Gå til innhold

Menns biologiske klokke

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Teit overskrift, men jeg kom ikke på noe bedre.

Jeg er gift med en mann som er 32år gammel. Jeg har et barn fra tidligere forhold, men bf har aldri brydd seg så mannen min er som en pappa for mitt barn og har vært i livet hans siden han var liten baby.

Jeg har veldig lyst på et felles barn også, men pga div omstendigheter passer det seg ikke med en ny baby med det første.

Mannen min mener at vi fint kan vente 10år, mens jeg vil helst ikke vente mer enn 2-3år til (jeg syns ikke vi skal få fler hvis vi venter lenger enn det).

Jeg lurer derfor på når menns "biologiske klokke" begynner å tikke for fult. Vet jo at hos damer så blir det vanskeligere etter 35 og at sjangsene for komplikasjoner øker når man nærmer seg 40, men hvordan er dette hos menn? Er det noe alder der spermkvaliteten blir dårligere eller er dette kun avhengig av livsstil?

Anonymous poster hash: eac2e...ae7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sædkvaliteten blir vel dårligere med åra den også.

Skrevet

Sædkvaliteten forringes fra sent i 30 årene, men ikke like raskt og drastisk som hos kvinner.

Samtidig er det et moment at menn i dag har dårligere spermkvalitet enn noen gang. En av tre menn har redusert kvalitet. Jeg er selv gift med en mann tidlig i 30 årene, som aldri har vært syk, er tvers igjennom sunn og frisk, aldri røyket, lite alkohol og har så dårlig sædkvalitet at vi sliter med å bli gravide.

Så konklusjonen er egentlig den samme som hos kvinner. Ingen kan fortelle når det er for sent, og utviklingen går bare en vei.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da er det vel bare å sette igang da? :P

Ts

Anonymous poster hash: eac2e...ae7

AnonymBruker
Skrevet

Det er individuelt når det er riktig å sette i gang. Eller, med andre ord, om det er riktig for dere å sette i gang er det bare dere som vet.

Anonymous poster hash: 2830d...4a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...