AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #1 Skrevet 30. juni 2013 Jeg har ei søster som er tobarnsmor og aleneforsørger. Hun sliter med å komme inn på bolig markedet. Hun jobber ca 70% i hjemmesykepleien. Nylig fikk hun vite at kommunen kan gi et grantibevis for lettere kunne få lån. Noen hun søkte på, men dessverre fikk avslag. For noen uker siden fant hun en ikke så alt for dyr leilighet, og vi gikk på visning sammen med noen få andre. Bla en innvandrer familie som var representert/ledsaget av en kvinne fra kommunen. Nå har vi i ettertid fått vite at det var de som vant budrunden og som fikk prisen over det nivået hun kan få lån til. Dette er ikke ment som kritikk i mot familen som får leiligheten betalt av kommunen, og jeg er fult klar over at flytter man fra Afrika til Norge, så har man ikke familie og venner som kan hjelpe på samme måte. Det jeg ikke skjønner er denne forskjellsbehandlingen. Hva er det som skal til for å få hjelp? Det er problematisk og nesten ironisk at hun selv betaler skatt og at dette brukes av det offentlig for å by i mot henne. Men som sagt, det er ikke ment som kritikk av familien, men prinsippet kommunen styrer etter. Anonymous poster hash: 2b1b1...5e7
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #3 Skrevet 30. juni 2013 Har hun hørt på lån i Husbanken? Ja det var hun søkte om, det er kommunen som bestemmer på vegne av HB. Anonymous poster hash: 2b1b1...5e7
kat-e Skrevet 30. juni 2013 #4 Skrevet 30. juni 2013 Noe innen samme tema : http://www.rb.no/bolig/article6624818.ece 1
bebisss Skrevet 30. juni 2013 #5 Skrevet 30. juni 2013 Irriterende at det er slik. Jeg hører stadig at innvandrerene er de som stiller først i køen når det kommer til det meste, du blir dyttet lengre bak i køen for nye innvandrere kommer stadig lengre frem. Urettferdig for folk som jobber og betaler såpass mye i skatt av vi ikke skal få nytte av det, vi betaler tilogmed skatt på arv, penger som din familie allerede har skattet for skal du skatte igjen for, og søstera di får ikke engang en leilighet? latterlig! Ja de skal gjerne få hjelp om de trenger det, men at det skal bli problemer for oss nordmenn er ikke akseptabelt. Utlendinger står først i køen når det kommer til jobb, huskjøp, studenthybler osv.. Dermed sitter vi igjen da, uten noe særlig.. 6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #6 Skrevet 1. juli 2013 Ja, det er helt hårreisende. Selvfølgelig skal man hjelpe flyktninger som kommer fra en særdeles vanskelig situasjon, men det blir selvfølgelig galt når man presser andre trengende ut av boligmarkedet. Og jeg lurer på hva slags oppfølging disse familiene får i forhold til integrering sosialt og i arbeidslivet. Man må ha et sted å bo, men å gi gratis bolig til folk over langt tid for de som ikke kan jobbe er en bjørnetjeneste i det lange løp. Hva skjer den dagen velferdsstaten faller og kommunene ikke kan betale leie lenger? Anonymous poster hash: d0a5d...828
Gjest navnelapp Skrevet 1. juli 2013 #7 Skrevet 1. juli 2013 Eg går ut frå at dette var ein kjøpsrunde, ikkje ein leigerunde? Det som ofte er ei utfordring er at innvandrarar slit med å kome inn på leigemarknaden. Då er det betre at dei får hjelp til å kjøpe noko dei kan klare å betale for. Dessutan er det masse hus/husvere på marknaden no, og marknaden er fallande, så søstra di kjem seg nok inn.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #8 Skrevet 1. juli 2013 Eg går ut frå at dette var ein kjøpsrunde, ikkje ein leigerunde? Det som ofte er ei utfordring er at innvandrarar slit med å kome inn på leigemarknaden. Då er det betre at dei får hjelp til å kjøpe noko dei kan klare å betale for. Dessutan er det masse hus/husvere på marknaden no, og marknaden er fallande, så søstra di kjem seg nok inn. Mitt første svar var med utgangspunkt i at det var kommunen som kjøpte for å leie ut, men det er jo ennå mer hårreisende hvis de kjøpte leiligheten til denne familien. Og selvfølgelig bør man hjelpe, men det blir likevel galt når man dytter unna andre som allerede bor i Norge og som også har behov for hjelp. Ja, markedet er på vei ned, men det tar nok en stund før man får en skikkelig effekt av det, man må ennå betale noen millioner for en liten toroms i pressområdene. Legger ikke skjule på at det er en vanskelig problemstilling og at kommunene faktisk må ha nok utleieboliger. Men er det virkelig riktig å forsøke å hjelpe alle? Hva skjer den dagen velferdsstaten knekker fordi næringslivet i Norge er utradert og folk ikke ønsker å betale mer og mer for tjenester de opplever som dårligere og dårligere? Det er en skummel utvikling. Anonymous poster hash: d0a5d...828 Anonymous poster hash: d0a5d...828 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #9 Skrevet 1. juli 2013 Samtidig er det et stort problem at Norge, skaffer gratis bolig osv til innvandrer,e gir de stønad som overstiger det mange tjener. På den måten blir det vansklig å integrere de eller å få de til å jobbe. Samtidig så har jo de rødgrønne sagt at ingen skal være fattig i Norge. At innvandrer barn skal ha de samme mulighetene som andre. Det løses ved å gi så stor støtte fra NAV at det ofte overstiger mange norske har i inntekt. I tillegg lager man et system som belønner folk for å få barn ikke å jobbe. Se på denne : https://www.aftenposten.no/jobb/Barnefamilier-taper-pa-a-jobbe-6748013.html#.UdFUaJxaaco Anonymous poster hash: 9e445...8db 2
Gjest navnelapp Skrevet 1. juli 2013 #10 Skrevet 1. juli 2013 Samtidig er det et stort problem at Norge, skaffer gratis bolig osv til innvandrer,e gir de stønad som overstiger det mange tjener. På den måten blir det vansklig å integrere de eller å få de til å jobbe. Samtidig så har jo de rødgrønne sagt at ingen skal være fattig i Norge. At innvandrer barn skal ha de samme mulighetene som andre. Det løses ved å gi så stor støtte fra NAV at det ofte overstiger mange norske har i inntekt. I tillegg lager man et system som belønner folk for å få barn ikke å jobbe. Se på denne : https://www.aftenposten.no/jobb/Barnefamilier-taper-pa-a-jobbe-6748013.html#.UdFUaJxaaco Anonymous poster hash: 9e445...8db Kven har sagt at det er gratis? Dei skulle kjøpe, skulle dei ikkje? Dei einaste som har gratis bustad i Norge er dei som sit fast på asylmottak og dei som sit i fengsel.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #11 Skrevet 1. juli 2013 Kven har sagt at det er gratis? Dei skulle kjøpe, skulle dei ikkje? Dei einaste som har gratis bustad i Norge er dei som sit fast på asylmottak og dei som sit i fengsel. Om familien i åpningsinnlegget ikke har inntektsgivende jobb eller rett på dagpenger/aap etc. så er det jo sosialstønad som er siste utvei, og evt. støtte til leie av boligen som kommunen nå kjøpte slik at de kan disponere den. Og som i artikkelen den du siterte lenket til så er det faktisk en del som får så mye hjelp at det overstiger det mange helt ordinære familier tjener på et år. Syntes du det er riktig? Hva slags signal sender det til befolkningen generelt? Jeg bare spør... Anonymous poster hash: d0a5d...828 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #12 Skrevet 1. juli 2013 Eg går ut frå at dette var ein kjøpsrunde, ikkje ein leigerunde? Det som ofte er ei utfordring er at innvandrarar slit med å kome inn på leigemarknaden. Då er det betre at dei får hjelp til å kjøpe noko dei kan klare å betale for. Dessutan er det masse hus/husvere på marknaden no, og marknaden er fallande, så søstra di kjem seg nok inn. Det var en kjøpsrunde og det er kommunen som vant/betalte leilgiheten men vi er litt usikre på hvorfor den afrikanske familien var med, sikkert for at de skulle være enige i at den var god og egnet og at de ville bo der. Så lenge de fritt disponerer leiligheten og kommunen/NAV dekker alt så er det jo omtrent som å få den. Jeg bare lurer på hvorfor ikke alle får en slik mulighet. Anonymous poster hash: 2b1b1...5e7 1
Gjest navnelapp Skrevet 1. juli 2013 #13 Skrevet 1. juli 2013 Det var en kjøpsrunde og det er kommunen som vant/betalte leilgiheten men vi er litt usikre på hvorfor den afrikanske familien var med, sikkert for at de skulle være enige i at den var god og egnet og at de ville bo der. Så lenge de fritt disponerer leiligheten og kommunen/NAV dekker alt så er det jo omtrent som å få den. Jeg bare lurer på hvorfor ikke alle får en slik mulighet. Anonymous poster hash: 2b1b1...5e7 Dei må nok betale leige. At dei pengane og kjem frå staten er ei anna sak. Dei kan ikkje selge husveret.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #14 Skrevet 1. juli 2013 Det kan også tenkes at kommunen har gitt de et lån eller håndtert dette på en annen måte. Er ikke helt sikker. Fra regjeringens hjemmeside: Nyankomne flyktninger bosettes i kommunene. Husbanken, Integrerings- og mangfoldsdirektoratet og Utlendingsdirektoratet samarbeider tett om å bistå kommunene med god boligetablering. Anonymous poster hash: 2b1b1...5e7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå