GH84 Skrevet 1. juli 2013 #1 Skrevet 1. juli 2013 Hvem har vel ikke forelsket seg i de vakre kakene som finnes der ute. Det finnes privat personer som er utrolig dyktige ttil å designe og lage kaker. Når jeg skullu døpe mitt barn, visste jeg hvordan kake jeg ville ha, en skikkelig "design" kake. Ja, prisen er stiv, nesten 3000kr. Men tenker slik at det er kanskje tre ganger i livet man har en slik dyr kake, i dåp, konfirmasjon og bryllup. Jeg hadde fulgt med på bloggen til ei dame jeg syntes var skikkelig flink. Kakene hennes så bare helt nydelige ut. Etter noen emailer frem og tilbake ble vi enige om hvordan kaken skulle se ut og hva slags kake det skulle være (smak). Jeg sende over bilde som jeg ønsket skulle være med på kaken i en slags ramme. Jeg fikk mange spørsmål før dåpen om hva slags kake jeg hadde bestilt, hvordan den skulle se ut osv osv, men ønsket å skikkelig overraske alle sammen, så kaken forble en hemmelighet Så kom dagen kaken skulle hentes, vi hadde ca en times kjøretid. Dette mente damen skulle gå greit. Når vi kom dit ble jeg målløs, kaken var stunning! Helt nydelig. Vi betalte å dro. Jeg satt bak med kaken med full air condition på og passet på så det ikke kom sollys på kaken. Hele veien hjem satt jeg å så på den nydelige kaken. Men, det var jo litt rart tenkte jeg også. Kaken kom uten noe lokk på. Den stod på et brett, men ingen lokk. Tenkte at hun som har så mange kake bestillinger må da kunne invistere i ordentlige kakesker i papp som kundene kunne få kakene sine i. jaja.... Når vi kom frem fortet vi oss og satt kaken på kjølerommet der vi hadde leid lokale. Jeg påpekte allerede da at jeg syntes at bildet hadde blitt en smule mørkere, men tenkte kanskje at det bare var et annet lys. Svigerfar spurte om den skulle stå sånn (uten lokk), og jeg sa ja, antar det, det er slik jeg fikk den. Vi tok ingen bilder av kaken denne dagen, da vi skulle det dagen etter. Vi slo av lyset på kjølerommet og reise hjem. Dåpsdagen gikk perfekt. Jeg skrøt slik av kaken vi skulle "avduke" etterpå. Skal si det var mange nysgjerrige mennesker. Min bestemor som bor et stykke unna måtte desverre dra før kakene skulle bli servert, så jeg tok henne med inn på kjølerrommet, for hun måtte da få se den nydelige kaken jeg hadde snakket så mye om. Da kom nedtur nummer 1. Bildet var blitt HELT grønt, man kunne såvidt skimte hva det var bilde av. Nedtur nr 2. Noe av marsipanpynten var på en måte "smeltet". Det stod ikke opp lengere slik det skulle. Min bestemor prøvde å trøste meg med at den var nydelig, men jeg var helt på gråten og følte at hele kaka var ødelagt. Jeg fikk tatt bort litt av marsipanen som var smeltet og reddet den litt, men bilde, det kunne ingen redde. Det var og forble grønt. Jeg grudde meg skikkelig til å vise den frem nå. Jeg var sååå lei meg. Brukt så mye penger også er den ødelagt. Vi satt den nå frem, men jeg følte ingen glede. Så skulle den skjæres og spise. Det var nesten umulig å skjære i. Marsioanen var nesten 2 cm tykk, minst. Nedtur 3. Nedtur 4 var at marsipanen var uspiselig når den var så tykk. Vi tygde og tygde, men måtte bare gi opp. Alle som tok av den måtte la marsipanen bli liggenes igjen. Det hele var skikkelig flaut. I ettertid har jeg fått høre at det er muligens lys som har gjort bilde grønt. Dette fikk vi ikke høre noe om når vi hentet kaken. Da burde den ha lokk. Og selvfølgelig ble det gått inn og ut av kjølerommet av de som ordnet mat, og de glemte helt sikkert å slå av lyset innimellom. Hadde vi visst at dette kunne bli et problem hadde vi dekket til kaken med noe og skrevet lapp om at lyset måtte slås av. Grunnen til at jeg skriver dette er ikke for å henge ut noen. Kommer ikke til å skrive hvem jeg kjøpte denne kaken av. Jeg vil bare advare andre som går med en drøm om en slik kake. Det er jo ikke sikkert dere har like "uflaks" som oss, og kanskje får dere lokk til deres kake. Men nå vet dere iaf hva dere burde spørre om og passe på. Men for all del, disse kakene er nydelige å SE på, MEN vi skal aldri kjøpe så dyr kake hos en privat person igjen. Andre som har erfaringer med slike kaker? 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #2 Skrevet 1. juli 2013 Designkakene ser ofte bedre ut enn de smaker. Det er ofte lagt langt mer vekt på at kaka skal se bra ut enn at ingrediensene skal passe bra sammen. For å få en kake til å se ut på en helt spesiell måte må man ofte bruke ingrendienser og forme kaken på en sånn måte at smaken kommer på annen plass. I tillegg så er sukker en billig ingrediens ifht kostnaden av andre ingrendienser, og mange av designbakerne bruker masse sukker for å spare penger, noe som gjør at kaken blir altfor søt. Anonymous poster hash: 05af3...21f 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #3 Skrevet 1. juli 2013 Mange bruker sukkerpasta, og fy faen hvor vondt det smaker! Det smaker rent sukker, er som regel sinnsykt hardt, ikke en gang barn ønsker å spise det. Jeg lagde en slik kake til bursdagen til søskenet mitt. Det var et piratskip i 3D, altså sto det opp fra et hav av blå smørkrem. Kaken var saftig, med akkurat passe med lag av smørkrem. Men sukkerpastaen, som jeg kjøpte ferdig, var det ikke én unge som spiste opp. Og dette var 8-åringer på bursdag liksom.. Anonymous poster hash: 811e0...671 1
GH84 Skrevet 1. juli 2013 Forfatter #4 Skrevet 1. juli 2013 Ja det blir for mye sukker altså. Hadde jeg visst at marsipanen kom til ha den tykkelsen hadde jeg bestilt fra et vanlig konditori. De kakene smaker som regel veldig godt. Iaf den vi kjøpe til dåpen til den eldste min. Dessuten lagde ikke denne damen sukkerbrød til marsipankakene sine, så hun brukte vanlig vaniljekake. Nei fysj. Aldri mer. 3000kr rett ut av vinduet
Guybrush Skrevet 1. juli 2013 #5 Skrevet 1. juli 2013 Ja det blir for mye sukker altså. Hadde jeg visst at marsipanen kom til ha den tykkelsen hadde jeg bestilt fra et vanlig konditori. De kakene smaker som regel veldig godt. Iaf den vi kjøpe til dåpen til den eldste min. Dessuten lagde ikke denne damen sukkerbrød til marsipankakene sine, så hun brukte vanlig vaniljekake. Nei fysj. Aldri mer. 3000kr rett ut av vinduet Høres ikke ut som marsipankake men fondant. Noe helt annet. Marsipan svetter og er umulig så og si til å bruke til slike kaker. 2
Elanore Skrevet 2. juli 2013 #6 Skrevet 2. juli 2013 Huff, dette hørtes ikke moro ut... Har du gitt noen tilbakemelding på dette?
Pria Skrevet 2. juli 2013 #7 Skrevet 2. juli 2013 Jeg er også ganske sikker på at dette må ha vært fondant og ikke marsipan. Jeg unngår slike kaker fordi jeg har fått de servert før og ingen har smakt særlig godt. De som baker slike kaker legger alt arbeidet i pynten og glemmer smaken og det er helt bortkastet. 2
Pria Skrevet 2. juli 2013 #8 Skrevet 2. juli 2013 Jeg er også ganske sikker på at dette må ha vært fondant og ikke marsipan. Jeg unngår slike kaker fordi jeg har fått de servert før og ingen har smakt særlig godt. De som baker slike kaker legger alt arbeidet i pynten og glemmer smaken og det er helt bortkastet. Lite tillegg her, hun som driver Passion4Baking bloggen driver med endel av det samme. Sukkermengdene i mange av hennes oppskrifter er helt hinsides men alle bare OOOOO se så fiiiiiin og rosa.... også glemmer de at kaken skal spises. 3
Anglofil Skrevet 2. juli 2013 #9 Skrevet 2. juli 2013 Det finnes vel to forskjellige fondanter: sukkerpasta og marshmallowsfondant? Jeg synes førstnevnte smaker mye bedre enn sistnevnte. Men jeg vet mange mener omvendt. Og det har med smak og behag å gjøre. Og jeg synes ikke sistnevnte er vond, for all del. Vi hadde forøvrig sukkerpasta i stedet for marsipan på vår bryllupskake, og den var veldig god! Jeg synes den var 10 ganger bedre enn marsipankake, men det kan jo ha litt med hvordan man lager fondanten også. Ihvertfall fikk vi veldig skryt for kaken, så det er ikke nødvendigvis slik at den er vond bare fordi det er sukkerpasta. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #10 Skrevet 2. juli 2013 Håper du klagde til hun du kjøpte kaken av? Anonymous poster hash: ac97e...b89 1
Gjest Tirkes Skrevet 2. juli 2013 #11 Skrevet 2. juli 2013 Jeg har to venninner som lager fantastisk utseende kaker. Men hun ene klarer ikke få dem til å smake godt. De bruker begge sukkerpasta. Hun som får til smaken også lagde bryllupskaken min, og den smakte nydelig. Hun har sine egne triks, tror jeg. Sukkerpastaen blir veldig tynn og legges på toppen av et kremet lag, som gjør at sukker/søtsmaken blir ålreit. Og fyllet og kakebunnene hennes er til å dø for. Førstnevnte derimot.. hun legger jo mye arbeid i det. Men hun lagde prinsessekake til en kollegas venninne, som hadde reagert med å gråte av bursdagskaken når hun fikk første biten. Men - til min bryllupskake lagde min venninne en liten prøvekake av fyll, sukkerpasta og litt pynt. Til en pris av 3000 så burde det samme være mulig med andre amatørkonditorer...? Jeg ville prøvekjørt til en så dyr pris.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #12 Skrevet 2. juli 2013 Dette må du jo klage på! Jeg baker, og selger slike kaker innimellom, men har aldri opplevd det du sier, og ville gitt deg pengene tilbake hvis det var meg! Jeg bruker forøvrig marsipan, og den er ca 2 mm tykk. Sukkerbrød lager jeg fra bunnen av, og får mange gode tilbakemeldinger. Og elsker smaken av kakene mine selv innmari synd at du opplevde dette! kan tenke meg du var skuffet!! Anonymous poster hash: 45ec3...10d 2
Pingting Skrevet 2. juli 2013 #13 Skrevet 2. juli 2013 Lite tillegg her, hun som driver Passion4Baking bloggen driver med endel av det samme. Sukkermengdene i mange av hennes oppskrifter er helt hinsides men alle bare OOOOO se så fiiiiiin og rosa.... også glemmer de at kaken skal spises. Jeg tror den bloggen er veldig symptomatisk på en del av disse kaketrendene. Ser fantastisk ut, men smaker ikke godt i det hele tatt. Kan da like gjerne spise (rosa) sukker rett ut av posen. Trist, jeg vil da tro at de fleste vil foretrekke en litt mindre fancyschmancy kake med skikkelig god smak.
GH84 Skrevet 2. juli 2013 Forfatter #14 Skrevet 2. juli 2013 Altså, dagen etter sendte jeg henne en mail for å fortelle hva vi hadde opplevd med forandringen på kaka. Fikk bare tilbake om at dette var veldig synd. Og hun kom da med grunner til hvorfor dette kunne skjedd. Kjempefint, men skulle ønske jeg fikk disse når vi hentet kaken. Jeg nevnte ingen ting om den tykke marsipanen, som jeg nå til de som lurte vet er marsipan. Leste igjennom mailen jeg hadde fått med en beskrivelse av hva som skulle gjøres med kaka, og den skulle trekkes med ekstra hvit marsipan. Grunnen til at jeg ikke klagde på det var vel for at jeg satt igjen med følelsen at dette er sånn disse kakene lages så det er ikke noe å klage på :/ Dette er mine tanker altså, ikke noe hun har sagt. Jeg hadde vel kanskje håpet at hun skulle tilby litt av summen tilbake, men dette skjedde ikke. Orket ikke lage noen stor sak ut av dette med henne da jeg bare ønsket hele saken ut av verden og ut av minnet. Så i ettertid har jeg tenkt at jeg ville skrive om vår opplevelse, så andre som går med tanker om en slik kake iaf skulle få være obs på hva de burde spørre om ved bestilling osv. Også vil jeg bare få unnskylde litt. Jeg skrev at jeg aldri skulle bestille av en privatperson igjen. Føler at jeg dro alle under en kam, og dette var ikke meningen. Det er klart det er mange andre amatørbakere der ute som sikkert lager like fine kaker, men som også har smaken i fokus. Sånn som anonym bruker i innlegg 12. Det er deg jeg skulle bestilt kake av vet du. hehe. Ja Tirkes, en liten prøvekake hadde vært lurt. Tenkte rett og slett ikke på dette. Men, nå er jeg iaf en erfaring rikere, og kommer ikke til å gå på en smell som dette igjen. Nå vet jeg hva jeg skal forsikre meg om vet bestilling. Hjemmelagde sukkerbrød, tynn marsipan og lokk til kaka hehe 1
Wonders Skrevet 2. juli 2013 #15 Skrevet 2. juli 2013 ofte bruker de fondant som smaker ikke noe, og ikke ekte masipan. Og de er ikke selvbestemte bestandig. Brutters selskapslokalet stod også for maten og kaken måtte bestilles fra en baker de hos lokalet hadde avtale med, som var kjedelig. Bruden som er kokk var iritert, men, men. Lokalet var Oslo Militære Samfund
Gjest Crazycatlady Skrevet 3. juli 2013 #16 Skrevet 3. juli 2013 Kaker som ser veldig fine og flotte ut smaker som regel helt for jævlig. Fins vel unntak,men smaken er viktigere enn utseende for meg. Sånn fondant smaker forresten dritt,men jeg er ikke glad i marsipan heller. Gi meg en vanlig sjokoladekake heller og jeg er fornøyd
Kanutten Skrevet 4. juli 2013 #17 Skrevet 4. juli 2013 Så synd du opplevde en sånn nedtur når du bestilte en slik kake. Jeg har lagd kaker i mange år, og må si jeg ikke kjenner meg igjen i uttalelser her. Man trenger ikke lage en kake som smaker vondt fordi man skal ha et spesielt utseende. . . Bildet på kaka kan bli grønt om det utsettes for lys over tid.. Jeg har aldri opplevd at det blir missfarget over natta.. Kanskje i løpet av noen mnd. . .? Har et bilde av en fotballlogo hengende i plastpose på veggen akkurat nå jeg, og det har hengt der i 3 uker. Det er ikke missfarget på noe vis. . . Man trenger ikke lage marsipanlokket så tykt som 2 cm. . . Jeg lager de som regel en halv cm om jeg vet de skal oppbevare marsipankaken på kjølerom. Dette fordi kaken ikke er så glad i kjølerom pga vifta. Da er det iallefall lurt at kaka er inni ei pappeske. . Igjen.. Synd du hadde en så dårlig opplevelse når du kjøpte privat. . Håper det ikke skremmer deg fra å prøve noen andre senere. 1
Ingeborg! Skrevet 4. juli 2013 #18 Skrevet 4. juli 2013 Så leit at det ble sånn for dere. Synes du bør gi henne en tilbakemelding. Og dèn prisen da - hjelpes. Vi kjøpte kake av privatperson til konfirmasjon i vår. Til 20 pers., betalte 500 kr. Det var også med bilde - og kaken var nydelig å se til og smakte kjempegodt. Valgte å ha med krem og jordbær + marsipan. Sukkerbrødet var også hjemmelaget - ikke bare pynten altså. Jeg foretrekker å kjøpe fra private, er så fornøyd med det vi har fått. Dette gjelder også kransekaker - og vi bestiller igjen og igjen...Og det er litt av poenget; de lever like mye av sitt gode ryktet som av selve kakene. Derfor er det viktig å gi tilbakemelding når det ikke bli vellykket. (selvfølgelig når det er suksess også )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå