Gå til innhold

Resttorget på samordnaopptak - fikk du plass?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen på Kvinneguiden har noen suksess historier ang. resttorget som åpner 20. juli?

Jeg har funnet ut at jeg gjerne vil studere noe som jeg ikke har lagt til i min søknad. Dette handler om Statsvitenskap ved Høyskolen i Buskerud. Poengsummen er ikke vanvittig høy og jeg har ett poeng mer enn det som var i fjor. :)

Så, fikk du plass etter at du søkte på resttorget?



Anonymous poster hash: 8c99c...22f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis studiet har poenggrense og ventelister er det lite trolig at det er noen ledige plasser som blir lagt ut på restetorget. Statsvitenskap hadde grense på 43,5 poeng og 35 på venteliste i fjor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis studiet har poenggrense og ventelister er det lite trolig at det er noen ledige plasser som blir lagt ut på restetorget. Statsvitenskap hadde grense på 43,5 poeng og 35 på venteliste i fjor.

Oi. Daså!

Anonymous poster hash: 8c99c...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare 25 studieplasser og, det er mitt 2.valg.

Herregud...det var få studieplasser! Da kan jeg regne med og ikke komme inn.

Anonymous poster hash: 8c99c...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk studieplass på resttorget ifjor. :)
Men husk å vær tidlig ute. Jeg satt klar ved pc'en med en gang det åpnet.

Men studiene blir jo ikke lagt ut på resttorget om det ikke er ledige plasser, så er bare de ledige studiene som blir lagt ut der selfølgelig



Anonymous poster hash: b24c5...698
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner det klokken 9? Hva kom du inn på da? :)

Jeg fikk studieplass på resttorget ifjor. :)

Men husk å vær tidlig ute. Jeg satt klar ved pc'en med en gang det åpnet.

Men studiene blir jo ikke lagt ut på resttorget om det ikke er ledige plasser, så er bare de ledige studiene som blir lagt ut der selfølgelig

Anonymous poster hash: b24c5...698

Anonymous poster hash: 8c99c...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på 4. plass på resttorget med fikk ikke plass. Varierer veldig fra sted til sted, og hva man har tenkt å studere.



Anonymous poster hash: 9a4f4...5d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er en poengsum, havner det vel ikke på restetorget? De studiene som havner der er studier der alle søkere har fått plass, og da står det Alle der hvor poenggrensa står ellers.



Anonymous poster hash: 8ed6a...cb0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å søk på enkeltemner direkte til høgskolen for det kan være at studiet ikke kommer på restetorget. Jeg søkte meg inn på 30sp enkeltemner i midten av mai og fikk vite at jeg kom inn i begynnelsen av denne måneden! Dette var en annen høgskole.

Du sjekker studiet du vil gå på og emnene som kommer i høst, finner søknad på enkeltemner på nettet (ofte er det papirversjon) og sender det i posten. Kanskje er du heldig :) Du vil være fulltidsstudent som alle andre og ha samme rettigheter. Men du må huske på å søke på nye enkeltemner til våren igjen. Så søker du deg inn i bacheloren via samordnaopptak til neste høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er en poengsum, havner det vel ikke på restetorget? De studiene som havner der er studier der alle søkere har fått plass, og da står det Alle der hvor poenggrensa står ellers.

Anonymous poster hash: 8ed6a...cb0

Helt riktig. Så lenge 25 stykker har søkt (og ikke kommet inn på noe de har satt høyere, selvsagt) på studiet TS vurderer, blir det ikke lagt ut på restetorget. Det er jo rester, plasser ingen ville ha i selve søknaden. Hjelper ingenting om du har 30 poeng mer enn sistemann som fikk plass i den opprinnelige søknaden: Plasser på restetorget er plasser ingen andre har søkt om og takket ja til i første runde.

Dette er ikke for å demotivere deg, TS, bare for å forberede deg og få deg til å tenke på andre mulige løsninger. Om noen med 2 i snitt har søkt studiet du vurderer, vil de heller gi dem den siste studieplassen enn å legge den ut på restetorget, det er sånn systemet fungerer.

Ellers har Sapree en god idé over her, det er verdt et forsøk å se på tilgjengelige enkeltemner ved studiestedet.

Anonymous poster hash: fd74d...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...