Gå til innhold

Kjøre Trondheim - Tromsø

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal kjøre fra Trondheim til Tromsø, og lurer på om noen vet av steder man kan overnatte :) Har aldri kjørt dette strekket før så litt usikker på om man bør ha en eller to overnattinger, og i såfall hvor!

Anonymous poster hash: 87e48...727
AnonymBruker
Skrevet

Helt unødvendig med mer enn én overnatting. Personlig tror jeg egentlig jeg hadde tatt det uten overnatting, men jeg blir veldig lite trøtt av å kjøre lenge. Ikke å anbefale hvis du tror du blir stuptrøtt og trafikkfarlig eller dersom du kjører med barn. Det er langt.

Tenker at Mo i Rana og Fauske er de mest aktuelle stedene for overnatting. Mo i Rana er litt før halvveis og Fauske litt etter halvveis når du kjører fra Trondheim til Tromsø. Nok av overnattingsmuligheter begge steder.

Mulig noen vil finne på å anbefale deg å kjøre via Sverige, men det tror jeg bare kan ha noe for seg midt på vinteren. Det er en kjempeomvei, og når ting går som de skal i Norge rekker du ikke å kompensere for den økte avstanden selv på snorrette svenske veier med høye fartsgrenser.

Anonymous poster hash: 0afab...809

Skrevet

Fauske er et greit sted og en overnatting er nok, såfremt du ikke kjører med småbarn i bilen.

Personlig hadde jeg kjørt uten overnatting og kjørt Sverige da veiene i Norge er elendige, lave fartsgrenser og mye veiarbeid nordover

AnonymBruker
Skrevet

Skal kjøre 2 stk som kan bytte på, men skal sjekke ut Fauske og Mo i Rana, tusen takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Ingen problem å kjøre uten overnatting når dere er flere som kan kjøre. Vi brukte ca 18 timer fra Trondheim til Tromsø gjennom Sverige ( vinter). Anbefaler det da veien gjennom Nordland bare består av svinger og tunneller. I Sverige går veien rett fram og har du sett på kartet så er det faktisk en omvei å kjøre gjennom Norge.

Anonymous poster hash: 98ea0...b0c
AnonymBruker
Skrevet

Fauske er et greit sted og en overnatting er nok, såfremt du ikke kjører med småbarn i bilen.

Personlig hadde jeg kjørt uten overnatting og kjørt Sverige da veiene i Norge er elendige, lave fartsgrenser og mye veiarbeid nordover

Du ville kjørt 250 km lenger? E6 nordover er ikke så dårlig, det går ganske fort over Saltfjellet. Med ditt håpløse råd ville man brukt betydelig lengre tid, og i tillegg brukt mye mer penger på bensin, ikke bare at det er 250 km lenger men man bruker betydelig mer drivstoff per mil når man kjører fortere.

Å kjøre via Sverige(/Finland) har kun noe for seg om man skal til Finnmark, dersom man reiser fra Trondheim.

Anonymous poster hash: 3e4e0...a0b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen problem å kjøre uten overnatting når dere er flere som kan kjøre. Vi brukte ca 18 timer fra Trondheim til Tromsø gjennom Sverige ( vinter). Anbefaler det da veien gjennom Nordland bare består av svinger og tunneller. I Sverige går veien rett fram og har du sett på kartet så er det faktisk en omvei å kjøre gjennom Norge.

Anonymous poster hash: 98ea0...b0c

Hvilket kart er det du har sett på? Trondheim-Tromsø gjennom Norge er 1150 km, mens gjennom Sverige er det 1407 km, og det er lett å se hvilken vei som er en omvei.

Nå er jeg spent på en link til dette magiske kartet du fant før du bestemte deg for å ta den vanvittige omveien gjennom Sverige!

AnonymBruker
Skrevet

Skal kjøre 2 stk som kan bytte på, men skal sjekke ut Fauske og Mo i Rana, tusen takk for svar!

Anbefaler Fauske eller der omkring, for Mo i Rana er ikke i nærheten av halvveis en gang. Liten vits å kjøre så lite første dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Eller du har kanskje utført turen nå siden dette er en drøy uke siden, hvordan gikk det, hvor kjørte/overnattet du?

Skrevet

Hvilket kart er det du har sett på? Trondheim-Tromsø gjennom Norge er 1150 km, mens gjennom Sverige er det 1407 km, og det er lett å se hvilken vei som er en omvei.

Nå er jeg spent på en link til dette magiske kartet du fant før du bestemte deg for å ta den vanvittige omveien gjennom Sverige!

80 km/t snittfart i Norge = 14 timer

130 km/t snittfart gjennom Sverige = 11 timer

AnonymBruker
Skrevet

80 km/t snittfart i Norge = 14 timer

130 km/t snittfart gjennom Sverige = 11 timer

Morsom, du.

-Lusekjøre i Norge, men råkjøre i Sverige? Det er en hel del 90-soner i Nord-Norge, og man kan ligge i 100 store deler av veien uten problemer. Mer også, selv om man da vil risikere store bøter. I Sverige på de veiene i nord er det 100 eller 110. Man vil i beste fall bruke omtrent like lang tid begge veier, men da har man brukt 70 % mer drivstoff om man tok Sverige-ruta (både pga. over 20 % lengre vei og pga høyere fart) , og dermed sløst masse penger unødvendig uten at man har spart tid.

Fra Trondheim til Tromsø er det meningsløst å kjøre via Sverige, med unntak av om vinteren.

• Liker 2
Skrevet

Trenger ikke overnatting Trondheim - Tromsø, i hvert fall ikke hvis dere er to som kan bytte på å kjøre. Ville kjørt Norge, og ikke Sverige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...