Gå til innhold

PPU på deltid/heltid


jnoas

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om noen her inne har erfaring å dele med meg fra å ha tatt PPU enten på deltid eller heltid.

For tiden jobber jeg fulltid mens jeg får lov av sjefen til å dra på forelesninger i arbeidstiden. Om nøyaktig et år vil jeg være ferdig med en mastergrad i engelsk og begynner allerede å lure på hva jeg skal gjøre videre. Jeg skulle gjerne forstatt i jobben jeg har siden jeg trives her, men lønnen er lav i forhold til utdanningen som jeg vil ha neste sommer (ca. 270.000 NOK i året).

Jeg vurderer å ta PPU slik at jeg vil bli lektor med opprykk, men jeg vet ikke hvordan det kurset er organisert. Som mastergradstudent har jeg deltatt på 3-4 forelesningen i uken og hver forelesning har vart ca. 2 timer. Dette har sjefen synes har vært greit, men jeg tror ikke han vil godta mer fravær enn dette (forståelig nok... jeg vet hvor heldig jeg som har det slik som nå).

Vil PPU på heltid innebære mer enn 3-4 forelesninger i uken? Hvordan er det egentlig organisert med forelesninger? Kan man utsette praksisen, eller hvordan fungerer dette?

Jeg bor forresten i Oslo.

Håper noen har noe kunnskap å dele med meg ang. PPU -- enten det er på heltid eller deltid! Jeg har forsøkt å ta kontakt med studieveiledere ang. dette, men har aldri lykkes i å få et ordentlig svar. De er veldig flinke til å linke meg til sider som ikke gjør så mye mer enn å forvirre meg...

Mvh,

Jonas

Endret av jnoas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok dette på Stord på Vestlandet. I løpet av to år måtte vi møte på 10 samlinger torsdag/fredag. Blir vel litt langt for deg, det, mener det var det studiet som hadde minst oppmøteplikt, derfor jeg valgte det. Det er bare å sjekke med Høyskoler rundt omkring, hva slags tilbud de har. Gå inn på hjemmesider.



Anonymous poster hash: f139e...34e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PPU studiet vil neppe innebære mer enn 3-4 forelesninger i uken, men praksisen må du ta. Tviler på du kan utsette den pga jobb



Anonymous poster hash: 2a825...a25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok PPU på UiO hadde vi i uka en 2-timers forelesning (ikke obligatorisk), en 1-times seminargruppe (obligatorisk) og fagdidaktikk (1 eller 2 ganger i uka, avhengig av om du tar ett eller to fag). Så vidt jeg husker var heller ikke fagdidaktikken obligatorisk. Det var altså ikke mange forelesninger og lite obligatorisk oppmøte.

Dette var heltid.

Problemet ditt vil nok heller komme i praksisperiodene. Her krevdes det tilstedeværelse 100% og det var ingen fleksibilitet.

Endret av Golde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok PPU på UiO hadde vi i uka en 2-timers forelesning (ikke obligatorisk), en 1-times seminargruppe (obligatorisk) og fagdidaktikk (1 eller 2 ganger i uka, avhengig av om du tar ett eller to fag). Så vidt jeg husker var heller ikke fagdidaktikken obligatorisk. Det var altså ikke mange forelesninger og lite obligatorisk oppmøte.

Dette var heltid.

Problemet ditt vil nok heller komme i praksisperiodene. Her krevdes det tilstedeværelse 100% og det var ingen fleksibilitet.

Stjele tråden litt for å høre om hvordan PPU var på UiO? Tok du deltid eller heltid?

Lurer litt på det samme som TS, jeg vil gjerne ta PPU, men vil helst ikke måtte ta opp mer lånekassa-lån, så vil jobbe ved siden av. Er det vanskelig å kombinere jobb med PPU på heltid? Hva med jobbing som assistent/vikar ol i skole?

UiO har vel PPU deltid over 1 1/2 år, hvordan er praksisen der?

Anonymous poster hash: aa628...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å ta PPU deltid i Østfold. Der kan man ha 50% av praksisen i egen jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker å ta PPU deltid i Østfold. Der kan man ha 50% av praksisen i egen jobb.

På Stord kunne man ha 100 % av praksisen i egen jobb. Unntak var såkalt observasjonspraksis, hvor man måtte være en dag ved en annen skole, men kun for å observere. Jeg vet om studenter som gav F, og bare fikk en kollega til å skrive noe svada, slik at de ikke hadde noen skikkelig praksis foruten egen jobb i det hele tatt. Finnes nok lignende muligheter ved andre skoler, selv om jeg må innrømme at Stord nok havner ganske langt nede på seriøsitetsskalaen, og flott var det..!

Anonymous poster hash: f139e...34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjel gjerne tråden :-) Tror jeg får svar på noe jeg lurer på uansett hvordan du snur og vender på det!

Hvis jeg har mastergrad i engelsk, betyr det at jeg bare vil "ta ett fag"? (refererer til det Golde sa ang. fagdidaktikk). Som du ser har jeg ingen aning om hvordan ting er strukturert i det studiet :-)

Takker for svar så langt!

Jeg blir nok å ta PPU i Oslo hvis jeg kan fortsette å jobbe ved siden av, men hvis jeg blir tvunget til å slutte pga. obligatorisk praksis som er lite fleksibel og ikke kan utsettes, så kan det hende jeg tar det et annet sted. Familien min er i Bodø. men jeg var i kontakt med UiN og de sa at de bare tilbyr PPU på deltid >_>

PS: Jeg vet at de i de siste årene har blitt strengere når det kommer til oppmøteplikt til forelesninger, så det kan hende de har forandret på en del ting hvis folk tok PPU for 5+ år siden. Jeg har i alle fall hørt flere ganger (ved UiN og UiO) siden jeg ble student at "i år er første gang vi implementerer obligatorisk oppmøteplikt på grunn av dårlig oppmøte..."

Endret av jnoas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PPU deltid i Oslo er såpass populært at du ikke får det med mindre du allerede har en lærerjobb. Men se til UMB kanskje? Eller NMBU som er det nye navnet



Anonymous poster hash: 3b527...bb6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UMB har vel bare for fagdiaktikk for naturfag?

Hvis man bor i Oslo, hvordan er mulightene å studere PPU på noen av de andre høgskolene rundt om? Det virker som de forandres fra år til år hvilke høgskoler som tilbyr PPU og hvilke fag de tilbyr.



Anonymous poster hash: aa628...658
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har mastergrad i engelsk, betyr det at jeg bare vil "ta ett fag"? (refererer til det Golde sa ang. fagdidaktikk). Som du ser har jeg ingen aning om hvordan ting er strukturert i det studiet :-)

Hvis du ikke har noen andre fag i løpet av utdanningsløpet ditt som kan gi undervisningskompetanse i skolen, så blir du ett-fagstudent på PPU, ja. Men du behøver bare 60 stp i et annet fag for å ta didaktikk i det.

Praksis ved UiO er vanskelig å kombinere med annen jobb til den som lurte på det. De krevde tilstedeværelse 8-16 av oss. Deltid er vel lagt opp mer for å kunne kombineres med jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...