AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #1 Skrevet 2. juli 2013 Hei! Har akkurat startet å trene. Mål- gå ned 25 kg. For tre år siden gikk jeg på dansing og har derfor opparbeidet meg ganske bra leggmuskler eller hva jeg skal si Det som er problemet er at jeg ikke klarer jogge fordi det kjennes ut som at leggene skal sprenges! (alle underlag) Har bra sko med demping. Er det noen som vet hva det kan være? Anonymous poster hash: 88bc5...b5f
Gjest bustyvel Skrevet 2. juli 2013 #2 Skrevet 2. juli 2013 Tøyer du leggene? Trener du styrke på leggene (tåhev feks)? Prøvd kompresjonssokker? Hvordan er joggeteknikken din? Sikker på at skoene er riktige for deg? Det er mange muligheter for hva det kan være.. Sannsynligvis er ikke leggene dine vant til jogging Selv om du danset for tre år siden er det ingen automatikk i at leggene dine "husker" det. 1
Gjest *MaggieQ* Skrevet 2. juli 2013 #3 Skrevet 2. juli 2013 Husker selv at jeg fikk ubehag i leggene i starten da jeg startet å løpe. Viktig å ta det med ro i starten og være flink å tøye. Etterhvert så blir leggene vant med løpingen. 2
oliviastarbucks Skrevet 2. juli 2013 #5 Skrevet 2. juli 2013 Akkurat det samme skjedde med meg. Var aktiv - jogget 3 ganger i uka - ble sykemeldt i 3 mnd - begynte å jogge 3 ganger i uka igjen - og endte opp med beinhinnebetennelse som plager meg hver jævla dag. VELDIG viktig at du tar det med ro. Start med intervaller i f.eks. skog for å la beina dine bli vandt til å jogge igjen. Selv om du har/hadde leggmuskler - kan det godt hende at de ikke er vandt til å jogge. Tøy godt ut etterpå. Sett deg på beina (slik at leggene ligger mot bakken, og du sitter på føttene dine) og len deg bakover - på den måten tøyer du ut fremsiden av leggen. Google litt rundt etter gode tøyemetoder for fremre legg. Ikke press deg selv hvis det er lenge siden du har jogget. Heller sakte men sikkert, enn å ikke kunne jogge slik som meg. Masse lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #6 Skrevet 2. juli 2013 Dropp sko med mye demping, og sjekk teknikken din. Du skal lande midt på eller fremme på foten, ikke på hælen. Anonymous poster hash: d3a47...be8 1
Wilmus Skrevet 10. juli 2013 #7 Skrevet 10. juli 2013 mmmmmbeinhinnebetennelse ja.. Det har jeg og. Jeg trodde jeg kunne "herde" den, at den ville gå over av seg selv. Men det blir værre og værre her gitt. Nå har jeg vært hos legen og fått beskjed om å ikke løpe på minst 10 uker. Jeg har vært "ulydig" noen ganger denne uka allerede, og det er veldig lite lurt kjenner jeg, men jeg tror jeg har blitt joggenarkis Jeg vet ikke om jeg har noen bra tips å komme med akkuratt, men ikke løp i nedoverbakker, det er ikke bra.. (selv om det er morro)
Gjest småhjerte Skrevet 10. juli 2013 #8 Skrevet 10. juli 2013 Jeg har alltid løpt slik jeg har landet på hælen. Gir sikkert en del belastning! Hvordan løper dere på "tå" da? Har dere bare midten av foten/tærne i bakken hele tiden og aldri hælen? Kan dette gjøres på en feil måte?
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #9 Skrevet 11. juli 2013 Jeg får vondt i legger, knær, hofter, lunger, føtter.. you name it .. av å jogge. Mennesker er vel skapt for gange først og fremst, kanskje med litt kortere sprinter en gang i ny og ne dersom det er nødvendig. At vi er bygget for å gnure rundt i timesvis i middels tempo, kan umulig være tilfellet. "Alle" får jo vondter og skader av det på et eller annet tidspunkt. Spesielt om man jogger med sko og på kunstig underlag. Anonymous poster hash: 1e448...dcc
Gjest Belle Gunnes Skrevet 11. juli 2013 #10 Skrevet 11. juli 2013 Jeg får vondt i legger, knær, hofter, lunger, føtter.. you name it .. av å jogge. Mennesker er vel skapt for gange først og fremst, kanskje med litt kortere sprinter en gang i ny og ne dersom det er nødvendig. At vi er bygget for å gnure rundt i timesvis i middels tempo, kan umulig være tilfellet. "Alle" får jo vondter og skader av det på et eller annet tidspunkt. Spesielt om man jogger med sko og på kunstig underlag. Anonymous poster hash: 1e448...dcc Nei vi er faktisk skapt for å kunne plonke/lunte ganske lenge. Men asfalt, feil sko, feil teknikk og feil muskletrening kan gi plager. Å ta på seg feil sko og dra ut utrent og beinfly 5K på asfalt, går som regel galt. Beste er å "herde seg sakte". Begynne forsiktig, og tenke teknikk (forutsetter riktige sko) og tren musklene i ankler og bein generelt. Press aldri så langt at du får smerter (litt øm blir man).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå