Gå til innhold

Ung ufør/uføretrygdet.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt om jeg skulle poste her eller under forbruker og økonomi,men et omhandler jo helse så da prøver jeg her.

Jeg har siden 03 vært ute av samfunnet pga sykdom. Gikk først 1 år på sykemelding,og så fikk jeg faktisk rehab i 3 år(vet det er over grensa,men..),så ble jeg til slutt overført på midlertidig ufør da de forsto at jeg ikke ville kunne komme meg ut i jobb/udannelse med det første.Men så kom den idiotiske ordningen hvor de slo sammen alt,og jeg endte da opp med AAP. Er fremdels veldig syk,og JA jeg får behandling.Føler bare for å si det sånn at diskusjonen ikke spinner ut av kontroll.Studier er en drøm,men det er noen år til jeg er der.Og i dag fikk jeg spørsmålet om hvorfor jeg ikke tenkte på å søke ufør.Og det er ikke det at det er noe å trakte etter,men det vil gjøre min økonomiske hverdag noe lettere.Er de noen som vil dele sine opplevelser rundt søknadsprossesen,hvordan sykdom, osv.Med andre ord ønsker jeg å høre så mye som mulig rundt dette.

På forhånd takk.

Anonymous poster hash: 14522...86e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

*følger med i tråden*

AnonymBruker
Skrevet

Du fyller ut etskjema og legger ved erklæringer fra spesialist, gjerne fra flere. Om du søker ung ufør, så få med dokumentasjon på sykdomsperioder og diverse avbrutte atudier/jovver, alt som dokumenterer nedsatt arbeidsevne. Ditt lokoale navkontor utarbeider en slags vurdering før nav forvaltning behandler søknaden.

Skaff deg en scanner med kopimaskin, ikke gi fra deg originaler. NAV har rotet bort mine erklæringer flere ganger (man lurer jo på hvor de havner).

Forrbered deg på at de avslår ung ufør eller varig ufør eller prosentsatsen første gangen. Man må ofte anke. Ved avslag på ung ufør, er det en såpass komplisert sak juridisk sett at jeg på det sterkeste anbefaler en advokat. Om du vinner saken, må nav dekke advokatutgiftene. Man anker først til Forvaltning, så NAV klage og anke, så Trygderetten (svært få anker helt hit, men ca 25% av de som orker det får medhold). Hvis du anker videre går saken rett til Lagmannsretten og innboforsikringen kan dekke advokatutgifter.

Ellers anbefaler jeg å be om journalkopier fra alle legekontor og sykehus og helseinstutisjoner du har vært. Også i fht ung ufør er dette verdifull info. Det samme er arbeidsrettede tiltak gjennom nav og andre arbeidsforhold. Alt som kan tegne et bilde av arbeidsevnen din og at den har vært nedsatt.

Anonymous poster hash: 82d79...5a6

AnonymBruker
Skrevet

Studier/jobber (edit skrivefeil, skrev jovver)

Lykke til! Regn med en lang prosess, men bare du kan vite om du har en god sak og hva din egen retssfølelse sier deg. Og bruk advokat ved avslag, en som kan trygderett. Kan ikke få anbefalt det nok, hadde aldri greid meg uten, selv om det er dyrt (i hvert fall om man vet at sykdommen er godt dokumentert og tror man kan vinne).

AnonymBruker
Skrevet

Du fyller ut etskjema og legger ved erklæringer fra FASTLEGE og spesialist, gjerne fra flere. Anonymous poster hash: 82d79...5a6

Skrevet

Nå vet ikke jeg hva slags behandling du har, men jeg jobber et sted hvor vi hjelper mennesker i samme problemstilling som deg. Da du er i behandling regner jeg med at dette er i helsevesenet og da har du mulighet til å snakke med sosionom ved stedet du behandles. Sosionomen vil kunne hjelpe deg med søknadskjemaer og hjelp til å fylle ut skjemaet. Dette kan du også gjøre med behandler eller fastlege, men sosionomer har ofte god peiling på hva og hvordan du skal skrive, samt hjelpe deg å holde system i papirer og kopier.

Også vil jeg si at jeg opplever at mange sier de finner ro i å bli uførestrygdet. Ikke at de mister lysten på å ville jobbe eller studere, men at de ikke lenger føler presset om å måtte prestere. At det å være ufør gir dem en sjangse til å legge fra seg en del angst og tanker om å delta i "a4-livet", slik at de kan fokusere 100% på seg selv og bygge seg opp fra bunnen av. Jeg ser ofte at denne pausen fører til mer selvsikkerhet og til tryggere valg når det kommer til fremtid.

Nå vet jeg ikke om dette passer til deg, men jeg ønsker deg lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke uføretrygd om du går i behandling og det er mulighet for å bli bedre.

Anonymous poster hash: df3d8...bf7

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke uføretrygd om du går i behandling og det er mulighet for å bli bedre.Anonymous poster hash: df3d8...bf7

Dette stemmer da ikke. Gikk selv til behandling da min uføretrygd ble innvilget.

Anonymous poster hash: b70b8...49e

AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer da ikke. Gikk selv til behandling da min uføretrygd ble innvilget.

Anonymous poster hash: b70b8...49e

jeg og

Anonymous poster hash: 27600...ca6

AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer da ikke. Gikk selv til behandling da min uføretrygd ble innvilget.Anonymous poster hash: b70b8...49e

Feil. Mange trenger behandling også etter at de har blitt uføre. Man er jo syk og behandling kan gi bedre livskvalitet og hindre død - også for uføre.

AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer da ikke. Gikk selv til behandling da min uføretrygd ble innvilget.Anonymous poster hash: b70b8...49e

Og jeg :) Svarte på feil post over.

AnonymBruker
Skrevet

Feil. Mange trenger behandling også etter at de har blitt uføre. Man er jo syk og behandling kan gi bedre livskvalitet og hindre død - også for uføre.

TS skrev at hun ville begynne på skole om noen år. Da er det mulighet for at hun kan bli frisk av sykdommen, og hun bør ikke få varig ufør.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.Nei jeg vil aldri blir helt frisk,men vi håper på en bedring. Men nå er det takk og lov ikke du som skal ta avgjørelsen på hva jeg skal få elle ikke få.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.Nei jeg vil aldri blir helt frisk,men vi håper på en bedring. Men nå er det takk og lov ikke du som skal ta avgjørelsen på hva jeg skal få elle ikke få.

Heldigvis har de blitt mye strengere på å gi folk varig ufør. Men om du virkelig trenger det håper jeg du får det innvilget. Men er ikke sikkert du får mer utbetalt enn på AAP.

AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis har de blitt mye strengere på å gi folk varig ufør. Men om du virkelig trenger det håper jeg du får det innvilget. Men er ikke sikkert du får mer utbetalt enn på AAP.

Mange får mindre i uføretrygd enn i AAP, men skattereglene for uføretrygdede gjør at for en del kan det være mye å tjene. Dette gjelder først og fremst de med minstesats. I tillegg får man jo honnørbillett, og krav på et par andre goder.

Anonymous poster hash: c4325...52b

AnonymBruker
Skrevet

Hør med veilederen din før du gjør noe. Du vil med stor sannsynlighet få stanset AAP dersom du søker uførepensjon for tidlig. Dette fordi du da ikke oppfyller aktivitetskravet tilknyttet AAP når du ved å søke uførepensjon erklærer at du anser deg ferdig med å prøve å komme ut i jobb. Sjekk paragrafene 11-6, 11-8 og 11-9 i folketrygdloven.

Anonymous poster hash: 0a47a...a44

AnonymBruker
Skrevet

Hør med veilederen din før du gjør noe. Du vil med stor sannsynlighet få stanset AAP dersom du søker uførepensjon for tidlig. Dette fordi du da ikke oppfyller aktivitetskravet tilknyttet AAP når du ved å søke uførepensjon erklærer at du anser deg ferdig med å prøve å komme ut i jobb. Sjekk paragrafene 11-6, 11-8 og 11-9 i folketrygdloven. Anonymous poster hash: 0a47a...a44

Men om man har gått på AAP mer enn fire år, mister man vel retten til AAP også? Om man er ung, må man gjerne ha noen attføringsforsøk bak seg, men behandling kan man fortsette i selv om man søker ufør. Det er jo gjerne behov for behandling uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Men om man har gått på AAP mer enn fire år, mister man vel retten til AAP også? Om man er ung, må man gjerne ha noen attføringsforsøk bak seg, men behandling kan man fortsette i selv om man søker ufør. Det er jo gjerne behov for behandling uansett.Anonymous poster hash: 82d79...5a6

Det kan gis noen unntak fra fireårsregelen forutsatt at det fortsatt er utsikt til at man kan komme i jobb. Unntakene er veldig begrenset i både omfang og lengde.

Anonymous poster hash: 0a47a...a44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...