AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #1 Skrevet 3. juli 2013 Var hos gynekologen i dag å fikk fjernet p-staven etter mye plager (konstant blødning i 6 mnd). Gynekologen hadde lite tips til meg ifht nytt prevensjonsmiddel. Da jeg har fast partner og regelmessig sex ville hun ikke anbefale kondom (som om jeg anså det som et alternativ..) Med tanke på mine plager ville hun ikke anbefale p-plaster, p-sprøyte, ikke spiral (har ingen barn). P-piller ønsker ikke jeg, jeg trenger noe jeg ikke må tenke på hver dag. Hvilke andre alternativer finnes det, som ikke må huskes på hver dag, og som har litt andre virkestoffer enn p-stav? Anonymous poster hash: 9fdd8...3f1
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2013 #2 Skrevet 3. juli 2013 Pessar? Må huskes på før samleie, men det kan settes inn lenge før en går til sengs (eller sofa, bil, eller hvor dere foretrekker )
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #4 Skrevet 3. juli 2013 Må si at jeg vet lite/ingenting om pessar og nuvaring så må google litt. Takk for tipsene, tar også i mot flere hvis noen andre har :-) Anonymous poster hash: 9fdd8...3f1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #5 Skrevet 3. juli 2013 lest litt nå. Pessar er ikke aktuelt... Muligens nuvaring, det er det gynekologen kalte p-ring kanskje? Det var det eneste hun nevnte at kaanskje kunne passe for meg. Anonymous poster hash: 9fdd8...3f1
Gjest Funky Punk Skrevet 3. juli 2013 #6 Skrevet 3. juli 2013 Hvorfor sa gynekologen at du ikke kunne få spiral? Det der er en gammel greie om at barnløse ikke skal få spiral. Det finnes til og med spiraler i dag som er mindre og derfor mer tilpasset de som ikke har født før. Jeg bruker kobberspiral (aldri født barn) og er superfornøyd. Setter den inn hos lege/gynekolog og slipper å tenke noe mer på prevensjon de neste 7 årene. 1
elentari Skrevet 3. juli 2013 #7 Skrevet 3. juli 2013 lest litt nå. Pessar er ikke aktuelt... Muligens nuvaring, det er det gynekologen kalte p-ring kanskje? Det var det eneste hun nevnte at kaanskje kunne passe for meg. Anonymous poster hash: 9fdd8...3f1 Nuvaring er p-ring ja
@Maja Skrevet 3. juli 2013 #8 Skrevet 3. juli 2013 Hadde liknande oplevelse som deg med p-stav, bare at eg hadde den ikkje så lenge som 6 mnd før eg gav opp. Hatt litt tilsvarande erfaring med p-piller, pluss at dei gjer meg skikkelig grinete. Har bruk nuvaring/p-ring i mange år no, og er veldig fornøyd. Du må jo huske å bytte etter 3 veker, men du treng vertfall ikkje passe på kvar dag. Om du ikkje vil/kan/bør få spiral så er sikkert nuvaring eit greit alternativ å sjekke ut.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #9 Skrevet 3. juli 2013 Hvorfor sa gynekologen at du ikke kunne få spiral? Det der er en gammel greie om at barnløse ikke skal få spiral. Det finnes til og med spiraler i dag som er mindre og derfor mer tilpasset de som ikke har født før. Jeg bruker kobberspiral (aldri født barn) og er superfornøyd. Setter den inn hos lege/gynekolog og slipper å tenke noe mer på prevensjon de neste 7 årene. Jeg/vi tror vi ønsker å begynne å prøve å bli gravid om 1-3 år. Da passer det vel uansett dårlig med spiral? Har jeg forstått det rett finnes det to typer, en som skal sitte i 3 år og en i 5? Blir vel for langt tidsperspektiv. Anonymous poster hash: 9fdd8...3f1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #10 Skrevet 3. juli 2013 Hvorfor sa gynekologen at du ikke kunne få spiral? Det der er en gammel greie om at barnløse ikke skal få spiral. Det finnes til og med spiraler i dag som er mindre og derfor mer tilpasset de som ikke har født før. Jeg bruker kobberspiral (aldri født barn) og er superfornøyd. Setter den inn hos lege/gynekolog og slipper å tenke noe mer på prevensjon de neste 7 årene. Vet forøvrig ikke hvorfor gynekologen sa det. Hun sa at det ikke passet for de som ikke har fått barn ennå.. Anonymous poster hash: 9fdd8...3f1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #11 Skrevet 3. juli 2013 Hadde liknande oplevelse som deg med p-stav, bare at eg hadde den ikkje så lenge som 6 mnd før eg gav opp. Hatt litt tilsvarande erfaring med p-piller, pluss at dei gjer meg skikkelig grinete. Har bruk nuvaring/p-ring i mange år no, og er veldig fornøyd. Du må jo huske å bytte etter 3 veker, men du treng vertfall ikkje passe på kvar dag. Om du ikkje vil/kan/bør få spiral så er sikkert nuvaring eit greit alternativ å sjekke ut. Har du merket noen andre bivirkninger med nuvaring da? Til nå virker det som det mest aktuelle alternativet, særlig det at jeg bare kan slutte med den selv om det ikke fungerer som ønsket. Hva koster det ca pr mnd? Hadde ikke ønske om å gå med mens i 6 mnd, og forsøkte å få ut p-staven raskere men ventetid på time. Når jeg først fikk time hadde jeg plutselig mistet mens to dager før. Da mente gynekolog at det hadde stabilisert seg. To dager etter det fikk jeg mens igjen å hatt den siden (over 1 mnd siden). Håper det blir normalt nå snart siden jeg endelig fikk den ut i dag! :-) Anonymous poster hash: 9fdd8...3f1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #12 Skrevet 3. juli 2013 Tips: sølibat. Anonymous poster hash: 375a3...9b1
@Maja Skrevet 3. juli 2013 #13 Skrevet 3. juli 2013 Har du merket noen andre bivirkninger med nuvaring da? Til nå virker det som det mest aktuelle alternativet, særlig det at jeg bare kan slutte med den selv om det ikke fungerer som ønsket. Hva koster det ca pr mnd? Anonymous poster hash: 9fdd8...3f1 Nei, egentlig ingen særlige bivirkninger. Einaste irritasjon er at eg ikkje uten vidare kan hoppe over mensen, slik mange andre kan. Av go til går det fint, men eg får fort mellomblødning som varer fram til neste mens :/ Men blør mindre og har ingenting vondt i forhold til slik det var på pillen og før pillen. Husker ikkje prisen, pleier bare betale nesten uten å sjekke Men kanskje det er rundt 400 kr for ein 3pk (bare gjetter altså!). Eg fekk normal syklus ganske kjapt etter eg fjerna p-staven, får håpe det går like kjapt for din del!
Gjest Naria Skrevet 3. juli 2013 #14 Skrevet 3. juli 2013 (endret) Sykluskontroll, eventuelt med kondom i utrygge perioder er også noe du kan vurdere. Endret 3. juli 2013 av Naria
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #15 Skrevet 3. juli 2013 Hvorfor ikke kondom når du er i et forhold? Anonymous poster hash: ed9a9...1d9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå