Gå til innhold

Hva/hvem har du fordommer mot?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Fordommer liker vi ikke, men uansett hvor feil det måtte være, så har vi alle fordommer (er bare ikke alle som liker å innrømme det).

Så hva er dine fordommer?

Jeg kan begynne.

Jeg har fordommer mot folk som stemmer frp, eller parti som ligger enda mer til høyre på skalaen. Jeg vil med en gang tenke at disse menneskene er dummere og mer trangsynt enn andre mennesker.

Jeg har fordommer mot veldig religiøse mennesker, men også mot de som hardnakket nekter for at det kan finnes noe mer mellom himmel og jord.

Jeg har fordommer mot typiske rosabloggere.

Mot amerikanere.

Mot innvandrere. (Denne er litt vanskelig å innrømme, siden jeg egentlig er for innvandring, og synes det er fint med mange forskjellige kulturer, men likevel vet jeg at jeg har en del fordommer mot dem...)

Heldigvis er jeg klar over at jeg har fordommer og at fordommene mine som regel ikke stemmer, jeg kjenner flere mennesker som stemmer frp, og er flotte, smarte mennesker. Heldigvis har jeg ofte fått bekreftet at fordommene mine er feil. :)

Edit: Vil også poengtere at å ha fordommer er ikke det samme som å ikke like noe/noen. Fordommer kommer av mangelfull kunnskap!

Endret av mandel92
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svensker. Jeg vet det finnes flotte svensker der ute, men alle de jeg kjenner (har en del i slekta) er altså helt bak mål...

Rosabloggere av typen silikon, restylane, oransje hud osv.

Folk som kjører Audi.

• Liker 1
Gjest Fluttershy
Skrevet

Gravide som røyker.

• Liker 16
Skrevet

Folk med tatoveringer. Folk som liker DDE. Svensker.

AnonymBruker
Skrevet

Deg.

Anonymous poster hash: f952c...725
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er fint at du har et bevisst forhold til det, og ikke lar det påvirke deg og hvem du er i hverdagen på en underbevisst måte. Da tror jeg fordommene får manifestere seg bedre enn om man er dem bevisst. Jeg er fullt klar over mine egne fordommer, men prøver å skyve dem unna.

- Dørvakter, folk fra vaktselskaper som leies inn som dørvakter og utkastere ved nattklubber. Jeg har til gode å møte en vakt som har respekt for kundene, de prøver som regel å utøve så mye makt de bare klarer i løpet av de få timene de står der. Og kundene kan ikke gjøre noen ting. Det er vanskelig å sette på et smil og være hyggelig med en pottesur fyr som er frekk og har bestemt seg for å ødelegge kvelden til deg eller en i følget ditt, men er du frekk tilbake slipper du ihvertfall ikke inn. Mulig slipper fyren deg inn, for så å hive deg ut ved første anledning, foran en hel del mennesker.

- Alle religioner, kulturer og trosretningen som direkte eller indirekte setter mennesker i rang, og som mener at andre mennesker er mindre verdt enn dem selv basert på oppførsel, annen trosretning, kjønn mm. Det er trist og forkastelig.

- Rånere. Hvordan kan du ha som hobby å forurense på måfå? Greit, det er ikke like ille som businessmannen som reiser Europa rundt og har 12 mil reisevei frem og tilbake til jobb hver dag, men du har tatt et bevisst valg om å forurense ekstra fordi det er gøy å kjøre bil. Selv om du kanskje er en reser på å kildesortere, bare benytter klær av økologisk bomull og aldri tar en flytur, så klarer jeg ikke forstå dette valget, eller indentifisere meg med deg på noen måte.

- Unge mødre på kontantstøtte og AAP, som KUN benytter systemet for å slippe å gjøre noe annet enn å dulle med barnet sitt og legge ut sminkevideoer på youtube. Jeg har en slik venninne selv, hun er et fantastisk menneske, men akkurat dette valget har jeg vanskelig for å svelge. Hun er ung, hun er skoleflink og frisk. Hun kunne vært en god ressurs. I stedet er hun et pengesluk fordi det er behagelig for henne. Hun kan godt være hjemmeværende om hun ønsker det, men da får det være på hennes egen økonomiske kappe.

- Unge jenter og gutter som tror de er verdensmestre, og ikke legger skjul på det. De skal alltid debattere, de har "alltid rett", de slenger frekke kommentarer for å understreke et poeng, slenger rundt seg med uvitende råd og fakta, og jeg er lei av slike mennesker. De blomstrer ofte i slutten av tenårene eller etter de har studert i et semester eller to.

- Folk som melder seg på Paradise hotel. Som regel viser det seg jo at de ikke tenker så langt, og tar dårlige valg i livet. Det er vel noe med at de ikke klarer å ta så godt vare på seg selv, eller forvalte mulighetene de har i livet.

- Jeg liker ikke amerikanere fra USA. Kulturen deres er nesten uten unntak basert på kapitalisme, penger og andre ressurser, og jeg trives ikke i deres boble.

- Røykere. Det er en smule hyklersk, for jeg snuser selv. Men snusen min plager ikke andre, jeg kaster den i søpla, jeg prøver å ikke spre lukt, og jeg spør alltid andre jeg er med om det er greit at jeg åpner boksen foran dem. Jeg har til gode å møte en hensynsfull røyker. Røyken påvirker og "rammer" mange andre enn dem selv, og røyker du sammen med barn eller med barn i magen blir jeg regelrett forbanna. Jeg har et familiemedlem som jeg er så inderlig glad i, men han vil så og si aldri komme på besøk til oss eller bli med andre plasser enn sin egen leilighet, for han vil ha muligheten til å røyke når han vil. Heldigvis røyker han ikke når jeg er på besøk, men hele meg lukter sur røyk når jeg har vært der, og jeg hadde satt pris på om vi kunne møttes på en nøytral plass i stedet.. Wont happen.

Også det som plager meg mest:

- Folk som skaffer seg dyr, uten å lese om dyret, uten å sette deg inn i ansvaret, og som ikke gir dyret et godt liv. Jeg møter ofte slike mennesker i hundeparken, som sverger til Cesar Milan og bruker kjeft for å lære opp hunden. De plukker ut de mest brutale metodene de ser på tv-programmet, og setter det sammen til et terrorregime mot hunden. Dette tror de er riktig, og er særdeles dårlig til å ta til seg råd og formaninger om andre tilnærminger til hundehold. Folk som omplasserer dyr fordi de ikke gidder mer er av samme ulla, jeg har vanskelig for å tro at de har hatt et kjærlig forhold til dyret i den tiden det har bodd hos dem. Bruk og kast-mentalitet om dyr er det verste jeg ser, og har absolutt ingenting til overs for slike mennesker. Det er den sterkeste formen for fordommer jeg har, da jeg ikke gir dem en ny sjanse. Jeg klarer ikke å se hvorfor de fortjener det.

Anonymous poster hash: 01888...bb1
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Folk som heier på Vålerenga, spesielt når de ikke er oppvokst på østkanten.

Anonymous poster hash: ed6d4...6e1

• Liker 2
Skrevet

Jøss, når jeg tenker meg om har jeg faktisk ingen

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg har fordommer mot absolutt alt og alle, men jeg mener nå at fordommer er en bra ting. Det er bare det at man kun bruker ordet i negative sammenhenger.

Skrevet (endret)

.

Endret av Samaysa
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk som dømme folk etter hvilket parti de stemmer på. Og mener at frp-ere er dumme. Synes det blir altfor dumt. Jeg er ikke frp-er selv, men folk må da få mene hva de vil. Synes spesielt SV-ere er fæle på dette, alle andre er dumme og de selv er kjempesmarte og suksessfulle. Blæ

Veldig religiøse folk

Tiggere

Innvandrere

Anonymous poster hash: ffbd7...0ac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fordommer mot absolutt alt og alle, men jeg mener nå at fordommer er en bra ting. Det er bare det at man kun bruker ordet i negative sammenhenger.

Sant, så sant! Jeg har også plenty av fordommer, uten dem ville jeg sikkert vært død som følge av null motforestillinger

dagens samfunn ville sett på meg som fordomsfull mot

- utlendinger

- muslimer

- islam

- enkelte folk som ser rare ut

- alt jeg generaliserer mot (jeg må visst være den slemmeste personen på jorden for jeg,eeeeek, båssetter)

Hvem klarer å gå igjennom livet uten å generalisere? Jeg møtte dame som jobber med folk med diverse utfordringer, og da jeg snakket generelt om at jeg var usikker på folk før jeg møter dem (noe de fleste er, hva vet vi vel om de vi møter er normale, koko eller potensielle mordere), så sier hun "jeg liker ikke å båssette". IDIOT. Hun og alle andre rundt båssetter hele tiden ubevisst! Går det an å være så fjern! :sjokkert: At en person som jobber med mennesker har så manglende forståelse for den menneskelig psyken, og som attpåtil følte for å "irettesette" med en gang forteller meg at hun ser på seg selv som en slags "veileder" for "slike som meg", altså har hun båssatt meg.

Anonymous poster hash: 4e262...90c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

- Romfolk

- Vålerengasupportere

- Rosabloggere

- Folk som stemmer FRP

- Religiøse

- og generelt folk som har sterke meninger om ting de ikke har satt seg skikkelig inn i. Hvis du virkelig ikke kan forstå at noe er som det er / kan være så vanskelig / kan ta så lang tid etc. så kommer det sannsynligvis av at du ikke forstår omfanget av problemstillingen

Anonymous poster hash: 4f511...e93
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker faktisk at folk som har fordommer mot FrP-stemmere må være litt små-dumme, ikke uintelligente, men lite reflekterte og veldig enkle å lede. Jeg stemmer ikke FrP selv, men det er så mange av dem og de oppfører seg akkurat likt. Nesten som at de har gått igjennom en slags lydighets-maskineri som hovedpersonen i "1984" går igjennom.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk som dømme folk etter hvilket parti de stemmer på. Og mener at frp-ere er dumme. Synes det blir altfor dumt. Jeg er ikke frp-er selv, men folk må da få mene hva de vil. Synes spesielt SV-ere er fæle på dette, alle andre er dumme og de selv er kjempesmarte og suksessfulle. Blæ

Veldig religiøse folk

Tiggere

Innvandrere

Anonymous poster hash: ffbd7...0ac

Problemet med FRP-velgere er at de ofte er den velgergruppen som vil komme dårligst ut under et FRP-styre, og som stemmer FRP pga valgflesksaker som innvandring og alkohol- og importpolitikk.

At de stemmer for et parti som vil redusere godene de mottar av NAV har de ikke fått med seg :rolleyes:

De som stemmer FRP fordi de holder med kjernesakene til FRP og forstår hva et høyreorientert parti står for har jeg ingen fordommer mot.

Anonymous poster hash: 4f511...e93

• Liker 5
Skrevet

Fordommer handler vel mest om uvitenhet og at vi må kategorisere mennesker i «oss og de». Vi vet hvordan vi er, hvordan vi liker å leve men er redd for det ukjente. Fordommer oppstår ut ifra hvordan vi selv er oppdratt, livserfaring, vaner, innteressefelt, verdenserfaring og hva samfunnet og våre nærmeste rundt oss mener.

Fordommer og stereotyper kan til en viss grad være sunt som du er inne på og kan beskytte oss i stor grad, og noen er smålige negative, og baserer seg på usikkerhet, dårlig selvbilde, projisering av egne følelser og egen hovmodighet. Oss mot de, hvem oss er og hvem de er, er så ymse og vi stiller i begge kategoriene alt etter hva det er snakk om.. De som røyker, de mennene, de damene, de som kjører bil, de som ikke kjører bil, amerikanere, svensker, de som tatoverer seg, de som ikke gjør det osv og vi setter oss opp mot hverandre og slåss om å være bedre enn den andre istedenfor å godta at jeg lever mitt liv du ditt, da mener ikke jeg at fordommer bidrar til så mye positivt.

I slike tråder som dette med «hvem ser du ned på», «hva er dine fordommer mot» så kommer det stort sett frem psykisk syke, innvandrere, frp, ap og det handler vel om å fylle 30 sider med hvor dum alle andre er, men ser en på trådene med «hvem ser du opp til» hvilke egenskaper liker du i mennesker» så blir tråden kanskje på 1-3 sider med et par kommentarer om at «et menneske har mange sider, ingen har bare positive sider så jeg kan ikke se opp til folk».

Jo folk flest har fordommer, men i disse trådene handler det bare om å fremprovosere hvor idioter alle er og det har en så vist rett til å mene fordi «alle har fordommer» istedenfor å jobbe litt med sin egen uvitenhet og fordommer.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Jo folk flest har fordommer, men i disse trådene handler det bare om å fremprovosere hvor idioter alle er og det har en så vist rett til å mene fordi «alle har fordommer» istedenfor å jobbe litt med sin egen uvitenhet og fordommer.

Hvorfor får man kronisk tilbakemeldinger her inne om at man skal jobbe med seg selv og sine fordommer?

Hvorfor kan ikke jeg få lov til å beholde mine "fordommer" mot feks muslimer og islam, uten at jeg må bable ti tusen ave maria inni meg hver eneste dag for at jeg har forbrutt meg mot den rasistiske STOR-synden? Må jeg virkelig JOBBE med meg selv for at jeg sterkt misliker muslimske damers haltende gange, mens de gynger rundt og er direkte uappetittelige å se på? Og så er jeg i tillegg OVERFLADISK, skal jeg jobbe med det også? Hva annet kan jeg jobbe med i samme slengen? At jeg for eksempel ikke liker arabiske menn, og at de havner på top10 blant styggeste mannfolk i hele verden? Skal jeg jobbe med de holdningene og? Hva mer skal jeg jobbe med? Er det greit om jeg blir blir litt psykisk skada på veien mot "fjerningen av alle forbudte tanker"? Skal jeg hjernevaske meg selv, eller være ekte og tro mot meg selv?

Folk som har det stikk motsatte synet enn deg har masse de kan slenge tilbake til deg som du kan jobbe med, men vet du hva? Jeg tror faktisk du liker dine egne fordommer, og at du har rasjonalisert dem til å være bra fordommer. Og det er helt greit!

• Liker 3
Skrevet

Jeg er egentlig ett åpent og ærlig menneske som lar de fleste mennesker gi meg ett førsteinntrykk før jeg dømmer de i noen som helst retning, men enkelte ting som man kanskje blir informert om på forhånd/eller selv er i stand til å se i forkant av dette nye møtet gjør at jeg tar meg selv i å danne meg en mening før jeg i det hele tatt har rukket å få noe førsteinntrykk av personen.

- Unge, utenlandske damer som er sammen med gamle, fæle menn.

- Superhomofile og metrosexuelle, både menn og kvinner.

- Folk som ikke eier folkeskikk og som lager masse baluba og bråk rundt seg.
- Enkelte typer narkomane, de som bare er frekke og ødelegger (for) mennesker rundt seg.
- Ungdomsgjenger som er høylydte og obsternasige til voksne mennesker.
- Mødre som forherliger alt barne deres gjør og som turer frem og driter i alle rundt.

Er sikkert mye mer også, sånn helt egentlig, men...

Skrevet

Hvorfor får man kronisk tilbakemeldinger her inne om at man skal jobbe med seg selv og sine fordommer?

Hvorfor kan ikke jeg få lov til å beholde mine "fordommer" mot feks muslimer og islam, uten at jeg må bable ti tusen ave maria inni meg hver eneste dag for at jeg har forbrutt meg mot den rasistiske STOR-synden? Må jeg virkelig JOBBE med meg selv for at jeg sterkt misliker muslimske damers haltende gange, mens de gynger rundt og er direkte uappetittelige å se på? Og så er jeg i tillegg OVERFLADISK, skal jeg jobbe med det også? Hva annet kan jeg jobbe med i samme slengen? At jeg for eksempel ikke liker arabiske menn, og at de havner på top10 blant styggeste mannfolk i hele verden? Skal jeg jobbe med de holdningene og? Hva mer skal jeg jobbe med? Er det greit om jeg blir blir litt psykisk skada på veien mot "fjerningen av alle forbudte tanker"? Skal jeg hjernevaske meg selv, eller være ekte og tro mot meg selv?

Folk som har det stikk motsatte synet enn deg har masse de kan slenge tilbake til deg som du kan jobbe med, men vet du hva? Jeg tror faktisk du liker dine egne fordommer, og at du har rasjonalisert dem til å være bra fordommer. Og det er helt greit!

Om man ikke vil utvide horisonten sin og få litt mer kunnskap om emner og mennesker skal ikke jeg stå i veien for deg ;) Men selv har jeg alltid sett på kunnskap og nye *aha* møter med folk jeg treffer i livet mitt, var selvsagt bare et tips, men hey du står selvsagt fritt til å løpe som en galning hver gang du ser en muslim, skal ikke ta den gleden fra deg

AnonymBruker
Skrevet

Om man ikke vil utvide horisonten sin og få litt mer kunnskap om emner og mennesker skal ikke jeg stå i veien for deg ;) Men selv har jeg alltid sett på kunnskap og nye *aha* møter med folk jeg treffer i livet mitt, var selvsagt bare et tips, men hey du står selvsagt fritt til å løpe som en galning hver gang du ser en muslim, skal ikke ta den gleden fra deg

Hva hvis jeg har utvidet horisonten min, men bare mot helt andre retninger? Retninger du ikke har den fjerneste anelse om, og sjeldent noensinne vil peile innom? Jeg kunne da ikke drømt om å skulle be andre "utvide" horisontene mot det jeg har kunnskap rundt, det ville være å stille krav, og man kan ikke kreve at andre skal fjerne fordommer, det i seg selv er tvang og strider imot hele kunnskapsbasen. Du høres jo ut som en av de gørre lærerne jeg hadde på ungdomsskolen, som begynte mange setninger med "FAKTISK er det sånn at i Norge er vi snille og greie" og den type shit, men hallo, vi har hørt det mange ganger før. Ser du ikke selv at du går på autopilot?

Jeg vil gjerne lære, men du har ikke akkurat en type holdning som gjør at jeg får lyst til å lære fra deg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...