Gjest Moonshadow Skrevet 15. april 2004 #1 Skrevet 15. april 2004 Hva kan jeg bruke kesam til? Kjøpte en boks i dag uten og vite helt hva det er og hva jeg kan bruke det til :oops:
Gjest 1111 Skrevet 15. april 2004 #5 Skrevet 15. april 2004 Søt gjærbakst med lite fett - boller, kanelsnurrer, kringle, skolebrød 30-34 stk Ingredienser: 1 kg hvetemel 50 g smør 7 dl skummet melk 1 beger kesam 50 g tørrgjær 2 dl søtstoff 1 ½ ts kardemomme ½ ts salt Fremgangsmåte: Smelt smør, tilsett melk og visp ut kesam i væsken. Tilsett sukker, tørrgjær, hvetemel, kardemomme og salt. Deigen skal ikke være for fast. Dekk deigen med plast og la den stå lunt til heving i en time. Deigen skal være dobbelt så stor. Boller: Trill til en lang pølse og del i jevnstore biter og trill ut til runde boller. Kanelsnurrer: Del deigen i to og kjevle ut til et rektangel. Dryss på sukker og kanel og rull sammen. Del så i 3 cm tykke skiver. Skolebrød: Trill ut boller og legg på stekebrett. Etterhev under klede. Lag en fordypning i hver bolle og legg 1 ts vaniljekrem i hver fordypning. Sett bollene på et stekebrett, dekk med et bakeklede og la bollene etterheve i en halv time. Pensl bollene med egg eller melk, stek dem i 10-12 minutter på 225 grader. Avkjøl på rist. ----- Lette fruktboller 20 stk Ingredienser: 25 g gjær 3 dl vann 2 dl havregryn 450 g hvetemel 1 dl kesam 20 g smeltet smør 1 revet eple 2 dl rosiner 5 tørkede aprikoser i biter (bløtlagt i kaldt vann en halv time) 2 ss honning Fremgangsmåte: Kok havregrynene i vannet, avkjøl til det er lunkent. Rør gjæren ut i grøten. Tilsett resten av ingrediensene og kna godt. La heve under plast i en time. Form til 20 boller som settes på stekebrett. Etterheves i en halv time. Pensle med vispet egg eller melk og stekes på midterste rille ved 225 grader i 15 minutter. Avkjøl på rist. ------ Kesamscones 2 store scones (8 biter) Ingredienser: 4 dl sammalt hvete 4 dl hvetemel 1 ts salt 6 ts bakepulver 3 dl kesam 1 dl vann Fremgangsmåte: Bland sammen de tørre ingrediensene. Tilsett kesam og bland sammen til en deig. Del deigen i to like store deler. Lag to runde flate leiver. Skjær kryss halvt ned i leivene slik at de lett kan brytes opp i deler. Stekes på bakepapir ca 10 min. på 250 grader. ----- Saftig kake med kesam Ingredienser: 1 dl hvetemel ½ ts bakepulver ¾ dl kakao 1ss pulverkaffe 2ts vaniljesukker ½ ts salt 3 egg 2 dl sukker 3 dl kesam 2 ss smeltet smør 1 ss vann Fremgangsmåte: Pisk egg og sukker til eggedosis. Rør inn osten og sikt i det tørre. Ha i smør og vann med kaffen. Hell røren i smurt rundform (22 cm) og stek kaken ved 175 grader i 45 minutter.
Gjest Moonshadow Skrevet 15. april 2004 #6 Skrevet 15. april 2004 Mange gode tips :-) Takk for alle oppskriftene Lilleputt. Skal lager de på pcn så jeg kan lage det når jeg får meg stekovn.. Er ikke mulighet til å ha det her jeg bor skjønner du, så jeg får ikke baka :-?
Gjest 1111 Skrevet 15. april 2004 #7 Skrevet 15. april 2004 Har du vaffeljern da? Grete Roede Vafler 3 stk Ingredienser: 40 g hvetemel 100 g kesam 1 dl skummet melk 1 egg 2 ss søtstoff kardemomme Fremgangsmåte: Bland alle ingrediensene og stek i vaffeljern. 1 plate = 100 kcal Nå har i alle fall lilleputt lyst på vafler
Nilma Skrevet 15. april 2004 #8 Skrevet 15. april 2004 Uten stekeovn kan jeg anbefale disse kesamlappene . De er helt nydelige (jeg pleier å sløye rosinene, da jeg innbiller meg at det ville bli snålt med klumper i slike lette, delikate lapper).
Gjest Moonshadow Skrevet 15. april 2004 #9 Skrevet 15. april 2004 Skal prøve både vaffler og lapper i løpet av helgen :-) Tusen takk fo tips.. Dere er så hjelpsomme :klem2:
Grooo Skrevet 28. mai 2004 #10 Skrevet 28. mai 2004 For en genial tråd Her fikk jeg mange gode tips, i kveld blir det lapper og i morgen blir det scones. Takk-takk!
Arkana Skrevet 28. mai 2004 #11 Skrevet 28. mai 2004 Jeg tillater meg å bidra litt jeg også, man kan aldri få for mange oppskrifter. :-) Delikat moussekake 3 dl smuldret havrekjeks 2 ss hakkede pecannøtter 3 ss smeltet smør 3 ss honning 1 dl fersken- eller appelsinjuice 4 gelatinplater 3 store skrelte ferskener 3 ss sukker 1 ss presset sitronsaft 1 ss vaniljesukker 2 dl yoghurt med vaniljesmak 2 dl kesam Bland havrekjeks, nøtter, smør og honning. Trykk ut i bunnen av en 22 cm springform. Legg gelatin i bløt. Kok opp juice og løs gelatinen i juicen. Avkjøl. Kok opp ferskenskiver, sukker og sitronsaft. La det småkoke i ca 5 minutter. Rør inn vaniljesukker. Legg halvparten i en skål og sett til side. Mos resten av ferskenskivene og bland inn yoghurt, kesam og gelatinjuicen. Kjør glatt i en foodprocessor. Legg hele ferskenskiver på kakebunnen og hell moussen over. Sett kjølig ca 3 timer. Påleggsalat med skinke 1 beger kesam 2 hardkokte egg 3-4 skiver skinke litt agurk salt/pepper Skjær de hardkokte eggene, skinkeskivene og agurken i terninger og bland alt godt sammen. Eplesnitter (2 lengder) 60 g mykt margarin 2 ½ dl hvetemel 1 dl melis 100 g kesam 4-6 syrlige epler sukker kanel mandelflak egg til penslig Smuldre margarin og mel. Bland i melis og kesam og kna sammen til en smidig deig. Kjevle ut deigen til 2 lengder, ca 20 cm brede. Legg tynne eplebåter i tett rekke langs lengdene. Pensle kantene med egg. Dryss på sukker, kanel og mandelflak. Brett inn kantene ca 2 cm på hver langside. Pensle med egg igjen. Stek eplekakene ved 200 grader i ca 20 minutter. Del i snitter og server kaken varm gjerne med is eller pisket krem. Sjokolade-limekake 3 egg 2,5 dl sukker 1 dl hvetemel ½ ts bakepulver ½ dl kakao 2 ts vaniljesukker 2 krm salt revet skall av 1 lime 250 g kesam Visp egg og sukker porøst. Bland øvrige tørre ingredienser i en skål og vend i røren med kesam og limeskall. Hell røren i en smurt og bakepapirkledt 23 cm springform. Stek i nedre delen av ovnen ved 200 grader i ca. 20 min. Skal være litt klissete.
Gjest Emera Skrevet 28. mai 2004 #12 Skrevet 28. mai 2004 Jeg brukte Kesam vanilje i ostekake i dag. Isteden for kremost. Det ble helt nydelig!
Gjest 1111 Skrevet 29. mai 2004 #13 Skrevet 29. mai 2004 Lagde scones med kesam idag og de ble utrolig gode. virkelig å anbefale!
Gjest StoreSky Skrevet 1. juni 2004 #14 Skrevet 1. juni 2004 Bruker kesam istedefor rømme jeg! Ble litt sjokka da jeg så at kesam er OST! (synes ikke det smaker ost da.. naturell altså) Skal prøve å lage ostekake med kesam vanilje..kan man bruke kesam naturell i stede for rømme da..? Blir jo rene helsekosten detta!!
magolia Skrevet 7. oktober 2004 #15 Skrevet 7. oktober 2004 Jeg brukte Kesam vanilje i ostekake i dag. Isteden for kremost. Det ble helt nydelig! Lyst til å dele oppskrift..... ?
søndagsengel? Skrevet 14. oktober 2004 #16 Skrevet 14. oktober 2004 Jge bruker kesam i stedet for lettrømme, det funker kjempebra! Har også brukt det til dip (blandet med vanlig dip-mix pulver). Smaken ble litt annerledes, og dipen ble tykkere enn vanlig, men det var helt ok!! Det er jo sunnere enn rømme i allefall, og med grønnsaker til kan man knaske i vei med god samvittighet!
Gjest Anonymous Skrevet 14. oktober 2004 #17 Skrevet 14. oktober 2004 her er min seneste oppfinnelse: dressing: kesam, blandes med litt sweet chili saus og gressløk(bruk gjerne den tørkede som du finner i krydderhylla dersom du ikke har fersk). herlig på pizza, salater, i pitabrød osv.
Gjest LoisLane Skrevet 14. oktober 2004 #18 Skrevet 14. oktober 2004 Å, jeg ble SULTEN! *skriver opp kesam på handlelista*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå