Gå til innhold

fødselspengar


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest green, i.i

Hei! Lurte på om nokon veit kva ein får utbetalt under fødselspermisjonen. Stemmar det at det er 80 % av den inntekta ein ellers ville hatt? Eg har 100% jobb. Får ein noko anna tilskot eller stønad utover det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil få fødselspermisjonspenger (dersom du oppfyller kravene til det) og barnetrygd. Er du alenemamma blir det ekstra å få.

Fødselspermisjonspengene beregnes ut fra den inntekten du har hatt, ikke hvilken stillingsprosent du har hatt. Du får 100% dersom du tar ut permisjon i 48 uker, men 80% dersom du tar ut permisjon i 52 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en må ikke ta 52 uker, 48 holder. Dessuten kan far ta noe, mor trenger ikke ta alt hvis ho ikke ønsker det.

Barnetrygden er på mellom 900,- og 1000,-, husker ikke i farten.

Men i tillegg til dette får en også engangstønaden tror jeg da, men den må man søke om.

Men en kjapp samtale med de på trygdekontoret kan avklare hva du har rett på og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Man får 100 % lønn i 42 uker, eller 80 % lønn i 52 uker, regnet fra 3 uker før fødsel.

I tillegg barnetrygd på ca 950,- per måned.

Det er kun de med så liten inntekt at de vil få mindre utbetalt i fødselspenger enn engangsstønad som kan søke trygdekontoret om engangsstønad. Den er ca. 35.000 tror jeg.

Hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Men i tillegg til dette får en også engangstønaden tror jeg da, men den må man søke om.

Denne engangsstønaden får du ikke når du har krav på fødselspermisjonspenger(Det har du krav på om du har jobbet 6 av de siste 10 mnd.). Den er til de som ikke har jobb(studenter osv.) og er rundt 33000kr. Tenkte bare jeg skulle si det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest green, i.i

Når du skriver rekna for 3 veker før fødselen, vil det seie at permisjonen byrjar 3 veker før fødselen? Hm, eg er ikkje så inni det her eg... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, permisjonen starter 3 uker før termin. Dersom du ikke tar ut disse tre ukene, faller de bort (dvs. permisjonen blir bare 49 uker eller 39 uker, alt etter hvilket alternativ du velger).

Les mer på www.trygdeetaten.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I praksis får en ikke 80/100% av lønn, det er kun dersom en tjerner under 340.000kr (6*grunnbeløp i folketrygden). Dersom en tjener mer enn det får en 80/100% av 340.000kr -og det gjelder vel endel av oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer Gjest, det utbetales kun opp til 6G. Jeg ble skikkelig sur når jeg fant ut det, for jeg tjener en god del mer enn det. Men mange arbeidsgivere betaler det overskytende "av egen lomme", så det er jo verdt å sjekke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at nokon skriver 48 veker og nokon 42 veker? Kva er riktig?

Min feil, jeg trodde det var 48 uker. :oops: Skal ikke gjenta seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest green, i.i

No har eg vore inne på trygdeetaten. Nokon som har erfaring med sånn tidskonto? Også har eg ikkje heilt skjønt kva som meinast med 6G? Vil det seie at det ikkje har noko tyding kva løna mi er?

Sorry maset... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 G er det samme som seks ganger folketrygdens grunnbeløp. Grunnbeløpet benyttes til å beregne ytelser fra Folketrygden.

P.t. er en G = 56 861

6G=341 166

Hva du får i permisjonspenger avhenger av lønnen din. Dersom du tjener under 341 166 pr. år, får du 80% av lønnen din med 52 uker permisjon.

Dersom du tjener over 341 166, får du 80% av dette beløpet, resten av lønnen din "teller ikke". En del arbeidsgivere betaler ut mellomlegget, det står i tilfelle i personalhåndboken deres.

I tillegg er det verdt å merke seg at 3 uker av permisjonen skal være FØR fødsel. Dette løses oftest ved å ta permisjon fra forventet termin.

Dersom du føder for tidlig, "mister" du resten av disse 3 ukene. Dersom du føder etter termin, regnes tilleggsdagene med som en del av de totalt 52, og det blir mindre permisjon igjen til etter fødsel. :-?

3 uker før fødsel og 6 uker etter er forbeholdt mor. 4 uker av de resterende er forbeholdt far. Resten kan deles etter eget ønske. Dette gjelder uansett om man velger 52 uker eller 42 uker permisjon. Og når far har permisjon, regnes permisjonspengene av hans lønn - fremdeles max 6G.

I tillegg til permisjonen har du krav på å avvikle ferie.

NB! Folketrygden setter ikke av feriepenger som arbeidsgiver - de setter kun av feriepenger for 12 uker. Dermed vil feriepengene året etter permisjonen bli "slunkne" - noe som kan være litt overraskende om man ikke er forberedt :-?

Jeg har ikke brukt tidskonto-ordningen. Det forutsetter jo at man har barnepass tidlig, og det har ikke vi :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...