Gå til innhold

Skal bytte amalgamfyllingene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fjerner de de? Må de bores ut?

Anonymous poster hash: 1e538...c37
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De borer dem ut, ja. Det går ganske lett, da amalgam er enkelt å fjerne selv om det er sterkt som tannfylling.

Det er alltid en risiko å bytte fyllinger, men det er bedre å bytte dem enn å gå rundt med kvikksølv i munnen.

Jeg har måttet bytte fire plastfyllinger og en amalgamfylling og så langt har det gått bra. Amalgamfyllinga mi var også så omfattende at det var omtrent bare amalgam og bare litt tann igjen når den ble boret ut. Følte jeg hadde et digert krater i kjeften da jeg skulle skylle før ny fylling ble satt inn. Tanna var litt sveitserost. XD Men selv det gikk helt fint.

Edit; ifølge den artikkelen er risikoen størst om du er i 40 og 50-årene og fikk fyllingene tidlig.

Endret av Minya
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fjernet 5 amalgamfyllinger, og det gikk helt fint. Har en igjen som ryker over sommeren. For min del ble de fjernet fordi jeg mistenkte at det kunne være årsaken til en konstant hodepine som jeg har hatt i flere år, og det er blitt mye bedre etterpå. Dessuten ser det mye bedre ut uten svære grå flekker i munnen. Kjør på sier jeg, det er ikke bra å ha gift i tennene!

Anonymous poster hash: 8ff38...46c
AnonymBruker
Skrevet

Forresten, en del tannleger (min bl.a) bruker nå laser i steden for bor, det er mer skånsomt for tennene og mindre ubehagelig for deg. Forhør det litt rundt om du ønsker laserbehandling.

AnonymBruker
Skrevet

Takk skal dere ha! Min tvil er fjernet. Byttes skal de! Skal gjøre det i Polen da jeg ikke har så god råd.

Skrevet

Jeg spurte min tannlege om det var en god ide å bytte ut amalgamfyllingen, for jeg har selv hørt at det ikke er så godt for helsa, men hun sa at det var bare tull og det var absolutt ikke nødvendig å bytte ut fyllinga.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt dette opp med flere tannleger(og har fått byttet noen av naturlige årsaker - hull osv), og fikk klar beskjed om at dette ikke var anbefalt å gjøre i en og samme sleng - altså fjerne flere fyllinger samtidig.

De kommer nemlig gasser o.l ut, så om jeg ikke husker feil så anbefalte de ikke flere enn 2 av gangen og en lengre periode(vi snakker år).

Dette gjaldt visst spesielt om man følte man var plaget av amalgamfyllinger, da var jo risikoen enda større dersom plagene faktisk skyldes amalgam og man da borer opp alle på en gang.(frigjør jo alt fremfor litt og litt).

Anonymous poster hash: 68e7c...2ab
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg spurte min tannlege om det var en god ide å bytte ut amalgamfyllingen, for jeg har selv hørt at det ikke er så godt for helsa, men hun sa at det var bare tull og det var absolutt ikke nødvendig å bytte ut fyllinga.

Er svært sjeldent tannleger ønsker å godkjenne at en kan få plager av amalgamfyllinger.

Men plagene kan være mange knyttet til mye amalgam i munnen.

Da kan en også spørre seg hvorfor en bør ha så mye beskyttelse i munnen når en skal fjerne dette !

Når en fjerner amalgam bør en bruke duk, bruke gode borrer og god lufting. Både tannlege og pasient bør også bruke god beskyttelse mot røyk og støvet.

En bør heller ikke bytte ut for mange amalgam fyllinger på en gang. Helst ha opphold på 3-6 mnd mellom hver fylling spesielt om de er store. Siden en KAN få reaksjoner av det etterpå.

Aller helst bør fyllingen tas ut i større biter, istedenfor småbiter for å få mindre støv og småbiter i munnen.

Gamle fyllinger kan sprekke og lekke.

Her kan du lese litt om amalgam

http://www.alternativ.no/Nyheter/amalgam_nafkam.html

http://www.noamalgam.org/index.php?page=home

Forrige tannlegen jeg hadde var ikke nøye når hun skulle fjerne amalgam. Det var uten duk og annen beskyttelse. Fyllingen ble fjernet i småbiter. Røykskyen sto, så det var antakelig dårlig bor også.

Jeg ble kvalm og hadde problem med å puste under selve boringen. Etterpå var jeg dårlig i flere uker. Dette skjedde vær gang tannlegen fjernet amalgam.

Jeg hadde mange, siden jeg var voksen da de sluttet med å benytte amalgam. Dengang fylte de gjerne mye i tennene, selv om det bare var et lite hull. Tilsammen hadde jeg 7 store fyllinger som fylte hele tannen + 3 mindre hull og en haug med flekker /tannhalser.

(Hadde en svært borre"gal" skoletannlege)

Trodde det skulle være slik helt til jeg byttet tannlege. Han gjorde det med alt av utstyr som skulle være med. Fikk maske med luft gjennom nesen. Fyllingen ble fjernet i store biter.

Merket ingenting ubehag under borringen og ble heller ikke dårlig etterpå. Han ville ikke fjerne mer en en fylling om gangen, selv om jeg ønsket få fjernet resten. Så skal få fjernet resten over tid. Nå har jeg bare 1 stor, 1/2 fylling og 2 små fyllinger igjen, gleder meg til jeg er ferdig.

Gjest Miranda2011
Skrevet

Må jo være en grunn til at tannlegene ikke bruker amalgam lenger?

AnonymBruker
Skrevet

Hun om det. Jeg byttet som sagt de fleste mine etter langvarige, konstante plager med hodepine som var utredet hos nevrolog, øyelege og ortoped uten funn, og jeg ble veldig bra etterpå. Fjernet mine ila ca 8 mnd, og ble gradvis bedre. Nå er nesten alle mine plager forsvunnet, og det er ingen tvil om at amalgam var en grunn hos meg i alle fall, og slik vet jeg det er for flere.

Her står det også en del info, bl.a at konsentrasjonen av kvikksølv i blodet minker hos de som fjerner amagamfyllinger, og at en del mener de blir bedre. http://helse.uni.no/upload/Bivirkningsbladet_des2008.pdf

AnonymBruker
Skrevet

Mine amalgamfyllinger har blitt fjernet og byttet ut opp gjennom årene, rett og slett fordi jeg har fått sprekker rundt og hull under samtlige av dem. Tror jeg har igjen én ganske liten amalgamfylling på kanten av ei tann nede i munnen.

Det som irriterer meg er at jeg mistenker skoletannlegen var i overkant glad i å bore, da jeg som liten hadde både godt kosthold og god tannhygiene og likevel hadde jeg "bestandig" flere hull når jeg kom på kontroll. Jeg husker til og med at han sa til moren min at siden jeg hadde "groper" bak hjørnetennene kom jeg garantert til å få hull der før eller senere, så han boret og fylte i med amalgam for sikkerhets skyld. Sånne ting provoserer meg når jeg tenker på det. Idag prøver tannleger å unngå boring og fylling da de vet at en hel tann er mye sterkere enn ei fylt tann. Når de først borer, borer de bare nok til å få bort all karies. Ikke halve tanna sånn som amalgamentusiastene før i tiden gjorde. Og å bore og fylle for sikkerhets skyld er helt på trynet da tennene blir mye svakere og mer utsatt for karies av det.

Anonymous poster hash: c0f0d...b29
Gjest gjest
Skrevet

Når jeg leser dette, lurer jeg på om det som hendte meg sist hos tannlegen,

jeg fikk ei plastfylling pga et lite hull... men så mente tannlegen at de to amalganfyllingene mine var for høye i forhold til de andre tennene så h*n slipte på den, og merka tydelig forskjell. Er det risikofylt? Det og slipe sånn helt uten videre på amalganfylingene...?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte tannlegen forrige uke om amalganfyllingene mine. Han sa at det ikke ble helt slutt på å bruke amalgam før langt ute på 2000-tallet. Det overrasket meg litt.

Han anbefalte ikke å bytte fyllingene med mindre det ble problemer med de.

Anonymous poster hash: a38eb...349

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Dersom man skal fjerne amalgamen, må man bore den ut. Man anbefaler ikke å fjerne disse fyllingene hvis de er intakte, da det er oppvarmet amalgam som er uheldig å få i seg. Når den er fast er den ufarlig med mindre man har allergi/overfølsomhet (noe som er ekstremt sjelden, selv om media framstiller det som en folkesykdom omtrent). Når man borer i den vil pasienten få i seg noe av "støvet" selv om man suger så bra man kan. Amalgamfyllingene er svært gode og varige fyllinger (enenste problemet er at de utvider seg noe, og dermed kan tannen sprekke opp), det er maaaange fler som har allergi og overfølsomhet mot de hvite plastfyllingene. Det er også mye lettere å få hull i kanten på de hvite fyllingene. I tillegg er disse relativt nye, så man vet ikke så mye om langtidseffektene.

Nå er jeg for ung til å ha amalgamfyllinger, men dersom jeg hadde hatt det, hadde jeg ikke ønsket å bytte disse ut så lenge de fungerte som de skal.

Men dersom en person går rundt og har mye fysiske/psykiske plager, og selv er overbevist om at det skyldes amalgamfyllingene, så vil jeg anbefale å fjerne dem. Sannsynligheten er SVÆRT høy for at plagene ikke skyldes fyllingene (særlig dersom plagene gradvis forsvinner når man har fjernet fyllingene siden man da har fått i seg en god del av det oppvarmete amalgamet under boringen), men placeboeffekten skal man ikke kimse av, og det viktigste er jo at man selv føler seg frisk:)

Signatur fjernet.

Man kan ikke underskrive som helsepersonell på KG, ettersom det er umulig å vite om folk faktisk er det de utgir seg for.

Rainbow81 mod

Anonymous poster hash: ef458...6a6

Endret av Rainbow81
Skrevet

Men hvor mye amalgam skal man ha i tennene før man merker noe til det? Jeg har amalgamfylling på to tenner, er det nok til at man bør fjerne de, eller er det kun normalt og fjerne hvis man merker plager? Og hvordan vet man at det er amalgamen som er problemet og ikke noe annet?

Skrevet

Jeg hadde en eneste amalgamfylling, og jeg gikk med metallsmak i munnen alle de årene jeg hadde den. Merket utrolig stor forskjell da jeg fikk byttet den i vinter, både fordi den ekle metallsmaken forsvant og fordi jeg slapp å ha NM i ising i den tanna hver gang jeg spiste eller drakk noe kaldt.

AnonymBruker
Skrevet

Ble litt bekymret nå. Er to stk. som skal fjernes samme dag. Har har mye depresjoner i mitt liv, og har lest at amalgam kan forårsake det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...