Freaky Fly Skrevet 2. juli 2013 #1 Skrevet 2. juli 2013 Hei. På vei til Australia er det jo ikke lov å ha med noe mat i håndbagasje når man kommer inn til Australia, og andre matvarer man har med skal dekladeres i tollen og man må fylle ut et skjema på forhånd med hva man har med seg. Spørsmålet mitt er - hvordan er reglene for dette ut av Australia, og inn i Norge? Er det like strengt, eller blir det som å ta med mat fra hvilket som helst annet land inn til Norge (med andre ord, er det bare INN i Australia det er så strengt)? Jeg tenker å ta med meg noen matvarer hjem, kun innpakkede og behandlede varer slikt som godteri og kjeks, så jeg lurer på hvordan det fungerer - om det også må dekladeres på samme måte eller om det ikke er like viktig? Flyr med stopp i Dubai og England om det skal ha noe å si. Tenker å putte det i kofferten, men muligens håndbagasjen om jeg får dårlig plass. Takk for svar om noen vet
Neket Skrevet 2. juli 2013 #2 Skrevet 2. juli 2013 Poteter og planter/frø, kjøtt/kjøttprodukter, melk og meieriprodukter, også hermetikk så lenge det er fra land utenfor eu og uansett hvordan det er bearbeidet. Så kjeksen bør være uten melkeprodukter. Tollvesenet vil beslaglegge slikt om de finner det, pga smittefare til norske husdyr. Man risikerer også anmeldelse.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #3 Skrevet 2. juli 2013 Alt med jord på er forbudt. Anonymous poster hash: c729b...35f
Freaky Fly Skrevet 2. juli 2013 Forfatter #4 Skrevet 2. juli 2013 Det er sjokolade på kjeksen, altså med melkeprodukter. Vil det da si at jeg ikke en gang burde prøve? De vil vel ikke anmelde på grunnlag av tre pakker kjeks? Jeg kan jo også evt gå innom tollen på vei ut fra flyplassen og dekladere det eller evt spørre noen som jobber der om jeg må gjøre det? Antar at jeg svarer meg selv her, det er snakk om tre pakker - og så lenge jeg forhører meg på flyplassen før jeg går gjennom tollen, burde det vel gå bra. Er det noe problem bare kaster jeg det
Neket Skrevet 3. juli 2013 #5 Skrevet 3. juli 2013 Du får ikke neppe deklarere det. Det er forbudt. Du får ikke med deg narkotika igjennom selv om du spør om det er ok og evt kaster det før du går igjennom om de sier nei? Et annet spm er om de bryr seg, dersom du blir stoppet og kontrollert. Virker som tollerne her til lands er mer opptatt av narko og kvoteoverskridelser av alkohol og tobakk. Ta av emballasjen og si du kjøpte den i England, for de er innenfor EØS og da er det lov?
Freaky Fly Skrevet 3. juli 2013 Forfatter #6 Skrevet 3. juli 2013 Okai, skjønner. Jeg tenkte bare siden man kan ta med matvarer i tollen inn til Australia - og dermed få det med inn. Synes også det er rart at det er lov å sende matvarer både til og fra Australia, uten at det blir stoppet - men å ta det med på flyplassen går ikke. Jeg får bare gjøre et forsøk, og forhøre meg litt Er som sagt ikke krise å kaste det. Takk for hjelp!
Neket Skrevet 3. juli 2013 #7 Skrevet 3. juli 2013 Det var Mattilsynet sine sider som skrev dette med melkeprodukter utenfor EØS. Du kan jo sende en mail til toll.no eller sjekke litt selv på sidene der?
Freaky Fly Skrevet 3. juli 2013 Forfatter #8 Skrevet 3. juli 2013 (endret) Det skal jeg gjøre, takk for tips Det står forøvrig noe av det samme som du sa på toll.no sine sider så jeg i sta - det er forbudt å ta med melkeprodukter, så du har nok rett. Endret 3. juli 2013 av Freaky Fly
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #9 Skrevet 3. juli 2013 Regner med du skal du hamstre med TimTams Anonymous poster hash: e4231...68d
Freaky Fly Skrevet 3. juli 2013 Forfatter #10 Skrevet 3. juli 2013 Regner med du skal du hamstre med TimTams Anonymous poster hash: e4231...68d Det har du fullstendig rett i! Hehe
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #11 Skrevet 3. juli 2013 Hihi, du får oppdatere oss på hvordan det går Anonymous poster hash: e4231...68d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå