AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #1 Skrevet 2. juli 2013 Inspirert av denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=754852&page=1 Da jeg leste i denne tråden, husket jeg noe jeg så forrige dagen. Samboeren min var inne i en veltrafikkert matbutikk, jeg satt i bilen og ventet. Så kom en bil og parkerte et par plasser bortenfor oss. En voksen mor med 2 barn - jeg gjetter på at den minste var rundt 3 og den største et par år eldre. Denne moren gikk inn i butikken, og lot barna sitte igjen i bilen. Hun låste ikke bilen, og lot motoren stå og gå! Jeg fulgte med, og tenkte at kanskje hun bare skulle inn og hente noe/levere noe veldig kjapt. Men 10 minutter gikk, og ingen mamma kom. Etter ca 5 nye minutter kom samboeren min ut igjen, og jeg nektet å kjøre derfra før moren var kommet tilbake. Altså - her kunne hvem som helst ha kommet og satt seg inn, og kjørt avgårde!! Jeg følte et ansvar for å følge med, så disse ungene var trygge. Moren kom ca 5 minutter etter at samboeren min hadde kommet ut, så hun var altså borte i totalt ca 20 minutter, mens barna hennes satt i bilen, med motoren i gang og ulåste dører. I det hun kommer ut og åpner bildøren, hører vi henne si til barna sine: "så flinke dere er!" Jeg er spent på hva folk syns om dette? Jeg vet hva min egen mening er, og den skinner vel godt igjennom her, men det hadde vært interessant å høre andres også. (Dette er i en forholdsvis stor by, i den grad det har noen betydning.) Er dette ok? Ville dere gjort dette? Forutsetter da de samme forholdene: forholdsvis stor by, bil parkert utenfor veltrafikkert matbutikk, 2 små barn i bilen, dører ulåst og motor i gang. Kjør debatt! Anonymous poster hash: 77945...9a7
Scapa_c Skrevet 2. juli 2013 #2 Skrevet 2. juli 2013 Nei, det synes jeg ikke er ok, langtifra! Ulåst bil, motoren igang og så lenge som 20 min... Som du selv sier, hvem som helst kunne reist avgårde med bil og barn. Kudos til deg som fulgte med og ikke dro før du hadde forsikret deg om at moren kom tilbake! 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #3 Skrevet 2. juli 2013 Takk for innspill. Godt å se at fler reagerer. Takk. Det var helt uaktuelt for meg å dra derfra, og hadde samboeren nektet å bli, hadde jeg bedt ham ta bilen og reise. Jeg hadde blitt igjen for å passe på uansett. Ikke for morens skyld, men for barnas. Ærlig talt hadde jeg vel mest lyst til å si den moren et sannhetens ord, men jeg syns ikke jeg kunne gjøre det foran barna hennes. Anonymous poster hash: 77945...9a7 1
Gjest Magdalene Skrevet 2. juli 2013 #4 Skrevet 2. juli 2013 (endret) Det er ikke ok. Men det er stor forskjell på å gå fra bilen med dørene åpne og tenkningen på i 20min, kontra de fire minuttene det tar å løpe inn med et barn i bhg, mens bilen er låst. Endret 2. juli 2013 av Magdalene
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #5 Skrevet 2. juli 2013 Selvsagt, men jeg spurte ikke ang den tråden, jeg skrev bare at jeg var inspirert av den Det er en grunn til at jeg valgte å opprette en egen tråd - for å ikke blande de to situasjonene sammen, nettopp fordi det ER stor forskjell! Skjønner? Anonymous poster hash: 77945...9a7 1
Missy1 Skrevet 2. juli 2013 #6 Skrevet 2. juli 2013 Jeg personlig ville ikke gjort det og kommer aldri til å gjøre det, altså jeg syns ikke det er greit. Foreldrene mine derimot syns nok det var greit for jeg husker at vi ofte satt igjen i bilen når de var i butikken og handla. Husker vi tukla en del med bilen også. Kanskje ikke rart jeg har hatt mareritt om at bilen har trilla ned en bakke med alle småsøskene mine baki mens jeg hysterisk prøvde å stoppe den? Men foreldrene mine sikra ikke ungene i barneseter heller, vi hadde ikke belter i bilen engang. Så det at vi satt alene i bilen mens de var i butikken var kanskje ikke så ille alikevel
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #7 Skrevet 2. juli 2013 Mine foreldre var også sånn, men som du sier, det var en annen tid. Barneseter, bilbelter i baksetet osv, det visste de knapt hva var på den tiden. De røyket i bilen som dampmaskiner, og ungene fikk sitte i bagasjerommet på stasjonsvognene. Bilene ble fylt til randen ved samkjøring og i det hele tatt Så til sammenligning i den tiden, var det å sitte alene i bilen kanskje det minst farlige, tross alt (men ikke om den var i gang) I vår tid vet vi bedre, ang så mye. For meg er det helt uforståelig at noen vil ta en sånn sjanse. I dette tilfellet, der motoren var i gang og dørene ulåst; noen kunne tatt bilen og ungene og reist ja. Og hvis disse ungene hadde gjort som vi gjorde som små, og begynt å tukle med bilen, så kunne det jo også endt katastrofalt. I mine øyne er det toppen av uansvarlighet å gjøre noe sånt. Men jeg er allikevel spent på om noen syns at dette er helt ok... Anonymous poster hash: 77945...9a7
Adrianne Skrevet 2. juli 2013 #8 Skrevet 2. juli 2013 Jeg hadde aldri gjort det. Og jeg er en av dem som setter babyen igjen i bilen hvis han sover når jeg henter i barnehagen
Wit Skrevet 2. juli 2013 #9 Skrevet 2. juli 2013 Nei, jeg hadde ikke gjort det. Har et familiemedlem som gjorde det. Skulle kun inn for noen få minutter. Når de kom ut igjen var bil og barn borte.... Bilen ble heldigvis funnet igjen etter forholdsvis kort tid med barnet inni uten en skramme, men det kunne jo endt mye verre. I det tilfellet hadde mest sannsynlig ikke biltyven oppdaget barnet, og fått litt panikk når h*n oppdaget at det satt et sovende barn baki bilen. Så nei, jeg går ALDRI fra en bil med et barn inni. Hverken låst eller ulåst. 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 2. juli 2013 #10 Skrevet 2. juli 2013 Haha, vi satt alltid i bilen alene slik du beskriver, men jeg husker ikke om vi var fullt så små. Vi satt der i hvert fall da den eldste var 8.
Gjest Marmot Skrevet 2. juli 2013 #11 Skrevet 2. juli 2013 Jeg hadde ikke gjort det. Ikke fordi jeg er så veldig redd noen skal ta bilen med ungene i, for jeg tror sannsynligheten for det er ganske liten midt på høylys dag. Men jeg hadde vært livredd ungene skulle komme seg ut av setene sine og få bevegelse på bilen. Det er et scenario jeg ser på som veldig sannsynlig. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #12 Skrevet 2. juli 2013 Nei, jeg hadde ikke gjort det. Har et familiemedlem som gjorde det. Skulle kun inn for noen få minutter. Når de kom ut igjen var bil og barn borte.... Bilen ble heldigvis funnet igjen etter forholdsvis kort tid med barnet inni uten en skramme, men det kunne jo endt mye verre. I det tilfellet hadde mest sannsynlig ikke biltyven oppdaget barnet, og fått litt panikk når h*n oppdaget at det satt et sovende barn baki bilen. Så nei, jeg går ALDRI fra en bil med et barn inni. Hverken låst eller ulåst. Uææh! Det må ha vært en helt horribel opplevelse...! Godt at det tross alt gikk bra, men fy for en støkk ditt familiemedlem må ha fått seg... Haha, vi satt alltid i bilen alene slik du beskriver, men jeg husker ikke om vi var fullt så små. Vi satt der i hvert fall da den eldste var 8. Ja, da vi var små skjedde nok også dette ganske ofte. Vi bodde riktignok på landet, men jeg tror vår (min) foreldregenerasjon var langt mer avslappet enn vi er nå. Enten fordi de ikke lot seg affisere, eller fordi man ikke i like stor grad som nå hele tiden ble påminnet om forferdelige ting som skjer og kan skje. Jeg hadde ikke gjort det. Ikke fordi jeg er så veldig redd noen skal ta bilen med ungene i, for jeg tror sannsynligheten for det er ganske liten midt på høylys dag. Men jeg hadde vært livredd ungene skulle komme seg ut av setene sine og få bevegelse på bilen. Det er et scenario jeg ser på som veldig sannsynlig. Jeg tror ikke det er noen mindre fare for det på høylys dag enn på mørke kvelder. Folk rundt har ingen forutsetning for å vite at den som setter seg inn i bilen og kjører den, ikke er eieren. Med mindre de kjenner bilen og opprinnelig eier såklart; eller har sett at en annen person har gått ut av bilen, enn den som setter seg inn. Men ja, det er også et høyst sannsynlig scenario at ungene kommer seg ut av selene sine, og kan få bevegelse på bilen - noe som kan være minst like skummelt. Anonymous poster hash: 77945...9a7 1
Gjest Marmot Skrevet 2. juli 2013 #13 Skrevet 2. juli 2013 Jeg tror ikke det er noen mindre fare for det på høylys dag enn på mørke kvelder. Folk rundt har ingen forutsetning for å vite at den som setter seg inn i bilen og kjører den, ikke er eieren. Med mindre de kjenner bilen og opprinnelig eier såklart; eller har sett at en annen person har gått ut av bilen, enn den som setter seg inn. Selvfølgelig, men så vil det også være mange vitner rundt som kan gi beskrivelser når det blir oppdaget, og 20 minutter er ganske kort tid på å komme deg ut av en stor by med en stjålet bil. Med mindre vedkommende er særdeles ustabil, vil risikoen vurderes opp mot vinningssansynligheten. Selvsagt kan det komme en ustabil og/eller ruset person, men det ser jeg på som veldig lite sannsynlig. Det kan skje, men det er også mye annet som kan skje. Jeg ville dog aldri gått fra bilen min på den måten selv om ungene av en eller annen grunn skulle vært fullstendig ute av stand til å komme seg ut av setene sine, fordi det er en risiko som ikke er verdt å ta selv om den er liten.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #14 Skrevet 2. juli 2013 Hadde aldri tort det! En ting er at noen kan stikke av med bilen, men i mitt tilfelle er det en fireårig datter som liker å stikke av for moro skyld. Hun hadde garantert gått ut av bilen og ruslet seg en tur, og sikkert ikke funnet tilbake til bilen så lett. Nå var vel den eldste her "barnevakt", da, men det hørtes likevel skummelt ut... Anonymous poster hash: 7fd9d...e22
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #15 Skrevet 2. juli 2013 Selvfølgelig, men så vil det også være mange vitner rundt som kan gi beskrivelser når det blir oppdaget, og 20 minutter er ganske kort tid på å komme deg ut av en stor by med en stjålet bil. Med mindre vedkommende er særdeles ustabil, vil risikoen vurderes opp mot vinningssansynligheten. Selvsagt kan det komme en ustabil og/eller ruset person, men det ser jeg på som veldig lite sannsynlig. Det kan skje, men det er også mye annet som kan skje. Jeg ville dog aldri gått fra bilen min på den måten selv om ungene av en eller annen grunn skulle vært fullstendig ute av stand til å komme seg ut av setene sine, fordi det er en risiko som ikke er verdt å ta selv om den er liten. Ja, er man heldig så vil det være noen/flere som har fått med seg noe, men det er slett ikke sikkert heller. Det er selvsagt ikke kjempesannsynlig at det skal skje, men det er en reell mulighet. Spesielt når man lar motoren gå, og dørene være ulåste. Man nærmest ber om trøbbel... Jeg er veldig enig med deg, i at jeg aldri ville tatt sjansen uansett. Hadde aldri tort det! En ting er at noen kan stikke av med bilen, men i mitt tilfelle er det en fireårig datter som liker å stikke av for moro skyld. Hun hadde garantert gått ut av bilen og ruslet seg en tur, og sikkert ikke funnet tilbake til bilen så lett. Nå var vel den eldste her "barnevakt", da, men det hørtes likevel skummelt ut... Anonymous poster hash: 7fd9d...e22 Ja, det er jo selvsagt også en mulighet, at ungen(e) stikker ut av bilen... I noen tilfeller kan det være enda skumlere når et litt eldre søsken skal være "barnevakt", for det er jo ikke et ukjent fenomen at eldre søsken liker å "sette opp" yngre søsken til å gjøre ugang.., Anonymous poster hash: 77945...9a7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #16 Skrevet 2. juli 2013 Du burde ha skrevet ned reg.nr. på bilen, og ringt politiet. Det har skjedd lignende tilfeller før, og da har politiet meldt foreldrene til barnevernet. Dette er virkelig ikke ok. Anonymous poster hash: 7850d...b91
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #17 Skrevet 2. juli 2013 Inspirert av denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=754852&page=1 Da jeg leste i denne tråden, husket jeg noe jeg så forrige dagen. Samboeren min var inne i en veltrafikkert matbutikk, jeg satt i bilen og ventet. Så kom en bil og parkerte et par plasser bortenfor oss. En voksen mor med 2 barn - jeg gjetter på at den minste var rundt 3 og den største et par år eldre. Denne moren gikk inn i butikken, og lot barna sitte igjen i bilen. Hun låste ikke bilen, og lot motoren stå og gå! Jeg fulgte med, og tenkte at kanskje hun bare skulle inn og hente noe/levere noe veldig kjapt. Men 10 minutter gikk, og ingen mamma kom. Etter ca 5 nye minutter kom samboeren min ut igjen, og jeg nektet å kjøre derfra før moren var kommet tilbake. Altså - her kunne hvem som helst ha kommet og satt seg inn, og kjørt avgårde!! Jeg følte et ansvar for å følge med, så disse ungene var trygge. Moren kom ca 5 minutter etter at samboeren min hadde kommet ut, så hun var altså borte i totalt ca 20 minutter, mens barna hennes satt i bilen, med motoren i gang og ulåste dører. I det hun kommer ut og åpner bildøren, hører vi henne si til barna sine: "så flinke dere er!" Jeg er spent på hva folk syns om dette? Jeg vet hva min egen mening er, og den skinner vel godt igjennom her, men det hadde vært interessant å høre andres også. (Dette er i en forholdsvis stor by, i den grad det har noen betydning.) Er dette ok? Ville dere gjort dette? Forutsetter da de samme forholdene: forholdsvis stor by, bil parkert utenfor veltrafikkert matbutikk, 2 små barn i bilen, dører ulåst og motor i gang. Kjør debatt! Anonymous poster hash: 77945...9a7 Jeg kan stikke innom butikken og guttungenpå 4 år sitter igjenn i bilen. Jeg jeg låser ikke bil med barn inni. Men nå parkerer jeg på butikker på små plasser der alle kjenner alle opplegg. Men hadde aldri tørt på større plasser med mye folk, da hadde han uansett blitt med inn. Men han vil som regel bli med inn, så da blir han med, men noen ganger vil han sitte igjenn i bilen menst jeg bare er en kjapp tur innom. Men å la bilen stå på tomgang..hadde jeg ikke tørt. Her ute tviler jeg noen hadde stjelt bilen, men at ungen skulle finne på noe sprell og satt seg bak rattet med en bil på tomgang.. Anonymous poster hash: 1cc54...4bf
Hedda-78 Skrevet 2. juli 2013 #18 Skrevet 2. juli 2013 Aldri i verden om jeg hadde latt barna være alene i bilen så lenge. Aldri i verden om jeg overhode hadde latt barna være alene så lenge uansett. Og jeg lar heller ikke bilen stå på tomgang (hvorfor er det noen som gjør det???) Jeg tar alltid med meg bilnøkkelen når jeg går ut av bilen, uansett om barna er inni eller ikke. Med dagens elektroniske låser, vet man aldri om dørene plutselig låser seg. Vinduene på bilen vår går ned av seg selv innimellom, så hvem vet om ting kan skje med dørlåsene også. Og mine gutter finner på hva som helst, de kunne stikke av, låse alle fire dørene, fikle med håndbrems og gir helt til bilen begynte å trille, sette fingrene i CD-spilleren, klatre ut takluka, klemme halsen i vinduet, skru stereoanlegget på full guff og ikke skjønne hvordan de skal få ned lyden igjen, eller slå hverandre halvt fordervet. Aldri i verden om de hadde sittet stille og ventet så lenge....
Sushi Skrevet 2. juli 2013 #19 Skrevet 2. juli 2013 Jeg ville verken: - Latt barna være alene så lenge - Latt bilen stå på tomgang - Latt nøklene stå i bilen Men jeg ville heller ikke låst barna inne i bilen om jeg skulle en kjapp tur inn et sted. Dersom barna skulle havne i trøbbel er det jo kjempeviktig at en voksen kan komme seg inn og hjelpe! Det samme om de kommer seg løs og får bilen til å trille... Utrolig viktig at noen kommer seg inn i slike tilfeller. Og jeg regner det som mer sannsynlig at noe slikt skjer enn at noen prøver å kidnappe ungene.
Ciara Skrevet 2. juli 2013 #20 Skrevet 2. juli 2013 Her var det mye urovekkende på en gang. Denne moren risikerer altså at -barna blir kidnappet -barna får bilen til å trille -barna stikker av -eller "bare" at barna blir kjemperedde av en eller annen grunn. Way to go! Nei, herregud. Dette er virkelig ikke greit. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå