Gå til innhold

Svangerskapspenger


hanni

Anbefalte innlegg

Hvordan beregnes dette? Jeg har lest at man må ha vært i jobb seks av de ti siste månedene før permisjonen starter. Jeg har vikariat ut juni og regner med at dette ikke blir forlenga på grunn av omstendighetene. Jeg har da jobba seks av de ti siste månedene før termin - men får ikke jobba de 3 siste månedene. Er dette krise? Jeg vet at ingen arbeidsgiver har rett til å nekte meg fortsatt jobb pga graviditet - men jeg er bare vikar, og det er for tida mange om beinet i arbeidsmarkedet - og man kan jo lett finne en annen unnskyldning enn at det er pga graviditeten jeg ikke får forlenga kontrakt...

Jeg håper jeg kan få beregna permisjonspenger ut fra den lønna jeg har nå ut juni - men er det urealistisk ønsketenkning? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svangerskapspenger er noe man får i svangerskapet dersom man ikke kan utføre den jobben man har pga. fare for barnet og omplassering i bedriften er umulig. Fødselspermisjonspenger er det man får når man er i fødselspermisjon.

Hvordan dine fødselspermisjonspenger blir beregnet er forskjellig. Gå inn på www.lovdata.no og finn frem beregning av sykepenger (§8-28 eller noe sånt). Fødselspermisjonspenger blir beregnet på samme måte som sykepenger. Fødselspermisjonspengene skal liksom mest mulig representere den lønna du har hatt.

Du må ikke ha jobbet 6 av 10 mnd. Du må ha hatt pensjonsgivende inntekt i 6 av siste 10 mnd. Dagpenger er også pensjonsgivende. Så jeg vil anbefale deg å melde deg arbeidssøkende så snart du er uten jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

OK, takk for presisering. Jeg kjenner ikke alle begrepene- men det er fødselspermisjonspenger jeg mener. Dersom jeg ikke får jobb, får jeg jo arbeidsledighetstrygd de siste 3-4 månedene som utgjør 60% av min nåværende inntekt. Det sies at man tar utgangspunkt i inntekt de siste 4 ukene før permisjon. Vil det da si at jeg taper mye på å ikke ha jobb på slutten? Dvs: at permisjonspengene regnes, dersom jeg tar 52 uker, til 80% av de 60%? :roll: Det sies at dersom avviket mellom de siste månedene er stort, tar man utgangspunkt i siste tre års ligning eller noe. men jeg har bare jobba 100% i et og et halvt år. Ligger jeg tynt an? Vi trenger permisjon i forhold til min nåværende lønn. Takknemlig om noen vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de kan beregne det på flere måde de kan tage de sidste 3 måneder hvis det lønner sig eller de kan regne ud fra års indtægten, så snak med aetat, og trygdekontoret de hjælper dig så godt de kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...