AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #21 Skrevet 30. juni 2013 Det er ikke noe begrep som er mer passende enn biologiske, sosiale og juridiske foreldre når det er snakk om temmelig mange familiekonstellasjoner nå til dags. At du ikke gidder akseptere det er nå så ... Barn har bare én mor og én far. Det eksisterer ikke noe som heter "biomor". Det heter mor og ingenting annet. Anonymous poster hash: 55fad...d9a 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #22 Skrevet 30. juni 2013 Hersens nettbrett.. fortsettelse følger; biologisk far for et barn som to lesbiske som får barn, men han er likevel ikke far. De som får barnet er foreldre. Biomor og Biofar er like teit begrep som Stefar og Stemor. Anonymous poster hash: dae26...e1b Den som er biologisk mor til barnet er barnets mor. Den som er biologisk far til barnet er barnets far. Alle andre personer som inntar en omsorgsrolle er adoptivmor, adoptivfar, stemor eller stefar. Men bare de biologiske foreldrene er mor og far. Også barn som vokser opp hos to lesbiske har én mor og én far. Den ene er da adoptivforelder (nesten ingen land i verden aksepterer dette, så det har svært begrenset gyldighet/anerkjennelse). Alle barn verden har både mor og far, og bare en av hver. Dette gjelder også om de vokser opp hos andre (besteforeldre, tante, eller adoptivforeldre uten slektsrelasjon). Barnets mor og barnets far fortsetter å være mor og far også når de er døde. Da er barnet helt eller delvis foreldreløst. Anonymous poster hash: 55fad...d9a 1
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2013 #23 Skrevet 2. juli 2013 Biomor er forkortelse for biologisk mor og jo, det er et begrep. Selv om det er brukt på en nedlatende måte her. Hvorfor gjøre ting vanskeligere og føre på 3 ekstra bokstaver når ordet "mor" er fullt forståelig som det er. Så lenge det ikke er snakk om adopsjon, så er det vel ingen som har problem med å forstå hvem mor er, uten å føre på "bio" foran?? (Må barna også bruke denne betegnelsen når de er hos far og snakker om mor? Ja, sånn for at far eller kjæresten hans skal skjønne hvem barnet mener
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #24 Skrevet 3. juli 2013 Biomor er oppfunnet av far sin bitre kjæreste. De har problemer med å forstå at barnet har en mor og en far, noe som denne tråden er et godt eksempel på.Anonymous poster hash: 30f36...f04 Jeg tror de færreste stemødre har noe behov for å "ta over" barna! Jeg kan være enig i at biomor er litt teit ord, men samtidig forklarer det kort og veldig godt hvilken familiekonstellasjon det dreier seg om, nemlig "stebarnets mor i en mine/dine/våre familie". Det er rett og slett for å forenkle ting, skjønner ikke at man gidder å hisse seg opp over ord. Jeg selv har ikke behov for å kalles hverken stemor eller bonusmor, men hvis andre bruker det om meg er det greit. Hva andre sier definerer ikke meg og den rollen jeg har. Anonymous poster hash: d189d...dbb
Gjest Violetta Skrevet 3. juli 2013 #25 Skrevet 3. juli 2013 Jeg endrer ikke status dersom mitt barns far får seg ny kjæreste. Jeg er, har vært og vil alltid være barnets mor. Jeg klarer ikke å se for meg en eneste situasjon der det skulle være noe forklaringsbehov ut over det. 2
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2013 #26 Skrevet 3. juli 2013 Mor er vel et mer generelt begrep som barn bruker om den kvinnen som står de nærmest. Har de mye kontakt med sin biologiske mor er det naturlig at hun er mor og mamma. Hvis hun er fraværende/død og faren har giftet seg på nytt blir vel gjerne den nye kvinnen mamma og mor. For adopterte barn blir vel adoptivforeldrene mor og far med en gang. Ellers er jo begrepet biomor nytting når man vil angi nøyaktig forholdet til barnet. Potensielt kan jo et barn ha både biomor, surogatmor og stemor. Jeg oppfatter biomor som den man har arvet genene fra. Det er jo nyttig å presisere i forhold til arvelige sykdommer. I følge norsk lov er det den som føder barnet som er barnets mor i forhold til rettigheter og plikter. En surrogat mor kommer derfor foran en biomor.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2013 #27 Skrevet 3. juli 2013 Jeg endrer ikke status dersom mitt barns far får seg ny kjæreste. Jeg er, har vært og vil alltid være barnets mor. Jeg klarer ikke å se for meg en eneste situasjon der det skulle være noe forklaringsbehov ut over det. Hvis du døde straks barnet ble født - Ville du mene det var galt om barnet kalte den nye kvinnen for mamma og mor? Hvis du synes det er greit, hva synes du pappaen og barnet skal kalle deg når de blar i minneboken og snakker om deg?
Gjest Violetta Skrevet 3. juli 2013 #28 Skrevet 3. juli 2013 Hvis du døde straks barnet ble født - Ville du mene det var galt om barnet kalte den nye kvinnen for mamma og mor? Hvis du synes det er greit, hva synes du pappaen og barnet skal kalle deg når de blar i minneboken og snakker om deg? Det må vurderes i hvert tilfelle, hva som føles naturlig. Svaret mitt var selvfølgelig generelt og tar ikke høyde for alle eventualiteter. Poenget er at jeg ikke er biomor, det var det tråden handlet om.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #29 Skrevet 3. juli 2013 Hvis du døde straks barnet ble født - Ville du mene det var galt om barnet kalte den nye kvinnen for mamma og mor? Hvis du synes det er greit, hva synes du pappaen og barnet skal kalle deg når de blar i minneboken og snakker om deg? At barnet hadde kalt stemor for mamma hadde vært greit for min del, det er vanligvis en dagligbetegnelse for den kvinnelige "hovedomsorgspersonen" i et barns liv.. Men det er fremdeles jeg som er mor, og jeg hadde ønsket å bli omtalt som det. Min mor har en stemor siden min mormor døde i barsel. Hun har aldri har kjent noen annen mor, men "mor" har alltid vært hennes avdøde mor. Stemor omtaler henne også alltid som "min stedatter", selv om de har vært familie i 60 år. Anonymous poster hash: 91495...1e0
liv Skrevet 3. juli 2013 #30 Skrevet 3. juli 2013 Jeg er litt mot strømmen her. "Alle" kan bli biologiske foreldre, men det krever mot for å stille opp og faktisk være en mor eller far - det er noe en gjør seg fortjent til å være ved å stille opp....
Teriyaki Skrevet 3. juli 2013 #31 Skrevet 3. juli 2013 (endret) Jeg liker ikke begrepet. Jeg er moren/mammaen til sønnen min. Skulle det mot formodning bli slutt mellom meg og min samboer, så ville den nye kjæresten hans vært stemor til sønnen vår, men bare JEG er mor/mamma. Akkurat som at hvis jeg skulle ringt barnehagen, så ville jeg sagt "hei det er mammaen til O som ringer..", ikke "hei det er den biologiske moren til O som ringer". Nettopp fordi det er jeg som er mor, derfor vil de ansatte i barnehagen selvsagt skjønne at det ikke er stemoren som ringer, men jeg. Endret 3. juli 2013 av Teriyaki
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #32 Skrevet 3. juli 2013 Hersens nettbrett.. fortsettelse følger; biologisk far for et barn som to lesbiske som får barn, men han er likevel ikke far. De som får barnet er foreldre. Biomor og Biofar er like teit begrep som Stefar og Stemor. Anonymous poster hash: dae26...e1b Hva vil du kalle personer foreldrene dine gifter seg på nytt med da? Skal en 5-åring si "jeg gjorde lekser med pappas nye kone"? Noe annet enn "stemor" tror jeg ville motbygge et nært og familiært forhold mellom barn og steforelder. Forøvrig tror jeg ikke biomor er et nedverdigende uttrykk skapt av sjalu og bitre stemødre, men jeg tror godt at mange skilte mødre føler det fordi de har en negativ innstilling til at eksens nye damer skal være en morsfigur for barna deres. Anonymous poster hash: a410c...026
Rotemor Skrevet 3. juli 2013 #33 Skrevet 3. juli 2013 Hva vil du kalle personer foreldrene dine gifter seg på nytt med da? Skal en 5-åring si "jeg gjorde lekser med pappas nye kone"? Noe annet enn "stemor" tror jeg ville motbygge et nært og familiært forhold mellom barn og steforelder.Forøvrig tror jeg ikke biomor er et nedverdigende uttrykk skapt av sjalu og bitre stemødre, men jeg tror godt at mange skilte mødre føler det fordi de har en negativ innstilling til at eksens nye damer skal være en morsfigur for barna deres. Anonymous poster hash: a410c...026 Hva med å kalle personen ved hans eller hennes fornavn? Man sier da "Pappa og Tove" mer enn "pappa og stemor"? Det er igjen de voksnes behov for rolleplassering som skaper kaoset, og vekker spørsmål hos barnet. Jeg vedkjenner ikke at Biomor er et ord
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #34 Skrevet 4. juli 2013 For meg er bruken av "biologisk mor" avstandsskapende, i og med at det vanligvis blir brukt når biologiske foreldre ikke også har den daglige omsorgen, enten på grunn av dødsfall eller adopsjon. Altså i situasjoner der de er helt ute av bildet. "Biomor" er et, for meg, nedlatende uttrykk. Anonymous poster hash: 91495...1e0
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #35 Skrevet 4. juli 2013 Jeg er adoptert og bruker ordet Biologisk mor ,når jeg forteller om damen som fødte meg.Forkortet blir det biomor Jeg bruker kun biomor og mamma. Mamma er damen som har elsket meg i alle år. Anonymous poster hash: 64c71...0ab 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå