AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #1 Skrevet 3. juli 2013 Jeg lider så enormt av sceneskrekk. Eller, jeg gjør ikke det, men kroppen gjør det. Jeg gleder meg (er jo nervøs, men jeg elsker jo det jeg driver med), men jeg kan ikke bruke høye hæler fordi bena mine rister sånn. Her en dag måtte jeg løfte foten for at det ikke skulle klapre i stengulvet da jeg sang. Nå vet jeg mange sier "øvelse gjør mester" og "det blir bedre og bedre" men det blir ikke det. Jeg har sunget i 15 år, vært solist i 7 av dem og sunget utallige konserter og opptredener. Det BLIR ikke bedre, til det punktet hvor jeg vurderer hypnose for jeg kan ikke trøkke i meg tre slurker Jägermaister før hver opptreden. Jeg føler ikke jeg gir folk det de betaler før eller det de fortjener å høre. Jeg får høre det ikke merkes at jeg er nervøs, men det tror jeg ikke på, jeg kjenner jo det skjelver i gulvet OG i stemmen. Det går bedre med backingband, men det er vanligst med piano i min sjanger så jeg holder på å daue hver gang. Noen som kan gi gode råd eller har prøvd hypnose? Spurte legen min om betablokkere da jeg har hørt det skal hjelpe, men det vil hun ikke gi og jeg forstår det jo. Må jeg virkelig gi opp drømmen min grunnet nervene? Anonymous poster hash: 65126...869
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2013 #2 Skrevet 12. juli 2013 Hjelper det å fokusere på noe konkret? Stirre på noe i "horisonten", slik at du ikke blir så opptatt av menneskene som sitter nesten rett foran deg? I en film så var det en som brukte en slags binders som avledningsmanøver for å kunne holde talene sine uten problemer. Han holdt den bare i hånda si mens han talte til publikum i salen, og kalte denne lille hjelperen for sin "lynavleder". Du kan kanskje bruke noe lignende, eller holde en stein i hånden som en måte å få fokuset ditt vekk fra et stirrende publikum. Har du forsøkt å bruke speil-trikset? Du står foran et speil, og ser på deg selv mens du øver på talene du skal holde. Vet ikke om du sliter kun i relasjon med publikum, eller kan oppleve det med deg selv også. Eller prøv hypnose/regresjonsterapi.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå