Lizz Skrevet 14. april 2004 #1 Del Skrevet 14. april 2004 Nå har jeg fått igjen litt penger på skatten , så da skal jeg kjøpe meg et digital kamera Men jeg trenger litt hjelp.. :klø: Hva bør jeg se etter? Kan tenke meg et kamera som kan til å ta opp filmsnutter. Hvilke kamera kan dere anbefale?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@shygirl@ Skrevet 15. april 2004 #2 Del Skrevet 15. april 2004 Jeg skrev akkurat nesten samme innlegg litt lengere ned her... Vi har fått anbefalt Olympus Camedia C-750. Det skal visstnok være et veldig godt kamera og jeg regner med at vi kjøper det... Tror det kan ta opp små snutter med film også... Du kan jo se spesifikasjonene hos www.komplett.no eller hos www.mpx.no Se under foto/kamera og deretter digitalkamera.... Det er stor forskjell i prisene så det lønner seg å kikke litt rundt omkring før man kjøper... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ramlösa Skrevet 15. april 2004 #3 Del Skrevet 15. april 2004 Vanskelig å anbefale når jeg ikke vet hvilken prisklasse du kunne tenke deg, hvilket bruksområde du ser for deg osv. På www.akamera.no fant jeg noe du kan lese før du velger kamera: http://www.akamera.no/art.php?artikkelid=1001 Hva skal du ta bilder av? Hvordan vil du bruke bildene etterpå? Har du særlige behov når det gjelder størrelse, batterilevetid eller andre funksjoner? Anbefaling av kamera i ulike prisklasser: http://www.akamera.no/art.php?artikkelid=1000&side=1 Jeg har Canon Powershot A80 og er kjempefornøyd med det - spesielt den vridbare skjermen er kjekk, det kan ta video også. Hvis du vurderer Canon Ixus vil jeg heller anbefale A80 - mere og flere funksjoner for pengene og det er lite nok til å gå i lomma. Canon Ixus er blitt en "in"-ting og er litt overpriset i forhold til det, selger på design i stedet for funksjoner (men det er bra kamera også, du kan bare få mer for pengene ved å velge et annet til samme pris). De har også en Produktguide hvor du får opplysninger og ikke minst priser på de ulike kameraene. Viser deg mitt kamera som eksempel: http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?...product_id=9277 Til slutt: Du må regne med tillegg til kameraprisen: Minnebrikken som følger med er altfor liten - kjøp en på ny på minst 128 Mb, mere hvis kameraet tar opp video. Batterier - du må sannsynligvis kjøpe batterilader. Mitt Canon bruker "vanlige" AA-batterier (oppladbare), så jeg hadde allerede lader for slike batterier hjemme (min sønns fjernstyrte bil). Lykke til med valget! (Har du forresten kapasitet på PC'en til alle bildene du kommer til å legge inn? CD-brenner for lagring av bilder?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@shygirl@ Skrevet 15. april 2004 #4 Del Skrevet 15. april 2004 De selger jo printere til digitalkamera, så man er jo ikke helt nødt til å legge dem inn på maskinen hvis man ikke ønsker det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ramlösa Skrevet 15. april 2004 #5 Del Skrevet 15. april 2004 Ja, de selger printere, men du får på langt nær den samme holdbare kvaliteten på "hjemmeprinta" bilder som på en fotobutikk. Skal du kjøpe en hjemmeprinter som gir like god kvalitet som de "ekspertene" lager for deg, så må du opp i en så høy prisklasse at det ikke lønner seg. Holdbarhet er et stikkord her, dine egne printer er ikke så holdbare i det lange løp som de du får laget på en fotobutikk. Og du vil jo at fremdidige generasjoner skal kunne se på bildene du tar, vil du ikke? Å kjøpe digitalkamera uten å ha PC er ikke noen vits. Du vil jo sende bildene på mail til familien, for eksempel. Har du ikke PC kan du bruke et vanlig filmbasert kamera, du får jo fremkalt film på timen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 15. april 2004 #6 Del Skrevet 15. april 2004 Jeg er ikke enig med ramløsa! For det første kan du ta med deg minnekortet direkte i fotobutikken; du MÅ altså ikke ha pc. (sende i mail er hyggelig det, men det kan man jo uansett ikke med et vanlig kamera, så et must er det jo ikke) For det andre kan du gjøre som meg. Jeg brenner bildene på CDer (to kopier) for bevaring for framtida. Da gjøre det ikke så mye at "print-kvaliteten" er dårlig.. Den bruker jeg bare til å lage kopier til henge på veggene osv. (album lages digitalt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 15. april 2004 #7 Del Skrevet 15. april 2004 Jeg kjøpte meg Ixus II og er veldig fornøyd med det. Det har mange valgmuligheter (for en amatør ihvertfall), mulighet til å stille inn blender og lukketid manuellt, fargejusteringer manuellt, ISO og flere andre funksjoner man kan bruke for å finne beste mulighet. Man har også muligheten til å filme videosnutter. Kameraet er lite og hendig, det tåler en støyt og har helt grei skjerm og meny. Jeg synes heller ikke det var overpriset, da det lå på samme prisnivå som de aller fleste andre kameraene med samme funksjoner og størrelse. (bl.a tilsvarende Olympus) Noe som også var viktig for meg, var et det ikke har noen utstikkende deler som kan slites eller åpnes uten vilje, da jeg er flink til å putte det kjapt nedi diverse lommer og vesker uten tanke på å beskytte evt utstikkende deler. Prisnivå og hva du skal bruke det til er avgjørende, men på siden som er vist til over (akam.no) finner du masse god informasjon. I tillegg så søkte jeg opp de forskjellige kameratypene på kvasir for å få enda mer info før jeg tok valget mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 15. april 2004 #8 Del Skrevet 15. april 2004 Jeg glemte vist å skrive om kamera.. :oops: Selv vurderet jeg Canon IXUS, men valgte i stedet Casion Exilim pga den har større skjerm. (der er samme størrelse, prisklasse, oppløsning, zoom osv). Jeg har hatt det i 4 måneder og anbefaler det på det varmeste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@shygirl@ Skrevet 15. april 2004 #9 Del Skrevet 15. april 2004 Ja, de selger printere, men du får på langt nær den samme holdbare kvaliteten på "hjemmeprinta" bilder som på en fotobutikk. Skal du kjøpe en hjemmeprinter som gir like god kvalitet som de "ekspertene" lager for deg, så må du opp i en så høy prisklasse at det ikke lønner seg. Jeg sa ikke at man måtte det, bare nevnte at det faktisk er mange muligheter... Holdbarhet er et stikkord her, dine egne printer er ikke så holdbare i det lange løp som de du får laget på en fotobutikk. Og du vil jo at fremtidige generasjoner skal kunne se på bildene du tar, vil du ikke? Selv synes jeg det er veldig god kvalitet på bildene jeg har skrevet ut fra vanlig blekkskriver for flere år siden, så det avhenger veldig av hvilken skriver du har og ikke minst hvilket papir du bruker... Bruker du fotopapir med god kvalitet kombinert med en god vanlig printer kan du få kjempegode bilder... (vet ikke så mye om disse skriverne som skriver direkte fra kameraet, men vet at de eksisterer og det må det være en gunn til...) Å kjøpe digitalkamera uten å ha PC er ikke noen vits. Du vil jo sende bildene på mail til familien, for eksempel. Har du ikke PC kan du bruke et vanlig filmbasert kamera, du får jo fremkalt film på timen. Dette er jeg absolutt ikke enig i... For det første er det slettes ikke sikkert at noen i familien har mail, eller i det hele tatt en pc... For det andre kan du ta bilder som du faktisk kan slette hvis du ikke er fonøyd med dem og kune skrive ut de du vil beholde. Som blåveis sier kan du nemlig gjøre dette stort sett i enhver fotoforretning... Sist men ikke minst, du kan se motivet før du tar bildet.... Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fremkallet vanlige filmer og vært misfornøyd med minst en fjerdedel av bildene... Som jeg skrev tidligere kan man med digitalt kamera slippe dette... Ta de bildene du vil, slett unna de som ikke ble så bra... Man kan jo også låne seg en datamaskin hos noen man kjenner el.l. for å brenne ut bildene på cd, men man er ikke nødt.... Selv har jeg både digitalt kamera, vanlig APS og videokamera og av de velger digitalkamera fremfor resten nettopp av de grunnene jeg nevnte over.... Har også flere datamaskiner, men det er ikke ofte jeg brenner ut blder selv om kameraet er flittig brukt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 15. april 2004 #10 Del Skrevet 15. april 2004 ... Selv synes jeg det er veldig god kvalitet på bildene jeg har skrevet ut fra vanlig blekkskriver for flere år siden, så det avhenger veldig av hvilken skriver du har og ikke minst hvilket papir du bruker... Bruker du fotopapir med god kvalitet kombinert med en god vanlig printer kan du få kjempegode bilder... (vet ikke så mye om disse skriverne som skriver direkte fra kameraet, men vet at de eksisterer og det må det være en gunn til...)... Vil bare kommentere her bittelitt jeg... Ja, du kan få en synlig veldig god kvalitet på bilder du skriver ut på skikkelig fotopapir! men som ramlösa skriver, så vil ikke holdbarheten være like bra som de du får fremkallt. Dersom du ønsker bilder du skal ha hengende på veggen resten av livet, og som kanskje andre skal kunne ha glede av senere også, så ville jeg fremkaldt fra fotolabb, fordi det gir den sikreste holdbarheten etter hva jeg kjenner til per idag. Men så lenge orginalen blir tatt vare på, på PC eller CD så går det jo an å skrive det ut på nytt når det falmer. bortsett fra det, så er jeg enig i at man ikke MÅ ha PC for å velge digitalt, grunnet det som er nevnt over, å kunne velge ut bildene man vil beholde. Dessuten så er det mye kjekkere med minnekort man kan brenne ned og så blanke ut igjen, for å bruke samme kort på nytt gang på gang, en analoge filmer man må kjøpe hver gang. Synes jeg. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@shygirl@ Skrevet 15. april 2004 #11 Del Skrevet 15. april 2004 Helt enig, Aline... Glemte nå forsåvidt å få med at jeg faktisk synes de bildene vi har skrevet ut har holdt seg veldig bra i flere år og at de har god kvalitet, men for bilder man skal forstørre, henge opp eller virkelig vil ha skikkelig god kvalitet på bør man selvsagt få skrevet ut i en fotobutikk.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2004 #12 Del Skrevet 15. april 2004 Dersom en driver med fotomanipulering...forandring av allerede tatte bilder nytter det ikke med bare fotoskriver. Ofte er det forandringer som kan justeres i et bilde..effekter osv..der bl a Photoshop benyttes. Kun fotoskriver begrenser kreativiteten veldig iallefall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå