Janes Skrevet 2. juli 2013 #1 Skrevet 2. juli 2013 Jeg tar gastroskopi en gang i året, og sist klarte de ikke å ta alle prøvene så det blir nå to på et år. Jeg hadde det helt jævlig. Jeg har spurt om jeg kan få det i narkose, de sa at jeg i hvertfall får vennflom med beroligende og jeg er ganske fornøyd. ikke så sannsynlig at jeg får narkose.
Sugerøret Skrevet 2. juli 2013 #2 Skrevet 2. juli 2013 Jeg ser ikke spørsmålet? Gastroskopi synes jeg var pyton.Aldri mer i våken tilstand .
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #3 Skrevet 2. juli 2013 Det er helt vanlig å få beroligende og litt smertestillende intravenøst ved gastroskopi. Derimot er det ikke lett å få gjennomslag for narkose, men det går. Anonymous poster hash: 928fe...a1a
Gjest janes Skrevet 2. juli 2013 #4 Skrevet 2. juli 2013 Hva er best av de 2 metodene? Hvorfor er det så vanskelig å få gjennomslag for narkose?
Sugerøret Skrevet 2. juli 2013 #5 Skrevet 2. juli 2013 Det er helt vanlig å få beroligende og litt smertestillende intravenøst ved gastroskopi. Derimot er det ikke lett å få gjennomslag for narkose, men det går. Anonymous poster hash: 928fe...a1a Jeg kasta opp og brakk meg enormt.Sykepleieren hold meg nede med kraft og legen var sur da jeg ikke klarte å holde på gassen som han sa.Drittfolk. Fikk bedøvelsespray flere ganger,men den virka ikke særlig. Var ikke tilbud om beroligende eller annet. Da jeg var ferdig,sa legen at jeg måtte komme tilbake og få satt ned en *dings*for å måle magesyre .Det nekta jeg på,da jeg sa at dette orket jeg ikke en gang til.Da ble legen drittsur og sa Da får du fanken ikke diagnosen heller! Dustelegen tok feil,jeg har diagnose i dag.Og får medisiner på blå resept.Selv uten den siste *dingsen*
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #6 Skrevet 2. juli 2013 Jeg kasta opp og brakk meg enormt.Sykepleieren hold meg nede med kraft og legen var sur da jeg ikke klarte å holde på gassen som han sa.Drittfolk. Fikk bedøvelsespray flere ganger,men den virka ikke særlig. Var ikke tilbud om beroligende eller annet. Da jeg var ferdig,sa legen at jeg måtte komme tilbake og få satt ned en *dings*for å måle magesyre .Det nekta jeg på,da jeg sa at dette orket jeg ikke en gang til.Da ble legen drittsur og sa Da får du fanken ikke diagnosen heller! Dustelegen tok feil,jeg har diagnose i dag.Og får medisiner på blå resept.Selv uten den siste *dingsen* Det går bare ikke ann! Men jeg har selv vært tilskuer på gastroskopier under utdannelsen og sett at flere ble holdt nede med makt, det er helt hårreisende! Jeg fikk sjokk rett og slett. Men alle som ville fikk beroligende intravenøst der ihvertfall og det hjalp mye, da brydde de seg nesten ikke når skopet ble satt ned. Noen unntak var det og de ble holdt med makt. Stakkars folk. Anonymous poster hash: 928fe...a1a
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #7 Skrevet 2. juli 2013 Hva er best av de 2 metodene? Hvorfor er det så vanskelig å få gjennomslag for narkose? Narkose krever fler og mer spesialisert personale, da må en anestesilege og en anestesisykepleier være tilstede i tillegg til de som vanligvis er tilstedet (normalt en lege og en sykepleier). I tillegg så er det alltid en risiko og bli lagt i narkose. Det krever god planlegging, mer ressurser både før under og etter narkosen og det blir derfor lengre ventetider. Det beste er å klare seg uten noe, men om man klarer seg med bare beroligende så er det veldig bra for kroppen din. Det er viktig og puste og være så rolig man klarer. Men det er ikke så lett, det har jeg stor forståelse for. Anonymous poster hash: 928fe...a1a
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #8 Skrevet 2. juli 2013 Jeg er jammen glad jeg ikke ble holdt nede! Men jeg var ikke forberedt på å få panikk/hetta/hva man nå vil kalle det. Beroligende hjalp heller ikke, og han ville ikke legge meg i narkose den dagen fordi han var redd det ville bli for mye for meg. (Med mindre det var noe han sa i stedet for at de ikke hadde nok folk tilgjengelig den dagen.) Jeg har vært på bronkoskopi før, og det gikk helt greit, så jeg håpet/så for meg noe lignende.Anonymous poster hash: 5f2de...d61
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #9 Skrevet 25. juli 2013 Jeg kasta opp og brakk meg enormt.Sykepleieren hold meg nede med kraft og legen var sur da jeg ikke klarte å holde på gassen som han sa.Drittfolk. Fikk bedøvelsespray flere ganger,men den virka ikke særlig. Var ikke tilbud om beroligende eller annet. Da jeg var ferdig,sa legen at jeg måtte komme tilbake og få satt ned en *dings*for å måle magesyre .Det nekta jeg på,da jeg sa at dette orket jeg ikke en gang til.Da ble legen drittsur og sa Da får du fanken ikke diagnosen heller! Dustelegen tok feil,jeg har diagnose i dag.Og får medisiner på blå resept.Selv uten den siste *dingsen* Det går bare ikke ann! Men jeg har selv vært tilskuer på gastroskopier under utdannelsen og sett at flere ble holdt nede med makt, det er helt hårreisende! Jeg fikk sjokk rett og slett. Men alle som ville fikk beroligende intravenøst der ihvertfall og det hjalp mye, da brydde de seg nesten ikke når skopet ble satt ned. Noen unntak var det og de ble holdt med makt. Stakkars folk. Anonymous poster hash: 928fe...a1a Nå blir jeg veldig redd her :o Skal på gastroskopi neste uke. Har dere lyst til å hvilke sykehus dette dreier seg om? Er veldig flink til å kontrollere brekningsrefleksen, men om jeg først får "panikk" så klarer jeg ikke roe meg ned uten pause. Jeg gruer meg nok i overkant mye, jeg blir alltid så nervøs av ting, så viser det seg å egentlig ikke være så farlig. Skal først prøve med lokalbedøvelse, skal helst klare å dra rett på jobb etterpå å være helt oppegående. Har hørt at det kan være fare for dårlig mage etter gastroskopi, er dette vanlig? Altså diare eller at man må virkelig på do sånn plutselig. Og hvordan er det med raping under inngrepet? Står i skrivet jeg fikk at det er vanlig å rape under og etterpå. Anonymous poster hash: 4fde8...1d2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #10 Skrevet 25. juli 2013 Nå blir jeg veldig redd her :o Skal på gastroskopi neste uke. Har dere lyst til å hvilke sykehus dette dreier seg om? Er veldig flink til å kontrollere brekningsrefleksen, men om jeg først får "panikk" så klarer jeg ikke roe meg ned uten pause. Jeg gruer meg nok i overkant mye, jeg blir alltid så nervøs av ting, så viser det seg å egentlig ikke være så farlig. Skal først prøve med lokalbedøvelse, skal helst klare å dra rett på jobb etterpå å være helt oppegående. Har hørt at det kan være fare for dårlig mage etter gastroskopi, er dette vanlig? Altså diare eller at man må virkelig på do sånn plutselig. Og hvordan er det med raping under inngrepet? Står i skrivet jeg fikk at det er vanlig å rape under og etterpå. Anonymous poster hash: 4fde8...1d2 Her synes jeg det var mye skremmeinnlegg som ikke er representativt for de fleste. Jeg hadde veldig aktiv brekningsrefleks, og synes bedøvelsen var det "verste" fordi jeg hater å brekke meg. Idag hadde det ikke vært så ille da den er mer normal.(ille var det uansett ikke). Ingen holdt meg nede, derimot strøk en sykepleier/assistent eller hva det var meg på ryggen hele tiden og gjorde at jeg følte meg ekstra rolig. Jeg gruet meg jo kjempemye fordi jeg hadde lest så mange skrekkhistorier - men heldigvis hadde jeg også fått med meg at cluet er å svelge ned slangen selv rolig når de tar den ned - de sier ifra. Jeg så bare mentalt for meg at jeg skulle svelge en trantablett, og den skled glatt og fint ned. Jeg passet på å slappe helt av hele tiden, og kløp meg litt i låret bare for å fokusere litt "annerledes". Slagen kjente jeg vel ikke - men et lett press kanskje. Ikke vondt. Det vanskelige var egentlig bare å ikke svelge - den refleksen er jo ganske sterk Men det gikk fint det og, jeg konsentrerte meg bare om å klype litt i låret og bite på den ringen man får mellom tennene(så man ikke biter i slangen) så gikk det mye raskere og bedre enn jeg hadde trodd. Jeg hadde ikke vært klar til å gå rett på jobb fordi jeg suglet så innmari av bedøvelsen, man skal jo ikke svelge den neste timen fordi man ikke kjenner tungen. Altså skal spytt bare renne ut - men for meg gikk bedøvelsen mye kjappere over ved at jeg skylte munnen godt i vasken på klinikken og hjemme. Utover det hadde jeg null ubehag i magen, hvilket jo var grunnen til at jeg dro dit - så det var null problem. Ei venninne av meg kom rett på cafè etterpå og spiste etter hun hadde hatt undersøkelsen, mulig hun ikke hadde bedøvelse overhodet - vet ikke. Hun synes iallefall ikke det var vondt. Altså: det er ikke en spaopplevelse, og man gruer seg - men gruingen er langt verre en selve undersøkelsen om du slapper greit av og svelger "med" istedetfor å kjempe mot når slangen skal ned. Jeg var ikke på sykehus, men på en klinikk. Anonymous poster hash: b593c...d6e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #11 Skrevet 25. juli 2013 Her synes jeg det var mye skremmeinnlegg som ikke er representativt for de fleste. Jeg hadde veldig aktiv brekningsrefleks, og synes bedøvelsen var det "verste" fordi jeg hater å brekke meg. Idag hadde det ikke vært så ille da den er mer normal.(ille var det uansett ikke). Ingen holdt meg nede, derimot strøk en sykepleier/assistent eller hva det var meg på ryggen hele tiden og gjorde at jeg følte meg ekstra rolig. Jeg gruet meg jo kjempemye fordi jeg hadde lest så mange skrekkhistorier - men heldigvis hadde jeg også fått med meg at cluet er å svelge ned slangen selv rolig når de tar den ned - de sier ifra. Jeg så bare mentalt for meg at jeg skulle svelge en trantablett, og den skled glatt og fint ned. Jeg passet på å slappe helt av hele tiden, og kløp meg litt i låret bare for å fokusere litt "annerledes". Slagen kjente jeg vel ikke - men et lett press kanskje. Ikke vondt. Det vanskelige var egentlig bare å ikke svelge - den refleksen er jo ganske sterk Men det gikk fint det og, jeg konsentrerte meg bare om å klype litt i låret og bite på den ringen man får mellom tennene(så man ikke biter i slangen) så gikk det mye raskere og bedre enn jeg hadde trodd. Jeg hadde ikke vært klar til å gå rett på jobb fordi jeg suglet så innmari av bedøvelsen, man skal jo ikke svelge den neste timen fordi man ikke kjenner tungen. Altså skal spytt bare renne ut - men for meg gikk bedøvelsen mye kjappere over ved at jeg skylte munnen godt i vasken på klinikken og hjemme. Utover det hadde jeg null ubehag i magen, hvilket jo var grunnen til at jeg dro dit - så det var null problem. Ei venninne av meg kom rett på cafè etterpå og spiste etter hun hadde hatt undersøkelsen, mulig hun ikke hadde bedøvelse overhodet - vet ikke. Hun synes iallefall ikke det var vondt. Altså: det er ikke en spaopplevelse, og man gruer seg - men gruingen er langt verre en selve undersøkelsen om du slapper greit av og svelger "med" istedetfor å kjempe mot når slangen skal ned. Jeg var ikke på sykehus, men på en klinikk. Anonymous poster hash: b593c...d6e Hjalp litt å lese det her, takk Er jo kanskje ikke akkurat det lureste for meg å sitte å lese skrekkhistorier nå. Har slitt veldig med magen/magesekken og sure oppstøt kvalme etc. de siste årene, og har blitt sendt med haste innsending til gastroksopi, ble prioritert i første rekke, så fikk time en uke etter legetime. Har vært hos legen sikkert 20 ganger i år da, fikk først ikke prioritert behandling og ventetiden var på et halvt år. Men siden jeg bare ble verre og verre så ble jeg da til slutt sendt inn. akkurat nå skulle jeg ønske at jeg ikke var det Selv om jeg så klart vil ha svar. En annen ting som legen mener kanskje kan ha en sammenheng med sykdommen min, hva jeg enn nå har, er at jeg sliter med svelging. Kan som oftest svelge helt fint, men innimellom så bare låser det seg og det er helt umulig å svelge. Må sitte konsentrere meg skikkelig å bare prøve og prøve til jeg kanskje klarer å svelge. Med drikke og slikt skjer det aldri, som oftest med piller (ellers svelger jeg piller helt fint, selv uten væske til) eller litt ubehagelig mat etc. Er så redd for at jeg ikke skal klare å svelge og derfor driver å strammer halsen som skjer uten kontroll etterpå. Da må det jo i hvert fall bli skikkelig smertefullt Men tror på en måte det ikke blir så ille uansett, jeg er bare ekspert på å bli supernervøs før jeg gjør slike ting! Anonymous poster hash: 4fde8...1d2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 #12 Skrevet 25. juli 2013 Narkose/beroligende/bedøvelsesspray: Narkose er veldig vanskelig å få innvilget. Det blir jo med en gang en mye større greie. Noen steder er de "greie" med å gi beroligende, andre steder argumenterer de i evigheter for at man i det minste skal prøve uten - selve diskusjonen tar mye lengre tid enn det faktisk tar å sette beroligende. Jeg gjorde det privat, fikk beroligende uten problemer. Min viktigste grunn var at jeg "brekker meg med hele kroppen", det blir så voldsomt uten at jeg egentlig er så ekstremt redd. Følte at med beroligende innabords ville jeg forholde meg mer rolig i kroppen. Stemte det. Jeg tåler dog slike ting godt, og synes ikke det var ekstremt ekkelt å bli "dopa ned". Bedøvelsesspray i svelget får vel de aller, aller fleste. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle spise/drikke på en stund etterpå. Med beroligende kan man selvfølgelig ikke kjøre bil like i etterkant, men jeg var ikke akkurat noe tess som sjåfør før gastroskopien heller, fordi jeg var så nervøs. Greit å ha sjåfør da, ja. I etterkant var jeg ganske sår i halsen, og hadde noen mindre "tak" i magen. Det var ikke noe problem å gå på jobb etterpå, men de store talene hadde jeg kanskje ikke holdt den dagen, nettopp fordi stemmen var så grumsete. Det positive var at det var overstått såpass raskt. I mine verste mareritt hadde jeg omtrent sett for meg en time, men det varte maks 10 minutter. Det verste: Jeg hadde magesår, og fikk masse resepter. Fikk helt hakeslepp da apotekeren sa prisen på dette til meg, det var helt hinsides! Ellers var det ille at det ikke var lov å pusse tenner på morgenen, og så skulle de inn i munnen... De er selvfølgelig vant til det, men den følelsen var ikke grei. Anonymous poster hash: 9cc12...f45
Gjest Daenerys Skrevet 25. juli 2013 #13 Skrevet 25. juli 2013 (endret) Det verste er å ikke svelge. Jeg mistet kontroll en del, og måtte svelge mye. Det gjør at brekningsrefleksen kommer frem, som ikke er behagelig, men det går bra Jeg fikk kontroll igjen etterhvert mot slutten, og fikk ros fra det. Det er ikke lett å slutte å svelge når man først har startet- Gruet meg veldig, men det gikk mye bedre enn jeg hadde ventet. Syns også at bedøvelsen først var verst! Hadde forresten vondt i halsen noen dager etterpå, pga svelgingen min Endret 25. juli 2013 av Daenerys
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå