Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2004 #1 Del Skrevet 15. april 2004 Vet ikke om det er rette forumet å henvende meg til (jeg er jo gravid, men...). Moderator får eventuelt flytte det. Dette innlegget kommer sikkert til å provosere en eller to av dere, men det må vel til... Jeg ble plutselig oppringt fra arbeidskontoret idag, og de sa de har meldt meg på jobbsøkerkurs; 9 til 15 i FIRE uker!! Problemet er at jeg er svart dagmamma (enn så lenge - skal gi meg om ca en måned pga svangerskapet) , og jeg har en tass selv som jeg ikke har noen til å passe hvis jeg skal noe sted, og har jo dermed ingen mulighet til å være med på kurset. Finnes det en gyldig grunn til å takke nei? Eneste jeg kan komme på, er å sykmelde meg, noe som jeg hadde tenkt å gjøre før eller siden likevel, siden jeg har fått en del bekkenplager i det siste. Er det eneste utvei uten å miste en sårt tiltrengt trygd? Vær så snill å kom med råd og ikke formaninger - at jeg er en trygdesnylter er ikke noe jeg er stolt av, men det har vært helt nødvendig å være det nå i en periode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 15. april 2004 #2 Del Skrevet 15. april 2004 Hvordan kan det være "nødvendig" å være trygdesnylter?? :o Råd? Hva med å innrømme hva du har gjort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2004 #3 Del Skrevet 15. april 2004 Hvordan kan det være "nødvendig" å være trygdesnylter?? :o Råd? Hva med å innrømme hva du har gjort? :enig_animasjon: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2004 #4 Del Skrevet 15. april 2004 Det er noe som heter økonmoi, vet dere... Siden jeg ikke har jobb og ikke barnehageplass til småen, har det faktisk vært nødvengig å spe på med dagmammajobb for at ting skal gå rundt. Er det vanskelig å forstå? Jeg er helt sikkert ikke den eneste...! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 15. april 2004 #5 Del Skrevet 15. april 2004 Det er noe som heter økonmoi, vet dere... Nei, vet du hva; det var faktisk nytt for meg.. Økonomi vet jeg derimot en god del om.. Dersom du får trygd og ikke får det til å gå rundt, bør du vel heller se på utgiftene dine? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 15. april 2004 #6 Del Skrevet 15. april 2004 Du får betalt selv om du jobber som hvit dagmamma, og dersom du jobber mer en du "har lov til" for å få utbetalt trygd, så har du ikke krav på trygd! Møter du ikke opp på tiltakene som du blir innmeldt i, så mister du vel trygda. Pose og sekk er ikke noe mange av oss får fullt lovlig? er det vel? Får du ikke nok via trygd og sosial til å klare livsoppholdet for deg selv og ditt barn? Jobber alle arbeidsledige alenemødre svart for å klare å overleve? (dette er ett ærlig spørsmål, da jeg ikke er arbeidsledig og ikke har barn, så jeg VET rett og slett ikke. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 15. april 2004 #7 Del Skrevet 15. april 2004 Jeg hadde nok sykmeldt meg hadde jeg vært deg.... ser ikke noen annen løsning enn det, for jeg tror ikke du kan takke nei til kurset uten å miste trygda di. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2004 #8 Del Skrevet 15. april 2004 Takk for svar, ~sikka~! Det var jo egentlig det jeg regnet med, men det er greit å få det bekreftet. Hadde tenkt å gjøre det etter hvert uansett, siden jeg i realiteten ikke er arbeidsøker nå som jeg sliter med bekkenløsning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2004 #9 Del Skrevet 15. april 2004 Takk for svar' date=' ~sikka~! Det var jo egentlig det jeg regnet med, men det er greit å få det bekreftet. Hadde tenkt å gjøre det etter hvert uansett, siden jeg i realiteten ikke er arbeidsøker nå som jeg sliter med bekkenløsning.[/quote'] Det er da ikke bare å "gå og sykemelde seg"! Det heter faktisk å FÅ sykemelding. Det er legens vurdering som skal avgjøre. Jeg synes du virker som en person som tar seg til rette og venter å få goder fra det offentlige, gjest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 15. april 2004 #10 Del Skrevet 15. april 2004 Man får jo sykmelding hvis man sliter med bekkenløsning da vettu. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 15. april 2004 #11 Del Skrevet 15. april 2004 Men da må man også ta imot behandling om legen rekvirerer det. Som regel fysioterapi i slike tilfeller, og det er kostbart det også...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 15. april 2004 #12 Del Skrevet 15. april 2004 Sykemeld deg du, dersom bekkenet ikke fungerer som det skal. DET er i alle fall helt legitimt (og hvem har vel ikke jobbet svart en eller annen gang?). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 15. april 2004 #13 Del Skrevet 15. april 2004 Men da må man også ta imot behandling om legen rekvirerer det. Som regel fysioterapi i slike tilfeller' date=' og det er kostbart det også......[/quote'] Jeg har ikke gått til alle rekvisisjonene jeg har fått fordi jeg ikke har fått råd til det uten at det har gjort noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 15. april 2004 #14 Del Skrevet 15. april 2004 Men da må man også ta imot behandling om legen rekvirerer det. Som regel fysioterapi i slike tilfeller' date=' og det er kostbart det også......[/quote'] Det er ingenting som heter at en MÅ gjøre noe legen sier, og da spesielt om det koster penger. Det er ingen som kan tvinge meg til å ta en behandling som jeg faktisk må betale selv. Lommeboken bestemmer faktisk det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 15. april 2004 #15 Del Skrevet 15. april 2004 ...(og hvem har vel ikke jobbet svart en eller annen gang?). Sikkert mange som har gjort det, og det opp til hver enkelt, men da får man som gjest her muligens problemer som ikke er så enkle å løse. uten sykemelding, så må man vel møte opp for å beholde trygda? Etter hva jeg husker fra sist jeg var arbeidsledig, så var det ihvertfall visse regler å du måtte følge for å få penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 15. april 2004 #16 Del Skrevet 15. april 2004 og hvem har vel ikke jobbet svart en eller annen gang? :evil: De aller fleste av oss.. håper jeg da virkelig! Blir så sinna når jeg ser slik bagatellisering av krimielle handligner! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2004 #17 Del Skrevet 15. april 2004 Jeg blir litt småkvalm av slike innlegg jeg. Kan du ikke bare sende meg kontonummeret ditt til meg så kan jeg sette skattepengene mine rett inn på konto med det samme? I dagens samfunn er det ikke nødvendig å jobbe svart for å klare seg. Man jobber svart for å slippe å betale skatt! Hvis du ikke klarer deg på det du har idag kan man søke hjelp f.eks på sosialkontoret. De er flinke med sånt. Jeg vet at det kan være ført å gå dit, men du kan faktisk komme i fengsel for å snyte så jeg vet ikke hva du foretrekker. Skam deg!!! :veldigsur: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 15. april 2004 #18 Del Skrevet 15. april 2004 Man må faktisk møte på den behandlingen legen har satt om man ikke skal risikere å miste sykepenger (eller har en sabla god grunn til å la være): Sykepenger fra trygden faller bort under avvikling av ferie' date=' under opphold utenfor Norge med mindre unntaksbestemmelsenekommer til anvendelse og under varetekt, soning av straff eller sikring (herunder samfunnstjeneste). Likeledes hvis du uten rimelig grunn nekter å ta imot behandling, rehabilitering eller yrkesrettet attføring eller bidra med opplysninger om egen funksjonsevne. Sykepenger kan også falle bort helt eller delvis hvis du uten rimelig grunn unnlater å følge legens råd eller gjør deg skyldig i grov skjødesløshet med helsen.[/quote'] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 15. april 2004 #19 Del Skrevet 15. april 2004 Jobber alle arbeidsledige alenemødre svart for å klare å overleve? (dette er ett ærlig spørsmål, da jeg ikke er arbeidsledig og ikke har barn, så jeg VET rett og slett ikke. ) Svaret herfra er i hvert fall NEI!!! Da jeg var alene med ett barn, fulltidsstudent og trengte å spe på økonomien var svart arbeid aldri noe alternativ for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naken Skrevet 15. april 2004 #20 Del Skrevet 15. april 2004 Jobber alle arbeidsledige alenemødre svart for å klare å overleve? (dette er ett ærlig spørsmål, da jeg ikke er arbeidsledig og ikke har barn, så jeg VET rett og slett ikke. ) Nei, herfra også! Jeg ble alene med barn mens jeg gikk arb. ledig. Jobber nå hvitt som dagmamma for å spe på overgangsstønaden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå