Gå til innhold

Kesaam!

Gjest MåneSkygge

Fremhevede innlegg

Gjest Moonshadow
Skrevet

Hva kan jeg bruke kesam til? Kjøpte en boks i dag uten og vite helt hva det er og hva jeg kan bruke det til :oops:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søt gjærbakst med lite fett

- boller, kanelsnurrer, kringle, skolebrød

30-34 stk

Ingredienser:

1 kg hvetemel

50 g smør

7 dl skummet melk

1 beger kesam

50 g tørrgjær

2 dl søtstoff

1 ½ ts kardemomme

½ ts salt

Fremgangsmåte:

Smelt smør, tilsett melk og visp ut kesam i væsken. Tilsett sukker, tørrgjær, hvetemel, kardemomme og salt. Deigen skal ikke være for fast. Dekk deigen med plast og la den stå lunt til heving i en time. Deigen skal være dobbelt så stor.

Boller: Trill til en lang pølse og del i jevnstore biter og trill ut til runde boller.

Kanelsnurrer: Del deigen i to og kjevle ut til et rektangel. Dryss på sukker og kanel og rull sammen. Del så i 3 cm tykke skiver.

Skolebrød: Trill ut boller og legg på stekebrett. Etterhev under klede. Lag en fordypning i hver bolle og legg 1 ts vaniljekrem i hver fordypning.

Sett bollene på et stekebrett, dekk med et bakeklede og la bollene etterheve i en halv time. Pensl bollene med egg eller melk, stek dem i 10-12 minutter på 225 grader. Avkjøl på rist.

-----

Lette fruktboller

20 stk

Ingredienser:

25 g gjær

3 dl vann

2 dl havregryn

450 g hvetemel

1 dl kesam

20 g smeltet smør

1 revet eple

2 dl rosiner

5 tørkede aprikoser i biter (bløtlagt i kaldt vann en halv time)

2 ss honning

Fremgangsmåte:

Kok havregrynene i vannet, avkjøl til det er lunkent. Rør gjæren ut i grøten. Tilsett resten av ingrediensene og kna godt. La heve under plast i en time. Form til 20 boller som settes på stekebrett. Etterheves i en halv time. Pensle med vispet egg eller melk og stekes på midterste rille ved 225 grader i 15 minutter. Avkjøl på rist.

------

Kesamscones

2 store scones (8 biter)

Ingredienser:

4 dl sammalt hvete

4 dl hvetemel

1 ts salt

6 ts bakepulver

3 dl kesam

1 dl vann

Fremgangsmåte:

Bland sammen de tørre ingrediensene. Tilsett kesam og bland sammen til en deig. Del deigen i to like store deler. Lag to runde flate leiver. Skjær kryss halvt ned i leivene slik at de lett kan brytes opp i deler. Stekes på bakepapir ca 10 min. på 250 grader.

-----

Saftig kake med kesam

Ingredienser:

1 dl hvetemel

½ ts bakepulver

¾ dl kakao

1ss pulverkaffe

2ts vaniljesukker

½ ts salt

3 egg

2 dl sukker

3 dl kesam

2 ss smeltet smør

1 ss vann

Fremgangsmåte:

Pisk egg og sukker til eggedosis. Rør inn osten og sikt i det tørre. Ha i smør og vann med kaffen. Hell røren i smurt rundform (22 cm) og stek kaken ved 175 grader i 45 minutter.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Mange gode tips :-)

Takk for alle oppskriftene Lilleputt. Skal lager de på pcn så jeg kan lage det når jeg får meg stekovn.. Er ikke mulighet til å ha det her jeg bor skjønner du, så jeg får ikke baka :-?

Skrevet

Har du vaffeljern da?

Grete Roede Vafler

3 stk

Ingredienser:

40 g hvetemel

100 g kesam

1 dl skummet melk

1 egg

2 ss søtstoff

kardemomme

Fremgangsmåte:

Bland alle ingrediensene og stek i vaffeljern.

1 plate = 100 kcal

Nå har i alle fall lilleputt lyst på vafler :wink:

Skrevet

Uten stekeovn kan jeg anbefale disse kesamlappene . De er helt nydelige :sikle: (jeg pleier å sløye rosinene, da jeg innbiller meg at det ville bli snålt med klumper i slike lette, delikate lapper).

Gjest Moonshadow
Skrevet

Skal prøve både vaffler og lapper i løpet av helgen :-)

Tusen takk fo tips.. Dere er så hjelpsomme :klem2:

• 1 måned senere...
Skrevet

For en genial tråd :)

Her fikk jeg mange gode tips, i kveld blir det lapper og i morgen blir det scones. Takk-takk!

Skrevet

Jeg tillater meg å bidra litt jeg også, man kan aldri få for mange oppskrifter. :-)

Delikat moussekake

3 dl smuldret havrekjeks

2 ss hakkede pecannøtter

3 ss smeltet smør

3 ss honning

1 dl fersken- eller appelsinjuice

4 gelatinplater

3 store skrelte ferskener

3 ss sukker

1 ss presset sitronsaft

1 ss vaniljesukker

2 dl yoghurt med vaniljesmak

2 dl kesam

Bland havrekjeks, nøtter, smør og honning. Trykk ut i bunnen av en 22 cm springform. Legg gelatin i bløt. Kok opp juice og løs gelatinen i juicen. Avkjøl. Kok opp ferskenskiver, sukker og sitronsaft. La det småkoke i ca 5 minutter. Rør inn vaniljesukker. Legg halvparten i en skål og sett til side. Mos resten av ferskenskivene og bland inn yoghurt, kesam og gelatinjuicen. Kjør glatt i en foodprocessor. Legg hele ferskenskiver på kakebunnen og hell moussen over. Sett kjølig ca 3 timer.

Påleggsalat med skinke

1 beger kesam

2 hardkokte egg

3-4 skiver skinke

litt agurk

salt/pepper

Skjær de hardkokte eggene, skinkeskivene og agurken i terninger og bland alt godt sammen.

Eplesnitter (2 lengder)

60 g mykt margarin

2 ½ dl hvetemel

1 dl melis

100 g kesam

4-6 syrlige epler

sukker

kanel

mandelflak

egg til penslig

Smuldre margarin og mel. Bland i melis og kesam og kna sammen til en smidig deig. Kjevle ut deigen til 2 lengder, ca 20 cm brede. Legg tynne eplebåter i tett rekke langs lengdene. Pensle kantene med egg. Dryss på sukker, kanel og mandelflak. Brett inn kantene ca 2 cm på hver langside. Pensle med egg igjen. Stek eplekakene ved 200 grader i ca 20 minutter. Del i snitter og server kaken varm gjerne med is eller pisket krem.

Sjokolade-limekake

3 egg

2,5 dl sukker

1 dl hvetemel

½ ts bakepulver

½ dl kakao

2 ts vaniljesukker

2 krm salt

revet skall av 1 lime

250 g kesam

Visp egg og sukker porøst. Bland øvrige tørre ingredienser i en skål og vend i røren med kesam og limeskall. Hell røren i en smurt og bakepapirkledt 23 cm springform. Stek i nedre delen av ovnen ved 200 grader i ca. 20 min. Skal være litt klissete.

Gjest Emera
Skrevet

Jeg brukte Kesam vanilje i ostekake i dag. Isteden for kremost.

Det ble helt nydelig!

Skrevet

Lagde scones med kesam idag og de ble utrolig gode. virkelig å anbefale!

Gjest StoreSky
Skrevet

Bruker kesam istedefor rømme jeg! Ble litt sjokka da jeg så at kesam er OST! (synes ikke det smaker ost da.. naturell altså)

Skal prøve å lage ostekake med kesam vanilje..kan man bruke kesam naturell i stede for rømme da..? Blir jo rene helsekosten detta!! :wink:

• 4 måneder senere...
Skrevet
Jeg brukte Kesam vanilje i ostekake i dag. Isteden for kremost.

Det ble helt nydelig!

Lyst til å dele oppskrift..... ?

Skrevet

Jge bruker kesam i stedet for lettrømme, det funker kjempebra! Har også brukt det til dip (blandet med vanlig dip-mix pulver). Smaken ble litt annerledes, og dipen ble tykkere enn vanlig, men det var helt ok!! Det er jo sunnere enn rømme i allefall, og med grønnsaker til kan man knaske i vei med god samvittighet! :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

her er min seneste oppfinnelse:

dressing:

kesam, blandes med litt sweet chili saus og gressløk(bruk gjerne den tørkede som du finner i krydderhylla dersom du ikke har fersk). herlig på pizza, salater, i pitabrød osv.

Gjest LoisLane
Skrevet

Å, jeg ble SULTEN!

*skriver opp kesam på handlelista*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...