Tibbie Skrevet 1. juli 2013 #21 Skrevet 1. juli 2013 Når jeg hører på nyhetene om "18 år gamle kvinner", føler jeg ikke det appelerer til meg som er 21. Føler meg enda som jente - eller "pike"
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #22 Skrevet 1. juli 2013 Hva med i jobbsøknader? Jeg er en 26 år gammel dame/kvinne? Anonymous poster hash: 1a799...4f0
Ghost Hunter Skrevet 3. juli 2013 #23 Skrevet 3. juli 2013 Sånt er så vanskelig... Skulle jeg skrevet en jobbsøknad ville jeg skrevet kvinne tror jeg (er 20 år) men om jeg hadde blitt kalt inn til intervju så ja...er ingen "kvinne" som hadde dukket opp... Jeg verken ser eller oppfører meg "kvinnelig" er nok fortsatt litt umoden på enkelte områder. Men sånn generelt så tenker jeg kvinne fra 25 og mann fra 18-25, kommer helt an på situasjon egentlig. Ikke godt å si...
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #24 Skrevet 3. juli 2013 Jeg er 21, og føler meg som en dame. Nå er jeg ikke den gjengse 21-åring, men likevel. Tripper rundt i hæler og blyantskjørt, diskuterer heller politikk eller vitenskap enn gårsdagens fest eller hvem som har pult hvem, og er generelt veldig selvstendig og... classy, har jeg hørt. Anonymous poster hash: 278b1...bce Jeg er like gammel som deg, men ser på meg som kvinne. Jeg klarer ikke å sette meg i båsen "dame", rett og slett fordi jeg assosierer ordet med noe gammelmodig, litt i old fashioned-gate. En som er ferdig med overgangsalderen etc. Siden jeg er bare 21 år, så klarer jeg ikke å få meg til å kalle meg selv dame, og jeg har til og med rettet på folk som har kalt meg dame, til å be dem heller kalle meg kvinne. Det vil nok ta tid før jeg helt venner meg til ordet. Rart, ja, jeg vet det, men det er slik mitt forhold til dette ordet er Anonymous poster hash: 62864...594
Gjest boblebrus Skrevet 3. juli 2013 #25 Skrevet 3. juli 2013 Dette tenkte jeg også over for litt siden. Jeg er 26, og føler meg ikke som noen jente lenger. Samtidig er jeg langt i fra dame. Mamma og venninnene hennes på 50+ er damer. Jenter er man frem til ca. 20. Men det føles veldig rart å si "jeg er en kvinne", særlig muntlig. Skriftlig går det an, men det blir veldig formelt. Så jeg har egentlig ikke noe godt svar på det. Men må jeg bruke noe, blir det kvinne. Jeg husker forøvrig da jeg var 17 og jobbet i kiosk. "Gi penger til damen!" Jeg: " " Men samtidig, jeg husker jeg jo at de som gikk på ungdomsskolen var "sååå voksne" når jeg selv gikk på barneskolen Så synet mitt på dame/kvinne/jente osv endrer seg i takt med alderen.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #26 Skrevet 3. juli 2013 Dette tenkte jeg også over for litt siden. Jeg er 26, og føler meg ikke som noen jente lenger. Samtidig er jeg langt i fra dame. Mamma og venninnene hennes på 50+ er damer. Jenter er man frem til ca. 20. Men det føles veldig rart å si "jeg er en kvinne", særlig muntlig. Skriftlig går det an, men det blir veldig formelt. Så jeg har egentlig ikke noe godt svar på det. Men må jeg bruke noe, blir det kvinne. Jeg husker forøvrig da jeg var 17 og jobbet i kiosk. "Gi penger til damen!" Jeg: " " Men samtidig, jeg husker jeg jo at de som gikk på ungdomsskolen var "sååå voksne" når jeg selv gikk på barneskolen Så synet mitt på dame/kvinne/jente osv endrer seg i takt med alderen. Det synes jeg også, men det finnes vel ikke noe annet begrep? Synes forsåvidt at det kan høres merkelig ut i skriftelig sammenheng også. ''Kvinne'' ''Ung kvinne'' er begrep som ofte blir brukt i media og da høres det jo riktig ut, men ''de beste hilsner fra kontorkvinnene'' høres bare merkelig ut. Her ville det passet bedre med ''kontorjentene''/''kontordamene''. Eller...? Tror mange syn på ting endrer seg med alderen Man er for ung til å forstå det når man aller helst skulle skjønt det, og for gammel til å skjønne det når det er for sent. Anonymous poster hash: 2debc...e50
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #27 Skrevet 13. juli 2013 Jeg er 17 og blir kalt dame og ikke jente. Men når jeg snakker om meg selv så sier jeg at jeg er en jente. Anonymous poster hash: 31b60...654
Gjest Riskjeks Skrevet 14. juli 2013 #28 Skrevet 14. juli 2013 Det er jo slik at under 18 = jente/gutt, over 18 = kvinne/mann. "Dame" har jo mer med stil osv å gjøre, akkurat som den mannlige motsatsen "herre". Disse begrepene har egentlig ikke så mye med alder å gjøre.
Gjest Riskjeks Skrevet 14. juli 2013 #29 Skrevet 14. juli 2013 Hva med i jobbsøknader? Jeg er en 26 år gammel dame/kvinne? Anonymous poster hash: 1a799...4f0 Kvinne. Er man over 18, skal man alltid bruke mann/kvinne i formelle sammenhenger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå