Gå til innhold

Dummeste jeg ser...nordmenn i syden...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere babyer dør av overoppheting enn av kulde.

Anonymous poster hash: 7e49d...408

Ja, er ikke overrasket over dette når man ser norske foreldre som går rundt med svære bægger og noen mastodonter av noen barnevogner nede i syden. Virker som de tror at babyen er et skjørt glassdukke som ikke tåler "utenlandsk klima".

Anonymous poster hash: a15a8...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, er ikke overrasket over dette når man ser norske foreldre som går rundt med svære bægger og noen mastodonter av noen barnevogner nede i syden. Virker som de tror at babyen er et skjørt glassdukke som ikke tåler "utenlandsk klima". Anonymous poster hash: a15a8...d57

Ungen kan jo ligge oppi vogna kun iført bleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syden er dit du drar med eit charterfly saman med masse folk frå same land. Og eg sa ikkje at det var irriterande, eg sa det var idiotisk. Slik eg ser det. Fordi eg aldri kunne tenke meg å gjere det. Folk må gjerne gjere det, og eg irriterer meg ikkje over det, eg merkar jo det ikkje. Eg er ikkje "i syden" på ferie. Det hender eg er i Hellas, Marokko, Egypt eller Spania, men eg er ikkje "i syden". Eg er andre plassar enn der sydenturistane er. Drar eg til Egypt så bur eg i ein beduinleir på stranda i Sharm el Sheik i staden for på lukka anstalt i Hurghada med eit grønt armband på høgre hand. Og ja, det er frykteleg kulturelitistisk å seie det, men eg klarte ikkje å halde meg.

Beduinleir i Sharm-el-Sheikh? Jeg regner med du aldri har vært i Sharm...

Jeg synes det er harry å være mot charterturer. På 80-tallet var det kanskje mer hipt å være det, men de aller fleste vet i dag at drar man på charter, velger man selv hvor selvstendig man vil være.

Hvorfor skal man styre med å finne alternativ transport fra flyplassen til hotellet når man kan bestille transport gjennom reisebyrået? Hvorfor ikke booke en tur for å se de største severdighetene i stedet for å styre med leiebil selv?

Man må ikke ha all-inclusive, det er valgfritt. Vi bestiller alltid leilighet med kjøkken så vi kan lage frokost og lunsj selv, og bruker tripadvisor og andre sider for å finne restauranter vi kan spise middag på. Eneste forskjellen når vi reiser charter i forhold til når vi reiser på egen hånd, er at vi kan kjøpe tjenester (transport, turer) som gjør ferien litt mindre stressende. Og av og til er det nettopp det man trenger. Helt alvorlig synes jeg du bør legge fra deg fordommene mot charter og faktisk prøve det selv! At man reiser charter betyr ikke at man ikke andre ganger reiser på egen hånd.

Når det gjelder store barnevogner og syden, synes jeg egentlig barnevogn i seg selv er en dårlig idé mange steder. Smale eller ikke-eksisterende fortau eller veldig vanlig og gjør fremkommeligheten vanskelig. Sjal eller bæresele eller bæremeis er mer praktisk mange steder.

Anonymous poster hash: 158f9...730

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Beduinleir i Sharm-el-Sheikh? Jeg regner med du aldri har vært i Sharm...

Anonymous poster hash: 158f9...730

Eh? Sjekk ut Sharks bay Umbi, ein beduinleir med hytter på stranda og oppover mot platået, populært blant dykkarar, blant anna. Og ikkje ein full nordmann innan synsrekkevidde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh? Sjekk ut Sharks bay Umbi, ein beduinleir med hytter på stranda og oppover mot platået, populært blant dykkarar, blant anna. Og ikkje ein full nordmann innan synsrekkevidde.

Hvordan er en turistbygd dykkerlandsby i beduinstil i Sharks bay noe mer "autentisk" enn hotellene i Naama bay?

Anonymous poster hash: 158f9...730

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Hvordan er en turistbygd dykkerlandsby i beduinstil i Sharks bay noe mer "autentisk" enn hotellene i Naama bay?

Anonymous poster hash: 158f9...730

Det var ein beduinleir som er utvida og utvida ettersom åra har gått. Skilnaden som var viktig for oss var at vi bur rett på stranda, vi treng ikkje transport for å bade. Basseng er ikkje vår greie, så det passa oss perfekt. Dessutan var vi dei einaste norske der. Når eg er i eit anna land drar eg ikkje dit for å møte landsmenn. Når du møter naboen frå oppgangen på Bjølsen ved bassenget er det ikkje feriekjensle for meg. Men vi er forskjellige, heilt enkelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ein beduinleir som er utvida og utvida ettersom åra har gått. Skilnaden som var viktig for oss var at vi bur rett på stranda, vi treng ikkje transport for å bade. Basseng er ikkje vår greie, så det passa oss perfekt. Dessutan var vi dei einaste norske der. Når eg er i eit anna land drar eg ikkje dit for å møte landsmenn. Når du møter naboen frå oppgangen på Bjølsen ved bassenget er det ikkje feriekjensle for meg. Men vi er forskjellige, heilt enkelt.

Jeg har vært der selv, og det er et fint sted. Men forskjellen mellom Umbi og andre chartersteder er ikke så stor, bortsett fra kanskje antallet nordmenn, som du nevner. Hvis du for alt i verden ikke vil møte nordmenn på ferie, så kan jeg forstå at du heller vil dra dit.

Ut fra det første innlegget ditt trodde jeg du dro rundt i verden og bodde "autentisk" med de lokale. Når du da nevner Umbi, måtte jeg bare kommentere. Det ble bygd for turisme på 70-80-tallet, som resten av Sharm, men ja, det ble startet av en beduin. Å kalle det en beduinleir, synes jeg likevel blir litt snodig.

Anonymous poster hash: 158f9...730

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Jeg har vært der selv, og det er et fint sted. Men forskjellen mellom Umbi og andre chartersteder er ikke så stor, bortsett fra kanskje antallet nordmenn, som du nevner. Hvis du for alt i verden ikke vil møte nordmenn på ferie, så kan jeg forstå at du heller vil dra dit.

Ut fra det første innlegget ditt trodde jeg du dro rundt i verden og bodde "autentisk" med de lokale. Når du da nevner Umbi, måtte jeg bare kommentere. Det ble bygd for turisme på 70-80-tallet, som resten av Sharm, men ja, det ble startet av en beduin. Å kalle det en beduinleir, synes jeg likevel blir litt snodig.

Anonymous poster hash: 158f9...730

No er vi midt inne i ei relativt stor avsporing, men likevel: Vi bytta hus med ein egyptisk familie, og budde i Kairo i to veker. Vi ville bade, og familien vi budde med anbefalte denne plassen, dei hadde brukt å dra dit på sytti- og åttitalet. Difor hamna vi der. Vi tok buss tur-retur Kairo for å kome dit. Den andre badeturen vår var til Alexandria, der vi budde hos ein egyptisk familie. Så med unntak av fem dagar i Sharm budde vi "med" dei lokale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Men forskjellen mellom Umbi og andre chartersteder er ikke så stor, bortsett fra kanskje antallet nordmenn, som du nevner.

Anonymous poster hash: 158f9...730

Skilnadene er at det ligg rett på stranda, dei har ikkje basseng, som vi uansett ikkje har behov for, dei er ikkje all inclusive og sikkert ein del andre ting, som eg ikkje veit, fordi eg ikkje har vore på eit charterhotell i mitt liv. (Og ja, eg veit at det går an å få ikkje-all-inclusive.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilnadene er at det ligg rett på stranda, dei har ikkje basseng, som vi uansett ikkje har behov for, dei er ikkje all inclusive og sikkert ein del andre ting, som eg ikkje veit, fordi eg ikkje har vore på eit charterhotell i mitt liv. (Og ja, eg veit at det går an å få ikkje-all-inclusive.)

Ok, jeg skal slutte avsporingen. Men vil bare si at mange charterhotell ligger rett på stranden, man trenger ikke bruke basseng hvis man ikke vil og jeg synes generelt det blir for dumt å kritisere noe man ikke vet hva er. Jeg ville heller aldri dratt et sted for å kun være i bassengområdet, spise all maten på hotellet og ikke se noe av landet/stedet ellers, men de færreste reiser sånn. Hvis det er dét du tror alle som reiser på charter gjør, så bør du revurdere oppfatningen din.

Anonymous poster hash: 158f9...730

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke alle de som på død og liv skal henge seg opp i hva alle andre gjør til enhver tid..

Så lenge mennesker har fri vilje vil de fleste gjøre akkurat som det passer de når de måtte føle for det. Så lenge man bor i et samfunn med andre mennesker må man bare finne seg i dette, ellers så får man bo et sted og finne på aktiviteter hvor man ikke støter på andre mennesker.

Kunne alle bare passet seg og sitt uten å irritere seg over andre ville verden vært så mye bedre. Ingen har enerett på sannheten og selv om du observerer ting som ikke passser deg betyr ikke det at det er de andre som har feil. Det betyr bare at man er forskjellige og har ulikt syns på ting. Get over it, sånn er det bare.

Ingen kan gjøre alle til lags uansett, det vil alltid være noen som mener annerledes enn det du gjør og det kan man bare akseptere først som sist og spare seg for mange ergrelser.



Anonymous poster hash: caca1...78d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen vår er snart 4 år. Han har vært 2 ganger på Kypros (på besøk), 2 ganger i Bulgaria (på besøk) og 3 ganger i Spania. Flyturene har gått som en drøm, selv om første gangen han fløy var han bare 10 mnd gammel.

Barnet mitt trives best i sol og varme, hvor han kan leke med sand og vann dagen lang.

Om TS synes det er dumt, så får det være hennes problem. Skrives "hennes", fordi jeg er helt sikker på at TS er en dame. Menn irriterer seg ikke over sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syden er dit du drar med eit charterfly saman med masse folk frå same land. Og eg sa ikkje at det var irriterande, eg sa det var idiotisk. Slik eg ser det. Fordi eg aldri kunne tenke meg å gjere det. Folk må gjerne gjere det, og eg irriterer meg ikkje over det, eg merkar jo det ikkje. Eg er ikkje "i syden" på ferie. Det hender eg er i Hellas, Marokko, Egypt eller Spania, men eg er ikkje "i syden". Eg er andre plassar enn der sydenturistane er. Drar eg til Egypt så bur eg i ein beduinleir på stranda i Sharm el Sheik i staden for på lukka anstalt i Hurghada med eit grønt armband på høgre hand. Og ja, det er frykteleg kulturelitistisk å seie det, men eg klarte ikkje å halde meg.

Du høres utrolig snobbete, og ikke minst uvitende ut. Tipper det verste for deg er om noen får vite at du har vært på charterferie :fnise:

Anonymous poster hash: a6e08...d49

Anonymous poster hash: a6e08...d49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

158f9...730

Men en Simo eller Emmaljunga finnes det mange som går i skogen med. Kan kjøre i mer ulendt terreng med dem enn med paraplytrille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Du høres utrolig snobbete, og ikke minst uvitende ut. Tipper det verste for deg er om noen får vite at du har vært på charterferie :fnise:

Anonymous poster hash: a6e08...d49

Anonymous poster hash: a6e08...d49

Eg er den eg er. Eg har vore på charterferie ein gong, vi var ein vennegjeng som dro til Agadir rundt juletider i 1988. Etter det har eg reist på eiga hand med familien min, utan å kalle plassar og land for syden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Syden" er bare en betegnelse på land som er en god del varmere enn snøogkuldefrostogis-klimasonen vi bor i her. Betegnelsen brukes vanligvis bare for å markere at man skal et varmt sted, selv om det virker som om enkelte tror Syden er et land.

Charter all inclusive med basseng i huttiheita (der man finner de som tror Syden er et land, samt utslitte småbarnsforeldre). Jeg har vært på chartertur flere ganger, mest for å få direktefly til bestemte steder i stedet for å styre med fnørten bytter av fly og båt og buss og tog, og har aldri merket noen videre forskjell fra å booke fly og hotell eller leilighet på egen hånd. Så har det seg sånn at jeg heller aldri har kjøpt meg en chartertur til noen all-scandinavian resort med irsk pub og svensktalende klovn, jeg har kjøpt charterturer til steder jeg synes er sjarmerende, rett ved havet hvis det er badeferie jeg vil ha, med god kommunikasjon til severdigheter jeg er interessert i og med mulighet for å spise og drikke godt. Passer det seg sånn at det er hendig charter der jeg vil dra bruker jeg gjerne det, ellers booker jeg på egen hånd.

Jeg er ikke sikker på hvem jeg synes er dummest, de som tror Syden er et land eller de som tror charter er å bo på lukket badebassenganstalt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...