter hvert får de ha en form for uavhengighet, men vil alltid være en del av EU/Norden/USA/Nato (fordelt på landene og institusjonene). Litt som skottland er i dag/var tidligere. Tror det kunne vært artig jeg. Senere tar vi Afrika! Kolonisme here we go
jabx Skrevet 8. juli 2013 #13 Skrevet 8. juli 2013 Jeg synes USA, EU og Nato kanskje med FN skulle satt inn store militære styrker i Iran, Irak, Afghanistan, Syria, Egypt og Pakistan. Skikkelig sleip blitzkrieg, rykke inn og ta over hele driten. Allerede prøvd i både Irak og Afghanistan. Gikk rett til helvete. 1
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #14 Skrevet 9. juli 2013 Jeg synes USA, EU og Nato kanskje med FN skulle satt inn store militære styrker i Iran, Irak, Afghanistan, Syria, Egypt og Pakistan. Skikkelig sleip blitzkrieg, rykke inn og ta over hele driten. ...for ikke å snakke om at dette vil bli like "demokratisk", som nå når det egyptiske militæret har kuppet makten i Egypt. Å påtvinge et helt folk demokrati, er like ille som å påtvinge de demokrati. Dette må skje over tid og folket selv må si hva de ønsker. Ellers blir bare demokratiet en farse.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #15 Skrevet 9. juli 2013 Å påtvinge et helt folk demokrati, er like ille som å påtvinge de demokrati* *Islam (var litt for rask da jeg postet)
Gjest Badabing Skrevet 9. juli 2013 #16 Skrevet 9. juli 2013 Jeg synes USA, EU og Nato kanskje med FN skulle satt inn store militære styrker i Iran, Irak, Afghanistan, Syria, Egypt og Pakistan. Skikkelig sleip blitzkrieg, rykke inn og ta over hele driten. Med så store styrker får i raskt kontroll, deres egen "regjering" blir avsatt, skoler blir bygget, veier blir bedre og religionsfrihet og demokrati blir nøkkelord. Etter hvert får de ha en form for uavhengighet, men vil alltid være en del av EU/Norden/USA/Nato (fordelt på landene og institusjonene). Litt som skottland er i dag/var tidligere. Tror det kunne vært artig jeg. Senere tar vi Afrika! Kolonisme here we go Som eksempel har Pakistan rundt en million soldater i aktiv tjeneste uten å få kontroll. Konfliktene stikker så dypt. Innblanding fra oss vestlige har vel så sjelden vist seg å ha effekt at jeg ikke kan fatte at vi gjør den samme feilen igjen og igjen. 2
LeoxBarca Skrevet 9. juli 2013 #17 Skrevet 9. juli 2013 Som eksempel har Pakistan rundt en million soldater i aktiv tjeneste uten å få kontroll. Konfliktene stikker så dypt. Innblanding fra oss vestlige har vel så sjelden vist seg å ha effekt at jeg ikke kan fatte at vi gjør den samme feilen igjen og igjen. Ikke noe problem. Vi burde henrette hele befolkningen over 18 år. Så hjernevasker vi de andre, slik at de kan jobbe for oss. No stress. Slutt å være så pessimistisk.
jabx Skrevet 9. juli 2013 #18 Skrevet 9. juli 2013 ...for ikke å snakke om at dette vil bli like "demokratisk", som nå når det egyptiske militæret har kuppet makten i Egypt. Dette var ikke et militærkupp. Militæret handlet etter å ha snakket med hele opposisjonen, og etter at det muslimske brorskap prøvde å raske til seg total makt i landet. Å påtvinge et helt folk demokrati, er like ille som å påtvinge de demokrati. Dette må skje over tid og folket selv må si hva de ønsker. Ellers blir bare demokratiet en farse. Nettopp. Valget av Morsi var en farse. Han ble valgt, men begynte raskt å samle makt så han kunne bli diktator. Det var altså demokrati, men Morsi prøvde å skape et islamistisk diktatur.
Mann 42 Skrevet 10. juli 2013 #19 Skrevet 10. juli 2013 Ikke noe problem. Vi burde henrette hele befolkningen over 18 år. Så hjernevasker vi de andre, slik at de kan jobbe for oss. No stress. Slutt å være så pessimistisk. Åja, som da Isle of Wight ble kristnet? Vi gjør ikke tingene på den måten lenger. Jeg trodde liksom ikke at Pol Pot var en av dine ledestjerner. I moderne tid er vel han den som kommer nærmest dette forslaget. Som forøvrig helt sikkert ville fungert veldig greit. Rent praktisk, altså.
Mann 42 Skrevet 10. juli 2013 #20 Skrevet 10. juli 2013 Dette var ikke et militærkupp. Militæret handlet etter å ha snakket med hele opposisjonen, og etter at det muslimske brorskap prøvde å raske til seg total makt i landet. Nettopp. Valget av Morsi var en farse. Han ble valgt, men begynte raskt å samle makt så han kunne bli diktator. Det var altså demokrati, men Morsi prøvde å skape et islamistisk diktatur. Man kan si hva man vil, men når hæren tar makten fra en demokratisk valgt regjering, og setter inn sin egen, så er det et militærkupp, uansett årsak. Men det er ikke så interessant, egentlig. Spørsmålet er bare hva de gjør etterpå. Blir det nyvalg og en fornuftig prosess som leder frem til konstituering av en ny grunnlovskommisjon og en fungerende grunnlov, så er det en god ting. Hvis ikke, så er det en tilbakevending til tingene slik de var under Mubarak, og hele greia har vært en poengløs runddans. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå