Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bakt i mange år, og brukt en oppskrift som er slik:

4 egg

140 gram sukker

140 gram hvetemel

1 ts bakepulver.

Lager eggedosis som blir tykk og fin. Sikter inn mel og bakepulver. Steker på nederste rille, 165 grader i 30 minutter.

I flere år har den blitt perfekt, men den siste tiden har den begynt å synke i midten, og nå er jeg så lei!! Har prøvd å bruke en varmefordeler i midten, og det hjalp muligens litt, men langt ifra nok. Hva gjør jeg galt?

Er åpen for å prøve en ny oppskrift, med potetmel, men tror egentlig ikke det er oppskriften det er noe galt med, for den har jeg hatt stort hell med i noen år.

Dette ødelegger hele bakegleden for meg, og gir meg dobbelt så mye jobb, fordi jeg må skjære vekk, og kaste så mye, og lage dobbelt opp med bunner for å få riktig høyde på kakene...

Anonymous poster hash: cbe64...ee5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm, dette var merkelig.. Kan det hende at ovene din ikke er så varm som den en gang var? Prøve å sette 10grader opp (175)? Eller prøve å steke det litt lengre?

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva, når jeg tenker meg om så har i kjøpt ny ovn, for ca ett år siden. Kan det være derfor? Og hva gjør jeg med det.....

Anonymous poster hash: cbe64...ee5

Skrevet

Prøv å sette temperaturen opp litt. Man må bli kjent med en ovn for å få perfekt resultat. :)

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd å snu forma på hodet når den tas ut for avkjøling? Det gjør jeg hver gang og har aldri fått nedsunket sukkerbrød. Vet ikke hva som hadde skjedd om den ikke stod på hodet men fikk det tipset av min svigermormor (?) og det fungerer jo....

Anonymous poster hash: 3caec...612
  • Liker 1
Skrevet

Prøvd å snu forma på hodet når den tas ut for avkjøling? Det gjør jeg hver gang og har aldri fått nedsunket sukkerbrød. Vet ikke hva som hadde skjedd om den ikke stod på hodet men fikk det tipset av min svigermormor (?) og det fungerer jo....

Det gjør jeg også, med samme resultat som deg!

:heks:

Skrevet

Hmmm, dette var merkelig.. Kan det hende at ovene din ikke er så varm som den en gang var? Prøve å sette 10grader opp (175)? Eller prøve å steke det litt lengre?

Kan være ovnen som fusker. Eller om du har fått ny ovn. Er som kjent store forskjeller på ulike konfyrer. I min oppskrift, etter min 95 år unge bestemor, skal det være 50/50 hvetemel og potetmel. Har kun synket sammen en gang, og det var en gang ytterdøra smalt igjen pga gjennomtrekk så hele huset ristet. ( ytterdøra er i etasjen under, rett under komfyren). Ellers har den blitt perfekt hver gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...