Gå til innhold

Hvordan slippe unna jobbsøkerkurs?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest -kebolle

På én måte kan jeg forstå aetat litt, siden det ellers bare er å "skylde på" at man ikke finner barnevakt. Samtidig blir jeg ganske provosert - for som du sier, gjest, så overlater man da ikke barnet sitt til hvem som helst!! Hva skjer hvis man blir nødt til å ta med ungen på kurset - er det en mulighet? Jeg mener, ikke alle har mulighet til å klare seg uten dagpenger i 8 uker.. en kan jo bare ta med ungen og se hvor mye pepper en får. Jeg ville ikke hatt noen problemer med å argumentere for å ta med barnet mitt overfor kursleder i hvert fall.. Må'ru så må'ru! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg skal prøve å ta han med som en siste utvei. Regner med han kommer til å skape et rabalder uten like (han er 16mnd). Så får vi se hva de sier da. Håper de da forstår at kanskje det er best å vente med å sende meg på kurs til småen har startet i barnehagen i juli. Hadde noen jeg er komfortabel med kunnet ha han den perioden hadde det ikke vært noe problem, men det er rett og slett ingen, så da blir det nok til at småen må være med. Med mindre de godtar at jeg skal ha ferie da. Skal utenlands et par uker mens kurset går (og det er jo enda en god unnskyldning for å slippe mener jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må man også ta imot behandling om legen rekvirerer det. Som regel fysioterapi i slike tilfeller' date=' og det er kostbart det også......[/quote']

Det er ikke vanlig å gi rekvisisjon til fysioterapeut ved bekkenløsningssmerter i forbindelse med svangerskap sa min lege til meg. Men det kommer kanskje litt an på hvor ille det er.

Jeg ble i alle fall sykemeldt for mine bekkenløsningssmerter, men fikk ikke noen rekvisisjon videre. Årsaken er visstnok at dette i de fleste tilfeller er midlertidige plager som gir seg når svangerskapet er over. Jeg fikk noen tips om hvordan jeg best kunne lindre plagene, og det var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte Aetat i dag. Mangel på barnepass er ikke gyldig grunn til å slippe unna. I følge dama hos Aetat har jeg bare 2 dager på å skaffe noen son kan passe småen.

Det er i grunn ganske logisk at mangel på barnepass ikke er noen grunn for å slippe jobbsøkerkurs. For å ha rett til dagpenger skal du være reell arbeidssøker, dvs at du prøver å finne deg jobb og er i stand til å jobbe. Hva slags jobb har du tenkt å ta hvis du skal passe barnet ditt samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -kebolle

Det er i grunn ganske logisk at mangel på barnepass ikke er noen grunn for å slippe jobbsøkerkurs. For å ha rett til dagpenger skal du være reell arbeidssøker, dvs at du prøver å finne deg jobb og er i stand til å jobbe. Hva slags jobb har du tenkt å ta hvis du skal passe barnet ditt samtidig?

Det der var jammen et godt poeng..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest agurk

Dette er tull! Er mye en fysioterapuat kan gjøre for deg. Min holdt meg på beina i mange mnd. I jula kunne jeg knapt gå, men etter behandlinger hele svangerskapet så klarte jeg å gå uten krykket tilogmed helt på slutten!

desuten har du krav på dette og det er gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som jeg sa, det kan godt hende at det kommer an på hvor ille det er. Jeg hadde en fysisk jobb på den tida, og fikk plager i forbindelse med den. Når jeg sluttet å jobbe og tok det med ro gikk det bedre, og jeg trengte ikke krykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående trygdekontor og "hjelpsomhet"...

som 18-åring under videregående utdannelse mistet jeg faren min (min gjenlevende forelder). midt oppi dette skulle jeg prøve å finne ut hva jeg hadde krav på/om jeg hadde krav på noe. byråkratispråk er vanskelig å forstå, og jeg er kjempeglad for at jeg hadde tanten min med meg.

etter 3-4 møter på trygdekontoret med masse kryping og trygling fra vår side kom saksbehandleren min fram til at jeg hadde krav på penger (50% av trygden min far skulle ha hatt eller noe sånn), og det hadde hun egentlig visst hele tiden innrømmet hun. men det skulle gjøres vanskelig, det skulle ringes og snakkes og møtes. samtidig satt jeg der og hadde 5000kr å leve på, skulle flytte fra byen, i sorg. ikke en ideell situasjon akkurat.

hjelpeapparatet hjelper de de vil, ikke de som trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
-kebolle Skrevet: Tir Mai 25, 2004 13:49 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

tenker skrev:

Det der var jammen et godt poeng..

anonym skrev:

Ringte Aetat i dag. Mangel på barnepass er ikke gyldig grunn til å slippe unna. I følge dama hos Aetat har jeg bare 2 dager på å skaffe noen son kan passe småen.

Får så lite i dagpenger at jeg ikke har råd til barnepass samtidig som jeg går ledig. Sånn er det bare (og jeg er nok ikke den eneste som er dårlig stilt sånn sett). Samtidig så skjønner jeg på en måte Aetat også. Men å gi meg bare 2 dager å skaffe barnepass, det synes faktisk jeg er både uholdbart og urealistisk. Tror ikke det er mange som klarer å skaffe barnepass på så kort tid. Hadde jeg fått meg en jobb gjennom Aetat (eller på egen hånd) hadde jeg måttet få lengre first enn dette. 2 dager holder ikke til tilvnning hos dagmamma en gang. Er ganske frustrert ober dette.

VesleBråka Skrevet: Tir Mai 25, 2004 13:45 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Du får da ikke dagpenger hvis du er på ferie!

tenker Skrevet: Tir Mai 25, 2004 13:40 Tittel:

Nei selvsagt ikke, men da taper jeg "bare" penger de ukene jeg har ferie. I motsetning til å miste dem i 8 uker dersom jeg ikke har gyldig grunn til å takke nei til jobbsøkerkurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...