Gå til innhold

Misbruke hundebur

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vent min bichon frise valp på 5 mnd til å være i buret om natta, i bilen og når vi er på jobb. Har en nabo med en to pr gammel dax og den er i buret nesten hele tiden, sier de selv. Er så fint og kjekt. Det burde vi også venne vår til sa de, så slipper vi tigging og mas og styr... What??? Sa som sant er at oppdretter anbefalte bur om natta, i bilen og når vi er på jobb, og at vi ikke aktet å sperre den inne når vi selv er hjemme/våkne. Ble helt satt ut. Hvem skaffer en hund som bare sitter i buret? Burdøra er lukket når de har den der. Ute for å spise, leke og gjøre fra seg. Å gå tur. Blir helt satt ut. Kjenner de ikke så godt, men har fått mer kontakt etter vi fikk hund. Man sperrer jo ikke inne hunden 24/7??? Spurte om det er så bra å sperre den inne, joda det var så bra atte! Vel sa jeg, vår skal ikke i buret annet enn når vi er borte og om natta. Og i bilen. Hva gjør jeg? Ringer dyrevernet?

Anonymous poster hash: 16910...75c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et bur, men det er kun lukket når vi får gjester som er redde for hund. For vår hilser litt mye.

Synes det er dyreplageri å ha hunden inne mer enn en time eller to. Selv har jeg aldri behov for det en gang. Hadde kunnet droppe å kjøpe hele buret, men hunden trekker seg tilbake (med åpen dørk) om kvelden, for den har en god, myk dyne å ligge på der.

Hunden har lært å roe seg i stua om natten, og den kan være alene i stua uten å ødelegge noe om jeg rydder bort fjernkontroller og kulepenner. Synes ikke det er nødvendig å sperre hunden inne i et bur når man er på jobb. Den kan jo få liggesår med tiden, om det er vanskelig å skifte stilling. Og ikke minst angst.

Burprodusentene synes sikkert det er fint å overbevise folk om at hunden blir roligere i bur. Trolig blir den mer apatisk om det brukes feil.

Anonymous poster hash: c80e7...4ef

AnonymBruker
Skrevet

Og så har vi bur i bilen, men det er av sikkerhetshensyn.

Gjest sweetsugar
Skrevet

det synes jeg er unødvendig.. Der vi bodde før så hadde vi to hunder (jeg hadde ingneting å si i saken, så jeg fikk ikke gjort så mye) og der hadde vi hundene i buret hele dagen. 3-4 turer om dagen, så var det rett ned i buret igjen. Jeg synes ikke noe om det. Stakkars hunder altså

Her bruker jo buret til den store hunden om natten pga de herjer så om begge er løse om natten, så det orker jeg ikke. Ellers bruker jeg buret når vi er ute av huset, men noen ganger får hun gå løs, og i bilen som regel bruker vi bur

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke det hundeholdet. Det er jo koselig å ha hunden i stua og ruslende i hagen. Kunne kose og leke med den og ha den som et familiemedlem.

Å tvinges inn i et bur hele dagen (og natten) er jo nesten tortur, hadde jeg visst om noen som gjorde det, hadde jeg sendt bekymringsmelding til Mattilsynet.

Bur skal kun brukes i korte perioder. I naturen er det kun ulvemoren som lager hi når hun får valper. Voksne ulver lever i det fri. Det er ingen grunn til å tro at hunder er annerledes.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et bur, men det er kun lukket når vi får gjester som er redde for hund. For vår hilser litt mye.

Synes det er dyreplageri å ha hunden inne mer enn en time eller to. Selv har jeg aldri behov for det en gang. Hadde kunnet droppe å kjøpe hele buret, men hunden trekker seg tilbake (med åpen dørk) om kvelden, for den har en god, myk dyne å ligge på der.

Hunden har lært å roe seg i stua om natten, og den kan være alene i stua uten å ødelegge noe om jeg rydder bort fjernkontroller og kulepenner. Synes ikke det er nødvendig å sperre hunden inne i et bur når man er på jobb. Den kan jo få liggesår med tiden, om det er vanskelig å skifte stilling. Og ikke minst angst.

Burprodusentene synes sikkert det er fint å overbevise folk om at hunden blir roligere i bur. Trolig blir den mer apatisk om det brukes feil.

Liggesår får nok ikke vår, har kjøpt et bur beregnet på hunder mellom 12-20 kg og min blir opp til 6-7... Så hun har god plass der de få timene hun er der. Bilburet er etter hennes egen str men så er hun jo ikke der så lenge da. Hvilket bur naboen har sin i vet jeg ikke. Men kanskje sende en bekymringsmld. Er jo ikke mitt ansvar å leke dyrepoliti å ta loven i egne hender.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke det hundeholdet. Det er jo koselig å ha hunden i stua og ruslende i hagen. Kunne kose og leke med den og ha den som et familiemedlem.

Å tvinges inn i et bur hele dagen (og natten) er jo nesten tortur, hadde jeg visst om noen som gjorde det, hadde jeg sendt bekymringsmelding til Mattilsynet.

Bur skal kun brukes i korte perioder. I naturen er det kun ulvemoren som lager hi når hun får valper. Voksne ulver lever i det fri. Det er ingen grunn til å tro at hunder er annerledes.

Tror jeg skal ta en telefon dit ja.

Så får de undersøke saken.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vent min bichon frise valp på 5 mnd til å være i buret om natta, i bilen og når vi er på jobb. Har en nabo med en to pr gammel dax og den er i buret nesten hele tiden, sier de selv. Er så fint og kjekt. Det burde vi også venne vår til sa de, så slipper vi tigging og mas og styr... What??? Sa som sant er at oppdretter anbefalte bur om natta, i bilen og når vi er på jobb, og at vi ikke aktet å sperre den inne når vi selv er hjemme/våkne. Ble helt satt ut. Hvem skaffer en hund som bare sitter i buret? Burdøra er lukket når de har den der. Ute for å spise, leke og gjøre fra seg. Å gå tur. Blir helt satt ut. Kjenner de ikke så godt, men har fått mer kontakt etter vi fikk hund. Man sperrer jo ikke inne hunden 24/7??? Spurte om det er så bra å sperre den inne, joda det var så bra atte! Vel sa jeg, vår skal ikke i buret annet enn når vi er borte og om natta. Og i bilen. Hva gjør jeg? Ringer dyrevernet?

Jeg stusser på at du anklager naboen for dyreplageri når du selv har hunden i bur kanskje 16-18 timer i døgnet (antar at du har en normal jobb og normalt antall søvntimer). Dvs. at du stenger hunden din inne i bur i ca. 3/4 av døgnet. Men siden naboen har hunden i bur hele døgnet, så synes du det er ok å ha den i bur 3/4 del av døgnet?

Bør du ikke vurdere ditt eget bruk av bur før du anklager andre for dette?

I Sverige er det for øvrig forbudt å ha hund i lukket bur, med unntak av i bil under transport. Det er til og med regler for hvor lenge en hund skal være alene, og så vidt jeg vet skal en hund aldri være alene mer enn 6 timer om gangen uten tilsyn.....

Anonymous poster hash: 69ebd...334

• Liker 15
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Ring mattilsynet du, og be de se på ditt dyrehold med det samme.

Du har jo hunden i bur størstedelen av døgnet selv, så syns det er rart at du blir så opprørt over naboen din.

Ingen av dere burde ha hund, spør du meg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg skal ta en telefon dit ja.

Så får de undersøke saken.

TsAnonymous poster hash: 16910...75c

Så bra du tar tak i det og bryr deg! Har selv hatt nytte av å sende bekymringsmelding, og også snakke med en veterinær på Mattilsynet.

AnonymBruker
Skrevet

Liggesår får nok ikke vår, har kjøpt et bur beregnet på hunder mellom 12-20 kg og min blir opp til 6-7... Så hun har god plass der de få timene hun er der. Bilburet er etter hennes egen str men så er hun jo ikke der så lenge da. Hvilket bur naboen har sin i vet jeg ikke. Men kanskje sende en bekymringsmld. Er jo ikke mitt ansvar å leke dyrepoliti å ta loven i egne hender.

TsAnonymous poster hash: 16910...75c

Det er nok mer problematisk for større hunder. Men om hunden din er kun 6-7 kg, hvorfor stenge den inn i bur når den er alene? Er vel begrenset hva den kan skade av invetar osv om den er alene? Det viktigste er gradvis alene-hjemme-trening, så den er trygg. Og om natten kan den vel ligge i en hundeseng?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stusser på at du anklager naboen for dyreplageri når du selv har hunden i bur kanskje 16-18 timer i døgnet (antar at du har en normal jobb og normalt antall søvntimer). Dvs. at du stenger hunden din inne i bur i ca. 3/4 av døgnet. Men siden naboen har hunden i bur hele døgnet, så synes du det er ok å ha den i bur 3/4 del av døgnet?

Bør du ikke vurdere ditt eget bruk av bur før du anklager andre for dette?

I Sverige er det for øvrig forbudt å ha hund i lukket bur, med unntak av i bil under transport. Det er til og med regler for hvor lenge en hund skal være alene, og så vidt jeg vet skal en hund aldri være alene mer enn 6 timer om gangen uten tilsyn.....

Anonymous poster hash: 69ebd...334

Eehh, hun er i buret fra 23.30 til mannen drar på jobb kl 6, da sår jeg opp. Min datter går til skolen 8.30 og mannen er hjemne fra sin jobb kl 14.. I tilkegg jobber jeg turnus så iløpet av en uke har jeg 3 dagvakter... Så regn ut selv hvor mye den hunden er i buret. Langt fra 3/4 av døgnet. Mot naboen som skryter av at hunden er i buret 24/7.. Og i tillegg er buret for store hunder, og hun har tilgang på vann hele tiden de få timene hun er der. Etter anbefaling fra oppdretter om at er de alene i ett stort rom blir de fort smp, utrygg og usikker og kan begynne å tygge istykker ting. Hjelpe meg, få fakta på bordet før dere moraliserer. Jeg spurte om råd ang naboen som nermest misjonerer om at vi skal ha vår i bur 24/7..

Lurer på om dere selv misbruker buret? Eller gir f... Å lar hunden bite å tygge som den vil ? Siden dere går så til de grader i strupen på meg for å spørre om råd? Huttemegtu! Her var detvisst noen som følte seg truffet ja...

Ts

• Liker 2
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Eehh, hun er i buret fra 23.30 til mannen drar på jobb kl 6, da sår jeg opp. Min datter går til skolen 8.30 og mannen er hjemne fra sin jobb kl 14.. I tilkegg jobber jeg turnus så iløpet av en uke har jeg 3 dagvakter... Så regn ut selv hvor mye den hunden er i buret. Langt fra 3/4 av døgnet. Mot naboen som skryter av at hunden er i buret 24/7.. Og i tillegg er buret for store hunder, og hun har tilgang på vann hele tiden de få timene hun er der. Etter anbefaling fra oppdretter om at er de alene i ett stort rom blir de fort smp, utrygg og usikker og kan begynne å tygge istykker ting. Hjelpe meg, få fakta på bordet før dere moraliserer. Jeg spurte om råd ang naboen som nermest misjonerer om at vi skal ha vår i bur 24/7..

Lurer på om dere selv misbruker buret? Eller gir f... Å lar hunden bite å tygge som den vil ? Siden dere går så til de grader i strupen på meg for å spørre om råd? Huttemegtu! Her var detvisst noen som følte seg truffet ja...

Ts

Bortsett fra i bilen brukte vi ikke bur i det hele tatt, så jeg føler meg hvert fall ikke truffet.

Jeg syns det er horribelt at naboen din har hunden i buret hele dagen, og du burde absolutt si fra. Men du burde se på ditt eget hundehold også. Jeg syns du har hunden i bur alt for mye. En hund som er trygg på seg selv(noe som er deres jobb som hundeeiere å sørge for at den blir) trenger ikke oppholde seg i et lukket bur, verken på natta eller når den er hjemme alene. Hunder er ikke burdyr.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Jeg føler meg overhodet ikke truffet, men du bruker bur ALTFOR mye. Her brukes aldri bur, kunne ikke falle meg inn.

Anonymous poster hash: eb096...f96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå skjønner jeg hva som menes med ''den endeløse bur debatten'' som ble nevnt i annen tråd. Den er nytteløs å ta her TS, så du må nesten ta en avgjørelse selv.

Vi har også bur, gud forby!

Det brukes i bilen ( for hundens sikkerhet ), og står åpent inne ellers. Hunden sover inni der hvis den føler for det, med døra alltid åpen. Når vi er på jobb, så er den ute. Før noen får panikk nå; Jeg og gubben jobber ulike skift uavhengig av hverandre, så hunden er alene maks 3t, noe som skjer ytterst sjelden. Stort sett er det snakk om 1-1 1/2t.

Anonymous poster hash: 5a2f3...f1d
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Nå skjønner jeg hva som menes med ''den endeløse bur debatten'' som ble nevnt i annen tråd. Den er nytteløs å ta her TS, så du må nesten ta en avgjørelse selv.

Vi har også bur, gud forby!

Det brukes i bilen ( for hundens sikkerhet ), og står åpent inne ellers. Hunden sover inni der hvis den føler for det, med døra alltid åpen. Når vi er på jobb, så er den ute. Før noen får panikk nå; Jeg og gubben jobber ulike skift uavhengig av hverandre, så hunden er alene maks 3t, noe som skjer ytterst sjelden. Stort sett er det snakk om 1-1 1/2t.

Og som alltid er bruk av bur med åpen dør fullstendig irrelevant. Da er det bare en hundeseng med tre vegger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bortsett fra i bil så er jeg fullstendig imot burbruk til hund, uansett str på hunden og buret!! Det går faktisk an å lære hunden til ikke å bite og tygge på plass, og at hunden har sin egen plass som er hans.

Har selv en hund på fire år, hun er aldri i bur bortsett fra i bilen. Har sin egen seng som er hennes, og der går hun når vi sier "gå og legge seg". Hun ligger der hele natta også. Hun har heller aldri spist så mye som en sko, eller gnaget på noe som helst. Eneste hun har gjort var å stjele ei kake fra kjøkkenbenken da hun var i den verste "protest-unghundalderen".

Både du Ts og naboen din misbruker bur.

Anonymous poster hash: 8e7e2...7e1
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes også det er altfor mye å ha hunden i bur hele natta og flere timer hver dag. Det betyr jo at hunden din tilbringer nesten halve livet i bur slik du har det nå. Det er altfor mye. (Og at noen, som du nevner, har hunden i bur enda flere timer er jo hinsides. Jeg forstår ikke hva de skal med hund).

Burbruk er lurt i noen situasjoner, som f.eks i bil og under helt spesielle forhold hjemme i kortere tid av gangen. Men det er misbruk å la hunden tilbringe nesten halve døgnet i bur, da har det tippet over i latskap fra eiers side. En normal hund kan fint læres opp til å være trygg hjemme, og vil ikke trenge bur verken om natta eller når den er alene hjemme.

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

En hund skal sikres i bilen. Bortsett fra det syns jeg det er unødvendig å ha en hund i lukket bur.

AnonymBruker
Skrevet

Og som alltid er bruk av bur med åpen dør fullstendig irrelevant. Da er det bare en hundeseng med tre vegger.

Når vi først har bur, så ser jeg ingen grunn for at hunden ikke skal kunne ligge der hvis den vil det. Det er ingen av oss som tvinger den til å sove der, den har også en hundeseng til, i tillegg til at den sover overalt ellers. Den legger seg gjerne i buret for å trekke seg unna, og for å få ro.

Synes også at det var relevant, ja faktisk, at han fikk vent seg til buret før han skulle sitte inni der på bilturer, selvom det bare er en hundeseng med vegger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...